به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۳۵
 
۶۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۰۳ ساعت ۲۰:۵۵
کد مطلب : ۵۵۷۸۷
براي او كه طرح گفتگوي تمدنها در انداخت

خاتمي؛ سيّدِ مُصلح و آيين ِ گفتگو

در نگاه خاتمي، غرب دو چهره داشت كه نمي بايست هر دو را به يك چوب راند: يكي غرب فكري، فرهنگي و فلسفي و ديگري غرب سياسي؛ و خاتمي در گفتگوي ميان تمدني تاكيد را بر اولي مي گذاشت...
خاتمي؛ سيّدِ مُصلح و آيين ِ گفتگو
سيد سبحان تقوي *

گروه مقالات: "به نام جمهوري اسلامي ايران پيشنهاد ميكنم كه سال٢٠٠١ از سوي سازمان ملل، سال گفتگوي تمدنها ناميده شود؛ با اين اميد كه با اين گفتگو نخستين گامهاي ضروري براي تحقق عدالت و آزادي جهاني برداشته شود."
جهان اين سخنان را از زبان روحانيِ ميانسالي مي شنيد كه تا چند ماه پيش از انتخابات رياست جمهوري سال٧٦ او را نمي شناخت و در آن خردادِ خاطره انگيز كه براي بسياري حكمِ معجزه اي براي برون رفت از تنگناي پيشين داشت، در ميان بهت و حيرت ايرانياني كه بازيگران صحنه بودند و ديگراني كه در خارج به تماشا نشسته، با قريب٢٠ مليون راي رئيس جمهور ايران شده بود: سيد محمد خاتمي. جهان سراپا چشم و گوش بود تا ببيند و بشنود او كه به اصلاحگري و ميانه روي و خلقِ خوش مي شناسندش چه براي گفتن دارد و چه تفاوتي ست ميان آنچه او مي‌گويد با آنچه روحانيون گذشته در تجربه دو دهه حكومت بر ايران گفته بودند؟

حيرانيِ اينان آن زمان دوچندان شد كه ديدند آنچه بر زبان خاتمي ميرود با روايتِ تند و خشني كه بخش محافظه كارِ حاكميت ايران گاه و بيگاه بر منابر رسمي و غير رسمي بازگو ميكرد تفاوت بسيار دارد. خاتمي پيشتر اما در جريان رقابت هاي انتخاباتي سال٧٦ صراحتاً از نظريه "برخورد تمدنها"ي هانتينگتون سخن گفته بود و اعلام كرده بود كه براي رسيدن به زيستي هموار و همراه با صلح و دوستي فارغ از هر گرايش و آييني، سودايي ديگر در سر دارد كه اين بار نه از برخورد و تقابل، كه از گفتگو و تعامل سخن مي گويد.

در دهه ١٩٨٠ميلادي نيكسون، رئيس جمهور وقت آمريكا، در كتابش نوشته بود كه هرچند دوره اقتدار شوروي و تقابل بلوك شرق و غرب به پايان رسيده و پايان كار شوروي كمونيستي را شاهديم اما دشمن تازه اي از در، در رسيده و آن دشمن را "اسلام" دانست. شبيه آنچه پروفسور هانتينگتون در تز معروف به برخورد تمدنهايش ميگفت. لبّ و اساس بحث هانتينگتون در آن نظريه اين بود كه قرن بيست و يكم، قرن برخورد و رويارويي تمدنها خواهد بود و جدي ترين و مهم ترين اين تقابل ها ميان تمدن غرب (اروپا و آمريكاي شمالي) و تمدن اسلامي روي خواهد داد.

چهار سال بعد از هانتينگتون، اين بار خاتمي سراغ از تمدن ها گرفت اما گفت كه در قرائت رحمانيِ او از دين، اسلام نه مروّج خشونت كه مبشّر آزادي و مداراست و اعلام كرد كه نه با شرق و نه غرب سرِ جنگ و ستيز ندارد و پيامش همه از دوستي و تسامح و تنش زدايي است. خاتمي از به رسميت شناختن تنوع و تكثر فكر و فرهنگ ها و سعي در گشودنِ باب گفتكو سخن مي‌گفت. خاتمي خاستگاه انديشه گفتگوي تمدن ها را نه در ايدئولوژي و سياست كه در انسانيت مي جست و باور داشت كه: "انسان حيواني است ناطق و نطق نشانه عقلانيت اوست و بايد رابطه بين انسان ها بر اساس منطق باشد."

