به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۰:۰۰
 
۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۰۲ ساعت ۱۰:۳۶
کد مطلب : ۷۸۶۶۵

نظر يك‌جامعه‌شناس درباره گرايش به‌ماهواره

نظر يك‌جامعه‌شناس درباره گرايش به‌ماهواره
گروه جامعه- رسانه ها: دکتر فردین علیخواه، جامعه شناس در روزنامه ایران نوشت: فصل گرما رسیده است، چند روز قبل برای راه‌اندازی کولر خانه به پشت بام رفتم. معمولاً وقتی پشت بام می‌روم یکی از کارهایی که انجام می‌دهم بررسی افزایش یا کاهش تعداد دیش‌های ماهواره‌ای بر بام ساختمان‌های اطراف است.

این بار کار آسان شده بود چون فقط خانه‌های محدودی را شمردم که بر بام آنها دیش دیده نمی‌شد! البته اینها معمولاً دو گروه‌اند: یا بنا به دلایل مختلف گیرنده ماهواره‌ای ندارند یا دیش را به تراس خانه منتقل کرده‌اند تا در معرض امواج پارازیت قرار نگیرد. قانون ممنوعیت استفاده از تجهیزات گیرنده شبکه‌های ماهواره‌ای حدود 20 سال پیش یعنی در سال 1373 به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی وقت رسید. در آن زمان فناوری گیرنده‌های ماهواره‌ای به شکل آنالوگ و در مجموع حدود 30شبکه در ایران قابل دریافت بود که بیشتر آنها شبکه‌های اروپایی و عربی بودند، تقریباً هیچ شبکه فارسی زبانی در آن زمان وجود نداشت.

طی این سال‌ها در این فناوری تغییراتی رخ داد که تغییر آنالوگ به دیجیتال، افزایش تنوع شبکه‌ها و در نهایت افزایش قابل توجه شبکه‌های فارسی زبان از آن جمله است. جالب است بدانیم که طبق تحقیقات 15 ساله ام در این زمینه، از آن زمان تاکنون حدود 180 شبکه فارسی زبان وارد این عرصه شده‌اند، هر چند امروزه فقط حدود 60 شبکه باقی مانده‌اند، این رقم بسیار قابل توجه است. در این بیست سال، در دوره‌های مختلف مجلس شورای اسلامی تلاش‌هایی برای اصلاح قانون ممنوعیت و تصویب استفاده مشروط از شبکه‌های ماهواره‌ای صرف شد ولی نتیجه بخش نبود.

طی ماه‌های اخیر می‌بینیم که از طریق میزگردها، نشست ها، مقالات و یادداشت‌های مختلف رسانه‌های جمعی، دیدگاه‌های مختلف در خصوص رسانه‌های جدید بویژه شبکه‌های اجتماعی موبایلی مطرح می‌شود، هر چند این حوزه از جمله حوزه‌های کنجکاوی و تحقیق نگارنده این سطور است، با وجود این اما سؤال را از خود می‌پرسم که آیا دیگر باید ماهواره را امری عادی دید؟ به شکل ساده تر آیا ماهواره در ایران دیگر عادی شده است؟ آیا ما به سلامت از مسأله ماهواره عبور کردیم و هم اکنون باید به شبکه‌های اجتماعی مجازی بپردازیم؟ واقعیت آن است که جواب قانع کننده‌ای برای این سؤالات ندارم. خودمان را نمی‌توانیم فریب بدهیم.

طبق قانون، استفاده از گیرنده‌های ماهواره‌ای ممنوع است، از طرف دیگر وقتی به پشت بام می‌روم تعداد ساختمان هایی که فاقد دیش ماهواره‌اند انگشت شمارند، صدا و سیما هم دچار بحران مالی جدی است و نمی‌تواند با حدود 60 شبکه فارسی زبان رقابت کند. سه جنبه‌ای که سیاستگذاری رسانه‌ای جدیدی را ضروری می‌سازد. متأسفانه در این چند سال دیگر بحثی جدید در خصوص سیاستگذاری رسانه‌ای معطوف به جذب مخاطب ایرانی صورت نمی‌گیرد. پرداختن به موضوع ماهواره فقط آن شده است که بنری در خیابان‌های شهر نصب کنیم و در یک طرف آن عکس یک دیش ماهواره و در طرف دیگر آن، عکس مرد و زنی پشت به یکدیگر را نشان دهیم و زیرش هم بنویسیم آثار ماهواره، ولی در عرصه سیاستگذاری رسانه ای، ماهواره تقریباً به حال خود رها شده است.

