به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۶:۵۶
 
۲۰۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۰۵ ساعت ۲۳:۴۰
کد مطلب : ۶۴۴۱۷

پاسخ ﺻﺎﺩﻕ ﺯﻳﺒﺎﻛﻼﻡ به حسین شریعتمداری

گروه سياسي: ﺻﺎﺩﻕ ﺯﻳﺒﺎﻛﻼﻡ طي نامه‌اي به حسین شریعتمداری مدير روزنامه كيهان به انتقادات وي و ديگر همفكرانش عليه اظهارات و مواضع اخير خود در زمينه موضوع هسته ایی پاسخ داد كه متن آن را در زير مي خوانيد:
پاسخ ﺻﺎﺩﻕ ﺯﻳﺒﺎﻛﻼﻡ به حسین شریعتمداری
بسمه تعالی
سرور عزیز و مکرم
جناب آقای حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه وزین کیهان زیده تفیقاته
با سلام و تحیات، در خصوص مرافعه پیش آمده در باب موضوع هسته ایی و با توجه به حجم گسترده مطالبی که جنابعالی و سایر دوستان اصولگرا در واکنش به عرایض بنده و آقایان دکتر هرمیداس باوند و دکتر احمد شیرزاد که در نشست دانشگاه تهران در موضوع هسته ایی گفته بودیم، مایل بودم مطالبی به استحضار برسانم.

۱ – نخستین نکته آنست که نمی دانم چرا جنابتان و سایر دوستان اصولگرا اینقدر اصرار دارید که بنده و عرایضم را بپای دیون معوقعه دولت آقای روحانی بگذارید؟ چرا مکرر از دولت مشارالیه می خواهید که تکلیف شان رابا عرایض بنده و دکتر شیرزاد روشن نمایند؟ جهت استحضار خاطرتان بعرض برسانم که سال گذشته وقتی مناقشه مشابه ایی میان حضرتعالی و حقیر پیش آمد و منجر به اعلام جرم دادستان محترم انقلاب علیه بنده و محکومیتم به زندان شد،بسیاری از دوستان اصولگرا دست کم از باب سلام و علیکی که با هم داشتیم سراغی ازم گرفتند. ولی علیرغم آنکه جناب رئیس جمهور معزز پیشتر فرموده بودند که دانشگاهیان در باب موضوع هسته ایی اظهار نظر بنمایند، اما احدی از امناء آن دلت ابد مدت و قوی شوکت سراغی نگرفتند که فلانی "هستی نیستی و چکار می کنی". کانه آن داستان در حبشه اتفاق افتاده. جناب شریعتمداری،شما بهتر از هر کس دیگری واقف هستید که قطار دفاع از حقوق شهروندی و آزادی های مدنی در دولت آقای روحانی اگر چه سوت های بلندی می کشد ولی چقدر سبک و خالی می رود. البته از حق هم نمی بایستی گذشت و خیلی هم نیازی نیست که رئیس جمهور ما دغدغه حقوق مدنی شهروندان را داشته باشند. اگر زبانم لال ما در فرگوسن آمریکا می بودیم البته که آنوقت جا داشت که از ایشان چنین توقعاتی می رفت.تنها کمبودی که ما از این بابت داشتیم فقدان یک عدد "منشور حقوق شهروندی" شیک و خوش نقش و نگار بود که آنرا هم ایشان هنوز در پاستور مستقر نشده بودند که دستور دادند و تهیه هم شد.در عین حال روزنامه دولت رسما به این گلایه شما و سایر دوستان پاسخ داد که اصلا به دولت چه ارتباطی دارد که بنده در دانشگاه تهران چه گفته ام؟ در خصوص نسبت حقیربا دولت فخیمه شان هم نوشتند،صدها تن از دانشگاهیان صف بسته و نوبت گرفته بودند که از آقای روحانی در دوران انتخابات حمایت نمایند،ایشان(یعنی صادق زیباکلام) هم یکی از آن همه سیاهی لشکر. و بالاخره مرقوم داشته بودند که اصلا چه کسی گفته که دولت آن حرفها را قبول دارد؟(سر مقاله روزنامه ایران اول دی)

۲ – اما برویم بر سر اصل موضوع.در فقره هسته ایی جنابعالی و سایر اصولگرایان بیش از یک هفته است که در مطبوعات و سایت های تان دارید بمباران رسانه ایی می کنید که بنده همصدا با دشمنان کشور دارم با برنامه های هسته ایی مخالفت می کنم.همان مطالبی را که بیش از ده سال است دارید به غربیها نسبت می دهید( که با پیشرفت و ترقی ایران مخالفند) را دارید به بنده هم نسبت می دهید و همان سئوال همیشگی را تکرار می فرمایید که اگر هسته ایی بد است پس چرا غربیها خودشان از آن استفاده می کنند و قس علیهذا. ده سال است که جنابعالی دارید از تمامی بلند گو هایی که در اختیار دارید تبلیغ می کنید که چون غربیها مخالف پیشرفت و ترقی ایران هستند، و چون برنامه های هسته ایی برای ما پیشرفت و ترقی بهمراه می آورد پس لاجرم غربیها با برنامه های هسته ایی ما بمخالفت برخاسته اند. علی القاعده تکلیف بنده و دکتر شیرزاد و دکتر باوند هم روشن است. هر کس که با سیاست های هسته ایی مان مخالفت کرده یا انتقادی به آنها وارد نماید پس مخالف پیشرفت و ترقی کشور است و لاجرم در خط آمریکا ، انگلیس، اسراییل و دشمنان ایران اسلامی قرارمی گیرد. این اساس و بنیان استدلال شما و همفکرانتان در بحث هسته ایی می باشد.اما جناب شریعتمداری، این تحریف کامل صورت مسئله است.در طی این ده سالی که مناقشه ما با غرب بر سر فعالیت های هسته ایی مان بوجود آمده شما متاسفانه هرگز اجازه نداده اید تا کوچکترین ایراد و انتقادی وارد شود. هرگز اجازه نداده اید تا سخن دیگری شنیده شود و کلام متفاوتی از آنچه شما متجاوز از ده سال است که شبانه روز در خصوص هسته ایی میفرمایید شنیده شود. اینکه امروز بعد از یک دهه دیگران جرئت پیدا کرده اند و دارند می گویند ای مردم خیلی هم داستان هسته ایی آن گونه که گفته شده نیست، اتفاقا نه مدیون دولت تدبیر و امید است،نه مدیون تدوین "منشورحقوق شهروندی" ، نه مدیون ببار نشستن تلاشهای اصلاح طلبان در پیشبرد جامعه مدنی و توسعه سیاسی و نه مدیون هیچیک از این دست تلاشها.این تحول مبارک و این نقطه عطف تاریخی اتفاقا مدیون و مرهون همفکران شماست.مدیون "دلواپس ها" ست که به مخالفت با توافق ژنو درسال گذشته برخاستند. آنها در عجله و شتاب شان در مخالفت با توافق ژنو و مخالفت با روند مذاکرات هسته ایی توسط دولت آقای روحانی فراموش کردند که شاخه ایی را دارند می برند که خود بر روی آن نشسته اند.آنان برای نخستین بار سیاست های هسته ایی کشور را بزیر سئوال بردند؛ امری که تا قبل از آن سابقه نداشت.آنان ظاهرا متوجه نبودند که اگر قرار شود سیاست های هسته ای آقای روحانی مورد نقد قرار گیرد در آنصورت عده ایی هم سیاست های دوران آقای احمدی نژاد را مورد سئوال قرار خواهند داد. و چنین شد که تابوی زره فولادین بمباران تبلیغات هسته ایی پس از ده سال ترک برداشت و عده ایی هم جمع شدند در دانشگاه تهران و برای نخستین بار روایت متفاوتی از برنامه های هسته ایی کشور ارائه دادند و از جمله به تشریح بهاء سنگین و مع الاسف غیر ضروری که مملکت برای هسته ایی در این ده ساله پرداخته و همچنان هم دارد می پردازد پرداختند.