گفتگوي تمدنهاي خاتمي البته چون تز هانتينگتون در قالب اصطلاحات رسمي و داخل در چارچوبهاي حقوق بين الملل نبود، بلكه بيش از آنكه يك نظريه علمي باشد، آرماني بود كه در عينِ دوري، دست يافتني مي نمود. اگر غربي ها مي پذيرفتند كه تكبر و نگاه بالاسري را به كناري نهند و به ديگران به مثابه همتايان خود بنگرند و طرف ديگر هم بپذيرد كه دستاوردهاي عظيم غربيان خصوصا در امر اجتماع و حكومت، نه تنها انكار ناشدني كه سودمند و مغتنم خواهد بود،رفته رفته زمينه مناسبي براي گفتگو پديد مي آمد.

در نگاه خاتمي، غرب دو چهره داشت كه نمي بايست هر دو را به يك چوب راند: يكي غرب فكري، فرهنگي و فلسفي و ديگري غرب سياسي؛ و خاتمي در گفتگوي ميان تمدني تاكيد را بر اولي مي گذاشت و غلبه يافتن گفتمان دموكراسي يا مردم سالاري و حقوق بشر را در جهان از دستاوردهاي آن مي دانست.

آخر اگر سياست خارجي دولتمردان دوَل غربي همسو با منافع ما نيست و با ما دشمني عيان و نهان مي ورزند، مگر تمام غرب همين سياست خارجي است؟ گيريم كه در سياست خارجي و روابط بين الملل در سطح دولتها، غرب و آمريكا دشمن ترين دشمنان ملت ايران اند ولي آيا آمريكا يا غرب مساوي است با سياست خارجي آنها؟ اين تصور، توهمي بيش نيست. ما هر روز با وسايل بسياري سر و كار داريم كه بسياريشان را همين غربيان كشف يا اختراع كرده اند. در كتاب هاي درسي و دانشگاهيمان تئوري هاي علمي و انديشه هاي سياسي و معارفي را مي آموزيم كه ماحصل تلاش دانشمندان و انديشمندان همين سرزمين هاست. اين رواست كه در هر مناسبتي و به هر بهانه اي، پرچم كشور اينان را كه از سر و تهِ پيازِ خصومت بويي نبرده اند به آتش بكشيم؟ انصافتان كجاست؟

يكي از آقايان جايي گفته بود كه حقوق بشر چيز به درد بخوري نيست؛ اگر هم باشد به درد ما نمي‌خورد چون كار دستِ آمريكايي هاست. ايشان و همفكرانشان مي پندارند حقوق بشر را جان كري و خانم كلينتون و اوباما آورده اند! نمي دانند آنچه امروز تحت نام حقوق بشر به دست ما رسيده ثمره ي شجره ي طيّبه ايست كه هزاران فيلسوف و صاحب انديشه چون لاك و روسو و هگل و هابز در زمينِ آگاهي بشري كاشته اند. والله كه دشمني با حقوق بشر و علم و دموكراسي، دشمني با مجلس سنا و كنگره و رييس جمهور آمريكا و لابي هاي صهيونيستي نيست.

اينكه امروز به اسم و بهانه آزادي و حقوق بشر، چند نفر سياستمدار هم پيدا شده اند كه نيّاتِ مغرضانه ي خود را پي ميگيرند و از اين مفاهيمِ فربه و كارساز به مثابه حربه اي براي تحميق و تحقير ديگر كشورها بهره مي برند نبايد حسابش را به اشتباه جاي ديگري نوشت. در كشور آمريكا، سالانه ده ها جلد كتاب در حوزه اسلام و شيعه شناسي و در ستايش انديشه هاي ديني و بزرگان شريعت و معصومين نوشته ميشود؛ آيا پرچم كشور اينان را هم بايد به آتش كشيد؟!

گفتگوي تمدنها هرچند بيشتر در محافل فكري و مجامع دانشگاهي و علمي رونق يافت اما به جهتِ آنكه طرح موضوع از سوي سيد محمد خاتمي كه خود مقامي سياسي و عاليرتبه بود صورت گرفت در سياست داخل و خارج هم اثر نهاد. عده اي در داخل احساس كردند اگر گفتگوي تمدنهاي مورد نظر خاتمي پا بگيرد منافعشان بر باد خواهد رفت.

