به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۳۱
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۰۴ ساعت ۱۰:۳۱
کد مطلب : ۵۸۹۲۸

واکنش علي لاریجانی به اسید‌پاشی‌ها

گروه سیاسی: رئیس مجلس نسبت به بحث‌ها و حواشی اخیر در خصوص اسیدپاشی‌های صورت گرفته در اصفهان، بررسی طرح حمایت از آمرین به معروف و ناهیان از منکر در مجلس و نهایی شدن موضوع بورسیه‌های غیر قانونی واکنش نشان داد.
واکنش علي لاریجانی به اسید‌پاشی‌ها
علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود در جلسه‌ علنی امروز مجلس گفت: در چندروز اخیر مسائل مختلفی در کشور مطرح شده است که لازم می‌دانم به آنها اشاره کنم. وی ادامه داد: بی‌تردید امروز که آغاز ماه محرم است اذهان همگان متوجه قیامی است که در تاریخ بیشریت از نظر صلابت و پاکی، هدف‌های متعالی و فداکاری یگانه ماند. قیامی که حقیقت شهادت را ظهور بخشید، قیامی که زندگی عزتمندانه را به مسلمانان نشان داد؛ قیام خونینی که غیرت حسینی را در رگ‌های مومنان به جریان انداخت و به حق او را خون خدا نامیدند.

رئیس قوه مقننه خاطرنشان کرد: باید بدانیم که امام حسین (ع) هدف این قیام منزه و متعالی را در نامه به محمدبن حنفیه این گونه بیان می‌کند که من برای تفریح و تفرج و فساد و ظلم قیام نکردم بلکه برای اصلاح در امت جدم قیام نمودم و قصد و هدف این قیام اقامه امر به معروف و نهی از منکر است و به سیره‌ی جدم و پدرم عمل نمودم. لاریجانی در ادامه تاکید کرد: ملاحظه می‌کنید که قیامی که در عظمت آن همین بس که همه ائمه اطهار و اولیای دینی در اهمیت و بزرگداشت آن به مسلمانان توصیه اکید نمودند، امام حسین (ع) هدف آن را اجرای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه معرفی می‌کند و این امر نشان می‌دهد که امر به معروف و نهی از منکر فریضه‌ای است که تعطیلی آن در جامعه چنان ضایعه‌ای و کژی‌ای ایجاد می‌کند که اصلاح آن وضع قیام بزرگی را می‌طلبد.

*امر به معروف و نهی از منکر جنبه‌ی فرعی ندارد و تفننی نیست
وی با بیان این که مباد کسی تصور کند این امر برای جامعه جنبه‌ی فرعی دارد و تفننی است تصریح کرد: مباد کسانی با این فریضه مهم برخورد سیاسی نمایند. مجلس شورای اسلامی از دوره‌ی قبل در این زمینه کار تحقیقاتی نمود و بعد از سالها طرحی تدوین شد و پس از بررسی در کمیسیون مشترک حقوقی و فرهنگی در دستور مجلس قرار گرفت. رئیس مجلس با تاکید بر این که این همه فضاسازی علیه این طرح و مرتبط کردن آن با برخی از مسائل رخ داده در کشور کار نادرستی بوده خاطر نشان کرد: می‌گویند دراین طرح اشکالاتی وجود دارد، خب هنوز که در مجلس به تصویب نهایی نرسیده اگر هم اشکالی است در مجلس مطرح کنید طبق آیین نامه بررسی می‌شود.

لاریجانی ادامه داد: برخی نیز بیان کردند که در این طرح عده‌ای خاص می‌توانند اقداماتی انجام دهند، تعجب آور است؛ چرا که اولا در این طرح اقدام عملی در اختیار دولت قرار گرفته و مردم وظیفه‌ی زبانی دارد نه عملی، ثانیا برای این که عده‌ای خودسر اقدامی نکنند برای آن ساز و کاری در نظر گرفته شده است. البته ممکن است عده‌ای در ترکیب این ستاد نظر داشته باشند که به موقع مورد مداقه قرار می‌گیرد. اما روح این طرح با این فضاهایی که ساخته‌اند در تناقض است. وی افزود: همه‌ی آقایان صاحب‌نظر توجه داشته باشند که امر به معروف و نهی از منکر هم یک فریضه مهم اسلامی و حیات بخش برای جامعه است و هم نص قانون اساسی است و لذا باید حامی این امر مهم باشند.

