به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۳۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۰۷ ساعت ۱۹:۳۶
کد مطلب : ۷۵۹۶۵
حسنی مبارک:

برای نجات مصر بايد از سیسی حمایت كرد

گروه بین الملل: در دومین مصاحبه مبارک پس از برکناری از قدرت، رئيس‌جمهور اسبق مصر از مردم كشورش خواست از رهبری سیاسی کشور خود حمایت کنند تا ‌مصر نجات یابد.
حسنی مبارک، در مصاحبه تلفنی با شبکه ماهواره‌ای ‌صدی البلد‌ مصر به مناسبت سی و سومین سالگرد آزادسازی سینا از اشغال اسرائیل، همه مردم مصر را به حمایت از ارتش و عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری این کشور دعوت کرد.

مبارک در این تماس تلفنی از مصری‌ها خواست در راستای حمایت از امنیت جهان عرب با دیگر کشورهای عرب همکاری کنند و گفت: امنیت مصر منوط به امنیت سایر کشورهای عربی است و باید برای حمایت از کشورهای خود در برابر خطراتی چون تروریسم از یکدیگر پشتیبانی کرده و با هم متحد باشیم.

رئیس‌جمهور مخلوع مصر در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به سالگرد آزادسازی سیناء گفت: 25 آوریل روزی است که من به آن افتخار می‌کنم. دراین روز استان سینا به شکل کامل از دست دشمن (رژیم صهیونیستی) آزاد شد. مبارک با اشاره به اینکه سال‌های زیادی را صرف بازسازی و تقویت نیروی هوایی ارتش و آموزش نسل جدید سربازان کرده، گفت: سربازان مصری توانستند استحکامات اسرائیل در برلیف را در هم بشکنند و پرچم مصر را در آنجا برافرازند.

وی با اشاره به اینکه پس از گسترش تروریسم در مصر و ترور انور سادات، رئیس‌جمهوری پیشین مصر، مسوولیت بزرگی را بر دوش خود احساس کرد، گفت: تمامی حقوق مصر در مورد اراضی‌اش در سه مرحله از اسرائیل بازپس گرفته شد. وی اظهار داشت: در مرحله اول که تا سال 1975 ادامه داشت، کانال سوئز بازپس گرفته شد. در مرحله دوم که تا 1982 و امضای توافقنامه صلح ادامه داشت، سربازان اسرائیلی از خط العریش و منطقه راس محمد و در واقع نزدیک به 40 هزار کیلومتر مربع عقب‌نشینی کردند.

مرحله سوم نیز با عقب‌نشینی نیروهای اسرائیلی از مرزهای شرقی در 25 آوریل 1982 تحقق یافت.مبارک با اشاره به رخدادهای 25 آوریل گفت: در آن روز دوست داشتم که سادات پرچم مصر را در طابا برافرازد چراکه او جان خود را برای آزادی وطن گذاشته بود.مبارک ادامه داد: تمام تلاش‌های اسرائیل برای طفره رفتن از اجرای پیمان‌نامه‌ای که با سادات به امضا رسیده بوده را ناکام گذاشته و در 25 آوریل آخرین سربازان اسرائیلی از منطقه عقب‌نشینی کردند.

وی در ادامه با اشاره به مشکل منطقه طابا گفت: اسرائیل تلاش می‌کرد به هر نحوی که شده از پیمان‌نامه خود با سادات طفره برود مثلا منطقه جولان و طابا را به این بهانه که یک مرکز اقامتی در آنجا دارد، نگه دارد. حتی در مارس 1982 و یک ماه قبل از عقب‌نشینی برخی از مسوولان اسرائیل در دیدار با مقامات کشور ما مدعی شدند طابا جزو مرزهای تاریخی مصر نیست تا به این ترتیب عقب‌نشینی تعیین شده در مرحله سوم را به تاخیر بیاندازند.