گروهي گمان كردند مرادِ خاتمي از طرح اين موضوع فراهم سازي بستري براي گفتگو با آمريكاست و جماعتي خيال بردند كه تز گفتگوي تمدنها بناست جاي انديشه صدور انقلاب را بگيرد و گفتگو محملي ست براي تقدّس زدايي و عرفي كردن ارزش هاي ديني و انقلابي. "عده اي در داخل ميگفتند طرح اين موضوع انحراف از اصول انقلاب است چون ما بايد در مقابل دنيا بايستيم درحاليكه گفتگوي تمدنها مي‌گفت بايستيد اما منطقي بايستيد. نمي گفت از منافع بگذريد ولي ميگفت با منطق حرف بزنيد. البته ممكن است كساني باشند كه اصول را طوري معنا كنند كه من قبول ندارم. من معتقدم از مهمترين اصولي كه در انقلاب ما بود و مردم مي خواستند و با قرائتي كه من از اسلام دارم مطابقت دارد، رعايت حقوق بشر و حقوق شهروندي است. من نمي خواهم شما در جايگاه يك مسيحي، شهروند درجه دو،سه،چهار، پنج يا شش باشيد و من شهروند درجه يك باشم. هريك ميتوانيم عقايد خودمان را داشته باشيم. از اصول اسلامي اين است كه مسلمانان چه شيعه چه سني و اديان ديگر در جايگاه شهروندان جمهوري اسلامي مي توانند در كنار يكديگر باشند."[گفتگو با سيد محمد خاتمي،انديشه پويا،شماره١٠]

اگر نمايندگان يك تمدن خود را تجسم حقانيت و حقانيت مجسم بدانند و حقيقت را يكسره در آستينِ خود داشته باشند و در مقابل، تمدن ديگر را سراسر بطلان و تباهي بخوانند هرگز نمي توان اميدي به گفتگو داشت. تقسيمِ مردم به خودي و غير خودي در سالهاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي از سوي جناح محافظه كار نه تنها در مورد غير ايرانيان بلكه در مورد شهروندان ايراني هم انجام شد و عده اي به صرفِ دگرانديشي و تغاير فكر و نظرشان با نظر اقليتي اقتدارگرا از مدار خارج شدند. به نظر ميرسد ما كه ساليان دراز تجربه زيست تحت سلطه حكومت هاي مستبد را داشته ايم و به "ايدزِ استبداد" آلوده ايم علاوه بر گفتگوي تمدنها و حتي مقدم بر آن به "گفتگويي درون تمدني" حاجتمنديم. خصوصا كه در ٨سال مديريت جناح محافظه كار بر كشور، عدم تحملِ ديگري و نبودِ رواداري مديران دولت محمودي در بين توده مردم شايع شد.
خويِ شاهان در رعيّت جا كُند
ماهي از سر گنده گردد ني ز دُم

هرچند دشمنان آن روز خاتمي بنا به خوي و خصلتشان به ترويج خشونت و روش هاي تند دامن زدند اما انتظاري به جاست كشوري كه خود را مبدعِ گفتگوي تمدنها ميداند بكوشد تا ابتدا در درون خودش، تعامل و گفتگو جاي خشونت و حذف را بگيرد. "خشونت مهمترين ابزاز دست مستبدان است و كساني كه با شيوه هاي خشونت آميز حتي با استبداد و استعمار مبارزه ميكنند اگر هم پيروز شوند، خشونت جديدي را جايگزين خشونت قديم خواهند كرد."[گفتگو با سيد محمد خاتمي،نسيم بيداري،شماره٢٦]
* فعال اصلاح طلب دانشگاه شيراز
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *


