به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۲۵ ساعت ۱۰:۳۵
کد مطلب : ۵۴۸۸۷
شرق در یک نگاه

افزایش تحریم ایران به سود مسکو است

گروه سیاسی: روزنامه شرق در شماره روز سه شنبه موضوع های حکم رحیمی به روایت وکیلش، آشغال های دوست داشتنی و برخی مقامات روس افزایش تحریم ایران را به سود مسکو می دانند را بازتاب داد.
افزایش تحریم ایران به سود مسکو است
این روزنامه عنوان حکم رحیمی به روایت وکیلش را برای تیتر یک انتخاب کرد. روز گذشته سرانجام نادری، وکیل محمدرضا رحیمی اعلام کرد حکم اولیه موکلش به او ابلاغ شده است. خبری که دیروز محسن افتخاری، سرپرست دادگاه‌های کیفری استان تهران نیز آن را اعلام کرد و گفت: رای این پرونده صبح امروز از شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران به وکیل مدافع «م.ر» ابلاغ شد. حکمی که نادری در گفت وگو با خبرگزاری‌ها از بیان جزییات آن خودداری کرد و البته گفت که در مهلت قانونی به آن اعتراض خواهد کرد. نادری در گفت وگو با «شرق» نیز نه تنها از بیان جزییات حکم خودداری کرد، بلکه درباره اتهامات مختلفی که در سال‌های گذشته درباره موکلش مطرح شده بود و اینکه آیا از برخی از این اتهامات تبرئه شده یا نه هم چیزی بیان نکرد تا همچنان آخرین خبر درباره حکم معاون اول احمدی نژاد، حکم حبس و زندانی باشد که سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرده است.

روزنامه شرق موضوع آشغال های دوست داشتنی را بررسی کرد و نوشت: 300هزار تن پسماند خشک در طول روز، در این مکان بازیافت می‌شود. زمین 15هکتاری اوقافی در جنوب غرب تهران در یافت آباد. تقی آباد؛ 250 کارگاه و غرفه غیرمجاز تفکیک و بازیافت زباله را در خود جا داده و روزانه 600 کامیون زباله می‌آورند و هزارو500کارگزار زباله و کارگرانشان در اینجا مشغول کارند. اگر مرکز مالی تهران، آن ساختمان نبش پل حافظ است و بورس بازها و واسطه‌ها و کارگزارهایش از پشت دیوارهای شیشه‌ای تالار بورس، سرمایه و اوراق بهادار معامله می‌کنند؛ کارگزارهای زباله در حلبی‌ها و کانکس‌هایی که بوی زباله به جدار آنها چسبیده، در انتظار رسیدن آشغال‌ها هستند. کارگزارها، مدیران کارگاه‌ها هستند که زباله‌ها را از واسطه‌ها می‌خرند و بازیافت می‌کنند و می‌فروشند به کارخانه‌ها، هرکدام شش، هفت کارگر دارند. برخی هم فقط صاحب کارگاه تفکیک هستند. از سطح شهر زباله جمع و تفکیک می‌کنند و به کارگزارها می‌فروشند و دیگران هم تنها کارگرند و بیشتر از اتباع افغان. از خیابان اصلی تا بورس زباله تقی آباد دو کیلومتر جاده خاکی است. تل زباله‌ها در کنار جاده خاکی و راه آهن اهواز- تهران از رسیدن به بورس زباله تهران حکایت دارد.

برخی مقامات روس افزایش تحریم ایران را به سود مسکو می دانند، تیتر دیگر این روزنامه است. تجربه ثابت کرده که ماهرترین بندبازان نیز، نمی‌توانند همواره تعادل خود را روی بند حفظ کنند؛ آن هم بندی به درازنای تاریخ. روسیه در طول تاریخ ثابت کرده دوستدار آن است که با بندبازی میان ایران و غرب هم از کارت ایران سود ببرد و هم از غرب. فقط ایران مصداق این نگاه روس‌ها نیست؛ عراق و لیبی دو نمونه معاصر این سیاست روس‌ها هستند. این رفتار و عملکرد مسکو در قبال تهران نیز بارز بوده و باعث شده تا ایرانیان نگاه خوبی به مسکو نداشته باشند. این نگاه ایرانیان در کنار موضوعات روز مانند تحریم‌ها و مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه «1+5 » در گفت وگو با دکتر رجب صفراف مدیر کل مرکز مطالعه ایران معاصر مسکو به چالش کشیده شد. او که پیش از این مشاور معاون رییس دومای روسیه هم بوده، در قالب کمیسیون همکاری های اقتصادی و تجاری ایران و روسیه همراه وزیر انرژی این کشور به تهران آمد. از دیگر سمت‌های مهم او عضویت در شورای سیاسی وابسته به ریاست جمهوری روسیه بوده است. او در بخشی از این گفت و گو اظهار کرد: دنیا الان اینگونه است که هیچ کشوری به تنهایی نمی‌تواند سیاست خودش را پیاده کند یا اینکه از منافع خود دفاع کند. مثلا اگر آمریکا تحریم کند و متحدانش به تحریم‌ها پایبند نباشند، تحریم‌هایش خیلی سودمند نخواهد بود. روسیه و پوتین هم احساس کردند اگر بخواهند دفاع کنند و به مسکو فشار نیاورند و در راستای سیاستگذاری‌های غرب عمل نکنند و تنها از منافع مسکو دفاع شود، روسیه باید یک ساختار جدید داشته باشد. برخی مقامات روس می‌گویند ایران تنها کشوری است که هم از لحاظ سیاست مستقلانه، ذخایر، روحیه مردمانش و جایگاه استراتژیک، منحصربه فرد در جهان، حتما سراغ این کشور خواهیم رفت.

روزنامه شرق با بازتاب عنوان درخواست آمریکا برای مذاکره درباره «داعش» را رد کردم نوشت: مقام معظم رهبری پس از مرخص شدن از بیمارستان با قدردانی بسیار از محبت‌های فراوان اقشار مختلف مردم، مراجع و شخصیت‌ها، اظهارات مقامات آمریکایی درخصوص مبارزه با داعش را پوچ و جهت دار خواندند و تاکید فرمودند: آمریکا به دنبال بهانه برای بمباران نقاط مختلف عراق و سوریه است. ایشان در ادامه افزودند که در همان روزهای سخت حمله داعش به عراق، سفیر آمریکا در عراق طی درخواستی از سفیر ما در عراق می‌خواهد که ایران و آمریکا جلسه‌ای برای مذاکره و هماهنگی درخصوص داعش داشته باشند. مقام معظم رهبری گفتند: سفیر ما در عراق، این موضوع را به داخل کشور منعکس کرد که برخی مسوولان هم با این جلسه مخالفتی نداشتند اما من مخالفت کردم و گفتم، در این قضیه ما با آمریکایی‌ها همراهی نمی کنیم زیرا آنها نیت و دست آلوده‌ای دارند و چگونه امکان دارد که در چنین شرایطی ما با آمریکایی‌ها همکاری کنیم.