به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۵۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۰۹ ساعت ۱۱:۱۶
کد مطلب : ۴۹۸۶۵

بازی فکری در پیشگیری از آلزایمر موثر است

گروه علمی: ‌محققان دریافتند افرادی که پازل، جدول و انواع دیگر بازی های فکری را انجام می دهند عملکرد بهتری در یادگیری، آزمون و پردازش اطلاعات دارند و باعث کند شدن روند بیماری آلزایمر می شود.
بازی فکری در پیشگیری از آلزایمر موثر است
مطالعات جدید نشان می دهد انجام بازی ها و سرگرمی های مختلف همچنین چیدن پازل می تواند به دفع آلزایمر کمک کند. این تحقیقات که در کنفرانس بین المللی انجمن آلزایمر آمریکا در کپنهاگ ارائه شد، نشان داد انجام فعالیت هایی که برای مغز نوعی محرک محسوب می شود می تواند در حفظ ساختار آسیب پذیر مغز اثر گذار باشد اما پس از ارائه این تحقیقات سرپرست انجمن خیریه آلزایمر بریتانیا در این باره بیان کرد: نمی توان گفت صرف انجام فعالیت هایی که باعث تحریک مغز می شود، از ایجاد بیماری آلزایمر جلوگیری می کند. این تحقیقات تنها نشان می دهد که فعالیت ها و بازی های فکری صرفا محرکی برای مغز هستند.

محققان از موسسه و مرکز تحقیقات ویسکانسین در ایالات متحده، 329 فرد سالم با میانگین سنی 60 سال را مورد بررسی قرار دادند که به دلیل زمینه ژنتیکی یا سابقه خانوادگی در معرض خطر بالایی از بیماری آلزایمر قرار داشتند. در این تحقیقات، دانشمندان یک سری آزمایش‌ها را که شامل اسکن مغزی و ارزیابی آن بود انجام دادند سپس از شرکت کنندگان خواسته شد به سوالاتی در خصوص اینکه چند وقت یکبار مطالعه می کنند، به موزه می روند و بازی های فکری از قبیل پازل انجام می دهند پاسخ دهند. پس از این تحققیقات یافته ها حاکی از این بود؛ افرادی که این قبیل فعالیت ها را انجام می دهند شانس بیشتری در خصوص در گیر نشدن با بیماری آلزایمر دارند.

دکتر لورا فیپس، مدیر مرکز تحقیقاتی آلزایمر انگلستان درباره این مطالعه می گوید: این تحقیقات نتایج علت و معلولی ارائه نمی دهند اما به هر حال می توان گفت انجام چنین فعالیت هایی فرد را کمتر در معرض خطر بیماری آلزایمر قرار می دهد. شواهد پیش از این تحقیقات نشان می داد که فعال نگه داشتن مغز می تواند در جلوگیری از آسیب رساندن به مغز در طولانی مدت کمک کند. لازم به ذکر است که افراد در این تحقیقات بیماری زوال عقل نداشتند.

در نهایت انجام فعالیت های ساده ای مانند پازل و بازی های فکری و مصرف مواد غذایی به میزان لازم، تغذیه سالم، بررسی فشار خون و وزن می تواند در داشتن زندگی سالم بسیار اثرگذار باشد. عواملی همچون استرس بسیار در تشدید آلزایمر موثر است و ژنتیک نیز نقش مهمی را در این روند ایفا می کند.
مرجع : ایسنا