منتقد منصف
Russian Federation
۱۳۹۳/۰۷/۰۳ ۲۱:۱۰
سلام
حقیقتا وقتی در خارج از کشور هستی و تیتر امثال این سایت شما را میبینی بسیاری از اوقات سردرد بهت دست میده. تیترهایی که امثال این سایت ها می زنند بیشتر بوی سیاسی - جناحی میده و نه سیاسی که به درد ایران بخوره. ساید بیشترین سوتیترها متاسفانه جناحی است و البته نه ب انصاف بلکه غیرمنصفانه و بدور از واقعیت ها. امیدوارم که نیش قلم هایتان به سوی نقد غرب و تفکر غربی باشد و مسئولین را آنطور که هستند تحلیل و نقد کنید و نه آنطور که در تخیل اند. (252861)
الف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۴ ۱۳:۳۴
شما هم مثل ان داعشی هایی هستید که یک عمر در غرب زندگی می کنند و از برکات ان بهره مند می شوند بعد می ایند علیه ان کار می کنند. برادر اگر با غرب مشکلی داری تشریف بیار همینجا پیش ما دور همی خوش می گذرد. (252918)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۵ ۰۷:۴۰
اگر غرب بده اونجا چیکار میکنی ؟ واسه چی رفتی ؟ (252964)
من یک احمدی نژادی هستم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۵ ۱۲:۵۹
ما باید بتوانیم فضا گفت وگو را در داخل کشور حاکم کنیم....
مااحمدی نژادی ها نیاز امروز کشور به حاکم شدن فضایی آزاد برای ارایه اندیشه های مختلف را خوب درک می کنیم....جریان فکری احمدی نژاد دو سال بایکوت بود...
هرچند مخاطبان این سایت احمد نژاد را نمی توانند درک کنند... (252993)
من
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۶ ۱۰:۱۶
امروز درک میکنین ولی اون 8 سالی که ملت و لال کرده بودین درک نمیکردین . نه؟ (253138)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۹ ۱۰:۳۴
شما احمدی نژادی ها را با ما اصلاح طلبان کاری نیست (253615)
خیرخواه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۲ ۱۲:۱۴
کاش زودتر درک می کردید... (254099)
سروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۵ ۰۸:۲۴
وقتي از احمدي نزاد و درك و گفت و گو وفضايي آزاد حرف ميزني بغضي به بزرگي 8سال خفقان گلويم را بد جور مگيرد ترا به خدا شما از اين موضع وارد نشيد خواهشا (254422)
یک دونه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۵ ۱۵:۰۵
مشک ان است که خودببوید. ...نه انکه عطاربگوید،،،جناب منتقدمنصف (253014)
ارمان
United States
۱۳۹۳/۰۷/۲۱ ۱۵:۱۳
كجاي غرب ساكن هستيد . نكند غرب افغانستان چقدر هم منصف هستيد . (255452)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۳ ۲۱:۳۸
تاریخ در مورد بزگواری و منشت قصاوت خواهد کرد سید بزرگوار (252866)
تاریخی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۴ ۰۰:۰۹
تاریخ رو فاتحان مینویسن عزیز دل
چنگیز خان در کشور خودش فاتح بوده و به عنوان یک انسان بزرگ شناخته میشه ولی اینجا غارتگر
. . .
همینطور اسکندر ، نادرشاه افشار ، سپاه اعراب بعد از پیامبر و ..... (252891)
منا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۱۵:۴۹
داداش دمت گرم عجب جواب قشنگیدادی (254963)
آشنا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۳ ۲۱:۵۲
زنده و پاینده باد خاتمی عزیز (252869)
منتقد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۴ ۰۰:۳۱
شما ها هم خیلی باحال هستن
هر وقت کسی یا نیرویی در مورد پوشش زننده ساپورت و .... اظهار نظر میکرد شما میگفتید لباس خود اش به خود اش مربوطه و این آزادی نیست و به شما چه مربوطه و ....
حالا 2 تا زن با پوشش چادر تقریبا شبیه برقع ظاهر شدن بعد شما احساس خطر کردی ؟؟؟؟؟ به خدا فقط تو حرف از آزادی حرف میزنید
شما آزادی رو واسه بقیه نمیخواهید واسه خودتون میخواهید

