به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۱۲ ساعت ۱۶:۵۶
کد مطلب : ۷۹۷۴۵

کیفرخواست سنگین برای 2 مأمور سعودي

گروه جامعه: رییس سازمان حج و زیارت گفت: ممکن است جلسات محاکمه دو پلیس خاطی تا پایان همین هفته آغاز شود، در این خصوص تحقیقات لازم انجام شده و بازپرس مربوطه پرونده را تحویل دادگاه جده داده است.
کیفرخواست سنگین برای 2 مأمور سعودي
سعید اوحدی درباره‌ی آخرین پیگیری‌های انجام شده درمورد حادثه تلخ فرودگاه جده اظهار کرد: در یکی دو روز اخیر تماس‌هایی با سرکنسولگری ایران در جده داشتم، آن‌ها هم مجدانه پیگیر موضوع هستند و ان‌شاءالله در روزهای آینده با حضور نمایندگان جمهوری اسلامی شاهد محاکمه این دو فرد خاطی و فاسد باشیم. وی اضافه کرد: با تماسی که با نماینده سازمان حج و زیارت در عربستان داشتم، به ایشان نیز تأکید کردم که در جلسه دادگاه حضور داشته باشد. بر اساس شواهد موجود کیفرخواست سنگینی برای این دو فرد مجرم و فاسد تنظیم شده است.

او بار دیگر تاکید کرد: محاکمه دو مأمور خاطی به تنهایی موجب از سرگیری اعزام‌های عمره نخواهد شد و ما پس از محاکمه و مجازات این دو مأمور خاطی در سفری که به عربستان خواهیم داشت، با وزیر حج آن کشور درباره‌ی دفاع و صیانت از حقوق زائران مذاکره خواهیم کرد و در صورت اطمینان از تأمین امنیت زائران و مشخص شدن راهکارهای لازم در فرودگاه، اماکن مقدسه و ... برای اعزام زائران در عمره آینده برنامه‌ریزی خواهد شد. اوحدی که در همایش مدیران و معاونان کاروان‌ها و مدیران مجموعه‌های حج تمتع استان تهران گزارشی از برنامه‌ریزی های صورت گرفته درباره‌ی عملیات حج تمتع امسال را ارائه می‌کرد، درخواست کرد: برای اجرای بهتر عملیات حج امسال از هم‌اکنون آسیب‌شناسی صورت گیرد و چک لیستی از مشکلات مجموعه‌ها تهیه و راهکارهای اجرایی برای حل مشکلات ارائه شود.

وی در ادامه به دیدار دست‌اندرکاران حج با مقام معظم رهبری پس از اجرای مراسم حج سال گذشته اشاره کرد و افزود: سال گذشته بعد از مراسم حج ابراهیمی برای گزارش عملیات حج تمتع خدمت رهبر انقلاب رسیدیم و در این دیدار تبسم معظم‌له نشان از رضایت نسبی ایشان از اجرای عملیات حج سال گذشته داشت که این مهم سرمایه عظیم و ارزشمندی برای مجموعه حج و زیارت است و از سویی مسؤولیت ما و شما را در حوزه عملکردمان سنگین‌تر می‌کند.

رییس سازمان حج و زیارت ادامه داد: سال گذشته هفت کارگروه تخصصی برای بررسی مسائل حج تشکیل شد که در جلسات این کارگروه‌ها در حین عملیات مسائل، مورد بررسی قرار می‌گرفت و چاره‌اندیشی می‌شد که همان کارگروه‌ها فعالیت خود را برای برنامه‌ریزی عملیات حج 94 تا به امروز ادامه می‌دهند. اوحدی خطاب به مدیران کاروان‌ها و مجموعه‌های حج تمتع استان تهران، تأکید کرد: هم‌اکنون بیش از دو و نیم ماه تا شروع اعزام‌های حج زمان باقی مانده، در این مدت لازم است برای رفع هر گونه کمبود، کاستی و مشورت در قالب کارگروه‌های تخصصی تلاش لازم را داشته باشیم.