۳ – نخستین اشکال موضوع هسته ایی همانطور که پیشتر به آن اشاره داشتم در طرح نادرست و تحریف شده صورت مسئله آنست. بیش از یک دهه است که شبانه روزداریم به مردم می گوییم که چون غربیها مخالف پیشرفت و ترقی ما هستند پس مخالف برنامه های هسته ایی مان هستند. خودشان این همه از دانش هسته ایی بهره برداری می کنند، این همه نیروگاه هسته ایی دارند و این همه سلاح هسته ایی دارند، اما بما زور می گویند و می گویند که شما حق برخورداری از دانش هسته ایی ندارید.

جناب شریعتمداری، غربیها نه هرگز بما گفته اند که شما حق استفاده صلح آمیز از دانش هسته ای ندارید، نه مرافعه ما با غرب بواسطه آنست که آنها با پیشرفت های علمی و یا اقتصادی ما مخالفند، نه بواسطه آنست که غربیها یک" باشگاه اختصاصی هسته ایی" از خودی ها درست کرده اند و فقط به خودی ها اجازه ورود به "باشگاه هسته ایی" می دهند، نه بواسطه آنست که فعالیت های هسته ایی پیشرفت های محیرالعقول علمی، تکنیکی، صنعتی و اقتصادی در کشور ببار می آورد و غربیها چشم دیدن این پیشرفتها را ندارند، و نه هیچیک از آنچه که در این ده ساله گفته ایم.

۴ – جناب شریعتمداری، فعالیت های هسته ایی چه در ایران و چه در هر کشور دیگری به دو حوزه خیلی کلی قابل تقسیم است. یک بخش که می تواند کار برد نظامی هم داشته باشد؛ و بخش دیگر که غیر نظامی است. البته کشیدن مرز شفاف میان این دو حوزه در مواردی کار ساده ای نیست.در بخش دوم غربیها هیچ مشکلی با برنامه های هسته ایی ما ندارند.همه مرافعه و گرفتاریها در قسمت نخست است.در راس این دست فعالیت ها غنی سازی می باشد.هر کشوری که بتواند اورانیوم را ۳ درصد غنی سازی نماید، هر زمان که اراده کند ظرف چند ماه و حد اکثر تا یکی دوسال می تواند آنر تا ۹۰ درصد و بالاتر که برای ساخت سلاح هسته ایی مورد نیاز است هم غنی سازی کند.و همه مناقشه ما با غرب از این نقطه است که آغاز می شود. اما چرا غربیها از بابت توان غنی سازی هیچ کشور دیگری نگرانی ندارند اما در خصوص ایران این همه نگرانی وجود دارد؟ پاسخ : چون ما تنها کشوری هستیم که اعلام کرده ایم یک کشور دیگر بنام اسراییل را می خواهیم نابود نماییم. این سیاست مان هم در حد حرف و شعار نبوده بلکه هر نوع تسلیحاتی که توانسته ایم در اختیارمخالفین اسراییل قرار داده ایم و نه تنها آنرا انکار نکرده ایم بلکه با افتخار هم تایید کرده ایم. فی الواقع اگر سلاحهای استراتژیک و سنگین تری به حماس یا حزب الله هنوز نداده ایم ، نتوانسته ایم و امکانش نبوده.این درست است که اسراییل صدها کلاهک هسته ایی در اختیار دارد، اماحتی دست راستی ترین جریانات سیاسی در آنکشور هم هرگز نگفته اند که ما ایران اسلامی را می خواهیم از روی نقشه محو نماییم.البته همواره گفته اند که اگر توافق هسته ایی با ایران صورت نگیرد، ممکن است به تاسیسات هسته ایی ما حمله کنند. در پاسخ به این تهدید بالقوه ما اعلام داشته ایم که هرگز قصد ساخت سلاح هسته ایی نداریم و فعالیت های هسته ایی مان کاملا صلح آمیز است.درعین حال رسالت نابودی اسراییل را که برای خودمان تعریف کرده ایم را هیچگاه نه مخفی و پنهان ساخته ایم، و نه آنرا تکذیب کرده ایم.

۵ – اما چرا بجای بیان علت واقعی مناقشه و اختلاف با غرب بر سر فعالیت های هسته ایی مان، آنرا تقلیل داده ایم به اینکه غربیها نمی خواهند ما پیشرفت های علمی و اقتصادی داشته باشیم و بهمین خاطر است که با برنامه های هسته ایی ما مخالفت کرده و با اعمال تحریم ها و سایر فشار ها می خواهند جلمی پیشرفتهای ما را بگیرند؟ علت را می بایستی در نگاه "غرب ستیزانه" و اصرار بر پیشبرد گفتمان "آمریکا ستیزی" و "استکبار ستیزی" بعنوان مولفه های اصلی جهان بینی جمهوری اسلامی ایران جستجو نمود. هسته ایی در حقیقت ابزاری شد در خدمت پیشبرد سیاست غرب ستیزی.

