به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۸:۵۴
 
۴۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۱۷ ساعت ۱۸:۳۳
کد مطلب : ۵۰۶۳۸
مواضع خلافت اسلامی در عراق هدف قرار گرفت

نخستین حمله هوایی آمریکا به داعش

گروه بين‌الملل: وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، اعلام کرد که دو جنگنده آمریکایی توپخانه گروه خلافت اسلامی شام و عراق موسوم به داعش را در نزدیکی شهر اربیل و مقر نیروهای آمریکایی بمباران کردند.
نخستین حمله هوایی آمریکا به داعش
جان کربی، سخنگوی پنتاگون می‌گوید که جنگنده‌های اف- ۱۸ آمریکایی بمب‌های ليزري ۵۰۰ پوندی خود را بر روی توپخانه این گروه انداختند. حمله آمریکا ساعاتی پس از آن صورت گرفت که باراک اوباما، رییس جمهوری این کشور، فرمان حمله هوایی به نیروهای داعش را در عراق صادر کرد. این گروه در ماه‌های اخیر بسیاری از مناطق شمالی و غربی عراق و بخش‌هایی از خاک سوریه را به تصرف خود در آورده است. اوباما ديروز پنجشنبه اعلام کرد که حمله هوایی به نیروهای داعش برای جلوگیری از بروز «نسل‌کشی» توسط اسلام‌گرایان افراطی انجام می‌شود. داعش در روزهای اخیر برخی از شهرهای مسیحی و ایزدی نشین عراق را نیز تصرف گرفته که موجی از آوارگان و خطر کشتار قومی را به دنبال داشته است.

نیروهای خلافت اسلامی در حال پیشروی به سوی شهر اربیل، مرکز اقلیم کردستان، هستند که مقر آموزشی نیروهای آمریکایی نیز آنجا قرار دارد. تصمیم باراک اوباما برای حمله هوایی به مواضع داعش ‌با استقبال مقام‌های عراقی و کرد این کشور مواجه شده است. به گزارش خبرگزاری‌ها، ‌دیوید کامرون، ‌نخست وزیر بریتانیا، نیز از این تصمیم رییس جمهوری آمریکا حمایت کرده است. پیش‌تر خبرگزاری‌ها از آواره شدن بیش از ۲۵ هزار اقلیت کرد ایزدی در کوه‌های شمالی عراق خبر داده بودند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقام‌های اقلیم خودگردان کردستان عراق روز جمعه خبر تصرف سد موصل در شمال این شهر توسط نیروهای داعش را تایید کردند.

در همین حال، آیت الله سیستانی، ‌بلند مرتبه ترین مرجع شیعه در عراق، روز جمعه دوباره خواستار اتحاد تمام عراقی‌ها علیه خطر بزرگ شبه نظامیان خلافت اسلامی شد. به گزارش خبرگزاری رویترز، آیت الله سیستانی سیاستمداران عراقی را مسئول آنچه بزرگ‌ترین بحران این کشور پس از سرنگونی صدام حسین از یازده سال پیش تاکنون خواند، دانست و گفت که آنان به دنبال علائق و منافع خود هستند. این مرجع تقلید شیعیان همچنین خواستار آن شد که نخست وزیری برای عراق برگزیده شود که بتواند تمام عراقی‌ها را متحد کند و به بحران کنونی در این کشور پایان دهد.