به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۰۵
 
۲۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۳۰ ساعت ۰۸:۳۳
کد مطلب : ۷۴۹۵۸
نرخ سود سپرده یک‌ ساله ۲۰درصد شد

نرخ سود سپرده از ۱۵ اردیبهشت كاهش مي‌يابد

گروه اقتصادي: مدیران عامل بانک‌های دولتی و خصوصی در نشست ديروز خود که در محل بانک تجارت انجام گرفت، برای کاهش سود بانکی به تفاهم رسیدند و بنا شد در صورت تصویب شورای پول و اعتبار نرخ سود سپرده و تسهیلات از ۱۵ اردیبهشت تغییر کند.
نرخ سود سپرده از ۱۵ اردیبهشت كاهش مي‌يابد
به گزارش تسنیم، عبدالناصر همتی مدیرعامل بانک ملی ایران و رئیس شورای هماهنگی بانک‌ها به‌نیابت از بانک‌های دولتی و خصوصی اعلام کرد: مدیران عامل بانک‌های دولتی و خصوصی در نشست صبح امروز خود که در محل بانک تجارت انجام گرفت برای کاهش سود بانکی به تفاهم رسیدند. همتی تصریح کرد: با توجه به کاهش نرخ تورم و تأکیدات مقام محترم ریاست جمهوری و دیدگاه‌ها و نظرات وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی و رئیس‌کل محترم بانک مرکزی مدیران بانک‌ها امروز توافق کردند در اولین مرحله سود علی‌الحساب سپرده‌های یک‌ساله را به ۲۰ درصد کاهش داده و سود تسهیلات مشارکتی رایج بانک‌ها را بسته به نوع فعالیت ۲ تا ۳ درصد کاهش دهند.

به‌گفته همتی در این جلسه مقرر شد در صورت تأیید بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار این پیشنهاد از ۱۵ اردیبهشت ماه سال جاری عملیاتی گردد. در این جلسه ابراز امیدواری شد پیشنهادات بانک‌ها در مورد الزامات تثبیت و عملیاتی شدن نرخ‌های جدید که طی نامه‌ای به بانک مرکزی اعلام خواهد شد مطمح‌نظر مسئولین محترم بانک مرکزی و شورای محترم پول و اعتبار قرار گرفته و در جهت تعادل عرضه و تقاضای پول در بازار ملحوظ گردد تا ان‌شاءالله زمینه کاهش مرحله بعدی نرخ سود نیز مهیا گردد.

به گزارش تسنیم، بعد از آنکه رقابت بانکی‌ها برای نرخ سود بانکی از زمستان سال ۹۲ شدت گرفت، به‌خواست بانک مرکزی بانکداران توافق‌نامه‌ای را در ماه های نخست سال ۹۳ امضا کردند که براساس آن، نرخ سود بانکی از نرخهای نجومی بازار رقابتی کمتر می‌شد. البته شورای پول و اعتبار چند وقت بعد این توافق نامه را به صورت دستورالعمل مشخص به تصویب رساند و بانکی‌ها را ملزم کرد از نرخ واحدی در سیستم بانکی تبعیت کنند؛ اما به‌اذعان مسئولان ارشد نظام بانکی و با استناد به گزارش‌های میدانی می‌توان گفت که حتی دستور شورای پول و اعتبار هم کارساز نشد و بانکی‌ها به نرخ واحد پایبند نبودند.

براساس این گزارش، شورای پول و اعتبار در تیرماه ۹۳ مصوب کرده بود که شورا با توجه به تفاهم به عمل آمده توسط بانک‌ها و مؤسسات اعتباری و بانک مرکزی در مورخ ۹۳/۲/۸ در مورد نرخ سود علی الحساب سپرده‌های بانکی، با اعمال نرخهای مورد تفاهم (حداکثر ۲۲ درصد برای سپرده‌های یک‌ساله) سود علی الحساب موافقت نمود. همچنین طبق مصوبه شورای پول واعتبار، حداکثر نرخ سود تسهیلات عقود غیرمشارکتی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری معادل ۲۲٫۰ درصد تعیین شد. حداقل نرخ سود مورد انتظار عقود مشارکتی هنگام عقد قرارداد بین بانک‌ها و مؤسسات اعتباری و مشتری معادل ۲۱٫۰ درصد تعیین شد.

عدم همخوانی نرخ سود با تورم نکته دیگری بود که موجب شد کماکان نرخ سود در صدر اتفاقات حوزه بانکی باشد چراکه که نرخ سود بانکی که پیش از این با این استدلال که سود بانک باید با تورم همخوانی داشته باشد دستخوش نوسانات صعودی شده بود در ماه‌هایی که تورم مدار نزولی را پیش گرفته بود، تغییر نکرد. کاهش نرخ سود بانکی متناسب با کاهش تورم از ماه‌های قبل توسط برخی مسئولان و اقتصاددانان مطرح شده بود و در نهایت رئیس جمهوری هم به شورای پول و اعتبار تکلیف کرد همگام شدن نرخ سود با کاهش تورم را آرام آرام انجام دهد.