در ضمن برنامه واسه این سیاه سفید پخش شد که خود این مهمان ها این رو خواسته بودن (252893)
عجب!
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۴ ۰۹:۵۴
جناب منتقد اگر شخصي ساپورت ميپوشد اون تو محله يا شهرخود گشت ميزنه و درانظار عده قليلي ازمردمه كه بازم اشتباهه اما وقتي يه پوشش نامرسوم مثل برقعه را در تلويزيون ملي تبليغ كنند يه ملت مشاهده ميكنند ،من نه از ساپورت دفاع ميكنم نه ازان پوشش هردو افراط هستند و محكوم (252909)
وحید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۴ ۱۲:۴۷
چه ربطی به اینجا داره ، تو برو رو بپوش (252916)
رضا
Canada
۱۳۹۳/۰۷/۰۴ ۱۵:۱۸
جواب های هویه تا الان شما میگفتید یه بارم ما هجمه میکنیم (252926)
میرزا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۵ ۰۵:۴۸
هزاران بار
درودوصد درود بر این سبد پاک مهربان ودوست داشتنی
کورشود هرآنکه نتوات دید (252957)
میرزا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۵ ۰۵:۵۳
مگر مادر گیتی دوباره بتواند چو خاتمی بزاید
مرد مهربانی ها صداقت پاکی بی آلایش وخندان در مقابل اخموهای طلبکار عنق بی تربیت بی قرهنگ
سید خدا تورا حفظ کند که همیشه در قلب مائی خیلی دوستت داریم سید عزیز وپاک (252958)
تارینه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۴ ۲۲:۱۳
میرزا خان!!مطمئن باش که دیگه هیچ ننه قمری نمیتونه مثل خاتمی رو بزاد!!!
مطمئن باش اگر خاتمی وقماشش خوشحالن ومیخندن به امثال تو وساده لوحیتون میخندن. (256147)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۵ ۱۵:۳۵
تارینه خان: چهره تابان خاتمی از بلند طبعی و آزادمنشی و ذات خیرخواهانه ایشان هست که بسیاری از فرصتهای پیشنهادی مثل عضویت در مجمع تشخیص و شورای انقلاب فرهنگی را بوسید و گذاشت کنار تا شاید در بنیاد فرهنگی باران، چهره عبوس و غمگین مردم را که نتیجه ٨ سال حکومت بی خردان تندرو که فلاکت و افسردگی را برای مردم به ارث گذاشتند مرهمی باشد. (272442)
واقع بینی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۳ ۲۲:۲۳
ساموئل هانتینگتون متفکری واقع بین ودور اندیش و نابغه ایی بود که توانایی درک صحیح پتانسیل های انسانی در جهان را بسیار دقیق تشخیص و برآورد کرده بوداما نظریه "گفتگوی تمدنهای" جناب خاتمی چند نقص اساسی وبنیادین داشته است به همین دلیل از سوی متفکران جهانی مرد استقبال قرار نگرفت. (252872)
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۳ ۲۳:۴۸
گروهای قدرتمندی در دنیاست که منافعشان در جنگ و نا امن کردن خاورمیانه نفت خیز است مثل کارخانجات اسلحه سازی و . . . شاید برنامه های آنها دقیق تر از افکار هانتينگتون باشد (252887)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۴ ۲۱:۰۵
سوال اول :تا وقتی که به قول شما همچین گروه های قدرتی وجود دارند مطرح کردن بحث گفتگوی تمدن ها چه سودی می تواند داشته باشد؟
سوال دوم :آیا آقای جورج سورس نیز جزو همین گروه قدرت که شما می گویید هستند؟ (252938)
۱۳۹۳/۰۷/۰۴ ۲۱:۵۱
عجـــــــــب.
ما کلا" همینیم! اسطوره های خودمونو پایمال می کنیم می چسبیم ب بیگانه ها!
دکتر شریعتی رو هم تخریبش کردیم چسبیدیم ب شکسپیر و چگوارا!
عاغا می خواید قبول کنید میخواید نکنید خاتمی محبوبترین رئیس جمهور ایران چه در عرصه بین المللی چه در عرصه داخلی بود! والسلام. (252943)
منا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۱۵:۵۵
عزیزم این نظر تو ا چرا نظرتو تحمیل میکنی و جمع میبندی؟ (254965)
یک دونه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۴ ۲۲:۴۰
خوب اب تو اسیاب دشمن میریزی (252947)
یه مرد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۳ ۲۲:۵۴
به راستی او کیست که همه مدح دوران ریاستش را می کنند؟
خاتمی رئیس جمهور اولین ها بود.
اولین رئیس جمهوری ک در سازمان ملل با سخنانش مورد احترام قرار گرفت.
اولین رئیس جمهوری ک ب دانشجو ارزش قائل شد.
اولین رئیس جمهوری ک در دوران او مردم اندکی احساس رفاه کردند.
و....
خاتمی سایه ات را از ما دریغ نکن ای اسطوره ی ایرانی! (252876)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۷ ۱۱:۴۵
فکر کنم سنت قد نمی ده به دوران خاتمی
بهار هشاد و یک پرتقال را کیلویی دو هزار تومن خریدم (253365)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۰ ۱۹:۴۳
مهدی جان کاملاٌ نادرست فرمودی! 1-خاتمی تورم 48% را گرفت وتورم10% تحویل داد2-رشداقتصادی3%رابه8%رساند نرخ بیکاری رابه 10%رساند بهترین سطح روابط را بادنیای خارج داشتیم واز لحاظ فرهنگی هم به مراتب بهتر از دوران آن رفته محبوب شما عمل شد.واما دولت آن رفته 1-تورم10% را گرفت و48%تحویل داد2-رشداقتصادی8%را گرفت ومنفی پنج وهشت دهم تحویل داد واز لحاظ فرهنگی که الان داریم کشت اورا درو می کنیم. (255427)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۱ ۰۱:۲۷
بله دیگه.
کسی که فتنه گری کرذه..
الفتنه اشد من القتل
تو دوران اون بود که بهمون گفتن محور شرارت (257669)
وحید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۳ ۲۳:۰۴
سید ما تک هست (252878)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۳ ۲۳:۲۱
روحانی انقلابی تر و تندتر از خاتمی هست

