به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۷:۱۷
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۰۸ ساعت ۱۶:۲۷
کد مطلب : ۷۶۰۴۵
سخنگوی وزارت ارشاد:

هیچكس حق سلب آزادی شهروندان را ندارد

گروه سیاسی: سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که هیچ مقامی حق سلب آزادی های مشروع شهروندان را با عنوان حفظ استقلال ندارد گفت: هیچ فرد یا گروه یا مقامی حق ندارد به نام استفاده از آزادی به استقلال سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، نظامی و تمامیت ارضی کشور کمترین خدشه ای وارد کند.
هیچكس حق سلب آزادی شهروندان را ندارد
به گزارش ایرنا، حسین نوش آبادی روز سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به مواضع نظام و دولت در رابطه با رسانه ها و مطبوعات اظهارکرد: معتقدیم وابستگی مستقیم مطبوعات و رسانه ها به دولت به اصل آزادی و استقلال خبری لطمه می زند. وی گفت: دولت به اصل 24 قانون اساسی که بر آزادی مطبوعات تصریح دارد احترام و به اجرای آن پایبند است.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: معتقدیم رسانه ها باید در راستای روند تکامل انقلاب و اشاعه فرهنگ ناب اسلامی و ایرانی گام بردارند. وی تصریح کرد: رسانه ها در این زمینه می توانند از برخورد اندیشه های سالم متفاوت نیز بهره مند شوند هر چند که باید از اشاعه ضد فرهنگ نیز پرهیز کنند.

نوش آبادی با بیان این که رسانه ها باید برخی از نکات را مدنظر قرار دهند گفت: رسانه ها باید از انتشار محتوای الحادی و مخالف موازین اسلامی و اهانت به اسلام و نیز تخریب هویت ملی، تمسخر باورها، آیین ها، زبان های قومیتی و اقلیت های دینی پرهیز کنند. وی خاطرنشان کرد: تمسخر غرور ملی و روح وطن پرستی و ایجاد روحیه یاس و خودباختگی در برابر فرهنگ و تمدن ایرانی ـ اسلامی و واگرایی از مصادیق بارز تخریب هویت ایرانی و اسلامی است.

نوش آبادی اظهارداشت: همچنین رسانه ها نباید به ترویج مادیگرایی فلسفی، اخلاقی و جریان های مخالف با اسلام بپردازند. وی با بیان این که ترویج ناهنجاری و اشاعه خرده فرهنگ های مغایر با اسلام نیز از خطوط قرمز رسانه ها است گفت: تبلیغ فرقه های انحرافی، سبک های زندگی مخالف با شریعت اسلامی نباید در دستور کار رسانه ها و مطبوعات کشور باشد. ترویج و تبلیغ عقاید و نهادهای فرقه های ضاله مانند بهائیت، وهابیت، سلفی گری، شیطان پرستی و گروه های فریبکار نباید در رسانه های کشور ترویج شود.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: همچنین اشاعه منکرات و محتوای خلاف اخلاق و عفت عمومی و تضعیف نظام و ضدیت با استقلال کشور از خطوط قرمز رسانه ها به شمار می رود. وی با بیان این که البته به بهانه استقلال نباید آزادی های مشروع و قانونی سلب شود افزود: اصل نهم قانون اساسی تصریح دارد که در جمهوری اسلامی ایران آزادی و استقلال، وحدت و تمامیت ارضی از یکدیگر تفکیک ناپذیر بوده و حفظ آنها وظیفه دولت و آحاد ملت است.

نوش آبادی یادآور شد: رسانه ها نباید به تبلیغ نظام های استبدادی، استکبار سلطنتی بپردازند و نیز نباید خللی در وحدت، همبستگی ملی و انسجام اسلامی ایجاد کنند. توهین، تخریب، افترا و هجو نسبت به اشخاص حقیقی و حقوقی و نشر اکاذیب محتوای خلاف واقع و تحریف عقاید مسلم دینی نباید در رسانه های کشور صورت پذیرد.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: به طور کلی رسالت مطبوعات و رسانه ها در نظام جمهوری اسلامی ایران مبنی بر روشن ساختن افکار عمومی، بالابردن سطح معلومات مردم، حمایت از منافع ملی و حقوق مردم، گسترش فضائل اخلاقی، پیشبرد اخلاق مصرحه در قانون اساسی، تلاش برای نفی مرزبندی های کاذب و تفرقه انگیز است.

وی گفت: بر اساس قانون حق دسترسی آزاد به اطلاعات از حقوق شهروندی و بنیادین بشری است که در اسناد ملی و بین المللی به رسمیت شناخته شده است. بر همین اساس، هر شهروندی حق دارد با استفاده از رسانه ها به درست ترین اخبار داخلی و خارجی دسترسی داشته باشد. نوش آبادی با اشاره به ارائه قانون حق دسترسی به اطلاعات آزاد به مجلس شورای اسلامی گفت: امیدواریم این قانون که توسط دولت به خانه ملت ارائه شده، هرچه زودتر اجرایی شود.

