به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۲۹
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۰۶ ساعت ۰۰:۰۴
کد مطلب : ۶۷۴۷۸

نتانیاهو: علیه ایران، هر جا که بشود می‌روم

گروه بين‌الملل: نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید برای صحبت درباره موضع اسرائیل در قبال برنامه هسته ای ایران به هر جایی که از وی دعوت شود ، می رود.
نتانیاهو: علیه ایران، هر جا که بشود می‌روم
به گزارش آسوشیتدپرس، این اظهارات نتانیاهو روز یکشنبه و در بحبوحه بحث و جدل های علنی با دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا درمورد چگونگی مقابله با ایران و دعوت جنجالی جان بینر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از وی برای سخنرانی در کنگره آمریکا مطرح شد. دولت اوباما با اعلام اینکه چنین دعوتی نقض پروتکل های دیپلماتیک است، در مورد اعمال تحریم های جدید علیه ایران در شرایط کنونی هشدار داده است. سخنرانی برنامه ریزی شده نتانیاهو در کنگره آمریکا در حالی انجام خواهد شد که تنها چند هفته به انتخابات ماه مارس در اسرائیل باقی مانده است. این مسئله همچنین خشم مخالفان داخلی نتانیاهو را نیز برانگیخته است.

نتانیاهو همچنین گفت وظیفه دارد هر گونه اقدام لازم را برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای انجام دهد. نتانیاهو روز پنجشنبه دعوت از وی را برای سخنرانی در کنگره آمریکا درباره ایران را پذیرفت. دفتر نتانیاهو در بیانیه ای اعلام کرد نتانیاهو پس از دعوت جان بینر موافقت کرده است در نشست مشترک کنگره که قرار است اوایل مارس برگزار شود سخنرانی کند.

نتانیاهو گفت اخیرا با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در مورد چالش های مشترکی که آمریکا و اسرائیل از طرف ابرنامه هسته ای ایران روبرو هستند گفتگو کرده است. وی افزود :« من مشتاقانه در انتظار فرصتی هستیم تا دیدگاه اسرائیل را در مورد اقدامی مشترک برای مقابله با این تهدیدها ارائه کنم.» بینر که یک جمهوریخواه و مخالف سرسخت اوباما است در ابتدا از نخست وزیر اسرائیل دعوت کرده بود 11 فوریه در نشست مشترک کنگره آمریکا سخنرانی کند اما وی سپس اعلام کرد این تاریخ اعلام شده به درخواست نتانیاهو به سوم مارس به تعویق افتاده است تا وی بتواند در کنفرانس سالانه کمیته امور عمومی آمریکایی اسرائیلی موسوم به آیپک شرکت کند.

دعوت بینر از نتانیاهو در حالی انجام شد که دولت اوباما و دیگر قدرت های جهان سرگرم مذاکراتی حساس با ایران درباره برنامه هسته ای این کشور هستند. آمریکا و اسرائیل متحد یکدیگر به شمار می روند اما گفته می شود روابط اوباما و نتانیاهو چندان گرم نیست. اوباما و نتانیاهو همچنین برسر شهرک سازی اسرائیل در کرانه باختری رود اردن و همچنین چگونگی حل مناقشه موجود برسر برنامه هسته ای ایران دچار کشمکشی علنی هستند. متحدان اوباما از آن نگرانند که اسرائیل و جمهوریخواهان آمریکا از این سفر نتانیاهو برای افزایش مخالفت با موافقتنامه هسته ای با تهران استفاده کنند.