به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۰۹
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ساعت ۰۹:۴۰
کد مطلب : ۷۹۳۶۷

زلزله‌زدگان ایلام همچنان می‌لرزند!

گروه جامعه: 10 ماه از زلزله آبدانان گذشته و مردم مناطق زلزله‌زده استان ایلام همچان چشم انتظار دریافت اعتبارات زلزله در فاز دوم هستند.
زلزله‌زدگان ایلام همچنان می‌لرزند!
مجید عسگری، فرماندار آبدانان گفت: در فاز اول، مقدار یک هزار و 657 میلیارد و 250 میلیون ریال جهت پرداخت تسهیلات ساخت‌وساز و تعمیرات، 470 میلیارد ریال برای پرداخت تسهیلات معیشتی و بلاعوض و 180 میلیارد ریال برای هزینه در اماکن اداری، تخصیص یافته است. درمجموع، با تخصیص اعتبارات مناطق زلزله‌زده در فاز اول، ساخت 2552 واحد و تعمیرات 7000 واحد آغاز شد که تاکنون حدود 800 واحد ساخته شده پایان کار گرفته‌اند. وی تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل اینکه در فاز اول، ظرفیت تامین اعتبار محدود بوده، تعدادی از منازل مسکونی تخریب‌ شده‌ به دلیل نبود اعتبارات، بلاتکلیف مانده‌اند. با تخصیص فاز دوم اعتبارات، این واحدها نیز ساخته خواهند شد. برای ساخت 1400 واحد نوساز و تعمیر 2500 واحد مسکونی و ساخت اماکن اداری، یک هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

فرماندار آبدانان افزود: در بازسازی‌های گذشته در مناطق مختلف کشور با توجه به سیاست منطقه و شرایط جوی که بر مناطق زلزله‌زده حاکم بود دولت وارد عمل می‌شد و نسبت به بازسازی اقدام می‌کرد و مشارکت مردم به حداقل می‌رسید اما در بازسازی مناطق زلزله زده استان، از مشارکت مردم استفاده شده است که در این شرایط هم سرعت کار و هم مدیریت کار به عهده مردم خواهد بود. در حال حاضر در شهرستان آبدانان منازل مسکونی وجود دارد که در اثر زلزله آسیب‌دیده‌اند و تخریب شده‌اند اما به دلیل نبود اعتبار، محدود بودن و اتمام فاز اول اعتبارات، چند ماهی است که منتظر تخصیص اعتبارات فاز دوم زلزله هستند. امید است دولت با تسریع در روند تخصیص اعتبارات فاز دوم، مشکل ساخت‌وساز مناطق زلزله‌زده استان ایلام را رفع کند.

اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و معاون وزیر کشور در بازدید از مناطق زلزله‌زده استان ایلام و بخش مورموری شهرستان آبدانان در فروردین امسال گفته بود: پیگیر تخصیص فاز دوم پرداخت تسهیلات ساخت‌وسازهای منازل مسکونی مناطق زلزله‌زده استان هستیم. عباس نوری، مسئول شرکت مخابرات آبدانان نیز با اشاره به خسارت‌های زلزله به زیرساخت‌های ارتباطات در شهرستان آبدانان گفت: خسارات واردشده به شبکه مخابرات در جریان ساخت‌وساز منازل مسکونی بعد از وقوع زلزله بیشتر از آسیب‌های خود زلزله است. وقوع زلزله در مردادماه سال گذشته، قطعی 72 ساعته برق شهرستان به دلیل گردوغبار و ساخت‌وسازهای منازل مسکونی زلزله‌زده سبب شده زیرساخت‌های ارتباطی و مخابراتی شهرستان آبدانان دچار اختلال شود و هزینه‌های زیادی بر دوش مخابرات شهرستان گذاشته است.

وی ادامه داد: آسیب وارده به شبکه کابل مخابرات پس از وقوع زلزله و در جریان ساخت‌وساز منازل مسکونی رخ‌داده به‌مراتب بیشتر از زمان وقوع زلزله است چراکه این آسیب رساندن به تجهیزات مخابرات در اثر تخریب منازل مسکونی، ضمن اینکه نیازمند زمان زیادی برای تعمیر است هزینه‌های گزافی را به نمایندگی این شرکت در شهرستان تحمیل کرده است. در اثر ساخت‌وسازهای شهرستان برای جبران خسارت زلزله، تعداد 350 پست مخابراتی آسیب جدی دیده‌اند و جریان 30 کابل اصلی در این شهرستان قطع‌ شده است. به گفته مسئول شرکت مخابرات آبدانان، ساختمان اداری مخابرات آبدانان نیز در اثر زلزله مردادماه سال گذشته به‌ طور جدی آسیب‌دیده و برای احداث آن اعتباری بیش از 30 میلیارد ریال نیاز است.

سعید هژبری، مدیرکل نوسازی مدارس استان ایلام نیز گفت: در مناطق زلزله‌زده 13 فضای آموزشی در حال ساخت و مقاوم‌سازی هستند و برای این پروژه‌ها 65 میلیارد ریال از محل اعتبارات بحران، استانی، خیرین و ملی منظور شده که در صورت تخصیص مابقی اعتبارات فصل بحران، فضاهای آموزشی برای مهرماه سال جاری به بهره‌برداری می‌رسند. وی با بیان اینکه پس از وقوع زلزله مورموری ضمن تعمیر و آماده‌سازی فضاهای آموزشی، 42 کانکس جهت اسکان موقت دانش‌آموزان، تهیه و در مناطق زلزله‌زده اسقرار داده شدند، افزود: ساخت مدارس زلزله‌زده مورموری در اولویت کاری سازمان نوسازی مدارس استان ایلام است و تا مهرماه سال جاری دانش‌آموزان مورموری در مدارس نوساز مشغول تحصیل خواهند شد.

با توجه نیاز مناطق زلزله‌زده استان ایلام برای تخصیص اعتبارات فاز دوم زلزله به منظور تکمیل ساخت منازل مسکونی، اماکن مذهبی و اداری امید است، دولت نسبت به اختصاص اعتبارات مناطق زلزله‌زده همت کند تا در سالگرد وقوع زلزله مورموری شاهد تکمیل و بهره‌برداری اکثر واحدهای ساخته‌شده در این مناطق باشیم.
مرجع : ایسنا