به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۹ - ۰۱:۰۷
 
۱۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۰۱ ساعت ۰۸:۴۶
کد مطلب : ۵۵۵۷۰
نخستین سخنرانی رئیس جمهور جدید افغانستان؛

احمدزی: ما «سياست حذف» را «حذف» كرديم

گروه بين‌الملل: رئیس جمهور جدید افغانستان در نخستین سخنرانی‌اش پس از اعلام نتیجه انتخابات افغانستان با بيان اينكه ما سياست حذف را حذف كرديم گفت: حکومت وحدت ملی، "حکومت قانون، عدالت، شفافیت و مسئولیت خواهد بود."
احمدزی: ما «سياست حذف» را «حذف» كرديم
اشرف غنی احمدزی، که در مراسم تجلیل از پیروز‌ی‌اش در تالار لیسه امانی کابل صحبت می‌کرد، گفت: "این برای نخستین بار در تاریخ افغانستان است که قدرت از یک رئیس جمهوری به رئیس جمهوری دیگر به صورت مسالمت‌آمیز منتقل می‌شود." کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان دیروز اشرف غنی احمدزی را به عنوان رئیس جمهوری جدید افغانستان اعلام کرد.

این کمیسیون نتایج دور دوم انتخابات را پس از سه ماه تنش و بحران بدون ذکر جزئیات از جمله تعداد آرا و درصدی آن اعلام کرد.  پیش از آن اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله پس از هفته‌ها گفت‌وگو، موافقتنامه دولت وحدت ملی را امضا کردند که براساس آن نامزدی که بیشترین رای را به دست آورد رئیس جمهوری خواهد شد و پست ریاست اجرایی در اختیار تیم نامزد دیگر قرار خواهد گرفت. 

احمدزی بدون اشاره به جنجال‌های انتخاباتی گفت: "از مردم افغانستان بخاطر حوصله‌مندی‌شان برای طولانی شدن روند انتخابات تشکری می‌کنم."  او گفت: "بارها اعلام کردم که رقیبان دیروز ما همکاران امروز ما خواهند بود و سیاست حذف را ما حذف خواهیم کرد." او گفت که ثبات افغانستان بالاتر از همه چیز است و "ما در عمل ثابت کردیم که ثبات افغانستان را قربانی نمی‌کنیم."

رئیس جمهور جدید افغانستان گفت دولت وحدت ملی نماینده تمام مردم افغانستان است و "هدف واحد اصلاحات گسترده برای تحول متداوم را دنبال می‌کند." اشرف غنی احمدزی تاکید کرد که "اصلاحات گسترده" شعار عبدالله و "تحول متداوم" شعار او بوده که اکنون به شعار مشترک دولت وحدت ملی تبدیل شده است.

او تاکید کرد که حکومت وحدت ملی براساس تقسیم قدرت نه بلکه براساس تقسیم وظایف به وجود آمده و "محک آن نیز قانون اساسی است." احمدزی وعده داد "هر شش ماه از تطبیق قانون اساسی به ملت بزرگ افغانستان گزارش خواهیم داد." دراين  مراسم بیشتر اعضای ارشد تیم انتخاباتی احمدزی حضور داشتند و او سپاسگذاری ویژه‌ای از صبغت‌الله مجددی رئیس جمهوری پیشین افغانستان و از رهبران جهادی افغانستان به عمل آورد. قرار است مراسم تحلیف رئیس جمهوری جدید هفته آینده روز دوشنبه هفتم مهر برگزار شود.

وکیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۱ ۰۹:۳۱
خدا پدرش رو بیامرزه. این حرفش ، خلاصۀ بیشتر دعواهای جناحی و اخیرا حکم های سیاسی... ما بود. (252673)
ابو القاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۱ ۱۸:۳۲
عبدالله یار دیرین احمدشاه مسعود ومحبوب مردم افغانستان دردور اول پیشتاز انتخابات بود ودردور دوم دخالت کرزای بنفع احمدزای موجب شد که افغانستان مدتی بابحران ربرو شود . (252720)
0101
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۱ ۱۲:۵۲
lما هم شعار حذف را حذف و.بجای آن عمل حذف را جایگزین میکنیم (252689)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۱ ۱۴:۰۱
بازم به فهم افغانها !!!! (252693)
مهربانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۱ ۱۴:۴۲
افرین کاش سال 88 هم نامزدها دولت اعتلافی تشکیل میدادند (252695)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۱ ۱۴:۴۳
نشان داد افغانستان در بعد گفتمان و پذیرش حقوق دیگران و رفتار با طرفهای مقابل از ما پیشرفته تر و فرهنگ بهتری دارند . (252696)
رستم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۱ ۱۵:۰۷
ولي در كشور ما همكاري و تبادل نظر و استفاده از تجربيات رقيب حذف مي شود (252699)
باقلا فروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۱ ۱۷:۱۳
این حرکت نشان شعور بالای سیاسی ودرک شرایط کشور افغانستان است ودرسی اموزنده برای سیاستمداران. (252715)
شاهین
Romania
۱۳۹۳/۰۷/۰۱ ۱۸:۱۶
بنازم به این دموکراسی یعنی هزار برابر از ایران سرترن.بعد هی میگیم ایران چنده هزار سال تاریخ داره (252719)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۱ ۱۸:۴۳
افغانستان هم جزیی از تاریخ ایران است (252722)
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۱ ۱۸:۴۱
یه کمی مسئولین ما یاد بگیرن! (252721)
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۱ ۲۱:۰۶
در کشوری همچون افغانستان میبایست نظام پارلمانی حاکم باشد و به همین سو دارند پیش میرند واقعا از خودگذشنگی کردند و کشور را به بحران نبردند اگرچه هم اکنون نیز درگیر بحران هست انشالله دموکراسی افغانستان 2-3 دهه آینده بسیار پیشرفت خواهد کرد اگر همسایگان بگذارند بخصوص پاکستان (252733)