به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۳۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۱/۰۶/۲۰ ساعت ۰۹:۴۰
کد مطلب : ۵۲۰۴
در میانه دشت‌هاي وسیع ایالت آیووا

پرشیا؛ شهری آمریکایی با نامی به قدمت ایران

پرشیا؛ شهری آمریکایی با نامی به قدمت ایران
گروه بين‌الملل: در میانه دشت‌هاي وسیع ایالت آیووا، در غرب میانه آمریکا، شهری قرار دارد که نامش برای ایرانی‌ها آشناست.
به گزارش بي بي سي، پرشیا شهر کوچکی است که با مزارع پهناور ذرت و سیلوهای نقره ای رنگ احاطه شده است. برای سفر به پرشیا حدود دو ساعت از شهر دی موین، مرکز آیووا رانندگی کرديم.
در ورودی شهر تابلویی به چشمم خورد که جمعیت پرشیا را ۳۶۳ نفرعنوان مي‌کرد. به نوشته این تابلو، پرشیا در سال ۱۸۸۲ تاسیس شده است اما تیم کازماچک، شهردار پرشیا مي‌گوید که بر اساس سرشماری دو سال پیش جمعیت شهر به ۳۱۷ نفر کاهش یافته است. کازماچک گفت بیشتر ساکنان پرشیا کشاورز هستند یا در حرفه‌هاي وابسته مشغولند.

گرانی مسکن در شهرهای بزرگ مجاور باعث شده تا در سال‌هاي اخیر پای غریبه ها به باز پرشیا شود. آنها طی روز در شهرهایی مانند اوماها در ایالت نبراسکا کار مي‌کنند و شب ها برای استراحت به خانه هایشان در پرشیا بر مي‌گردند.
پرشیا یکی از صدها شهری است که در گوشه و کنار آمریکا نام خود را از شهرها و سرزمین‌هاي خارجی عاریه گرفته است.
نام‌هاي خاورمیانه ای زیادی در ورودی‌هاي شهرهای آمریکا دیده مي‌شود: لبنان، دمشق، بیت الحم، طرابلس و اورشلیم . در این میان، یک شهر هم هست که به نام قدیم ایران خوانده مي‌شود. یکی دو آبادی دیگر هم با نام‌هاي کرمان در کالیفرنیا و البرز در نوادا شناخته مي‌شوند.

داستان پرشیا به دوران سلطنت ناصرالدین شاه قاجار بر مي‌گردد. نخستین حاکم ایرانی که به سرزمین تازه استقلال یافته "ینگه دنیا" علاقمند شد، فتحعلیشاه بود ولی روابط دیپلماتیک ایران و آمریکا تا دوران ناصرالدین شاه شکل نگرفت.
تیم کازماچک در حالی که کتابچه اسناد شهرداری را به من نشان مي‌داد، گفت گروهی از کارگران ایرانی در احداث خط آهن پرشیا نقش داشتند و "هنگامی که آبادی شکل گرفته در سال ۱۸۸۲ به شهر تبدیل شد، مردم محلی به خاطر این افراد نام آن زمان ایران را برای شهرشان انتخاب کردند."

در آن زمان، کشورهای اروپایی و سرزمین‌هاي نیمکره غربی، ایران را به نام پرشیا مي‌شناختند تا این که رضا شاه در سال ۱۹۳۵ در نامه ای به جامعه ملل، خواهان به کارگیری نام ایران در همه اسناد و مکاتبات بین المللی شد. شهر پرشیا یک خیابان اصلی دارد که ساختمان گردهمایی‌هاي شهر، سه مشروب فروشی، پستخانه، یک بانک و چند مغازه متروک در آن قرار دارد.
این شهر چهار کلیسا دارد. تنها خواربارفروشی
چند سال پیش در یک هتل وقتی محل سکونتم را پرشیا عنوان کردم ، کارمند ایرانی آنجا فکر کرد با یک هموطن خود صحبت مي‌کند
آن، سال ها پیش تعطیل شده است. از پلیس و پزشک هم خبری نیست. دانش آموزان پرشیایی هم در مدرسه ای در نزدیکی این شهر تحصیل مي‌کنند.
اطراف شهر، پر است از مزارع ذرت و در جاده‌هاي اطرافش تراکتور و کمباین در رفت و آمد است.