معتدل تر از احمدی نژاد

پر انرژی تر از هاشمی (252879)
وطنم ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۴ ۰۰:۰۱
سید کم حرف میزنه ولی وقتی لب به سخن باز میکنه سخنانش بسیار پخته و به جاست ای خدا بعد از تو امیدمان به سید توست برامون نگهشدار..... (252889)
ایرانی
۱۳۹۳/۰۷/۰۴ ۰۰:۰۸
اسم خاتمی که میاد قلبم جلا پیدا می کنه و آروم میشه (252890)
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۴ ۲۳:۴۸
ایران هم قابل زندگی کردن (252953)
ایرانی وطن پرست
۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ۰۸:۱۳
چون کم مانده بود که ایران دودستی بده به آمریکائها ترسو ها (254863)
ساجده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۴ ۰۰:۳۲
نام سید محمد خاتمی بی شک با تاریخ ایران عجین شده است و هماره بر تارک آسمان ایران خواهد درخشید.
هرگز هیچ کس را مثل او ندیدم و جای خالیش هیچگاه برایم پر نشد.
خاتمی یگانه اندیشمند ادیب فخیم دوران ملنهب کنونی است. (252894)
سامان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۴ ۰۰:۳۶
خود گوییم و خود خندیم و خود مرد هنرمندیم.همش ازش تعریف کنیین . (252895)
وحید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۴ ۱۲:۴۶
تا چشم حسوداش کور بشه (252915)
یه مرد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۴ ۲۱:۴۹
دقیــــــــــــــقا" این جملرو باید ب خودتون گفت!
یادتون رفته ب ی بنده خدایی می گفتید معجزه هزاره سوم؟ خودتون تو سازمان ملل براش کف و سوت میزدید درحالی ک همه موقع سخنرانی ایشون از جلسه بیرون رفته بودن؟
نکنه یادتون رفته خودتون میرفتید تو میتینگاش خودت به خودت ساندیس میدادید و برای سلامتی خودتون صلوات می فرستادید؟ (252942)
یک دونه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۴ ۲۲:۴۱
تا کورشودهرانکس که نتوانددید (252948)
سامان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۵ ۱۸:۲۲
اره هر چی مخالفه شماست کور شه... متاسفم برات (253043)
یک دونه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۴ ۲۲:۴۴
خاتمی یک دونه است،مثلش توایران نیست (252949)
مهربان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۴ ۰۶:۰۶
خاتمی سیدی محبوب که با طرح نظریه گفتان تمدنها جهانی شد موفق و زنده باشد انشاا... (252898)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۴ ۰۷:۴۵
جالبه صدا و سیما تو اخبارش که از سخنرانی رییس جمهور حرف میزنه کلا اون قسمتی که راجع به گفتگوی تمدنها بود را سانسور می کنه (252901)
مهدی
United States
۱۳۹۳/۰۷/۰۴ ۰۸:۱۰
اقای روحانی از تعامل و مذاکره سخن می گویند در حالی که در کشور خودمان با کسانی مثل خاتمی هم با خشونت رفتار می کنند. (252903)
حامد
United States
۱۳۹۳/۰۷/۰۴ ۰۸:۱۹
سید اصلاحات ، مردی فراتر از زمان خودش هست. باید زمان بگذره تا روشنی و روشنایی این مرد درک بشه. (252905)
شمه
Romania
۱۳۹۳/۰۷/۰۴ ۱۱:۰۳
چه زیبا وصف کرد ان سید بزرگوار : يكي غرب فكري، فرهنگي و فلسفي و ديگري غرب سياسي ولی از نظر غرب ما تروریست . برده . متحجر . حامی تروریست و تروریست پرور .ناقض حقوق بشر . محافظه کار و..... تو صد سال گذشته چه جنگهایی که به دست ما بوجود نیامده از جنگهای جهانی گرفته تا جنگهایی که امروزه بدست ما رهبری میشه خدا یا چرا ما را افریدی همین غربی ها برای دنیات کافی بودن نکنه ما رو افریدی تا غربی های عزیز و گرانقدر خودت رو امتحان کنی (252913)
شمه
Romania
۱۳۹۳/۰۷/۰۵ ۱۵:۱۰
عزیز دل برادر من از ایران نظر دادم چرا رمانی شد فیلتر شکنم ندارم ؟ (253018)
۱۳۹۳/۰۷/۰۴ ۱۱:۳۰
مردی به عظمت ایران و در خور کشور ایران . (252914)
علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۴ ۱۳:۴۵
ياشاسين خاتمي (252920)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۴ ۱۴:۲۴
واقعاً این سخنرانی خاتمی رو باید 100 بار خوند تا عمقش رو درک کرد.
جا داره تو دانشگاه تدریس بشه.
متن کامل:
http://www.aftabir.com/news/view/2009/sep/22/c1c1253636055_politics_iran_mohamad_khatami.php (252921)
محمود
United States
۱۳۹۳/۰۷/۰۴ ۱۷:۴۴
مرسی سبحان جان ؛درود بر سید اصلاحات (252932)
رضا
۱۳۹۳/۰۷/۰۵ ۰۷:۲۰
اصلاحات و پیام خاتمی رجعتی بود به اصول وآرمان های اولیه انقلاب .
2 خرداد تداوم بالندگی حرکت اصلاح گرانه مردم ایران است. و خاتمی نماد آن. (252959)
وحید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۵ ۰۸:۰۳
آخرش من نفهمیدم مشکل آقاسید با رژیم چی هست (252965)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۵ ۱۲:۲۷
اون با رژیم مشکل داشت که 5 قطعنامه برا کشور درست کرد و 11 روز خونه نشینی کرد و همه دولتهای بعد انقلاب را فاسد خواند (252988)
رهگذر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۵ ۰۹:۴۳
میشه بگین خاتمی چه گلی به سر این ملت زده؟ چرا نظر مخالفین خاتمی را منتشر نمی کنید؟ (252967)