111
۱۳۹۴/۰۱/۳۰ ۰۹:۱۱
سود مامهای سابق را هم کاهش میدند یا الان سود کم میدهند و از روی وامهای قبلی سود زیاد میگیرند (300919)
ب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۳۰ ۱۲:۲۳
هر وقت اسم کاهش اومد همه چیز افزایش یافت! (300945)
عجب
Germany
۱۳۹۴/۰۱/۳۰ ۰۹:۴۱
بازم مثل همیشه سود سپرده رو میارند پایین ولی سود واماشون همون میمونه.میگی نه؟نگاه کن .دانی چرا؟چون مملکت قانون سفت وسخت نداره .اخه کجای دنیا دیدید که سودسپرده 22 درصدباشه ولی نرخ وام 27 و30 درصد؟؟؟؟بانکها توایران خودشون یک حکومتن . (300926)
مهران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۳۰ ۱۰:۰۹
چرا متوجه نیستین همین سود بانکی نسبت به تورم هنوز بالاست یعنی کسی که پولشو تو بانک میزاره با احتساب سود بانکی بعد یکسال در اصل پولش بی ارزش تر شده مثلا اگر 10میلیون تومن پول بزاره و بعد یکسال 10میلیون و دویست بگیره شاید بنظر پولش بیشتر شده اما 10میلیون سال پیشش ارزشش از 10میلیون و دویست الانش بیشتر بوده . این یعنی پول تو بانک گذاشتن اشتباهه . از هر اقتصاد دانی بپرسید بهتون میگه . (300927)
علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۳۰ ۱۳:۱۸
اگر 10 ميليون سپرده داشته باشد بعد از يك سال با سود 20 درصد، 12 ميليون مي‌گيرد نه 10 ميليون و دويست!! (300954)
شهروند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۳۰ ۱۱:۱۲
يكبار ديگر سناريوى كاهش سود بانكى براى كاهش زورى و صورى تورم اغاز و مجدداً پس از رونق گرفتن شديد بازار دلالى ارز و سكه و تورم حاصل از ان ،دولت مجبور به بازگشت خواهد شد،فقط مثل هميشه اين وسط عده اى كارمند و بازنشسته كه سود پس اندازشان كمك خرج زندگيشان است ضرر مى كنند كه انهم اصلاً مهم نيست،حداقل كار ديگرى ميكرديد كه قبلاً عدم كارايى ان به اثبات نرسيده باشد. (300934)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۳۰ ۲۲:۳۸
از در آمد یک پیرزن که با بهره سپرده اش زندگی می کند می زنند تا رانت خواران وام های کلان بگیرند و شاخص بورس را به شکل صوری بالاببرند. سال هاست که این دور را دیده ایم (301025)
فریدون
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۳۰ ۱۱:۴۶
چندسالی نرخ تورم بین 32% تا 36% بودونرخ سودسپرده هاحداکثر 20% . انموقع هیچکدام ازاقایان مسیولین صدایشان درنیامدکه سپرده گذارچه مقدارازداراییش راازدست میدهدحالااقایان باادعای رسیدن نرخ تورم به 15% برای پایین اوردن نرخ سوددستپاچه شده اند . حرفی نیست اماکاش درموقعی که جریان برعکس شودهم مسیولین همینقدراحساس مسیولیت کنند . (300938)
محمد هادي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۳۰ ۱۴:۲۸
نميدانم چرا تيم اقتصادي متبحر و كاردان !!!!!!! دولت فقط زورش به سپرده گذاران بدبخت ميرسد؟ چرا آنموقع كه كه نرخ تورم 40 تا 45 درصد بود به فكر سپرده گذاران بخت برگشته(كه به سيستم بانكي اعتماد كرده و پاسخ اعتماد خود را را هم گرفتند) نبود؟ 2 روز كه نرخ رشد تورم ،آنهم به ادعاي همين دولتي ها مقداري كاهش پيدا كرده است، چه كسي بايد مجازات شود؟ معلوم است:سپرده گذاران بخت برگشته! اينهم از طرز تفكر تيم اقتصادي دولت روحاني! من نميدانم گناه اين سپرده گذاران چيست كه اينهمه در دولتهاي مختلف ،موجبات تضييع حقوق ... (300972)
الین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۳۰ ۱۶:۲۰
مگر با نرخ تورم بالا رفت که حالا پایین امد. پس دولتی که عادلانه رفتار نکرد نمیتواند از مردم انتظار داشته باشد که برای سود بیشتر هر دلالی انجام ندهد. ببینید که روی بازارهای دیگر چه تاثیری خواهد گذاشت. (300989)
پور امینی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۳۰ ۲۰:۰۸
بهارنیوز نتیجه نظر سنجی انجام شده نشان میدهدعلاقه ومحبت اکثر قابل ملاحظه ای از کاربران عزیز به بهار نیوز روز به روز در حال افزایش است به شما تبریک گفته وارزوی موفقیت دارم وجلب رضایتمندی هرچه بیشتر کاربران را ارزومندم (301010)
علمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۳۰ ۲۱:۱۲
با سلام
اقتصاد یک رشته علمی است و تابع قواعد و اصول علمی به دست آمده در این حوزه می باشد. هرگونه رویکرد غیر علمی، سیاسی و رویکردهائی که نیتی به جز منافع ملی داشته باشد قطعا به زیان مجموعه کشور و مردم آن خواهد بود. آنچه در دولت فعلی قابل تحسین است، ایجاد یک فضای نسبتاً مطلوب در تضارب اندیشه های علمی و پرهیز از حرکت های تند و تنش زا می باشد. به نظر اینجانب نرخ سود تسهیلات نیز همگام با نرخ سود سپرده ها بایستی به آرامی کاهش یابد تا تعادل منطقی در این حوزه ایجاد شود و همه مردم متنفع شوند. (301019)
نادر
United States
۱۳۹۴/۰۱/۳۰ ۲۳:۳۹
وقتی برای بیکاری مردم نتوانند کاری بکنند با این کارها مشکلی حل نمیشه فقط برای مردمی که با سود پولشون زندگی میکنند تا آبروی خود را خفظ کنند ایجاد مشکل میشود .وام گیرنده هم وزن با پولی که پس میدهد محصول خود را عرضه نخواهد کرد تا کاهشی در قیمتها ایجاد شود .راستی وامهای میلیاردی رو چه کسانی میگیرند ؟بیکارها که نیستند. (301030)