تشکیل سازمان ملی ارکستر سمفونیک و ملی ایران
نوش آبادی در ادامه در پاسخی به سوال خبرنگاری در باره وضعیت بلیت های اجراهای موسیقی اظهار داشت: اصولا بلیت کنسرت های موسیقی در همه جای دنیا جزو گران ترین بلیت ها نسبت به سایر هنرها است در کشور ما نیز هر کنسرتی که توسط بخش خصوصی برگزار می شود بلیت هایش گران است. وی گفت: البته وزارت ارشاد نظارت دارد تا بلیت های کنسرت های موسیقی بیش از حد گران نشده و اجحاف به مردم نشود.

وی یادآور شد: البته ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی در اختیار وزارت ارشاد بوده و قطعا در هزینه ها رعایت حال شهروندان را می کند چرا که ما مسابقه و رقابتی با بخش خصوصی نداریم. وی با اشاره به ادغام ارکستر سمفونیک و ملی در آینده نزدیک گفت: چون هر دو ارکستر رهبری واحد داشته و اعضای آن نیز اغلب با یکدیگر مشترک هستند در آینده ای نزدیک این دو ارکستر با یکدیگر ادغام و سازمان ارکستر سمفونیک ملی ایران تشکیل خواهد شد.

مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب با حضور رییس جمهوری
وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری اظهار داشت: هر ساله کمیت و کیفیت کتاب رو به بهبود بوده و فضای نمایشگاه های کتاب نیز با نشاط تر شده است. نوش آبادی افزود: نمایشگاه کتاب تهران یک رخداد بین المللی و میعادگاهی برای مردم و اصحاب فرهنگ و قلم به شمار می رود.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: امسال فضای مناسب بیشتری به ناشرین در نمایشگاه کتاب اعطا شده و نقش ناشران در برگزاری این نمایشگاه پررنگ تر از سال های گذشته است. نوش آبادی یادآور شد: امسال مدیریت بیش از 60 درصد نمایشگاه بین المللی کتاب به ناشران این حوزه اختصاص داده شده و سعی خواهیم کرد تا در سال های آینده کلیت برگزاری نمایشگاه کتاب را به صنوف ناشرین اعطا کنیم.

نوش آبادی اظهار داشت: مراسم افتتاحیه نمایشگاه امسال با حضور رییس جمهوری 15 اردیبهشت ماه برگزار می شود و امیدواریم با تشریف فرمایی رهبر انقلاب به نمایشگاه کتاب امسال باعث دلگرمی متولیان نمایشگاه و حوزه فرهنگ و هنر شده و نمایشگاه مزین به قدوم مبارک ایشان باشد.

مجوز هیچگونه کتابی مغایر با ارزش های نظام را نمی دهیم
وی ادامه داد: ناشران در نمایشگاه کتاب به خوبی از چارچوب های سیاست های فرهنگی نظام آگاه بوده و از ورود کتاب های مغایر جلوگیری می کنند و اگر این اتفاق علی رغم اطلاعات ناشران روی دهد ارشاد اقدام به جمع آوری کتاب های مغایر با ارزش ها خواهد کرد.

ارشاد از باز شدن پای رسانه ها به دادگاه ها خوشحال نمی شود
نوش آبادی در ادامه اظهار داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اینکه رسانه ای پایش به دادگاه باز شود خوشحال نمی شود و از افراط و تفریط در این زمینه نیز نه راضی بوده و نه حمایت می کند. وی در مورد توقیف مجله زنان امروز نیز گفت: هیات نظارت بر مطبوعات روز گذشته پرونده تخلف این مجله را بررسی و براساس بند 2 ماده 6 قانون مطبوعات این مجله را مقصر شناخت.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این مجله ترویج و توجیه ازدواج سفید را دنبال می کرد و هر گونه دفاع و توجیه این امر مخالف با ارزش های ملی و اسلامی است. این مجله تخلف کرده و به دنبال توجیه ازدواج سفید بوده که خلاف اخلاق و فرهنگ ملی و بومی ما است.

نوش آبادی یادآور شد: این گونه موارد در رسانه ها و مطبوعات کشورمان بسیار نادر و اندک است البته برای کشوری که داعیه اسلام ناب محمدی دارد این موارد اندک قابل قبول نیست. وی با بیان اینکه پرونده مجله زنان امروز به دادگاه رسانه ارجاع شده است اظهار داشت: هیات نظارت بر مطبوعات در این زمینه تشخیص داده که رفتار مجله ناهنجار و مغایر فرهنگ اسلامی است.