به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۲۱ ساعت ۲۳:۲۲
کد مطلب : ۳۵۴۵۶
پيش بيني بارش بالاي صد ميليمتر

سيلاب و برف در راه مناطقي از كشور

گروه جامعه: يك پژوهشگر هواشناسي از شديدتر شدن تغييرات جوي طي ساعت ها و روزهاي آينده و پربارش ماندن روزهاي باقيمانده اسفندماه خبر داد.
سيلاب و برف در راه مناطقي از كشور
احسان مرادي گفت: از روز قبل با ورود سامانه كم فشار جديد كه با رطوبت مناسبي از عرض‌هاي جنوبي جغرافيايي همراهي مي شود، بارش باران مناطق گسترده اي از كشور را فرا گرفت كه البته اوج بارش ها در غرب كشور رخ داده است، اما از امشب به بعد با تلفيق بيشتر كم فشار مرطوب سوداني با اين سامانه كم فشار، بارش ها در مناطقي از ميهن شديدتر خواهد شد و شاهد آبگرفتگي، طغيان رودها و سيلاب‌هاي محلي، همچنين بارش برف در مناطقي از كشور خواهيم بود.

مرادي با توضيح بيشتر در اين باره گفت: از امشب و بامداد فردا در استان‌هاي ايلام، كرمانشاه، لرستان، مناطقي از همدان و اراك، مناطقي از قزوين، زنجان، گيلان و مازندران، غرب و جنوب اصفهان، چهارمحال و بختياري، شمال شرق خوزستان، كهگيلويه و بويراحمد و شمال و غرب فارس بارشها شدت مي گيرد كه موجب آبگرفتگي معابر عمومي، طغيان رودها و سیلابهاي محلي خواهد شد. همچنين با توجه به ادامه كاهش دما، از امشب بارش در مناطق سردسيري و كوهستاني به برف تبديل خواهد شد.

اين پژوهشگر درباره بارش در ساير مناطق كشور افزود: از امشب به بعد و بخصوص فردا بارش ها سراسر كشور را فرا مي گيرد كه البته بارش در مناطق مركزي و جنوب شرقي ملايم تر يا پراكنده خواهد بود. همچنين از فردا به بعد اوج بارش ها بصورت مورب از جنوب به سمت شمال شرق جابجا مي شود كه با اين حساب در جنوب و شرق استان فارس، مناطقي از استان يزد و كرمان، استان خراسان جنوبي و مناطقي از استان خراسان رضوي آبگرفتگي معابر عمومي رخ مي دهد.

مرادي درباره بارش طي روزهاي آخر هفته گفت: با نفوذ پياپي امواج ناپايدار و تغذيه رطوبتي مناسب از عرض‌هاي جنوبي، تا آخر هفته بارشها در سراسر كشور به تناوب تكرار مي شود و از بامداد روز جمعه، اوج بارشها را در استان هرمزگان، جنوب و شرق كرمان و خراسان جنوبي شاهد خواهيم بود.

اين پژوهشگر درباره ادامه بارش ها تا پايان اسفند ماه افزود: در حاليكه طي روزهاي آينده موج اول بارش در حال خروج از مرزهاي شرقي است، موج دوم بارش همزمان از سمت غرب و شمال غرب وارد مي شود و همين سبب خواهد شد بارشها از اوايل هفته آينده بار ديگر گسترده تر شود. جالب اينجاست كه از اواسط هفته آينده، يعني از واپسین روزهاي سال، بار ديگر سامانه كم فشار جديدي وارد مي شود تا سال 92 پربارش باقي بماند.

مرادي در آخر با اشاره به بارش‌هاي عجيب در برخي مناطق طي روزهاي آينده افزود: به نظر من ركورددار سنگين ترين بارش كشور طي روزهاي آينده ارتفاعهاي زاگرس، ميان استانهاي چهارمحال و بختياري و خوزستان خواهد بود كه در اين منطقه بالاي صد ميليمتر بارش خواهيم داشت كه عمده بارش به شكل برف خواهد بود و در زردكوه بختياري كه اصلي ترين تامين كننده آب زاينده رود و كارون است، ارتفاع برف باقيمانده به شكل بسيار اميدوار كننده اي افزايش خواهد يافت.