به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۸:۳۸
 
۷۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۰۶ ساعت ۰۸:۰۱
کد مطلب : ۷۵۷۰۴
چرايي تب داغ شبکه‌هاي اجتماعی در ایران

سرخوردگی‌های جامعه ایرانی

نسلي كه نه محيط ورزشي و تفريحي مناسب دارد و حتي يك كنسرت موسيقي مجاز داخلي را هم برايش حرام كرده‌ايم، نه سینمای جذاب و نه کتابخانه‌ایی خوب، نسلی که نه صدا و سیمایی قویی برای پر کردن قسمتی از اوقات فراغت خود را دارد چگونه مي‌تواند آینده این کشور را بیمه کند؟
سرخوردگی‌های جامعه ایرانی
امید سعیدی

گروه جامعه: دنیای امروز بیشتر از هر زمانی مجازی شده امري كه باعث ورود اخلاق تازه‌ای به دنیای پست‌مدرن گرديده است. حالا ديگر آدمی دوست دارد تمام ضعف هایش را در دنیایی که خود و با ایدئولوژی ذهنی خود مي‌سازد جبران کند. تمام سخن هایی که روزی دوست داشته به نحوی بیان کند را با هر شکلی که مي‌خواهد و یا مي‌پسندد بیان مي‌کند. گاهی سرخوردگی‌هاي اجتماعی اش را در همین فضاها به شکل دشنام و یا تحقیر نشان مي‌دهد.

روزی از خواب بیدار مي‌شوی و گوشی تلفن همراهت را که به دست مي‌گیری متوجه مي‌شوی که ناخواسته تو را بدون اجازه و یا دعوتانامه ای وارد گروهی کرده اند، به عنوان مثال چندین بار این قضیه برای من اتفاق افتاده است که در یک مورد آن من را عضو گروهی از همکاران کردند که پس از مطالعه متن‌هاي همکاران متوجه شدم که بیشتر سرخوردگی هایشان و یا آنچه که در محیط کار نمی توانستند به دست بیاورند را در این دنیا پیاده مي‌کنند و یا این ريیس و آن مدیر را تحقیر مي‌کنند چون نمی توانند رودرو همین نکات را بیان کنند.

در این دنیای تازه ساخت، او مي‌تواند گروهی را مدیریت کند و مانند رهبر یک کشور برای اعضای گروه قانون وضع کند و هر که را دوست دارد عضو کند و هر که بر ضد اوست حذف کند. یک نوع تحقیر عدم موفقیت در دنیای واقعی را برای خود شبیه سازی مي‌کند. در دنیای واقعی، یک شخص برای مدیریت یک گروه با جامعه آماری حداقل صد تایی مانند یک حزب، باید مراحل پیشرفت را پله پله طی کند و گاهی حتی نمی تواند بیشتر از عضو عادی آن گروه در دنیای واقعی پیشرفت کند چرا که قابلیت هایی نیازمند است که ممکن است یک شخص به هیچ عنوان و هیچ زمانی چنین توانایی هایی را به دست نیاورد اما این دنیای مجازی داستان دیگری دارد.

حس خوشایند ادمین شدن و اینکه افرادی را با افکاری نزدیک به خودت انتخاب مي‌کنی و گروهی را تشکیل مي‌دهی برای خیلی‌ها جذابیتی عجیب پیدا کرده است. همانطور که ما تجربه حزب و حضور احزاب فعال در ایران را نداریم، این گروه‌هاي مجازی هم بیشتر جنبه‌هاي دیکتاتور منشی افراد را نشان مي‌دهد. در یک کشور پیشرفته برای عضویت یک حزب نیاز به
همانطور که ما تجربه حزب و حضور احزاب فعال در ایران را نداریم، این گروه‌هاي مجازی هم بیشتر جنبه‌هاي دیکتاتور منشی افراد را نشان مي‌دهد
مطالعه حداقل مرامنامه و یا قوانین آن حزب است و همه اعضا طبق قوانینی مدون به عضویت آن حزب در مي‌آیند و سپس طبق معیارهای مشخصی پیشرفت مي‌کنند و از دل همین احزاب تجربه فعالیت‌هاي سیاسی را به دست مي‌آورند و در آینده در صورت رسیدن به مقام‌هاي سیاسی بالا براحتی مي‌توانند از همین تجربیات استفاده کنند دقیقا برعکس کشور ما که تازه شخص وقتی به مقام ریاست جمهوری رسید به دنبال تجربه کردن در اولین دوره ریاست جمهوری و سپس کار کردن در دوره دوم مي‌رود!