بهلول
Germany
۱۳۹۳/۰۷/۰۶ ۰۹:۳۰
ررهگذرین گرامی چندر سالی است هر کس که درمبارزات با طاغوت شرکت نداشته ئ حتی سن شان حیات امام را درک نکرده اند از هر نوع توهین افترا تخریب و بقول رهبر معظم بداخلاقی بیش از حد نه تنها به جناب خاتمی رییس جمهور محبوب ماندنی در فلوب ملت ایران کوتاهی نکردهاند به استوانه های انقلاب و اهل بیت خاندان حضصرت امام هم کوتاهی نکرده نمیکنند مگر اهانت ها به نوه بنیانگذار انقلاب مگر تخریبها به ستون های انقلاب جناب هاشمی که به فرموده امام راحل تا هاشمی زنده است نهضت زنده است را هر روز در جراید تندروها مشاهده نمی (253134)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۰ ۱۹:۵۱
1-خاتمی تورم 48% را گرفت وتورم10% تحویل داد2-رشداقتصادی3%رابه8%رساند نرخ بیکاری رابه 10%رساند بهترین سطح روابط را بادنیای خارج داشتیم واز لحاظ فرهنگی هم به مراتب بهتر از دوران آن رفته محبوب شما عمل شد.واما دولت آن رفته 1-تورم10% را گرفت و48%تحویل داد2-رشداقتصادی8%را گرفت ومنفی پنج وهشت دهم تحویل داد واز لحاظ فرهنگی که الان داریم کشت اورا درو می کنیم. (255429)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۵ ۱۰:۵۳
داریم کم کم به این نتیجه می رسیم که عارف گزینه مناسب تری برای
رییس جمهوری بود آقای خاتمی عزیز لطفا دست از حمایت جناب روحانی بردارین
ایشان میراث دار خوبی برای شما نیستن. (252974)
اصغر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۵ ۱۸:۵۰
اينها با اينكه روحاني شخصيتي معتدل ميباشد نمي گذارند كار نمايد چه رسد به دكتر عارف عزيز چنانچه عارف مي ماند و پيروز ميشد ببينيد كه چگونه مردم را با كودتا از بين ميبردند به خاتمي اعتماد كنيد كه هم ملتش را خوب ميشناسد و هم مسئولين جمهوري اسلامي را و بايد در دموكراسي آنقدر ملت خود زمين بخورد و بلند شود تا وقتي كه محكم شده و كسي نتواند برايش از قبل نسخه بپيچد و خوش بتواند بر حاكمان مسلط باشد نه آنكه حاكمان بر او مسلط باشند (253047)
م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۵ ۱۱:۵۱
دلمون برات تنگ شده (252984)
hossein
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۵ ۱۲:۰۰
درود خدا بر سید بزرگوار.دکتر خاتمی.
امیدوارم هر کجا باشه پیروز و سربلند باشه.
ای سید خدا تاریخ نام تو را برای همیشه ثبت خواهد کرد
یاعلی (252986)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۵ ۱۳:۰۶
طرز گفتگوی ایشان را در روز دانشجو و سال 88 و ... دیده ایم (252995)
رضا ب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۵ ۱۷:۳۱
به هر حال نظریه ی هانتینگتون در مقام یک پیشگویی بود که به واقعیت تبدیل شد، نظریه ی جناب خاتمی آرمانی بود که دچار باد فنا شدآقای تقوی. البته با نظر به بستری که برای وقوع این امور فراهم شد از هر دو طرف. (253034)
ارزو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۵ ۱۷:۳۷
بهار بود و تو بودی و سبزه ها سرمست /بهار با تو نمودیم عهد روز الست/به روز جاودانه خرداد دوستان احسنت/به مصلح وطن ان راد مرد حق احسنت (253037)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۵ ۲۱:۴۹
درود بر سید بزرگوار وجلیل القدر خاتمی عزیز سید احمد بهار تورا به بهاریتت سانسور نکن (253090)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۶ ۰۰:۲۷
نظرم اگر تمام ایرانیان از مردم عادی تا مسولین انصاف را رعایت کنند و از روی انصاف و وجدان قضاوت کنند همه روسای جمهوری در ایران هم نقات ضعف و هم نقاط قوت داشته اند .نقاط ضعف دولت فعلی بزرگمایی کاستیهای دولت قبل و بزرگنمایی تحریمها د ر سخنرانیها و سو استفاده دشمنان از همین جملات و ادامه تحریمهاست. (253110)
سیامک
Germany
۱۳۹۳/۰۷/۰۶ ۰۹:۲۲
. . ملت ایران خدمات ارزنده ایشان را در 8سال حاکمیت ایشان هرگز فراموش نکرده نمیکنند با اینکه مروجان خشونت هر نه روز یک بحران داخلی می افریندند و عده ای اندک کفن پوش اماده را به خیابانها می ریختند و فریاد واسلاما فرداذ میکردند که انسان را یاد اصحاب جمل و شیوخ نهرئان می انداختند که درتاریخ بخوبی قیدشد (253133)
سينــــــــــــ بينا ــــــــــــــــا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۶ ۱۵:۰۱
ممنون احمدی نژاد هستیم!!! چون باعث شد ما قدر خاتمی را بفهمیم. سید بزرگواری که همیشه مودبانه سخن می گفت ، به نظر کارشناسان اهمیت میداد ، مدیران ضداختلاس را بر سر کار گذاشت و در دوره اش همه ی جهانیان ایران و ایرانی را مقتدر و بافرهنگ می دانستند. (253214)
موافقم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۲ ۱۲:۱۷
مرحبا گل گفتی
حرف حساب جواب نداره (254103)
حقگو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۷ ۲۱:۳۸
خاتمی خاتمی گوهر یکدانه ای عزیز این خانه و ملتی (253393)
محسن
Germany
۱۳۹۳/۰۷/۰۹ ۲۳:۵۸