زمانیکه برای نخستین بار در سال های پایانی دولت اصلاحات موضوع فعالیت های هسته ایی ایران لو رفت،سیاست دولت اصلاحات "کج دار و مریز" بود. سعی شد برنامه های هسته ایی مان به گونه ایی به پیش برود که غرب را در برابر خودمان قرار ندهیم.اما سال ۸۴ که اصولگرایان به رهبری آقای احمدی نژاد در انتخابات پیروز شده و قدر ت رابدست گرفتند آن سیاست به کل و به جزء و به اصل و به فرع کنار گذاشته شد.آقای احمدی نژاد نه تنها سیاست کج دار و مریز اصلاح طلبان را کنار گذاردند بلکه آن سیاست را "خیانت" و مجریان آنرا "خائن" خواندند.ایشان یک چرخش یکصدو هشتاد درجه و یک انفلاب تمام عیار در برنامه های هسته ایی کشور بوجود آوردند. به مردم ایران و به دنیا اعلام کردند که ما سیاست های هسته ایی مان را منبعد با تمام توان و قدرتی که داریم به پیش خواهیم برد و غربیها هم هر کار که می خواهند بکنند.

۶ – از زمان بروی کار آمدن آقای احمدی نژاد بود که هسته ایی شد یک بت بزرگ که همه مقدرات کشور می بایستی به پای آن ریخته شود و رئیس جمهور جدید هم شدند قهرمان ملی. بر خلاف تیم مذاکره کننده قبلی که "مرعوب غرب" بودند و می خواستند هر طور که شده با غرب به توافق رسیده و به مناقشه هسته ایی پایان بدهند، اصولگرایان با رهبری رئیس جمهور انقلابی جدید و ضد آمریکایی شان و با فرود آوردن مشت محکم بردهان غرب و آمریکا، قطار برنامه های هسته ایی کشور را با غرور و افتخار و سربلندی هرچه تمام تر و با قدرت و شتاب هر چه تمام تر به حرکت درآوردند. هنوز سال نخست دولت اصولگرا به پایان نرسیده بود که پرونده هسته ایی ایران از شورای حکام در وین، سر از شورای امنیت در نیویورک در آورد.آقای احمدی نژاد قطعنامه های شورای امنیت را "ورق پاره" خواندند و اصولگرایان هم با تمام توان و تمام قد ازرئیس جمهور" انقلابی"، "خط امامی"، "تجسم شهید رجایی"، "معجزه هزاره سوم" و در یک کلام احیاء کننده ارزشهای ناب انقلابی از جمله "ایستادگی در برابر آمریکا و نظام سلطه" حمایت نمودند. از جمله در مهم ترین نقطه ایی که آقای احمدی نژاد در برابر آمریکا ایستادگی نموده و در دهان آمریکا و دشمنان نظام زدند در پرونده هسته ایی مان بود.

جناب شریعتمداری ، متاسفانه یکی از ظلم های فاحشی که در حق منافع ملی مان صورت گرفت در استفاده ابزاری از هسته ایی در پیشبرد آمریکا ستیزی بود.بجای آنکه تلاش شود تا هسته ایی بدل به یک بحرانی برای نظام نشود، درست برعکس عمل شد و هسته ایی شد قربانی و بلا گردان "آمریکا ستیزی"، غرب ستیزی و استکبار ستیزی. در نتیجه و بجای آنکه هسته ایی در خدمت مصالح و منافع ملی بکار گرفته شود، برعکس شد و منافع ملی فدای هسته ایی شد تا پرچم آمریکا ستیزی همچنان برافراشته و در اهتزاز بماند.

۷ – از آنجا که آقای احمدی نژاد از رویارویی هسته ایی با غرب بعنوان هیزم آمریکا ستیزی و احیاء ارزش های انقلابی( که بزعم ایشان واصولگرایان دردولت های آقایان خاتمی و هاشمی رفسنجانی کنار گذارده شده بودند) می خواستند استفاده کنند،بنابراین بجای آنکه گفته شود که نگرانی و مشکل اصلی غربیها با فعالیت های هسته ایی ما بر سر چیست، صورت مسئله به این صورت تحریف شد که چون نظام سلطه نمی خواهد ما به قله های رفیع علم و دانش برسیم و ازمواهب تحول اقتصادی که هسته ایی در کشور ایجاد خواهد کرد برخوردار شویم، لذا با برنامه های هسته ایی ما مخلفت می کنند و تحریم های ظالمانه را علیه ما تصویب نموده اند. هسته ایی شد "حق مسلم ما" که غربیهای زورگو و متجاوز می خواستند(و همچنان می خواهند) این ملت نجیب،بزرگ و آزاده را از "فیض" آن محروم نمایند.

۸ – جناب شریعتمداری،مردم سالاری فقط رفتن مردم بپای صندوقهای رای وزارت کشور نیست.اینکه مردم بدانند این یا آن سیاست که بنام آنها دارد صورت می گیرد چه بهایی بابت آن دارند می پردازند، اصل زیربنایی دیگر مردم سالاری است.دولت قبلی با غرور و افتخار و سربلندی و درعین حال تبلیغات گسترده ۲۱ فروردین را روز ملی هسته ایی نام گذاری نمود و مقامات کشوری هم صف بستند تا این دستاورد چشم گیر و تاریخی ملت بزرگ ایران را تبریک و تهنیت بگویند.آنچه در آن میان کمتر مورد توجه قرار گرفت این بود که ما دقیقا چه بدست آورده ایم و چه بهایی برای آن پرداخته ایم؟

