به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۵۳
 
۳۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۲۰ ساعت ۰۹:۰۹
کد مطلب : ۶۰۲۷۸
مرگ احتمالي خليفه ضربه‌ای محکم به داعش است

وضعيت‌ مبهم زنده يا مرده بودن ابوبکر البغدادی

گروه بين الملل: وضعيت ابوبکر البغدادی در پي بمباران هواپيماهاي آمريكايي، در هاله‌اي از ابهام قرار دارد و با وجود حتمي بودن زخمي شدنش، برخي منابع از احتمال كشته شدنش نيز خبر مي‌دهند.
تصويري از البغدادي سالها قبل از اعلام خلافت
تصويري از البغدادي سالها قبل از اعلام خلافت
در همين زمينه فواز جرجس در گفتگو با بي بي سي درباره نبرد علیه داعش و سرنوشت ابوبکر البغدادی گفت داعش سازمانی بزرگ است و اگر ابوبکر البغدادی کشته شود دیگران جای او را می گیرند. البته نکته اینجاست که او نه فقط فرمانده ارشد داعش است بلکه او خلیفه این گروه است. خلیفه برای این جنبش و طرفدارانش اهمیت نمادین زیادی دارد. بنابراین اگر او واقعا کشته شده باشد، احتمال می رود ابومحمد دومین فرمانده در رده فرماندهی داعش جای او را بگیرد. اما با توجه به سابقه خشونت طلب این فرد اگر او رهبر جدید داعش شود، باعث می شود عده بیشتری از سوریها و عراقیها علیه داعش موضع گیری کنند. بنابراین اگر حمله آمریکا واقعا البغدادی را کشته باشد، می تواند ضربه ای بزرگ به داعش باشد.

وی افزود: آن طور که آمریکا گفته است نشست شماری از رهبران و فرماندهان ارشد القاعده را هدف قرار داده است. این اتفاق می تواند به معنای شکست داعش در نبرد برای تصرف کوبانی باشد. همین خود نشان می دهد که داعش نیرویی شکست ناپذیر نیست و می توان آن را شکست داد. حال مرحله بعدی باید حملات کوبنده علیه این گروه باشد و از همین روی آمریکا مستشاران ویژه بیشتری را به عراق اعزام می کند. به علاوه قبایل سنی عراق نیز علیه داعش بسیج شده اند و همه اینها تحولات مهمی در نبرد علیه داعش است.

وی اضافه کرد: قتل عام شمار زیادی از سنیهای عراق واقعیت داعش را که خود را در ابتدا حامی سنیهای عراق و حقوق آنها نشان داده بود، بر ملا کرد. بنابراین ما احتمالا شاهد نقطه عطفی در نبرد علیه داعش خواهیم بود یعنی نه تنها این گروه را متوقف خواهیم کرد بلکه به سمت نابودی آن پیش خواهیم رفت گرچه ممکن است این نبرد طولانی باشد. البته حتی اگر داعش هم شکست بخورد سوریه همچنان درگیر جنگ داخلی تمام عیار است و باید توجه داشت پایتخت داعش در سوریه است و دو سوم جنگجویان داعش در سوریه هستند و بیشتر منابع نفت و گاز سوریه را در کنترل خود دارد. بنابراین بدون راه حلی دیپلماتیک برای بحران سوریه و مشارکت دادن مخالفان میانه روی این کشور در قدرت، جنگ همچنان ادامه خواهد یافت. بنابراین شکست داعش فقط از طریق نظامی امکانپذیر نیست و باید رویکردی از پایین به بالا داشت و جوامع محلی را در عراق و سوریه را در شکست دادن ایدئولوژی و تفکر داعش مشارکت داد و از طریق کار اجتماعی و فرهنگی به این هدف رسید.

بيوگرافي البغدادي

در زير با سابقه خليفه گروه خلافت اسلامي (داعش سابق) بيشتر آشنا مي‌شويد:
ابراهیم عواد ابراهیم البدری القرشی السامرائی که سابقاً با اسامی دکتر ابراهیم و ابودعاء شناخته می‌شد، و امروزه عمدتاً تحت عنوان ابوبکر بغدادی شناخته می‌شود، و یک بار هم در تلاش برای اینکه خودش را از نسل حضرت محمد(ص) معرفی کند، خود را ابوبکر البغدادی الحسینی الهاشمی القرشی معرفی کرد و هم‌اکنون هم با نام امیر المومنین الخلیفه ابراهیم شناخته می‌شود، (زاده:۱۹۷۱ سامرا) رهبر دولت اسلامی عراق و شام (داعش) است كه بعدا به «دولت اسلامي» تغيير نام داد.

وی در سال‌های اخیر رهبری سازمانی را بر عهده داشته است که مسئول قتل چندین هزار نفر است. آمریکا در ازای اطلاعاتی که منجر به دستگیری یا مرگ او شود، ۱۰ میلیون دلار جایزه تعیین کرده است. فقط ایمن الظواهری سردسته سازمان جهانی القاعده است که جایزه بیشتری برابر با ۲۵ میلیون دلار برای دستگیری یا قتل او تعیین شده است. وی در گذشته از اعضای القاعده عراق بوده است. داعش اقدامات مسلحانه گسترده‌ای در عراق و سوریه به انجام رساند که حمله به شهر سامرا جهت تصرف این شهر و همین‌طور حمله به شهر موصل در خرداد ۱۳۹۳ از آن جمله‌اند.