وجود طرفداران بسیار دنیای مجازی و استفاده بیش از حد از شبکه‌هاي اجتماعی در ایران هم به دلیل نبودن ساز و کارهای احزاب مي‌باشد. اصولا از لحاظ روانشناسی ثابت شده است که هر چه را از شخص بگیرید او در ذهن خود دنیایی مي‌سازد تا بتواند نداشته هایش را در آن جا دنبال کند و این دنیای ذهنی از آنجا که نمی تواند جایگزین دنیای واقعی شود باعث سرخوردگی افراد مي‌شود. جامعه ایرانی هم دچار همین سرخوردگی‌هایی است که نیازمند بررسی همه جانبه دارد.

استفاده بدون ضوابط حرفه ای و یا حداقل بلوغ اخلاقی در زمینه روابط اجتماعی باعث ضربه‌هاي جبران ناپذیری بر جوانانی مي‌شود که بدون قید و بند در این گروه‌ها عضو مي‌شوند. هر چند خیلی‌ها تنها به دلایل تفریحی به عضویت این گروه‌ها در مي‌آیند اما شایعه پراکنی، نوشتن هر متن بدون در نظر گرفتن اخلاقیات باعث تغییر ذائقه جوانان مي‌شود و در آینده نسلی خواهیم داشت که خودمان به دلیل عدم فراهم کردن شرایط اجتماعی شدنشان، آنها را وارد دنیای مجازی کردیم و این نسل هر روز تنبل تر و از واقعیات جامعه خویش دور تر مي‌شود.

به نظر مي رسد راه درست برون رفت از این بحران بی هویتی قریب الوقوع این است که شرایطی در جامعه فراهم شود که آحاد مختلف جامعه بويژه جوانان بتوانند انرژی‌هایشان را تخلیه کنند. جوانی که نه تفریح مناسبی دارد و اصولا کشوری که دچار بحران کمرشکن تحریم و تورم است چگونه مي‌تواند شرایط مناسب تفریحی برای این نسل فراهم کند؟ باید کاری به حال نسل آینده کرد. نسلی که به گفته مسئولان رسمي كشور، نيمي از فارغ التحصيلان دانشگاهي‌اش بيكارند، نه محيطهاي ورزشي و تفريحي مناسب دارد و حتي يك كنسرت موسيقي مجاز داخلي را هم برايش حرام كرده‌ايم، نه سینمای جذاب و نه کتابخانه‌ایی خوب، نسلی که نه صدا و سیمایی قویی برای پر کردن قسمتی از اوقات فراغت خود را دارد چگونه مي‌تواند آینده این کشور را بیمه کند؟