مردم پرشیا اطلاعات چندانی درباره ایران ندارند

هنگامی که برای تهیه گزارش به پرشیا رفته بودم، خیلی از اهالی به من گفتند برایشان هیچ وقت سوال نبوده که چرا نام شهرشان از کشوری در خاورمیانه به عاریت گرفته شده است.
سام پلامبک یکی از اهالی پرشیا است که هنگام ناهار با او هم کلام شدم. سام مي‌گوید هیچ وقت به شباهت نام زادگاهش به ایران فکر نکرده است، ولی ادامه داد: "چند سال پیش در یک هتل وقتی محل سکونتم را پرشیا عنوان کردم ، کارمند ایرانی آنجا فکر کرد با یک هموطن خود صحبت مي‌کند."
پم بردلی، صاحب غذاخوری که با کنجکاوی به ما پیوسته مي‌گوید: جالب است از شهری باشی که نام منحصربه فردی دارد و مردم دائم درباره اش سوال مي‌کنند.

پم با اشاره به رنگ مو و چشمانش مي‌گوید "هیچ کس تا حالا فکر نکرده من ایرانی ام ولی تا مي‌گویم از پرشیا هستم، مي‌پرسند آیا برای سفر به آنجا به ویزا نیاز داریم؟" دختر هفده ساله پم در همان حال از مادرش مي‌پرسد، مگر کشوری به نام پرشیا وجود دارد؟ وقتی از حاضران در غذاخوری درباره روابط آمریکا و ایران سوال کردم، به من گفتند دغدغه اصلی آنها کسب روزی از زمین در دوره خشکسالی است و مشکلات اقتصادی کشور؛ به روابط خارجی اهالی واشنگتن کاری ندارند.

پس از ناهار، شهردار مرا به دیوید آلبرس، یکی از آتش نشانان شهر معرفی کرد. آتش نشانان پرشیا به طور داوطلبانه مشغول این کار هستند و در موقع نیاز، به همشهری‌هاي خود کمک مي‌کنند.

دیوید گفت: "خیلی ها با ایران مشکل دارند ولی من هیچ وقت از این که نام شهرمان پرشیا است، احساس بدی نکرده ام." او گفت: هیچ وقت نمی توانید مردم این کشور (ایران) را دست کم بگیرید . آنها هم مثل مردم آمریکا هستند. شاید حکومتشان فرق کند. اطلاعات ما از این کشور از اخبار رسانه ها به دست آمده و نباید درباره آنها قضاوت کنیم. دیوید اضافه مي‌کند، دوست دارد به ایران سفر کند تا با این کشور ارتباط بهتری برقرار کند ولی در شرایط فعلی از مسافرت به ایران هراس دارد.

دیگران هم همین نظر را دارند. شهردار که به شوخی خود را "شاهزاده پرشیا" خطاب مي‌کرد، گفت "دوست دارم به ایران سفر کنم و اگر رئیس جمهور این کشور از من دعوت کند، حتما به این کشور سفر خواهم کرد." هنگامی که از تیم کازماچک مي‌پرسم برای مردم ایران چه پیامی دارد، مي‌گوید: "حتما اگر به این منطقه از آمریکا سفر کردید، به ما هم سر بزنید. از دیدنتان خوشحال مي‌شویم."
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *


رضا فندرسکی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۱۱:۵۵
جای افتخار داره اما روستای ما شرکت گاز داره جاده شم اسفالته امام زاده هم داریم بالای 1500نفرهم جمعیت داریم اما مارو دهستان هم نمیکنن چه برسه به شهر (207927)
مجتبی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۱ ۱۶:۰۹
آقای فندرسکی روستای ما از 3هزار بیشتر جمعیت داره با چند تا شرکت بزرگ و تمام امکانات حتی تالار عروسی مجللم داره باز زورشون میاد بگن روستا.LOL (214665)
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۱۷:۴۹
چهار تا کلیسا برای 300 نفر