*اسیدپاشی در اصفهان را سیاسی نکنید/کمیسیون امنیت پیگیر موضوع باشد
رئیس قوه مقننه در ادامه با اشاره به حادثه اسیدپاشی در اصفهان گفت:‌ حادثه تلخ و شنیع اسیدپاشی در اصفهان یکی از قبیح‌ترین صحنه‌های رذیلانه چنین اقدامی بوده است و از ابتدای این حادثه پیگیری جدی صورت گرفت و با قوه قضاییه و سایر بخش‌های امنیتی تماس گرفته شد که موضوع را با همه‌ی توان دنبال نمایند و افرادی هم دستگیر شدند ولی بررسی‌ها در حال پیگیری است.

لاریجانی خاطر نشان کرد: لازم می‌دانم کمیسیون امنیت ملی با جدیت پیگیر موضوع باشند و نتیجه را به مجلس گزارش دهند اما این که پدیده‌ی اجتماعی زشت مستمسکی شود برای تصفیه حساب سیاسی جریان‌ها خطای دیگری است که رخ داده و بدتر از آن مرتبط کردن آن با بحث امر به معروف و نهی از منکر که این اقدام منکر دیگری است که انجام شده است.

وی تاکید کرد: کدام جریان سیاسی مطرح در کشور می‌تواند در پی چنین اقداماتی باشد؟ چرا فضای سیاسی کشور را بلا وجه و غبارآلود می‌نمایید؟

رئیس مجلس با بیان این که سیاسی کردن یک اقدام زننده جز فرصت طلبی چیز دیگری نیست، بلکه یک نامردی سیاسی است که متاسفانه در زمانی و دوره‌هایی از این کارها شد و نتیجه‌ی آن تندروی‌هایی بود که به کشور لطمه زد تصریح کرد:‌ همه بحث‌های این یک سال در مجامع و رسانه‌ها این بود که از گذشته درس گرفته شود و معتدل عمل کند اما این روش که تکرار همان روش‌های مذموم گذشته است و عقل حکم می‌کند که مسائل امنیتی در جامعه به سوی اجتماعی شدن سوق پیدا کند نه بالعکس که پدیده‌های اجتماعی، سیاسی و امنیتی شوند.

لاریجانی یاد آور شد: وقتی ملاحظه می‌کنند که در شرایط ملتهب منطقه قدرت‌ها می‌خواهند آرامش کشور ایران را که سنگر پایداری است به هم بزنند و گاه با رسانه‌های خود به تحریک و شیطنت مشغولند باید توجه رسانه‌ها و سیاست‌مداران بیشتر و دقیق‌تر باشد.

*ناروا می‌گویند که استیضاح وزیر علوم برای پیگیری بورسیه‌های غیر قانونی بوده است
رئیس مجلس در ادامه با اشاره به تخلفات در بورسیه‌ها گفت: از اقدام وزارت علوم که نتایج کار را ارائه نمودند تشکر می‌کنیم و این کار باید با دقت صورت می‌گرفت و در همین زمینه دیوان محاسبات مجلس شورای اسلامی از قبل تذکرات جدی به وزارت علوم داده بود که برخی از این بورسیه‌ها تخلف از قانون است و باید اصلاح گردد.

وی ادامه داد: دیوان محاسبات باید پیگیر موضوع باشد تا با متخلفین برخورد جدی شود اما تعجب آور است که در موضوعی که دولت و مجلس هر دو مصمم به پیگیری آن هستند به ناروا طوری حرف زده می‌شود یا در رسانه‌ها منعکس می‌گردد که مجلس با پیگیری موضوع مخالف است و حتی استیضاح وزیر به دلیل پیگیری تخلفات بورسیه‌ها بوده است.