بخشی از آنچه که در نشست دانشگاه تهران مورد بررسی قرار گرفت اتفاقا پاسخ به این دو پرسش اساسی بود. برخلاف آنچه که ظرف یک هفته گذشته به بنده و سایر شرکت کنندگان درآن نشست نسبت داده اید "که ما همصدا با دشمنان نظام به مخالفت با برنامه های هسته ایی کشور برخاسته ایم" موضوع نه مخالفت بوده و نه تکرار ارسال دسته گلهای ده سال گذشته. بلکه بررسی دستاوردها در برابر هزینه ها و نقد سیاستهای هسته ایی مان بود در حضور چند صد دانشجو. بنظر می رسد هزینه های غیرمستقیم هسته ایی که بواسطه تحریم ها بر کشور تحمیل شده بمراتب سنگین تر از هزینه های مستقیم آن می باشد. فهرست ضرر و زیان هایی که بواسطه تحریم های هسته ایی بر کشور وارد شده طولانی، دردناک و در عین حال باورنکردنی است. محدودیت هایی که تحریم ها بر صنایع نفت و گاز و پتروشیمی کشور وارد کرده اند سبب شده تا همسایگان ما در خلیج فارس بتوانند از حوزه های مشترک نفت و گاز که با آنها داریم سالیانه دهها میلیارد دلار بیشتر از ما نفت و گاز برداشت نمایند. یک فقره کشور قطر با جمعیت دو میلیونی اش سه برابر ما از حوزه مشترک پارس جنوبی سالیانه گاز برداشت می کند.برخی برداشت اضافی قطر راخیلی بیشتر از سه برابر ما می دانند. اما همین سه برابر با توجه به قیمت جهانی گاز سالیانه بالغ بر ۴۰ میلیارد دلار می شود.همین وضعیت در آینده می تواند در غرب کشور و در حوزه های مشترک نفتی که با عراق داریم هم بوجود بیاید. آثار تحریم بر صنایع مادرمان بکنار، بسیاری از واحدهای تولیدی بواسطه کمبود هایی که در نتیجه تحریم ها برایشان بوجود آمده یا تعطیل شده اند و یا با ظرفیت های بسیار کمتری دارند کار می کنند. تلاش بمنظور دور زدن تحریم ها فقط باعث افزایش هزینه تولید در کشور و در نتیجه ناتوانایی تولیدات ساخت ایران در رقابت با کشورهای دیگر در بازارهای منطقه نشده. فسادی که ابعاد آن در تاریخ ایران بی نظیر است محصول دیگر دور زدن تحریم ها بود.

۹- ضرر و زیان های گسترده به منافع ملی کشور تنها پی آمد رویکرد ایدئولوژیک و استفاده ابزاری از پرونده هسته ایی نبوده. تولید برق از انرژی هسته ایی در ایران بگونه ایی مطرح شده کانه هیچ اشکالی در استفاده از آن وجود نداشته و انرژی کاملا پاک می باشد. این هم دروغ بزرگ دیگری است. در بسیاری از جوامع توسعه یافته مخالفت های جدی از سوی فعالین سبز و دوستداران محیط زیست بواسطه تهدیدات و آلودگی های زیست محیطی نیرو گاه های هسته ایی وجود دارد.فی الواقع در برخی از این دست کشورها توسعه و ساخت نیروگاههای جدید هسته ایی متوقف شده است. توجه سیاسی به انرژی هسته ایی ایضا سبب شده تا برخلاف جوامع پیشرفته توجه جدی به انواع انرژی های پاک یا اصطلاحا "تجدید پذیر"(خورشیدی، باد،جذر و مد دریا، گرمای درون پوسته زمین...) صورت نگیرد.

۱۰ – خسته تان کردم جناب شریعتمداری می بخشید.اما هنوزاصلی ترین و محوری ترین اشکال به برنامه هسته ایی کشور را خدمتتان معروض نداشته ام: هزینه- فایده و توجیه اقتصادی تولید انرژی هسته ایی در ایران. جناب شریعتمداری هیچکس نمی تواند بگونه ایی دقیق محاسبه نماید که بهاء اورانیوم ۳ درصد غنی شده در ایران چقدر بیشتر از قیمت آن در بازار بین المللی است( با توجه به هزینه سنگین تحریم ها و اینکه مجبور بوده ایم مثل اختراع چرخ همه چیز را از نقطه صفر خودمان انجام دهیم و خیلی فاکتور های دیگر که هزینه تولید را در ایران همواره خیلی بیشتر از کشورهای دیگر می سازد).آنچه مسلم است قیمت تمام شده آن خیلی بیشتر از قیمت بین المللی آنست.شاید به چندین برابر قیمت بین المللی آن برسد. با توجه به عوامل دیگر، هچون این واقعیت که ظرف بیست سال گذشته چندین برابر ساخت یک نیروگاه جدید به روسها حقوق پرداخته ایم( و همچنان هم داریم می پردازیم)، برق تولید شده در نیروگاه بوشهر کیلوواتی چقدر دارد تمام می شود؟ آیا مردم حق انتخابی دارند یا بالاجبار باید آنرا مصرف کنند؟عین همین پرسش را در خصوص رادیو داروها می توان پرسید. با این تفاوت که در اینجا جدای از قیمت تمام شده مسئله حیاتی کیفیت تولیدات هم بمیان می آید. ملاحظات هزینه- فایده و توجیه اقتصادی فعالیت های هسته ایی بسرعت پیچیده تر شده و پای این سئوال بنیادی را بمیان می کشد که آیا ذخایر معادن اورانیوم در ایران آنقدر هست که سرمایه گذاری عظیمی را که در خصوص غنی سازی در ایران کرده ایم از نظر اقتصادی توجیه نماید؟

تنها نقطه امیدواری بعد از لطف حضرت منان، رویکرد دولت یازدهم است. تفاوت مهم این دولت با دولت اصولگرا قبلی آنست که خوشبختانه مثل دولت قبل در صدد استفاده ابزاری از مسئله هسته ایی نیست. برعکس دارد همه تلاشش را بکار می گیرد تا غائله ایی را که اصولگرایان برای بهره برداری سیاسی از موضوع هسته ایی براه انداختند بخواباند. دست کم برخی از آمریکایی ها هم متوجه این تغییر شده اند و ظاهرا از این تغییر نگاه در ایران استقبال کرده اند.اما در طرف آمریکا جریانات نیرومندی وجود دارند که بسیاری از آنها ذره ایی بما اعتماد ندارند. در طرف خودمان هم جریانات نیرومندی وجود دارند که از یک سو به آمریکایی ها کاملا بی اعتماد هستند و از سویی دیگر نگران کند شدن سرعت قطار آمریکا ستیزی در صورت توافق هسته ایی با غرب هستند.
ایام بکام باد
صادق زیباکلام
پنجم دیماه یکهزاروسیصدونودوسه