اونوقت می گن چرا هی مسجد می سازید؟ (208064)
خروس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۱ ۱۷:۵۶
تعجوباتیه!!!
کاش اسم یک شهر باحالی بود حالا اگر پایتخت امریکا -پرشیا بود هرهر خرنده بود-
راستی یک سوال این که شرکت پژو اسم یکی از ماشیناش رو پرشیا گزاشته چریانش چیه؟؟ (208384)
ناشناس
United States
۱۳۹۲/۱۲/۰۸ ۲۳:۰۲
خروس جان تو ایران اسم یه مدل از پژو رو (پرشیا) گذاشتن که خود کمپانی پژو هم خیلی شاکی شد (210012)
خروس جنگی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۳ ۱۳:۳۹
دادشم پژو نذاشته این ایران خودروی عزیزمان که یک پژو دستکاری شده به نام پرشیا بیرون داد که با توجه به شکایت یک شرکت ایتالیایی با همین نام مجبور به تغییر نام به پارس شد. (210655)
A r
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۴ ۲۰:۴۶
سفارش اسمش از پژو بود با توجه به اینکه این خودرو قرار بود تو ایران تبلیغ بشه (212863)
ج....
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۱ ۲۰:۰۱
آقاي دانشجو ،اونا هم قرائتي دارند. (208414)
بچه m.I.s
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۲ ۲۳:۴۱
احمدی نژاد روبفرستیم اونجا تا ریس جمهور بشه ومدیریت جهانی . . . (208643)
کلاغه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۸ ۲۲:۳۶
آقای احمدی نژاد هم اکنون در حال بررسی 8 راهکار برای بر طرف کردن مشکلات کهکشان راه شیری و سایر کهکشان های عالم هستند لذا فرصت انجام این کار را ندارند. (210007)
حسین آقا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۱ ۰۰:۰۶
باز صد رحمت به دولت احمدی نژاد
از وقتی روحانی اومده سرکار بیشتر ویزاها محدودیت پیدا کرده، دهنم سرویس شده (212226)
زهرا
United States
۱۳۹۲/۱۲/۱۹ ۱۱:۰۱
تا در عرض چند ماه نه دیگه از آتش نشان داوطلب خبری باشه و نه از آرامش! همه را دزد کنه و بعد هم ادعای هاله ی نور و استغفرالله.... (211803)
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۳ ۰۰:۰۷
چه فایده که هیچ کس نمیدونه پرشیا همون ایرانه. ای کاش می تونستیم فرهنگ بزرگمون رو به دنیا نشون بدیم. ای کاش روزی بشه که کسی از سفر به ایران واهمه نداشته باشه. (208647)
unknown
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۱۳:۱۵
همین فرهنگی که ریختیم سر قبر یارو به آبا اجدادش فحش دادیمو نذاشتیم یه ایرانشناس رو بیارن اینجا دفن کنن؟ (219616)
رضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ۱۳:۰۹
رو رو برم، شهردار 317 نفر میگه اگه رئیس جمهور ازم دعوت کنه میام! (208969)
چمشيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ۱۵:۱۱
بچه m.i.s رضائي خودمان هم دست كمي از احمدي نژاد ندارد. ميگي نه فردا دوباره كانديد ميشه، تا بنفع افراطيها راي خراب كند. (208992)
عباس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۶ ۱۱:۳۲
به دیوید بگین با اومدن دولت تدبیر و امید دو تا پرشین قرار بهم وصل بشن مطلبتون هم مال گزارش چند ماه پیش یکی از شبکه های ماهواره ای نه (209543)
ج....
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۷ ۲۱:۴۵
اگر پوتين ورفقاي افراطي داخليش بگذارند. درست مي شود.آمريكايي كه اوباما ميتواندرئيس جمهورش بشود، آمريكاي گذشته نيست.بلكه معجوني ازملتهاست. آنهم از نخبگان واقعي،نه احمدي نژادي. (209816)
saeed
United States
۱۳۹۲/۱۲/۰۸ ۰۶:۰۴
من درآمریکا وایالت نوادازندگی میکنم وبه دلیل کارم باآمریکاییهای زیادی ازایالتهای متفاوت برخورددارم اطلاعات مردم درآمریکا نسب به ایران فقط به دو نوع تقسیم میشه یا اصلا اطلاعی درموردایران ندارند ویا خیلی خوب اطلاعات دارند که افراد درگروه دوم تعدادکمتروبیشتراطلاعاتشون هم ازرسانه های هدف دارآمریکاست که تبلیغات منفی معمولا درموردکشورماارایه میدن . (209884)