بیش از 95 درصد برنامه‌ریزی‌های حج انجام شده است

او در ادامه سخنانش با بیان این‌که بیش از 95 درصد برنامه‌ریزی‌های حج امسال انجام شده گفت: زائران حج امسال در قالب 455 کاروان به سرزمین وحی اعزام می‌شوند و با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته به دلیل تقاضای بیشتر زائران و برای توزیع عادلانه خدمات، پروازهای مدینه قبل نسبت به گذشته 16 درصد افزایش یافته است. وی افزود: امسال زائران حج از 19 ایستگاه پروازی به سرزمین وحی اعزام خواهند شد که حدود 36 هزار نفر از زائران در قالب پروازهای مدینه قبل و حدود 28 هزار نفر از زائران در قالب پروازهای مدینه بعد به حج مشرف می‌شوند.

رییس سازمان حج و زیارت اضافه کرد: امسال ایستگاه‌های تهران، خراسان رضوی و اصفهان که پروازهای 15 استان را پوشش می‌دهند، دارای پروازهای مدینه قبل هستند که این اقدام گام مهمی برای توزیع عادلانه خدمات محسوب می‌شود.

پزشکان زن در حج امسال بیشتر می‌شوند
اوحدی به برنامه‌ریزی برای ارائه خدمات پزشکی در حج امسال اشاره کرد و افزود: خدمات خوبی در این حوزه پیش‌بینی شده و کارگروه‌های تخصصی در این زمینه تشکیل شده است. سال گذشته بنا به تأکید رهبر معظم انقلاب، برای نخستین‌بار طرح انطباق در حج به اجرا درآمد و 60 پزشک زن برای ارائه خدمات پزشکی و درمانی به بانوان زائر به حج اعزام شدند که با توجه به استقبال و موفقیت این طرح، تعداد پزشکان زن اعزامی در حج امسال نسبت به سال گذشته افزایش خواهد یافت. او همچنین به تأکید رهبر معظم انقلاب در تأمین اقلام مورد نیاز حجاج از داخل کشور اشاره کرد و یادآور شد: در حج 92 حدود 22 قلم از کالاهای تدارکاتی حج از داخل کشور تأمین شد که بنا به تأکید معظم‌له این میزان در حج سال گذشته به 61 قلم افزایش یافت، طوری که بخشی از میوه مصرفی زائران نیز از ایران تأمین شد.

گوشت مصرفی زائران از داخل کشور تامین می‌شود
وی ادامه داد: امیدواریم امسال تعداد اقلام تدارکاتی حج که از ایران تأمین می‌شود، به 70 قلم افزایش یابد. در عملیات عمره 94-93 برای نخستین‌بار بخش زیادی از گوشت مصرفی عمره‌گزاران از ایران تأمین شد، برای حج امسال نیز مجوز تأمین گوشت از داخل کشور برای مصرف زائران گرفته شده است. رییس سازمان حج و زیارت درباره‌ی برنامه‌ریزی‌های مربوط به تغذیه زائران گفت: از آنجایی که زائران بین 22 تا 25 روز در مکه حضور دارند و یک‌نواختی برنامه غذایی موجب آزار زائران و تحلیل قوای جسمی آن‌ها می‌شود با همفکری دست‌اندرکاران آشپزخانه‌های مرکزی و بهره‌گیری از تجربیات 30 ساله آن‌ها، 9 غذای جدید و متنوع در برنامه غذایی حجاج امسال گنجانده می‌شود.