سینا صفوی
Romania
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۰۰:۰۷
می خوامت دکتر...
محشری! (272463)
بهنام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۰۰:۱۶
مرسی استاد واقعا ممنونم (272464)
ديانت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۱۰:۵۸
اي‌كاش كيهان به جاي سياه‌نمايي و انگ ضد انقلاب زدن به اقشار روشنفكر مملكت، پاسخي ارائه مي داد (272553)
محمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۰۰:۱۹
نرود میخ آهنین در سنگ...افسوس. (272465)
سید محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۰۰:۳۳
به نظر من اگه دکتر صادق زیباکلام صد ها بار به این آقای شریعتمداری نامه بنویسه باز هم ایشون تو روزنامه سیاه بختش مینویسه آنهایی که با هسته ای مخالفند ضد انقلابند!!! واقعا جالب بود که بعد از صحبت های دکتر زیباکلام در دانشگاه تهران و پاسخ به این سوال که چرا آمریکا مخالف انرژی هسته ای است باز هم آقای شریعتمداری در روزنامه شان نوشتند اگر انرژی هسته ای سودی ندارد پس چرا آمریکا مخالف است؟؟؟!!! این مثال عینی از درک بسیار بسیار پایین این فرد. (272466)
شازده احتجاب
Romania
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۱۳:۳۴
این مثال شریعتمداری یه مغلطه محضه و سفسطه گری تنها هنر امثال شریعتمداری

امریکا با داعش مخالفه و با این استدلال شریعتمداری حتما داعش پدیده مثبتیه!
یه بچه مدرسه ای که یک واحد فلسفه پاس کرده باشه استنتاج و استدلال هاش به مراتب عقلانی تر از ح.ش هست (272611)
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۰۰:۳۵
آقای زیبا کلام لازم است چند واحد انرژی هسته ای پاس کنید بعدا نظر بدهید (272467)
جوان ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۱۲:۱۵
یعنی توووووووو پاس کردی
استاد bk5 (272578)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۱۲:۳۵
نکته ی بسیار درستی است. چون آقایان شریعتمداری و کریمی قدوسی(ام پی تی) استادتمام فیزیک هسته ای هستند و باید برای بحث بااینها سوادلازم رو داشته باشیم!!! (272588)
ا ت ش ب ی گ زاده
Romania
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۱۶:۰۶
برو از شریعتمداری فرایند 3% اورانیم را بپرس اگر اندازه یک بچه دبستانی سر در اورد به تو جایزه! (272664)
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۱۶:۱۶
دوست گرامی; آقای دکتر صادق زیباکلام هم دانش آموخته ی مهندسی شیمی از انگلستان در پیش از انقلاب هستند و هم زندانی سیاسی پیش از انقلاب هستند...! لطفا هم درباره ی رشته مهندسی شیمی تحقیق کنید و هم در مورد افرادی که می خواهید درباره ی آنها اظهار نظر کنید, تحقیق کنید...! (272675)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۰۰:۳۵
آفا جان اگه فرار بود این افراد اینارو متوجه بشن که تا حالا شده بودن (272468)
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۰۱:۱۰
درود بر دکتر عزیز به خاطر تحلیل منطقی و واقع بینانه که ذست پوپولیستها و کاسبین فطنه را برای مردم رو می کند. (272469)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۰۱:۲۴
جناب زیبا کلام ، شریعتمداری خودشو زده به خواب و از این راه نون میخوره میخوای بیاد بگه اشتباه کردیم!
خودتو خسته نکن خدارو شکر مردم دارن حقایق رو میفهمن که به بهانه هسته ای چقدر سمایه مملکت نابود شد مگه اونا حق مسلم ما نبود؟
چرا مردم المان که یه کشور صنعتیه به دنبال تعطیلیه نیروگاههای هسته ایشونه
چون میدونن هزینه نگهداری و خطرات ناشی از ان اصلا بصرفه نیست (272470)
محمدرضا
Romania
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۰۱:۴۲
دمت گرم حاج حسین که مسل خودم اصولگرایی شعارما مرگ بر امریکا شیطان بزرگ سازش با شیطان برای مسلمان واقعی نابخشودنی است (272471)
جوان ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۱۲:۱۸
شما بی زحمت اول اون فیلتر شکن غرب زدتو خاموش کن بعد بیا افاضات بفرما
نکنه می خوای بگی روشنفکر بلژيک نشین هستی
اصلا به تیپ ت نمی خوره (272579)
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۱۳:۴۳
مسل؟؟؟؟؟؟؟؟ شماها سوادتون بهتر از این هم نمیشه. اگه ...... نبودید که فکرتون این نبود (272616)
لبو فروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۱۴:۵۲
جناب محمد رضا شما هم دقیقا مسل حاج حسینی
مسل نه مجید جان مثل کلاس چندمی؟ (272629)
حامد
United States
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۰۱:۵۳
1- این پشت هم خالی کردن های اصلاحطلب ها، خیلی تو ذوق میزنه.
2- جناب زیبا کلام، از یک سوراخ دوبار آدم گزیده نمیشه که! میخوای دوباره بری دادگاه؟ (272472)
سعيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۰۲:۰۵
حاج صادق دمت گرم يه جوري به اين شريعتمداري حالي کن که بابا تموم شديم چيزي ازمون نمونده ولمون کن معلومه وضت خيلي خوبه از ملت گرسنه خبر نداري بابا ما هسته اي نميخايم شکم خالي هسته اي رو ميخاد چيکار بدبخت شديم (272473)
عهد و پیمان تو با ما و وفا با دگران ساده دل من که سخنهای تو باور کردم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۰۲:۱۲
جانا سخن از زبان ما میگویی
جناب شریعتمداری،شما بهتر از هر کس دیگری واقف هستید که قطار دفاع از حقوق شهروندی و آزادی های مدنی در دولت آقای روحانی اگر چه سوت های بلندی می کشد ولی چقدر سبک و خالی می رود.
توقیف روزنامه بهار، توقیف روزنامه آسمان، توقیف روزنامه قانون، توقیف روزنامه روزان، فیلتر شدن سایت سلام نو ، فیلتر شدن سایت انتخاب و ... وحتی دریغ از یک انتقاد ساده. جناب آقای روحانی منظورتان از اینکه مدام میفرمائید من به تمام وعده هایم پایبندم دقیقا" چیست؟! (272475)
شهروند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۱۲:۰۵
آفرین