خیلی ساده بگویم: گویی مارادونا رها شده و همه به رسانه‌های اجتماعی توجه کرده‌اند! و قطعاً منظورم از رها شدن ماهواره، معطوف به نیروی انتظامی نیست، معطوف به سیاستگذاری رسانه‌ای است. در همه نوشته هایم در خصوص ماهواره گفته‌ام که باید امکان ورود بخش خصوصی
(چه داخلی و چه بین‌المللی) به عرصه تولید و پخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی فراهم شود.

همه شبکه‌های فارسی و غیر فارسی ماهواره‌ای مخرب نیستند. ماهواره دارای شبکه هایی با آثار مخرب زیاد، متوسط و کم است. برخی از شبکه‌های ماهواره‌ای هم تصاویر و کلمات ناهنجار را حذف می‌کنند. واقعیت آن است که دیگر نمی‌توان همه شبکه‌ها را یکسان فرض کرد. ای‌کاش همانطور که فناوری اینترنت را پذیرفتیم ولی برخی از سایت‌های آن‌را نه، در خصوص ماهواره هم این‌گونه رفتار می‌کردیم. نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی همیشه در آغاز فعالیت‌های دوره چهار ساله خود مطالبی در خصوص راه‌های برون رفت از این شرایط مطرح می‌کنند ولی بعد از مدتی مسأله به فراموشی سپرده می‌شود. قطعاً در این خصوص مجلس شورای اسلامی می‌توانست مؤثر باشد.

در پایان نکته‌ای طنز‌آمیز هم بگویم، معمولاً وقتی چنین یادداشت هایی می‌نویسم برخی از خوانندگان خرده می‌گیرند که حالا که ماهواره عادی شده و کسی به کسی کاری ندارد چرا با نوشتن این یادداشت‌ها نسبت به ماهواره حساسیت ایجاد می‌کنید! خواستم بگویم در پی این یادداشت لطفاً کسی نسبت به دیش‌های پشت بام‌ها حساس نشود!

