به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۰۴ ساعت ۱۰:۵۷
کد مطلب : ۵۸۹۳۸
شرق در یک نگاه

تلاش برای آزادی شیخ نمر با پیام هاشمی

گروه سیاسی: روزنامه شرق در صفحه نخست شماره روز یکشنبه تیترهای گزارش یک قتل و نامه هاشمی به پادشاه عربستان را بازتاب داد.
تلاش برای آزادی شیخ نمر با پیام هاشمی
این روزنامه تیتر یک را به موضوع گزارش یک قتل اختصاص داد و نوشت: علی شمس اردکانی رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی در مصاحبه‌ای که در روزنامه شرق منتشر شد در مورد چگونگی ورود بابک زنجانی به پرونده‌های فروش نفت ایران در شرایط تحریم سخن گفت. او در این مصاحبه به ترور یک بانکدار ایرانی بحرینی اشاره کرد و گفت: به نظرم ایشان (بابک زنجانی) تابلو گروه‌هایی است که آدم‌ها و موسسات برخوردار از این توانایی‌ها، مهارت‌ها و دانش‌ها را می گردانده‌اند. گردانندگان احتمالا چند واسطه داخلی داشته‌اند و سر رشته در گروه‌های مافیایی بوده است؛ مثلا بانکی که ایشان در مالزی معرفی کرده بود بانک تک ویترینی بود که توسط یک ایرانی- بحرینی تاسیس شده و اداره می‌شد. این شخص چندین بار سعی کرده بود در سیستم بانکی ایران نفوذ کند، اما موفق نشده بود ولی به محض برملاشدن مسایل بابک زنجانی، او را در یک حادثه مرموز در پارکینگ مجتمع مسکونی اش در کوالالامپور ترور شده یافتند.

روزنامه شرق به عنوان نامه هاشمی به پادشاه عربستان اشاره کرد و نوشت: تلاش برای آزادی رهبر شیعیان معترض عربستان با پیام هاشمی وارد گام تازه‌ای شد. این درحالی است که اقدامات ایران تا پیش از این برای آزادی شیخ نمر از سطح اظهارنظرهای دیپلماتیک از سوی ایران فراتر نرفته بود. اما برخی خبرها حاکی از این است که تلاش‌های رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام برای آزادی شیخ نمر و جلوگیری از اعدامش فراتر از پیام دیروزش به ملک عبدالله است. هاشمی با اتکا به جایگاه فردی و گذشته روابط خود با عربستان برای آزادی شیخ نمر به ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی نامه نوشت و خواستار جلوگیری از اجرای حکم اعدام او شد.

این روزنامه به موضوع تقدیر رهبرمعظم انقلاب از مدال آوران پارآسیایی پرداخت و نوشت: آیت الله خامنه‌ای رهبرمعظم انقلاب در پیامی از ورزشکاران جانباز و معلول جمهوری اسلامی ایران در مسابقات پارآسیایی اینچئون تقدیر کردند.

یک بازداشت جدید و 3 کیفرخواست در پرونده زنجانی، تیتر دیگر روزنامه شرق است. عباس جعفری دولت آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران در مراسم تودیع و معارفه سرپرست دادسرای انقلاب تهران با اشاره به وسعت پرونده بابک زنجانی گفت: این پرونده بزرگترین پرونده اقتصادی سال‌های بعد از انقلاب است. سیاست ما در دادستانی تهران برخورد با مفاسد اقتصادی است و از همین رو با یکی از بزرگترین پرونده‌های سال‌های بعد از انقلاب مبارزه کردیم. من واقعا متاسفم که برخی افراد نسبت به در بازداشت بودن بابک زنجانی تردید وارد می‌کنند در حالی که سیاست ما برخورد با این پرونده بوده است.

این روزنامه موضوع درگیری ارتش لبنان و شبه نظامیان در بازار قدیم طرابلس را برجسته کرد و نوشت: دیگر روشن شده دولت ترکیه می‌خواهد با هر ترفندی بشار اسد رییس جمهوری سوریه را سیبل حملات جامعه جهانی قرار دهد و نقشی حیاتی در تصمیم گیری‌های سیاسی در مورد آینده سوریه بازی کند. از همین رو، کمک به کردهای کوبانی را منوط بر ایستادن در مقابل بشار اسد کرد و با رد این درخواست از سوی کردها، آنها را زیر حملات داعش به حال خود رها کرد. حالا رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه می گوید 1300نیروی ارتش آزاد سوریه برای کمک به کردها به کوبانی می‌روند؛ خبری که اگر چه در ابتدا گمانه تن دادن کردها به خواست ترکیه را پررنگ کرد، اما به سرعت از سوی صالح مسلم تکذیب شد.