درود خدا بر تو که فریبکاریهای مدعیان دروغین اصلاحات رو افشا می کنی (272574)
مهدی زائری امیرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۰۲:۳۹
اقای صادق زیبا کلام چرا وقتی سعید زیبا کلام به نحوی نگارش مواقت نامه ژنو ایراد می گیرد دولت بجای پاسخ دادن می گوید بروید به جهنم،اما شما که صورت مسئله را پاک می کنید. کاری ندارد. اقا زیبا کلام بحران چهل ساله ما با امارات در خصوص جرایر خلیج فارس که زمینه بهانه گیری برای حنگ ایران و عراق هم ایجاد کرد .ضعف نگارش موافقت نامه بود.
2 امریکا قبل از مسئله هسته گفت ریشه ملتی به نام ایران را باید خشکاند
3- مسئله اختلاف ایران و اسرائیل با احمدی نژاد شروع نشد بلکه از سال42 امام خمینی مطرح کرد (272476)
جوان ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۱۲:۲۳
امریکا قبل از مسئله هسته گفت ریشه ملتی به نام ایران را باید خشکاند
این مطلب رو آدرسش رو از جای با اعتبار می خوام آقا مهدی
از ممدعلی میرزا نه ها جای با اعتبار مثلا دهن ریس جمهور آمریکا با سند عکسش
شما هم مثل اوستا تون دس به تهمتتون خوبه
نه می خواید با این خط و نشانی که می کشید آمریکا و غرب جنایتکار براتون نوشابه هم باز کنه (272582)
میترا
United States
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۰۲:۵۱
آفرین (272477)
آریوبرزن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۰۳:۱۵
فعلا تنها ترین روشنفکر مردمی دکتر زیباکلام هست...... (272478)
ابوالقاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۱۲:۳۱
سلام ،
جمله،به این شکل صحیح است :
" تنها روشنفکری که اجازه صحبت دارد ! " و البته محترم ، و غنیمت. (272585)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۱۶:۴۹
واقعا" اجازه صحبت دارد؟!
پس محکومیت 18 ماه حبس تعزیری و تبدیل آن به 5 میلیون تومان جزای نقدی در دادگاه تجدید نظر انقلاب اسلامی چه بود؟! نه دوست محترم دکتر زیبا کلام به جای اینکه اجازه صحبت داشته باشد. ذهن باز ، شرافت، دردمند وطن و آینده فرزندان این مرز و بوم بودن و شجاعت بیان البته در کمال ادب را دارد. من به عنوان یک جوان به ایشون افتخار میکنم و بسیار دوستشان میدارم.
خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد (272693)
ایرانی
United States
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۰۳:۵۳
درود به شرف هرچی انسان صادق ووطن دوسته (272479)
emad
United States
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۰۴:۰۴
جناب زیباکلام همه‌ی اینایی که گفتی درست ولی فایدش چیه؟!
شما نگاه کن قدرتمندترین جریانات چه داخلی و چه خارجی با حل شدن موضوع هسته‌ای مخالفند . در داخل کشور جناح قدرتمند دلواپسان و در خارج هم اسرائیل و لابی فوق‌العاده قوی صهیونیستها در دنیا! (272480)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۰۴:۲۹
آقای زیباکلام خدتو خسته نکن تریبون و زور و رسانه و پول و تفنگ دست آقای شریعتمداری هاست.فردا تو روزنامه اش‌(کیهان) شما رو اجنبی پرست و طرفدار استکبار معرفی میکنه.هر وقت قدرت مساوی تقسیم شد بعد میشود حرف حساب زد (272481)
فردوس توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۰۶:۲۵
افرین دکتر (272482)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۰۶:۳۲
این کلام زیبا کلام را برای ثبت در تاریخ قرار دهید تا آیندگان بداند که کسانی بود که حقایق را بیان کردند اما .... (272483)
ابراهیم
United States
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۰۷:۲۴
آقای زیبا کلام خداوند به شما عمر با برکت و طولانی اعطا کند و به مخالفان اندیشه های شما درک سخنان شما (272486)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۰۷:۴۶
سپاس استاد.
مثل همیشه منطقی و معقول نوشتید. (272487)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۰۷:۴۹
مچکر آقای دکتر مثل همیشه دلایل منطقی و استدلالهای شما عینی است (272488)
امین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۰۷:۵۸
حرفهای منطقی و البته منتظر جواب های دشنام وار حاج حسین هستیم. (272489)
ramus
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۰۸:۰۵
خداروشكر كه هنوزم پيدا ميشن كسايي كه ميشه درباره ي حرفاشون فكر كرد... (272490)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۰۸:۱۳
روزنامه ایران زده تو ذوقش دق دلیش رو سره کیهان در آورده. (272492)
ا ت ش ی ب گ زاده
Romania
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۰۸:۱۸
فقط میتونم بگم اقای زیبا کلام دست مریزاد (272493)
قابل توجه زیبا کلام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۰۸:۲۶
دکتر ولايتي:

"ایران از تصمیماتش عقب‌نشینی نمي‌كند"
"غربی‌ها و مشخصا آمریکایی‌ها به صورت غیرعادلانه یا صریح‌تر بگویم زورگویانه می‌خواهند ایران قدرتمند نباشد حتی اگر این قدرت صلح آمیز باشد آن‌ها آن را نمی‌پذیرند." (272494)
ا ت ش ب ی گ زاده
Romania
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۰۸:۲۹
ما زندگی میخواهیم نه انرژی هسته ای .چرا بنام مردم برای خودتان معرکه درست میکنید اقایان مسئول؟شریعتمداری از نظر تو مردم همان هیئت رزمندگان و انصار حزب الله خلاصه میشود ؟اقایان 4 نفر دور هم می نشینند فکر میکنند هر چی اونا بگند حرف مردم است.چرا رفراندوم نمی گذارید تا مردم حرف خودشان را بزنند؟ کجای دنیا دیدید مردم زندگی را فدای هسته ای کنند؟شما چرا از زبان مردم صحبت میکنید اقایان اصولگرا؟ فقط رفراندوم .باید رفراندوم .حتما"رفراندوم (272495)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۰۸:۳۲
گوش اگر گوش منو ناله اگر ناله توست.......آنچه ک البته بجایی نرسد فریاد است. (272496)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۰۸:۳۲
دمش گرم
بالاخره یک کلم حرف حساب شنیدیم ما (272497)
حقیقت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۰۸:۳۵
حرف حساب و حرف دل ما را زدی. اگر واقعا ازادی بیان وجود داشت کار به این همه تحریم نمی رسید. (272498)
شهروند
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۰۹:۰۵
الان یعنی شریعتمداری فهمید ؟
شریعتمداری خودشو به ... زده (272503)
هادی
Romania
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۰۹:۰۷
سلام با سخنان دکتر زیبا کلام موافقم
انرژی هسته ای شده بیکاری وتعطیلی کارخانه ها و فقر و گرسنگی انسانهای تهی دست یک بازدید میدانی از کارخانجات شهرکهای صنعتی بکنید می بیند همه تعطیل و ور شکست هستند (272504)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۰۹:۰۹
احسنتتتتتتتتتتتتتت.
هزینه= میلیاردها دلار ضرر و زیان فرصت از دست رفته
فایده= تا الان هیچ (272505)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۰۹:۰۹
خدا قوت صادق خان