حبيب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۰۶ ۰۸:۱۷
واقعا تحليل درستيه. همه ايرانيا سرشون پايينه تو گوشي ها زل زده اند! ديگه تلويزيون (ماهواره) هم نيگاه نمي كنند. كجاي دنيا اينجوريه؟ (301484)
هیراد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۰۶ ۱۲:۳۱
تقریبا همه جا. کافیه چند مورد از همین دست مقالات رو در سایت های عمدتا انگلیسی زبان و مربوط به کشورهای دیگه بخونید تا ببینید چقدر شباهت وجود داره. متاسفانه یکی از مشکلات جامعه اینترنتی ایران عدم آشنایی با زبان انگلیسیه که باعث شده رسانه های معدود فارسی زبان خارج از ایران این امکان رو داشته باشند که با وارونه نشون دادن واقعیت خارج از ایران، جامعه ایران رو دچار سرخوردگی کنند. (301535)
حامد
United States
۱۳۹۴/۰۲/۰۶ ۱۳:۱۲
همه جای دنیا همینطوریه. (301551)
یه مرد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۰۶ ۱۵:۴۶
سوختیم جزغاله شدیم رفت. (301596)
فردوس توسیوند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۰۶ ۲۳:۲۴
جالب بود وقتی از زندگی زناشویی یا شخصیت لذت نداشته و راضی کننده نباشد بر اینترنت و... پناه میبریم! (301653)
فردوس توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۰۶ ۲۳:۲۵
سرخوردگی از ازدواج و افزایش طلاق مساوی با افزایش ازدواج سفید!! (301654)
بی هویت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۰۶ ۰۸:۲۳
کشور عزیز ما داره عزیزترین جواناشو به انحای مختلف ، فرار مغزها،بیکاری، افسردگی،معضلات اجتماعی و ... ازدست میده .این یعنی یک پایان بد فرجام .مسئولان تنگ نظری ها را کنار بگذارند وبه فکر یک چاره اساسی باشند.آنهایی که از کشور میروند محال با این اوضاع برگردند. (301487)
مظلوم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۰۶ ۰۹:۰۳
همین سایت در بازگوئی خبر مربوط به بدبخت ترین وخوشبخت ترین کشور های جهان از همه کشور ها یادی کرده ولی انگار نه انگار که ایران هم جزو کشورهای جهان محسوب میشود و به راحتی از کنار اخبار مربوط به کشورمان به دلیل وخامت اوضاع گذشته حال در کشوری که جریان آزاد اطلاعات وجود ندارد و اجازه بیان آمار را نداریم واز بیان آن وحشت می کنیم چگونه انتظار داریم که جامعه ای شاد ومفرح داشته باشیم ؟!!!!!! (301499)
سپنتا
Romania
۱۳۹۴/۰۲/۰۶ ۰۹:۱۶
جوان ها!؟؟ جامعه !؟؟ بي هويتي !؟؟ سرخوردگي !؟؟چه حرفا !؟؟ فعلا مسائل مهمتري وجود دارد!!! (301501)
نسل سوخته
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۰۶ ۰۹:۵۹
نسلی که به گفته مسئولان رسمی کشور، نیمی از فارغ التحصیلان دانشگاهی اش بیکارند، نه محیطهای ورزشی و تفریحی مناسب دارد و حتی یک کنسرت موسیقی مجاز داخلی را هم برایش حرام کرده ایم، نه سینمای جذاب و نه کتابخانه ای خوب، نسلی که نه صدا و سیمایی قوی برای پرکردن قسمتی از اوقات فراغت خود را دارد، چگونه میتواند آیندۀ این کشور را بیمه کند؟ چگونه؟ (301506)
تنها
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۰۶ ۱۰:۰۳
درد دل من هم سالها همین گفته های شماست ، اما کو گوش شنوا ، زمانی هم این گوش شنوا پیدا میشه که دیگه کار از کار گذشته . مثل تجربیات قبل در کشور ما از قبل جنگ 8 ساله ، انرژی هسته ای ، مرگ بر این کشور و آن کشور ، مرگ براین و آن.... اینها نمونه هایی است که تا سر مسئولین به سنگ نخورد فکری نمی کنند (301507)
فکوری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۰۶ ۱۰:۴۱
سفیر/وزیر کشور:عرض بنده این بود که اگر ما مراقبت نکنیم پولهای قاچاق به حوزه سیاست وقدرت واردخواهندشد/این مطلب هشدار بودوبنده ادعایی نداشتم وشیطنت برخی رسانه ها باعث جنجالی شدن مسئله شد
حالا که استفاده خبریشون رو کردن،نوش دارو بعد مرگ سهراب،قبلا نمیتونستی تکذیب کنی؟وزیری که از هوچیگری سایتها خبر نداشته،بدرد لای جرز دیوار میخوره،یا اطلاع دشته،وراضی بوده (301513)
115
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۰۶ ۱۰:۴۸
کاملا" درست و مورد تایید است.اما چکار کنیم ؟ (301514)
هیراد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۰۶ ۱۲:۳۴
همیشه تغییر دو جنبه داره یک جنبه دولتی و یه جنبه مردمی. درسته که دولت در این زمینه کم کاری کرده و همچنان میکنه. اما متاسفانه خود مردم هم هیچ علاقه ای به تغییر نشون نمیدن. اینکه بگیم حالا که اینطوریه پس بزار همینطوری باشیم تا دولت یه کار کنه، راه حل نیست. هر کس به نوبه خودش میتونه تغییری هر چند کوچک ایجاد کنه. (301536)
تقدیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۰۶ ۱۱:۱۰
با سلام..بنده در یکی از شبکه های اجتماعی هستم٬ و چیزی که متوجه شدم بیشتر جوونای ما به نوعی دچار سردر گمی ٬ نا امیدی نسب به اینده هستن..خیلی هاشون پرخاشگر هستن. از مسوولین میخوام فکری به حال اینده ساران فردا بکنند..جوونای ما دارن از دست میرند.. (301517)
ایرانیم
Germany
۱۳۹۴/۰۲/۰۶ ۱۱:۱۹
حتما آینده کشور با شبکه های اجتماعی بیمه میشه درسته؟؟؟
کاش چندین مثال از شبکه های اجتماعی که باعث طلاق و بدبینی و دوری یک خانواده در یک محیط 80 متری شده هم میزدی بد نبود..