حذف 25 درصد از هتل‌های کم کیفیت

اوحدی درباره‌ی اسکان زائران نیز اظهار کرد: 25 درصد هتل‌هایی که در حج گذشته در ارائه خدمات به زائران مشکل داشتند از چرخه خدمات‌رسانی به زائران حذف شدند. وی با اشاره به این‌که قوانین عربستان برای پذیرش حجاج دائما در حال تغییر است، گفت: سال گذشته عربستان استفاده از نرم‌افزار الکترونیکی «مسار» را مطرح کرد که تمام خدماتی که به زائران ارائه می‌شود از جمله خدمات حمل و نقل، تغذیه و تدارکات، ایام تشریق، خیمه‌ها، صدور ویزا و دیگر اطلاعات زائران باید در این نرم‌افزار ثبت می‌شد که استفاده از این نرم‌افزار اعزام زائران بسیاری از کشورهای اسلامی را با اختلال مواجه کرد، اما خوشبختانه با تلاش‌ها و توانمندی حوزه انفورماتیک سازمان حج و زیارت مشکلی در این خصوص برای زائران ایرانی بوجود نیامد.

کاهش 5 درصدی قیمت کاروان‌های حج
رییس سازمان حج و زیارت در ادامه با بیان این‌که تمامی زائران حج امسال هزینه سفر خود را پرداخت کرده‌اند، یادآور شد: با وجود افزایش 10 درصدی نرخ ارز، تورم موجود در عربستان و همچنین حذف 25 درصد هتل‌های کم کیفیت از گردونه خدمات به حجاج، قیمت حج تمتع نسبت به سال گذشته 5 درصد کاهش یافته است.

اگر دشمن ما را عصبانی کرد...
او سپس نسبت به شرایط امروز منطقه و فتنه‌هایی که دشمن طراحی کرده است، هشدار داد و گفت: ما باید با گسترش انسجام، همدلی و وحدت در مجموعه، خود را در مقابل آسیب‌ها ایمن کنیم. بنا به فرمایش مقام معظم رهبری رعایت اخلاق از الزامات قبولی حج واجب است. شاید دشمن بخواهد با برخی رفتارها ما را عصبانی کند، بنابراین همه ما و شما در این خصوص وظیفه جدی داریم. روحانیون معزز کاروان‌ها و مدیران محترم کاروان‌ها بایستی زائران را مکررا به رعایت اخلاق توصیه کنیم و خودمان نیز در این‌باره تلاش کنیم. اوحدی بیان کرد: مدیریت در حج تمتع، مدیریت بحران است که به سعه صدر و انسجام نیاز دارد. به هر حال ممکن است در اجرای عملیات بزرگ حج، عمره و عتبات بعضاً بین عوامل اجرایی اختلاف سلیقه هم وجود داشته باشد، اما می‌توانیم با انتقاد بجا مشکلات را برطرف کنیم و موجبات عزتمندی زائران را فراهم آوریم.

9 پروژه اجرایی در عراق

وی در ادامه سخنانش گفت: یکی از سیاست‌های جدی که با پشتیانی نماینده محترم ولی فقیه در امور حج و زیارت دنبال می‌شود، بحث اقتصاد زیارت است که دو شرکت «عمران و توسعه امید زائر» و «توسعه زیرساخت‌های مهر و ماه» با مشارکت شبکه بانکی کشور و بخش خصوصی تأسیس شده است و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در حال حاضر 9 پروژه در عراق در حال اجرا و یا در شرف اجرا است. رییس سازمان حج و زیارت اظهار کرد: پروژه ساخت آشپزخانه در نجف را آغاز کرده‌ایم. هتل روضه‌الجنان در عراق خریداری شده و همچنین هتل تهران در حال ساخت است. مقدمات ساخت آشپزخانه کاظمین در دست اجرا است و زائرسرای چزابه که خردادماه سال گذشته کلنگ آن زده شد، در فاز نخست با ظرفیت پذیرش 5 هزار زائر پیش از اربعین امسال به بهره‌برداری خواهد رسید که بهره‌برداری این زائرسرا تا پیش از ایام اربعین جزء مصوبات جلسه اخیر شورای عالی حج بوده است.
مرجع : ایسنا