حرف دل مارا زدي (272507)
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۰۹:۱۲
اقای زیبا کلام بهترین روش یک رفراندوم ازاده هرکه حقوقش به دخل وخرج زندگیشو جوابگو نیست رای به بر چیدن انرژی هسته ای است که بالای هشتاد درصد مردم رو شامل میشه فقط بعرض دولتمردان که قبض گاز هر ماه یارانه دو نفر رو گاز میزنه (272510)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۰۹:۲۸
احسنت .بااین سخنانت دلم ارام شد از اینکه افراد اگاهی در ایران داریم که با جرات میتوانند مفاهیم بدیهی که عامه مردم درک میکنند ولی نمیتوانند بر زبان بیاورند به این صورت بیان میکنند . باور کنید اکثر مردم ایران همین نظر دارند و حتی از ایجاد نیرو گاه هسته ای وحشت دارند .وقتی که ژاپن با ان همه دانش و توان هسته ای در سونامی که چند سال پیش اتفاق افتاد نتوانستند از خسارات نیروگاه هسته ای بکاهند ایران چه میتواند بکند؟خدا به شما و اقای مطهری و امثال شما که حرف دل مردم میزنید عمر طولانی و جزای خیر دهد. (272514)
عباس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۰۹:۵۱
اقای زیبا کلام من فکر میکنم این 1000مگاوات برق خیلی گران برای ما تمام میشود
وارزش ندارد این همه انرژی وپول صرف این موضوع شود و از طرفی نباید غرور ملی ما نیز جریحه دار شود خداوند به شما سلامتی و طول عمر عطا کند. (272521)
سیدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۰۹:۵۱
درود برزیبا کلام صریح اللهجه که جهان بینی اقتدارگرایان مملکت بربادده راتشریح نمودند.اولا کره شمالی وپاکستان که صاحب سلاح هسته ای هستند چه جایگاهی درقدرت جهانی دارند؟وچه مشکلی ازمشکلات بیشمار کشور ومردم فلک زده خود حل کرده اند؟دومانتیجه و حاصل پیشرفت کشورباید رفاه مردم و آبادانی مملکت باشدنه به زیر خط فقر بردن اکثریت مردم،تورم 45درصدی ورشد منفی 6درصدی. (272522)
حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۰۹:۵۲
احسنت و هزار احسنت ... عالي بود عالي ... (272525)
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۰۹:۵۵
درود بر زیبا کلام که همیشه کلامش نافذ و واقعاً زیباست. (272527)
م.ن
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۰۹:۵۷
به امید ایرانی اباد بهمراه ایرانیان اگاه (272529)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۰۹:۵۸
تمام حرفهای آقای زیبا کلام در این یک نکته خلاصه می شود که ایشان خطر حمله هسته ای اسرائیل به کشورهای اسلامی را قبول ندارند وفکر می کنند بدون کمر بند امنیتی موجود امکان دفاع از امنیت کشور وجود دارد؟؟؟؟؟
ولی بایستی به ایشان توصیه نمائیم که بیش از موضوع رفع تحریمها ومنتفع شدن مراکز علمی کشور ودانشگاهها از دلارهای فریز شده برای فرصت های مطالعاتی !!!قدری هم به فکر امنیت جانی مردم عزیزمان باشند. (272530)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۱۰:۰۵
آقای زیباکلام،بیهوده اب در هاون می سایید. (272534)
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۱۰:۰۶
گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من آنچه البته به جایی نرسد فریاد است . (272535)
مظلوم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۱۰:۳۰
احسن اقای زیبا کلام
ولی افسوس برخی اینها آنچنان خود را بخواب زده اند و منافع شان به عوام فریبی گره خورده است که جز با تلنگر حضرت عزرائیل بیدار نخواهند شد (272543)
الماسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۱۰:۳۳
اقای شریعتمداری چی از جون این مردم میخواهد ،این اقا در تمام امور کشور خودش را متخصص میداند ،در واقع هیچی هم نمیداند ، (272544)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۱۰:۴۲
من نمیدونم این همه روی رادیو دارو تأکید دارند که فلان میکنه و برای بیماریهای سرطان خوبه و ... یکی نیست بگه بابا شما به فکر آب و هوایی که برای ما درست کردید باشید که سرطان نگیریم نمیخاد به فکر درمان باشید شما نذارید ما از این هوایی که هرلحظه نفس میکشیم سرطان بگیریم درمان پیش کش شما (272548)
ديانت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۱۰:۵۷
درود بر دكتر زيبا كلام و هم‌فكران ايشان و درود بر پايگاه بهار كه با انتشار كامل اين خبرها در افشاي شريعت‌مداري‌ها و همفكرانشان بسيار موثر هستند (272551)
میثم طمار
United States
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۱۰:۵۹
سلام من شخصی هستم که سه سال کامل توی عسلویه وپارس جنوبی کار کردم ودقیقاماههای اول احمدی نژادبه اجبار ازآنجا آمدم زیرا تمام متخصصین خارجی (ہا آن سخرانی پرشوربدون شعور آقای دکتر مبنی برکوتاه کردن دست خارجیها از سفره ملت که در همان سخرانی شورانگیز لقب رجایی زمان به وی داده شد)ظرف سه ماه اقدام به ترک انجا نمودن واوضاع کاری ماریخت به وشرکت مابا 1200نفرپرسنل مستقیم وغیرمستقیم به خاک سیاه نشست وبر اثرتحریمهاکل کارتعطیل شد،خداییش اگرعسلویه کامل راه بیافته قادره سه برابرجمعیت کنونی رو نان بده اینو آنهایی ... (272554)
منتظری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۱۱:۰۸
احتمالا هفته بعد کشف میشه که با جورج سروس دیدار داشته (272555)
فریب خورده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۱۱:۱۱
مشکل اصلی مردم ایران احمدی نژاد و اصولگرایان نیستند بلکه مشکل اصلی و حقیقی مردم گروههای چپ (مدعیان اصلاحات) هستند. (272557)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۱۱:۴۵
نه دوست عزیز مشکل واقعی ما عدم عملکرد صحیح به قانون اساسی کشور خودمان است. که باب نقد و انتقاد سازنده را آزاد گذاشته و همچنین بازرسی و عملکرد همه گروهها و دسته ها و نیروها را واجب دانسته به علاوه اینکه هر فردی در هر مقامی باید پاسخگوی اعمالش باشد.
اگر این قوانین اجرا نشود. نتیجه اش همین شرایط چمن در قیچی است که میبینیم. و من الله توفیق. (272565)
یک سوال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۱۶:۲۹
ببخشید اگر قصد فریب نداری لطفا" بگو

در این 36 سال گذشته کشور ما بر اساس قانون اساسی مریخ می چرخیده ؟؟!!