جمش..
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۹ ۱۱:۴۰
آقايون مسئول روابط با روسيه را در اكراين ببينيد. بيش از اين مارا گرفتار تزار روس نكنيد. حالا اگر گرباچوف بود؟ فرق داشت.خودتان وما را گول نزنيد. (210040)
ايراني
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۰ ۱۱:۳۴
حالا ما از پرشيا چيزي مي دانيم ،كه آنها نمي دانند؟ (210099)
آباندخت
Romania
۱۳۹۳/۰۱/۰۸ ۰۱:۲۱
نه والا، ملت میرن سفر خارج در حالیکه از جاذبه های قشنگ ایران خودمون بی خبرند (214194)
آرش از روستای الگن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۰ ۱۲:۰۵
روستای ما 600نفر جمعیت داره و یک دهیار، حالا این مردک با 317 نفر زیردست میگه اگه رئیس جمهور ازم دعوت کنه میام...میخام صد سال سیاه نیای!!!!
راستی رفتار های روسیه در اوکراین را ببینید.... روسیه با هرکی رابطه داشته باشه اونو بخشی از خاک روسیه میدونه!!! (210101)
ايرا..
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۰ ۲۳:۳۲
چند ده است كه با آنها دشمني مي كنيم.ولي نامش را عوض نكردند. اكرايني ها يك هفته است،كه برعليه روسيه قيام كردند،روسيه باتمام قوا آماده حمله به اين كشور شده. آقاي ضرغامي هم طبل مي زند. (210160)
mal
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۵ ۱۸:۳۰
من آرزو دارم یه روز بتوانم تو آمریکا اقامت بگیرم.اینا میفرستم که آرزوم برم تو اینترنت (211033)
عمو رسول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۷ ۰۹:۴۰
خدایی شهردار پررویی داره به این قسمت متن توجه کنید:
دوست دارم به ایران سفر کنم و اگر رئیس جمهور این کشور از من دعوت کند، حتما به این کشور سفر خواهم کرد
انتظارش اینه که رئیس جمهور مستقیم ازش دعوت کنه (211191)
محمد
۱۳۹۲/۱۲/۱۸ ۱۲:۱۲
زنده باد پرشیا و پارسی ها (211525)
رسایی شناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۹ ۲۳:۳۰
فکر کنم اون چندتا منفی امثال بذرپاش و رسایی و . . . بودن که ذره ایی برایشان پرشیا و ایرانی بودن احتمالا اهمیت چندانی ندارد!!. (212123)
اکبر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۲ ۱۴:۳۷
جاوید باد ایران و ایرانی (212468)
م .ب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۲ ۱۲:۲۴
احتمالا انتظار داره رییس جمهور رسما دعوت کنه ودر فرودگاه مورد استقبال معاون اول قرار بگیره ودر کاخ ریاست جمهوری از او استقبال رسمی بشود چند روز هم در کل کشور پرچم روستای پرشیا برافراشته بشود. دیداری هم با ریییس مجلس و بعد با برخی معارضان نظام در سفارت اتریش یا سویس دیداری داشته باشد !!! (212444)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۱ ۱۷:۱۰
اره باید دعوت کنه شماها فرهنگشو ندارید که بی دعوت بلند میشین میرید جایی (220105)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۳ ۲۳:۰۵
حتما باز یه عده میگن آقا امریکا رو ایرانیها کشف کردند این هم مدرکش . (212648)
پارسي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۵ ۲۳:۰۷
آنهايي كه بنظر محمد منفي دادند.يعني براي كشورمان مرگ طلب مي كنند؟ چه روزگاري شده؟چرا اينقدر اخلاق هايمان فاسدشده؟ واقعا كه! ازماست،كه برماست. (213109)
من
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۰۱ ۰۲:۱۲
نميشه اسمشو بذارند ابادان (213572)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۰۴ ۱۳:۱۹