لاریجانی خاطر نشان کرد: حال آنکه دیوان محاسبات که نهادی زیر مجموعه‌ی مجلس است پیگیر این تخلف بود و بحث استیضاح هم ربطی به مساله‌ی بورسیه‌ها نداشت. مسائل دیگری در رابطه با زمینه‌ی رفتار سیاسی و فرهنگی وزیر و انتصابات ایشان بیشتر دلیل استیضاح بود. البته در مساله استیضاح در مجلس عده‌ای مخالف و عده‌ای موافق بودند اما چرا غیر منصفانه عمل می‌کنید؟

رئیس قوه مقننه با بیان این که در نقد استیضاح می‌توانید بحث کنید اما چرا به ناروا امری را به استیضاح مرتبط می‌کنید تصریح کرد: اگر هم بین نمایندگان به این موضوع پرداخته شد به نحوه‌ی اقدامات رسانه‌ای آن ایراد می‌گرفتند و نه اصل پیگیری تخلف در بورسیه‌ها.

وی یاد آور شد: این هم نمونه‌ی دیگری از رفتار ناسالم سیاسی است که برای از میدان به در کردن طرف مقابل به ناحق او را متهم به امری می‌کنند، جریان‌های سیاسی کشور باید این درک را در این شرایط داشته باشند که در طی سالهای گذشته از این رفتارها گاه صورت گرفت و منشاء مناقشات و کینه‌ها و دشمنی‌ها شد. آیا قصد دارند این روند‌های غلط اصلاح شود یا می‌خواهند آن را تکرار کنند؟

لاریجانی در ادامه تاکید کرد: اگر از منظر منافع ملی و امنیت ملی بها ین حوادث توجه شود که در شرایط پرمساله و ملتهب منطقه‌ای ایران کانون آرامش منطقه‌ای است که البته به خاطر دشمنی قدرت‌های بزرگ با تحریم‌هایی مواجه شده، باید همه استعداد‌ها و انرژی‌ها جهت توسعه و پایداری ملی همگرا شوند و طبعا رقابت‌های سیاسی باید از کیفیت عقلانی‌تر و برادرانه برخوردار باشند و نه غیرمردانه و از هر فرصتی استفاده شود تا طرف مقابل را متهم نمایند و در افکار عمومی خار کنند و ابزاری را از این طریق به دست بیگانگان بدهند که سوء استفاده کنند.

* جمهوری اسلامی جز چارچوب منطقی شفافیت در فناوری هسته‌یی محدودیتی را نمی‌پذیرد
نماینده قم در مجلس در آخرین بحثی که مطرح کرد گفت: سخنان بی حساب برخی از مقامات آمریکایی موضوع بحث دیگری است که در حین مذاکرات مطالبی را مطرح کردند که مغایر موضع آنان بوده است و هر گاه که طرف ایرانی اعتراض نموده گفته‌اند برای شرایط داخلی و وضعیت کنگره این مطالب را بیان می‌کنند.

رئیس مجلس خاطر نشان کرد: اگر واقعا این گونه است که باید بر این مدیریت جهانی تاسف خورد که با حیله گری درون خود را آرام می‌کند و اگر مکری در مذاکرات است که بدانند برای طرف ایرانی موضوع روشن شده و از این رهگذر کلاهی دوخته نمی‌شود و جمهوری اسلامی جز چارچوب منطقی شفافیت در فناوری هسته‌یی محدودیتی را نمی‌پذیرد. وی در پایان گفت: فرزندان انقلاب که امروز درگیر دشمن بیرونی هستند باید مراقبت بیشتری در رفتار درونی خود داشته باشند که به همگرایی و هم‌افزایی توان‌ها بینجامد.
مرجع : ایسنا