به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۱:۳۵
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۱۸ ساعت ۱۲:۵۳
کد مطلب : ۷۷۱۰۷
مشارکت 65% مردم انگلیس در انتخابات پارلمانی،

حزب محافظه کار، برنده انتخابات بريتانيا

گروه بين‌الملل: آخرین نتایج شمارش آرای انتخابات پارلمانی انگلیس، حاکی از پیشی گرفتن حزب محافظه کار و رقابت نزدیک حزب کارگر با آن، است.
حزب محافظه کار، برنده انتخابات بريتانيا
حزب محافظه‌کار 316 کرسی، حزب کارگر 239 کرسی، حزب ملی اسکاتلند 58 کرسی، حزب لیبرال دموکرات 10 کرسی، حزب استقلال بریتانیا (یوکیپ) 2 کرسی و سایر احزاب 25 کرسی بدست آورده‌اند. این میزان کرسی‌ها نشان می‌دهد که محافظه‌کاران می‌توانند با ائتلاف با یکی از احزاب کوچکتر به راحتی 326 کرسی اکثریت (نیم به علاوه یک) را بدست آورده و دولت ائتلافی تشکیل دهند.

نتایج یاد شده که با ادامه شمارش آرا هر لحظه می تواند تغییر کند، تاکنون حاکی از پیروزی قاطع و شگفتی ساز ملی گراهای اسکاتلندی در حوزه اسکاتلند و شکست و ناکامی سایر نامزدهای احزاب سیاسی بویژه نامزدهای شاخص حزب کارگر در این منطقه بوده است. در همین حال نتایج یاد شده، موید شکست حزب لیبرال دمکرات تا این لحظه و تعبیر نشدن رویاهای حزب یوکیپ بوده است.

نیک کلگ رهبر حزب لیبرال دمکرات بامداد روز جمعه بدنبال پیروزی نه چندان دلچسب در حوزه انتخابیه اش، از نتایج شب گذشته، به عنوان نتایجی بی رحمانه و وحشتناک برای حزبش یاد کرد. وی بخشی از شکست حزبش را ناشی از هراس از روی کار آمدن دولت کارگری با حمایت ملی گراهای اسکاتلندی دانست. براساس گزارش های منتشر شده میزان مشارکت مردم انگلستان در انتخاباتی پارلمانی روز پنجشنبه 65.5 درصد بوده است. براساس نتایج شوک آورنظرسنجی اولیه صورت گرفته پس از پایان رای گیری انتخابات پارلمانی انگلیس در ساعت ده شب پنجشنبه ( به وقت محلی)، گفته می شود حزب محافظه کار احتمالا قادر به کسب 316 کرسی از 650 کرسی مجلس عوام خواهد بود هر چند برای تحقق این پیش بینی باید همچنان صبر کرد.

براساس گزارش اسکای نیوز، برآوردهای صورت گرفته توسط 'موسسه 'ان او پی / موری ' از 141 حوزه رای گیری در 133 حوزه انتخاباتی در سراسر انگلستان، حاکی از آن است که حزب کارگر تنها قادر به بدست آوردن 239 کرسی، حزب ملی اسکاتلند قادر به کسب 58 کرسی، حزب لیبرال دمکرات قادر به کسب ده کرسی و حزب استقلال بریتانیا (یوکیپ) قادر به کسب دو کرسی خواهد بود .

این برآوردهای اولیه، برخلاف نظرسنجی های صورت گرفته قبل از برگزاری انتخابات پارلمانی است که حکایت از رقابت شانه به شانه دو حزب محافظه کار و کارگر داشت. حزب سبزها احتمالا دو کرسی، حزب ولز چهار کرسی و سایر احزاب و افراد مستقل 19 کرسی بدست خواهند آورد. نظرسنجی یاد شده تاکنون در مورد حزب ملی اسکاتلند و حزب لیبرال دمکرات کاملا درست بوده است.

هر حزب سیاسی برای کسب اکثریت کرسی های مجلس عوام نیازمند بدست آوردن 326 کرسی است و حزب محافظه کار در صورت تحقق برآورد صورت گرفته بازهم نیاز به ائتلاف با سایر احزاب دارد. از 650 کرسی مجلس عوام، 533 کرسی مربوط به انگلیس، 59 کرسی اسکاتلند، 40 کرسی ولز و 18 کرسی ایرلند شمالی است.

در آخرین روز کاری مجلس عوام قبلی از 650 کرسی این مجلس، تعداد 302 نماینده از حزب محافظه کار، 256 نفر از حزب کارگر، 56 نفر از حزب لیبرال دمکرات، هشت نفر از حزب اتحاد طلب دموکراتیک( ایرلند شمالی) ، شش نفر از حزب ملی اسکاتلند، 5 نفر از حزب 'شین فین'، سه نفر از حزب ملی ولز، سه نفر از حزب سوسیال دموکراتیک و کارگر، دو نفر از حزب استقلال بریتانیا (یوکیپ)، یک نفر از حزب احترام (ریسپکت)، یک نفر از حزب ائتلاف، یک نفر از حزب سبز، و در نهایت پنج نماینده مستقل حضور داشتند. نماینده آخر هم سخنگوی مجلس عوام است که در رأی گیری ها شرکت نمی کند.