به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۰۸ ساعت ۱۰:۳۱
کد مطلب : ۵۹۳۸۸
شرق در یک نگاه

درمجلس از همه چیز سخن به میان آمد الا...

گروه سیاسی: روزنامه شرق در صفحه نخست شماره روز پنج شنبه تیترهای کارت قرمز بهارستان به نیلی پاستور و توافق ایران و 1 +5 به نفع جهان است را بررسی کرد.
درمجلس از همه چیز سخن به میان آمد الا...
این روزنامه تیتر یک را به موضوع کارت قرمز بهارستان به نیلی پاستور، اختصاص داد و عنوان کرد: از همه چیز سخن به میان آمد، الا، صلاحیت و توانایی علمی و مدیریتی محمود نیلی احمدآبادی برای برعهده گرفتن مسوولیت وزارت علوم. البته این بار کمتر شبنامه‌ای در میان نمایندگان پخش شد. برخی گوش به زنگ بودند و به سرعت، خبر پخش برخی کاغذهای نامربوط را به گوش علی لاریجانی رساندند و او هم از پشت تریبون تاکید کرد که کاغذ و برگه‌ای بدون مجوز هیات رییسه پخش نشود. اما سوای کاغذ و شبنامه، بسیاری از مباحث مطرح شده در جلسه روز گذشته صحن علنی مجلس از جنس برچسب زنی بود.

روزنامه شرق به سخنان یان الیاسون، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد مبنی بر اینکه توافق ایران و «1+5» به نفع جهان است، پرداخت و نوشت: امیدوارم ایران و 1+5 به موافقت دست یابند و نتایجی به همراه داشته باشد، زیرا این توافق نه تنها برای ایران و 1+5، بلکه برای جامعه جهانی منفعت زاست. ضمن اینکه هم برای توسعه نیافتن سلاح هسته‌ای منافعی به همراه دارد هم کمکی به دستیابی به راه حل مشکلات عدیده جهان خواهد بود.

عادت کردیم همه چیز را گردن رسانه‌ها بیندازیم، تیتر دیگر این روزنامه است. حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد با اشاره به این نکته که در کشور ما عادت کردیم همه چیز را به گردن رسانه‌ها بیندازیم، گفت: در کشور ما این ایراد هست که خیلی از اشکالات را به گردن رسانه‌ها می‌اندازند. یک نفر رای نمی‌آورد، به گردن تیم رسانه‌ای‌اش می‌اندازد، مردم در برخی مشارکت‌های اجتماعی شرکت نمی‌کنند، به گردن رسانه‌ها می‌اندازیم، در واقع رسانه‌ها مرغ عروسی و عزا شده‌اند که باید به هرحال سرشان بریده شود.

روزنامه شرق با بازتاب موضوع نگاهی به اسناد امنیتی تازه آزادشده مربوط به ایرانیان در آرشیو ملی بریتانیا، نوشت: از زمان آغاز پروسه کند و تدریجی آزادسازی پرونده‌های امنیتی در بریتانیا، شماری از این اسناد به فعالیت‌های ضدبریتانیایی ایرانیان اختصاص داشته است و بخش عمده‌ای از این اسناد به فعالیت‌های ایرانیان طرفدار در طی دو جنگ جهانی اختصاص دارد. نگارنده بخش‌هایی از این اسناد را قبلا در سال‌های گذشته به تدریج بازبینی و استخراج کرده و عمده آنها را در اختیار دوست محقق ارجمند جناب آقای کاوه بیات گذاشته که اخیرا توسط ایشان ترجمه و با عنوان ستون پنجم: گوشه‌هایی از فعالیت‌های عوامل آلمان، براساس اسناد محرمانه بریتانیا- ایران 1320- 1324» منتشر شده است. بخش دیگری از این اسناد که در حال آماده سازی برای انتشار است، خاطرات مفصل روزانه به دست آمده از فریتس مایر، جاسوس ارشد آلمانی در جنگ جهانی دوم در ایران است که آن نیز به زودی آماده شده و انتشار خواهد یافت.