به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۷:۴۴
 
۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۲۶ ساعت ۱۱:۱۴
کد مطلب : ۴۸۶۹۵
با تاييد شکاف‌های قابل‌توجه فيمابين

اوباما: در حال بررسی تمدید مذاکرات هستیم

گروه بين‌الملل: رئیس‌جمهور آمریکا، از روند مذاکرات هسته‌ای کشورهای ۱+۵ با ایران و پای‌بندی تهران به تعهداتش ابراز رضایت کرده و گفته است که واشنگتن در حال بررسی لزوم تمدید مهلت این مذاکرات است.
اوباما: در حال بررسی تمدید مذاکرات هستیم
به گزارش بي بي سي، این مهلت برای رسیدن به یک توافق جامع هسته‌ای با ایران کمتر از چهار روز دیگر در بیستم ژوئیه سر می‌آید. اوباما بعدازظهر روز چهارشنبه درباره روند مذاکرات تا کنون گفت: "واضح است که در زمینه‌های مختلفی پیشرفت واقعی داشته‌ایم و یک مسیر قابل اعتماد در پیش داریم." رئیس‌جمهور آمریکا که در کاخ سفید با خبرنگاران سخن می‌گفت، بر "شکاف‌های قابل‌توجه بین ایران و جامعه جهانی" تاکید کرد و در عین حال گفت: "در چند روز آینده همچنان به رای‌زنی با کنگره ادامه می‌دهیم و مذاکره‌کنندگان ما هم به گفت‌وگو با ایران و هم‌پیمانان ما ادامه می‌دهند تا در یابیم که آیا تمدید این مذاکرات ضرورت دارد یا نه."

پیش از سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا، گزارش‌هایی از احتمال تمدید این مهلت منتشر شده است. از جمله محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، بعد از ظهر سه‌شنبه و بعد از چند دور مذاکره با همتای آمریکایی‌اش در وین گفته بود که در طرف‌های مذاکره این تمایل را می‌بیند که صرف زمان بیشتر برای گفت‌وگوها "شاید مفید و لازم باشد".

باراک اوباما پس از آن سخن می‌گفت که با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، دیدار کرد. کری در این جلسه درباره مذاکرات وین بین ایران و قدرت‌های جهان به رئیس‌جمهوری آمریکا گزارش داده است.
برخی ناظران این سخنان اوباما را به چراغ سبز آمریکا برای تمدید مهلت مذاکرات تعبیر کرده‌اند. نمایندگان رسانه‌های ایران در وین به نقل از مقام‌های ایرانی گفته بودند که در نشست باراک اوباما با جان کری در واشنگتن، بسته پیشنهادی ایران بررسی می‌شود. هنوز جزئیاتی درباره این پیشنهاد منتشر نشده است.

ایران و کشورهای ۱+۵ (آمریکا، بریتانیا، چین، روسیه، فرانسه و آلمان) در آذر سال گذشته در ژنو توافق کردند که تا روز ۲۹ تیر (۲۰ ژوئیه) متن توافق‌نامه هسته‌ای با ایران را نهایی کنند. طبق این توافق، فرصت مذاکره‌کنندگان برای شش ماه دیگر هم قابل تمدید است. مذاکرات هسته‌ای در وین یک هفته پیش با گفت‌وگوهای معاونان روسای هیات‌های مذاکره‌کننده ایران، اتحادیه اروپا و آمریکا دنبال شده است. در جریان این مذاکرات، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا با هم‌تای ایرانی خود محمدجواد ظریف دیدار کرده است.

هم‌زمان با مذاکرات هسته‌ای در وین، قانون‌گذاران در ایران و آمریکا در این باره موضع گرفته‌اند.
گزارش شده است که چند سناتور در کنگره آمریکا در حال تنظیم نامه‌ای خطاب به باراک اوباما هستند که در آن از آمریکا خواسته شده است هر گونه توافقی با ایران، مهلتی ۲۰ ساله داشته باشد و در این مدت، بازرسی‌هایی "دقیق و موشکافانه" از تاسیسات هسته‌ای ایران انجام شود. در این نامه خواسته شده است که تحریم‌های ایران هم به‌تدریج و در یک بازه زمانی طولانی لغو شوند. کنگره آمریکا موضعی سرسخت در قبال برنامه هسته‌ای ایران داشته است و برخی از اعضای آن، در ماه‌های گذشته بارها از سیاست باراک اوباما در مذاکره با ایران انتقاد کرده‌اند.