درودبرپرشیاودرودبرایران.... (213657)
هیراد
United States
۱۳۹۳/۰۱/۰۵ ۰۴:۴۹
فارق از موضوع این مطلب، امیدوارم اون افرادی که با تمام وجود عاشق اینن که آمریکا زندگی کنن، این فرصت نسیبشون بشه. دوست دارم بعد از مدتی اقامت در آمریکا نظرشون رو راجعبه اینکه اکثریت مردم آمریکا وقتی از ملیتشون آگاه میشن بهشون توهین میکنن جویا شم. چقدر مردم ما ساده اند.
آواز دهل شنیدن از دور خوش است. (213715)
صادق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۲ ۲۱:۰۰
این آمریکایی ها کلا بلند پروازن. یه شهردار کوچلو میگی رئیس جمهور ازم دعوت کنه عجب عجب عجب (214852)
پرشيا=ايران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۹ ۲۱:۳۴
كاشكي يه رفراندوم بذارن مردم ايران دوباره نام پرشيا رو براي ايران اتخاب كنند .
پرشيا هم شيك تره هم قشنگ تره وهم دوران شكوه و عظمت ايران رو نشون ميده
اسم ايران رو دوباره به اصلش يعني پرشيا تغيير بديد (216326)
Ali
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۱۲/۲۸ ۱۰:۱۹
داداش اسم پرشیا فقط دربرگیرنده یه استان فارس هست
ولی اسم ایران همه رو دربر می‌گیره اعم از لر، آذری، گیلک، بلوچ، کرد و... (365802)
پرشیا=پرشین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۳ ۰۰:۲۷
اگر نام ایران برگرده به اولش یعنی بشه پرشیا اونوقت مردم ایران میشن پرشین
پرشین یعنی اهل پرشیا. یه جور احساس غرور و افتخار به آدم دست میده به نظرم پرشیا خیلی بهتر از ایرانه (217287)
ايراني
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۱۳:۳۲
حرف توي دهان اين ايران ستيزها نيندازيد. كه فردا يك نام ، بيت.........؟ رويش مي گذارند،كه هزار بار بگوييم غلط كرديم. (218176)
پارس جم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۱۲:۵۸
آمارمنفي دهندگان به زنده باد ايران وپرشيا ،درصدجمعيت سانديس خورهاي ضد ايراني ،مردم نما است. سند معتبر (218499)
نورا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۱ ۰۸:۲۸
ایران همیشه سر بلند (219804)
مازیار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۱ ۱۰:۴۳
راستی یارانه و سبد کالا بهشون تعلق میگیره؟
ولی دمشون گرم به افتخاره کارگرانی که انجا کار میکردن اسم شهرشونو گذاشتن پرشیا . (219811)
ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۱ ۱۴:۵۳
ایران با همه ی اقوامش ارزش داره.نه ترک.نه فارس.نه کرد نه بلوچ نه....پس بی احترامی نشوندهنده ی شخصیت طرف هست (219855)
كليد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۳ ۲۲:۵۱
چون رئيس جمهور دولت يازدهم را كوچك مي بينن ميگن اگر رئيس جمهور ايران دعوت كند دوست دارم به ايران سفر كنم (220738)
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۵ ۱۶:۵۰
90درصد عربها رای دارند. 10 درصد ایرانی ها
تا وقت رای گیری تمام نشده بشتاب که اگر همت نکنی اسم خلیج فارس برای همیشه به فراموشی میرود.
وارد سایت شوید سمت راست دو دایره هست روی خلیج فارس کلیک کنیدو بعد بر روی voteکلیک کنید با موفقیت و پیروزی
اینم آدرس سایت
http://www.persianorarabiangulf.com/index.php (221278)
سلمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۱ ۱۸:۲۱
این سایت هم خوب بازاری درست کرده برای خودش (226812)
علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۸ ۱۸:۳۸
من با برگزاري رفراندوم جهت بازگرداندن نام پرشيا براي ايران موافقم. مطمئنم بسياري از ايرانيان به پرشيا راي ميدن. پرشيا يادآور اوج اقتدار ايرانه كه قلمرو ايران بسيار وسيع بود و ابر قدرت دنيا بوديم.
درود بر پرشيا و پرشين ها (222593)