خوب همین قانون اساسی در کشور جاری بوده است.

شاید شما بگویید بعضی از بندهای قانون اساسی تا کنون اجرا نشده ویا درست اجرا نشده

خوب اگر امکان اجرای آنها وجود داشت حتما" مانند بقیه اصول اجرا می شد پس اساسا" امکان اجرای انها وجود ندارد

چرا ؟ نمی دانم! (272678)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۱۳:۲۴
باز که فریبت دادند!!!
صد بار گفتم پای حرفای اینا نشین. توکلت نرفت که نرفت! (272607)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۱۱:۳۱
احسنت بر شما. مقاله ای مملو از افشای حقایق. خداوند متعال فرموده افرادی هستند که هر فریاد و اعتراضی را بر علیه خویش می پندارند و آنها همان منافقانند. بنا براین به نظر می رسد ریشه منافقان در عملیات مرصاد هنوز نخشکیده. و در کشور ما خیلی ریشه دوانده اند و به مقامها و پستهای بالایی هم دست یافته اند. خداوند ریشه منافقان را بخشکاند ان شاالله. (272560)
پری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۱۱:۵۷
عالی بود، حرف دل مردمو زدید استاد. فقظ میتونم بگم متاسفم متاسفم و باز هم متاسفم از اینکه افرادی تا ابد هستند که نونشون تو نتیجه نرسیدن مذاکرات هست. چون اگه این ملعبه رو نداشته باشن با چی مردمو توجیه کنن برای غرب ستیزی و دشمن داشتن مرذم ایران. (272572)
دلشاد
Romania
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۱۲:۰۳
کسی که داره از این راه نان میخوره معلومه که راضی نمیشه همه چی درست بشه
این اقایون منافع شخصی براشون مهمه نه مردم (272573)
آريا آريايي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۱۲:۰۹
بر خلاف تحليل آقاي زيباكلام، اتفاقا غرب قضيه هسته‌اي را بهانه اي كرده براي نابودي و فروپاشي ايران در بلندمدت از درون و از طريق فرهنگ(چون دولتها معمولا سرگرم قضيه هسته اي هستند و غرب در انديشه نابودي ايران با پوششهايي چون بمب هسته اي، حقوق بشر و...
اين همه پولهاي بلوكه شده قبل از موضوع هسته‌اي به خاطر چه چيزي دست امريكاست برادر زيباكلام، اين همه توطئه عليه ايران به خاطر چيست؟ چرا آمريكا همه جاي دنيا دستش تا مرفق در خون بيگناهان است؟ چرا به همه زور ميگويد؟آمريكا شيطان بزرگ است آقاي دكتر! (272575)
ali
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۱۳:۰۱
با سلام واقعا" این سوال مطرحه که چرا منافع ملی هیچگاه در اولویت نبوده و نیست همین نیروگاه بوشهر چندین برابر یک نیروگاهی که مثلا" فرانسه برای ما بسازه هزینه برداشته و هنوز هم راه نیفتاده آیا ما تعهدی در قبال کشورهایی مثل روسیه و چین داریم که همیشه منافع این کشورها و گروهی معلوم الحال در کشور را تامین میکنیم ؟ بقیه مردم آدم نیستند؟ (272599)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۱۳:۱۰
حرفهاي دكتر عالى بود كو گوش شنوا (272603)
هادي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۱۳:۴۱
همانطور كه اكثريت مردم ايران ميدانند و در اين دولت نيز به آن اشاره شده درآمد و منافع بسيار زيادي حاصل از تحريم براي كساني وجود دارد كه با عادي شدن روابط ديگر وجود نخواهد داشت لذا اين جريان تندرو تمام قواي خود در مجلس ،.. بكار مي گيرند تا حداقل اين شرايط خداي نكرده تغيير كند . در هر حال مردم ايران هوشيار شده و ديگر با طناب پوسيده اين جماعت وارد چاه نمي شوند چرا كه سوال همگان اين است در بحث هسته اي چه چيزي بدست آورديم و در ازاي آن چه چيزي را ازدست داديم. (272614)
لبو فروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۱۴:۴۹
درود بر جناب زیبا کلام - گرچه نه همه حقایق بلکه خیلی از حقایق پروژه ی هسته ای شدن را گفته اند . هرچند در باره سودهای کلان دلالان این پروژه با بودجه نا مجدود سکوت اختیار کرده اند (272626)
ی س
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۱۴:۵۰
اگر امثال آقای شریعت مداری حرف حساب برای گفتن دارن چرا با آقای زیبا کلام زنده تو صدا سیما مناظره نمی کنند .... خوب لابد چیزی ندارن برای گفتن .... (272628)
دکتر نصیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۱۵:۴۵
هر چند نظر من در این سایت منتشر نمیشه ولی
آقای زیبا کلام همینکه شما در امنیت کامل نشسته ای و شکمی تحیل می کنی به خاطر امنییت هست که در 10 سال گذشته همین غنی سازی ما ایجاد کرده وگرنه در زمان جمهوری خواهان یعنی جرج بوش حمله به ایران مثل حمله به عراق و افغانستان در شرق و غرب ایران همزمان با حمله اسراییل به ایران قطعی بود ولی چیزی که جلوی حمله رو گرفت فقط و فقط ترس اونها از نظامی شدن برنامه اتمی بوده و هنوز هم هست لیبی. (272657)
جادوگر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۱۵:۵۱
دلا تا کی در این زندان فریب این و آن بینی
یکی زین چاه ظلمانی برون شو تا جهان بینی

صادق جان خودت را خسته نکن این مملکت درست بشو نیست (272659)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ۱۷:۵۸
صادق جون کی میخواهی از خواب بیدار بشی؟ینی اگه یه اتفاق اینچنینی بای یکی از اعضای خانوادت هم بیافته بازهم همینطور استدلال میکنی؟یعنی اگه ما کار بهکار اسرائیلی‌ها نگیریم و بعد اومدند با ما آن کردند که با اعراب کردند هم شما جزو معترضین نخواهید بود که چرا پیشگیری نکردید. البته نمونهذشما را ما در تاریخ صدر اسلام کم نداشتیم نمونه بارز آنها خوارج در زمان حضرت علی ع بودند و... خدا عاقبت همه را بخیر کنه (272739)