احمدی نژاد با زبان بی زبانی به مردم فهموند که قدر این سید رو بدونید و عبرت بگیرید از دوران من (253739)
الماسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۲ ۰۹:۱۶
خداوند دشمنان این سید بزرگوار ومصلح اجتماع را خوار وذلیل بگرداند همه بگگین الهی امین ،،، (254070)
دعاگوی سید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۲ ۱۲:۱۶
خداوند سید خندان را سلامت بدارد
به قول خودش ایام عزت مستدام (254101)
نظری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۳ ۰۶:۴۵
خیلی غلو کردی (254171)
سید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۳ ۱۷:۱۳
چه لقب بی مسمایی انتخاب کردین.خبری،تحلیلی مستقل.نه خبری دیدیم نه تحلیلی که همش تعریف و غلو خودتون از خودتون بود نه استقلالی که معلومه به کجا وابسته اید. (254258)
گلی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۴ ۱۰:۳۰
خاتمی محبوب دلها (254314)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۴ ۱۶:۰۰
مردی برای همه فصول .کورشودانکه ترانتوانددید! (254339)
عباس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۵ ۱۳:۴۸
انشاالاه این سید بزرگوار زیر سایه جدش همیشه سالم وسلامت باشد وبه حق جدش تمام دشمناش ذلیل شوند (254473)
سامان
Anonymous Proxy
۱۳۹۳/۰۷/۱۶ ۱۹:۰۳
از 3000هزار بورسیه غیر قانونی چه خبر؟
توفیقی آب پاکی رو ریخت رو دست شما ها
البته رو سیاهی جنجال های دروغین بهار با این آب ها پاک نشدنی هست (254779)
ali
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۸ ۱۳:۱۵
نمی دانم بعضیها چطور روشون میشه بگن ما احمدی نژادی هستیم در حالی که طشت رسوایی ایشان با آن همه مفاسد اقتصادی بر زمین افتاده و اینها خودشون را به کری زده اند ، بهتر است در خصوص مفاسد اقتصادی اطرافیانش که تا بحال بر ملا شده توجه کنند که خط قرمز انجناب بودند . و وجدانا جناب خاتمی با امثال احمدی نژاد قابل مقایسه است ، تفو بر تو ای چرخ گردون تفو . (255091)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۴ ۱۱:۲۱
جوانان عاشق خاتمي بيش ازگذشته روي بقران اوريد تاازموهبتهاي اين كتاب اسماني برخوردارشويد وعده قران است كه هركسي راكه خدابخواهد عزت ياذلت مي دهدوشماامروز به عينه تحقق وعده قران رادرمورد اين سيد جليل القدررامي بينيد كه عليرغم همه هجمه هاي نادرست وناجوانمردانه كه همه هم بي درنگ ازسوي رسانه هاي پايداري مدعي اصولگرايي وصداوسيما پخش مي شودوهمه تريبونهاي جمعه وجماعات هم همنوايند بازعزت روزافزون سيدمحمدخاتمي درقلوب ايرانيان صدچندان مي شودواين وعده قران است كه هركس ناجوانمردانه موردظلم قرارگيرد دربين مردم ... (255901)