سالار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۲ ۱۰:۵۴
جناب خیلی استادی (304422)
بهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۲ ۱۰:۵۷
هنوز هم عده ای میخ ندانم کاری های خودشان را بر سنگ می کوبند ! چند روز پیش در خبر گزاری فارس چند مامور نیروی انتظامی که داشتند تعدادی جوان را ارشاد میکردند نشان میداد !! (304423)
سعید1
۱۳۹۴/۰۳/۰۲ ۱۳:۱۲
بهرام خان کار از این حرفها گذشته.این نویسنده محترم هم برخلاف متن نوشته اش در فضای گذشته تنفس می کند.بنیانهای جامعه به گونه ای زیرپوستی دچار تغییر شده لایه متوسط دست به یک خانه تکانی فکری وفرهنگی زده است.لایه فرودست هم در میدان گرانش لایه میانی گیرافتاده است.روستاها را که ببینی این حقیقت قابل درک است.گرایش به فضای رسانه ای غیر رسمی حاصل این شتاب در خانه تکانی است.از دست حکومت وداغ ودرفش هم کاری بر نمی آید.شیب تغییر چنان زیاد است که قابل مدیریت نیست.این شیب انرژی جنبشی بسیاری را با خود دارد... (304458)
سعید1
۱۳۹۴/۰۳/۰۲ ۱۳:۲۲
..این انرژی جنبشی با بی تدبیری های 1379 به بعد ذره ذره جمع شده و به اینجا رسید.چنان انرژی ذخیره شده ای با خود دارد که تصورش آدمی را به وحشت می اندازد.البته این امر زیاد دوام نخواهد آورد. بنابر این گرایش به رسانه های غیر رسمی نتیجه است نه علت اما به هرحال در دگرگونی فرهنگی وفکری اثر دارد.یادمان باشد لایه میانی بیش از اینکه به رسانه های تصویری بها بدهد به فضاهای مجازی درجه2 نظیر وایبر گرایش یافته واگر وایبرکنترل شود رسانه جدید.ریشه اصلی هم این است که این لایه می خواهد حرف بزند آن هم بی محابا ... (304461)
سعید1
۱۳۹۴/۰۳/۰۲ ۱۴:۰۸
...اما اجازه حرف زدن واقعی ندارد.مادامی که مردم در این عصرامپراتوری رسانه ای وفضای بازی که در گردش اطلاعات وجود دارد فارغ از موانع گوناگون نتوانند ابراز نظر کنند و به خودسانسوری دچار شوند این رفتارهای اجتماعی در قبال رسانه و... بروز خواهد یافت.هیچ داغ ودرفش یا سنبه ای سیاسی وامنیتی هم موثر نخواهد بود. شاید بتوانند شتابش را کم کنند اما مانع حرکت پیشرونده آن نخواهند شد. حقیقت بنیادین این مقوله جامعه شناختی این است و مابقی حاشیه اند بر این حقیقت. (304478)
فرد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۲ ۱۰:۵۹
این تحلیل در شرایطی درست استکه که هیچگونه سوء نیتی در تصمیم سازی صدا و سیما نباشد:
1- ضرغامی بعد از خداحافظی: حذف یک جریان سیاسی در دستور کار ما بوده است.
نتیجه:
2- ضرغامی برای 3- 5 میلیون نفر برنامه می ساخته
پیامد:
3- فرمانده نیروی انتظامی: بیش از 75 درصد مردم ماهواره می بینند.
نه جامعه شناسی می خاد نه هیچ؟!!! (304424)
مانی
United States
۱۳۹۴/۰۳/۰۲ ۱۱:۴۱
دخالت حکومت در زندگی مردم شکاف بسیار عمیقی بین مردم و خودش ایجاد کرده است... (304433)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۲ ۱۱:۵۷
وقتی صدا سیما در دست یک جناح خاص است و تریبون آن شده است ، در واقع به شعور باقی مردم توهین می کند به همین دلیل مردم میلی به تماشای آن ندارند مگر فوتبال (304440)
من
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۲ ۱۲:۵۳
اینقدر مردم رو سرزنش نکنین مردم ایران هم مثل هندیها تو فیلمها زندگی میکنن وچیزهایی رو که درحسرت داشتنش هستن وندارن تو فیلمها بدست می اورن. (304452)
صالح
Germany
۱۳۹۴/۰۳/۰۲ ۱۴:۴۰
صدا و سیما بیخودی فقط تعداد شبکه هاشو زیاد میکنه... در حالیکه بعضیاشون اصلا لازم نیست وجود داشته باشن و بعضی هاشونم ماموریت های یکسان دارن... بنظرم در حال حاضر کشور 12 تا شبکه درست درمون داشته باشه بهتره تا این همه شبکه بی کفایت داشته باشه... (304489)
پردیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۲ ۱۴:۴۰
اینتر نت آزاد گوگل و آمازون در حال اجراست به ایران که رسید دیش های پشت بامها مشتری اصلی آن نیروی انتظامی نیست، ذوب آهن است که چرخه مفیدی هم داشته باشد. (304490)
ابوالقاسم
Romania
۱۳۹۴/۰۳/۰۲ ۱۶:۳۴
سلام ،
آقا فردین ! تا دیدی ناصر خان ( ملک مطیعی) کمی حال ندار شده،چشمش را دور دیدی و پریدی وسط معرکه !؟ گفتی حالا که بازار گیر دادن به بد حجابی و جلوگیری از کنسرت های مجوز دار گرمه و بجایش نماز جماعت برپا میکنند و دانشگاه ها که قفل هستند و هزار درد بی درمان دیگه،دیش ها را هم یادآوری کنم،مبادا فشار کم باشه !؟ همینطور نیست،آقای جامعه شناس آنطرفی!؟ (304518)
.جلال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۲ ۱۶:۳۸
بیش از ـ90% مردم از ماهوره استفاده میکنن چونکه برنامه های
تلویزیون به اصطلاح ملی !!! هیچگونه محتوایی ملی که در ان
نشاندهنده همه مردم ایران باشد وجود ندارد وحس همبستگی ملی
را ایجاد نمیکند ولی تا دلتون بخواد از فلسطین،لبنان ،سودان،سومالی
عراق و این اواخر از یمن گفته است واینکه برای شادی مردم نیز برنامه ای
ندرد اما به عزاداری برسد ان را با شکوه تمام برگزار میکند انگار
که ملت ایران فقط باید گریه کنن وشادی و خنده جایی در زندگی انان ندارد (304520)