به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۲۸
 
۲۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۳۱ ساعت ۰۷:۴۰
کد مطلب : ۷۸۴۶۷
مقامات اطلاعاتی آمریکا منتشر کرده‌اند

اسناد و اطلاعات تازه از مخفیگاه بن‌لادن

گروه بين‌الملل: مقامات اطلاعاتی آمریکا اسناد و اطلاعات تازه‌ای را منتشر کرده‌اند که در جریان حمله سال ۲۰۱۱ به مخفیگاه اسامه بن‌لادن، رهبر القاعده در شهر ابیت‌آباد پاکستان به دست آمده است، حمله‌ای که بن‌لادن در آن کشته شد.
اسناد و اطلاعات تازه از مخفیگاه بن‌لادن
به گزارش بي بي سي، این اسناد و اطلاعات شامل کتاب ها و مقالاتی است که رهبر القاعده در آن زمان مشغول مطالعه آن ها بوده است. تعدادی از مکاتبات بن لادن و درخواست های عضویت در القاعده هم در میان این اسناد است. در میان کتاب های به دست آمده از مخفیگاه بن لادن، کتابی از یک سرهنگ بازنشته بریتانیایی در مورد اشتباهات نظامی اطلاعاتی، کتاب "ظهور و سقوط قدرتهای بزرگ" نوشته پل کندی (مورخ بریتانیایی) و کتاب "راهنمای مختصر فهم اسلام" دیده می شود.

اسناد منتشر شده هم شامل ۱۰۳ صفحه (متن ترجمه انگلیسی) نامه‌ها، یادداشت‌ها و مطالب دیگری است که جزئیات فعالیت های القاعده را نشان می دهد. تصاویر اصل بعضی از این مدارک به زبان عربی هم منتشر شده است. در یکی از این نامه ها بن لادن به واسطه معاونش از اعضای القاعده می خواهد که بر مبارزه با آمریکایی ها تمرکز کنند و نیروی خود را صرف درگیری با نیروهای امنیتی محلی نکنند. در یکی از نامه ها که بن لادن آن را خطاب به پسران و همسرش که ظاهرا در ایران بوده اند نوشته، بی اعتمادی او به مقامات ایران دیده می شود.

او در این نامه از همسرش "ام حمزه" که ظاهرا قرار بوده از ایران نزد او برود، خواسته است که همه چیز خود را همانجا بگذارد: "لباس ها، کتاب ها و هر آنچه در ایران داشته است". بن لادن توضیح می دهد که "ایرانی ها قابل اعتماد نیستند" و ممکن است در وسایل او چیپ های الکترونیکی بسیار کوچکی (برای جاسوسی و ردیابی) کار بگذارند "که در سوزن سرنگ جا می شود". او در همین نامه می نویسد که فعلا امکان پیوستن پسرانش و خانواده های آنها به او وجود ندارد. مقامات ایران همواره حضور اعضای خانواده بن لادن در این کشور و تحت حفاظت مقامات امنیتی ایران را تکذیب کرده اند.