نه عزیز جان آینده این کشور با از بین بردن تبعیض و فقر و فساد درست میشه،اون موقع است همه چیز سر جاش قرار میگیره (301519)
بینام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۰۶ ۱۱:۲۱
مردم همیشه و همه جا تحت کنترل جامعه و دولت و پلیس هستند در فضای مجازی از بند تمام این ها رها می شوند و خود واقعی شان با کسانی مثل خودشان دوست می شوند حال این خوشایند کسانی که عادت دارند مردم را مجبور به نقاب پوشیدن کنند شده است اما چیزی تغییر نکرده و مردم همان هستند که بوده اند. (301520)
میرحسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۰۶ ۱۱:۲۱
خدا رو دریاب داداش . . فقط خدا (301521)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۰۶ ۱۴:۰۶
این جوونها دارن از ناامیدی و سرخوردگی میمیرن..
به جای اینکه هر روز شعار بدین و فلسطین و یمن و عراق و سوریه و کشورهای مزخرف و عقب مونده رو قبل از مردم ایران بدونید یه کاری برای مردم خودتون بکنید.
36 ساله به جز شکست هیچی نداشتید تو اقتصاد شکست خوردید، تو سیاست داخلی شکست خوردید، تو سیاست خارجی ، تو فرهنگ، تو اسلامی کردن مردم، تو هر چی دست گذاشتید شکست خوردید چون چیزی برای گفتن از دستاوردهاتون ندارید فقط حرفتون شده غرب ستیزی..من که پول دستم بیاد از این خرابشده میرم الکی الکی نسل سوخته شدیم.. (301565)
مجتبی
Romania
۱۳۹۴/۰۲/۰۶ ۱۵:۱۶
من که هیچ امیدی. انگیزه ای توجهی به چیزی یا کسی ندارم.سر....سلامت (301586)
ساعت زنگدار غراضه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۰۶ ۱۵:۲۸
خب چيزي كه عيان است چه حاجت به بيان است ...برادر من مردمان سرزمين ما به خوابي عميق فرو رفته اند ،خيلي خسته اند ،،،،ه ي س ،بيدارشون نكن. (301589)
----------
Romania
۱۳۹۴/۰۲/۰۶ ۱۸:۱۷
باید ازادی ها درضمینه های فرهنگی فراهم شود (301618)
م ر پ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۰۶ ۱۸:۳۴
کسی میتونه پست مدرن را توضیح بده؟ (301621)
بدمک
Germany
۱۳۹۴/۰۲/۰۶ ۲۰:۱۲
وقتی تفریح نیست وقتی امید نیست
سرگرمی جونا هم میشه یا وایبر و ... یا کلش
از مواد بهتره این حداقل (301634)
داود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۰۶ ۲۲:۲۸
اینا مشکلات دست اورد ادمهای بیسوادیه که تفکراتشون باعث به وجود امدن فضای امنیتی است. (301646)
میم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۰۶ ۲۳:۲۱
اونقدم خراب نیس اوضاع دادا! ... باز یکی جو داد ملت هم جوگیر شدن . (301652)
معلم بازنشسته
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۰۶ ۲۳:۲۸
وقتيكه جامعه به بدترين وجه مبتلا به معضلی بنام ؛شكاف طبقاتی ؛شده واين شكاف هر روز روبه افزايش داره ؛چگونه ميتوان جامعه رابسوی شاد زيستن سوق داد؛ وقتيكه اکثريت جامعه ذهنشان درگيرمشکلات ناشی ازاين شكاف كه ناشی ازبیتدبيری و سوء مديريت و رانتخواری و خودعقل كل پنداری همانهايی كه امروزببهانه های مختلف يا بطورمستقيم وياتوسط عوامل و ايادی شان تحت عناوين مقدسه سعی دارندجلوی كوچكترين اتفاقی كه ممكن است برای چند لحظه موجبات شادي هرچند زورکی وموقتی برای طبقه زيرين جامعه بوجود اورد را بگيرندتامبادا اين قشركه ... (301655)