به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۵:۳۴
 
۴۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۰۸ ساعت ۰۸:۵۶
کد مطلب : ۳۳۶۵۶
چرا بحران فرهنگ و اخلاق موج مي‌زند؟

حال همه ما خوب است اما…تو باور نکن هرگز!

ایران امروز به فرهنگ‌ و اخلاق و منش انساني بیش از هر چیز دیگری نیازمند است، چه فایده‌اي دارد کشوری که برقش هسته‌اي باشد اما مردمانش نامهربان با هم و تا اين حد بي‌اعتماد و غريبه از هم؟ جامعه‌اي كه دروغ، ريا، كينه و ...از سر و كولش مي‌بارد و طيف‌هاي گسترده‌اي از شهروندان عادي و نخبه‌اش حتي، در ركورد شكني اين كژي‌‌ها با هم كورس بسته‌اند!
حال همه ما خوب است اما…تو باور نکن هرگز!
ليلا واحدي

گروه سياسي: اگر دستگاهی وجود داشت که میزان دروغ و تهمت، افترا و کینه، حرف ناحق و حسادت را مي‌توانست اندازه بگیرد، قطعا میزان آن در ایران از حد استاندارد بسیار فراتر مي‌رفت لذا اغراق نيست اگر گفته شود كه سال‌ها باید پژوهش و مطالعه کرد تا دریافت چه بر سر جامعه‌اي آمده است که به هر گوشه‌اش نظر مي‌کنید، بحران فرهنگي و اخلاقي موج مي‌زند.

ابتدا از عرصه عمومي اجتماع آغاز مي‌كنيم. هریک از ما چند نفر در اطرافمان مي‌شناسیم که مانند ریگ بیابان دروغ مي‌گویند، تهمت مي‌زنند و حق مردم را به راحتی ضایع مي‌کنند. برای خوب جلوه دادن خود دیگری را بد جلوه مي‌دهند، ریا و دورویی در میان اکثریت مردم ما نشانه زرنگی و کاربلدی شده است. رحم و مروت هر روز کمرنگ تر مي‌شود و از یک ارزش جمعی به یک ارزش فردی تبدیل مي‌شود، هریک از ما روزانه نشانه هایی از آن را مي‌بینیم.

گروهی سودجو از بحران بارش برف ایجاد شده در شمال سواستفاده کرده و بطری‌هاي آب را به قیمت ده برابر آن مي‌فروشند، اگر تعداد این افراد کم بود، مي‌شد خوشبینانه به اتفاقات نگریست، اما آنچه باعث نگرانی مي‌شود این است که متاسفانه هر روز تعداد این افراد رو به فزونی مي‌رود. هر روز در هر قشر و صنفی تهمت‌ها بیشتر و پر لعاب تر مي‌شوند و کار به خانواده و ناموس افراد هم کشیده مي‌شود و این یعنی مرگ اخلاق.

به عرصه هنر مي‌نگريم؛ آوردگاه لطيف و زيبايي که باید جایگاه تعالی و شکوفایی انسان باشد و هنرمند که باید مظهر آرامش و دوری از سیاست باشد، امروز آلوده مفاهیمی مي‌شود که ابدا در شان و جایگاه او نیست. نسل بی خاطره ما، با ابراهیم حاتمی کیا کم خاطره نداشته است. با فیلمهایش زندگی کردیم و با هر ترک قلب شیشه‌اي حاج کاظم بغضمان گرفت. باورمان شد که از کرخه تا راین راه چندانی نیست، اگر راهبرت عشق باشد.

یاد گرفتیم امید بود که دایی را چشم به راه، پیراهن یوسفش نگاه داشته بود. اما وقتی امروز حرفهایی را مي‌شنویم، دوباره بغضمان مي‌گیرد که ابراهیمی که با یک گلوله فیلم جنگی ساخت، چرا با این همه توپ و تانک زبان و رسانه به جنگ همکاران و هم صنفانش رفته است. ابراهیمی که نیاز جامعه امروزش را با ساخت دعوت و گزارش یک جشن حس مي‌کند، چگونه موفقیت‌های همکارانش را در جامعه جهانی را بی ارزش مي‌شمارد و شان جشنواره‌ای را که این‌همه سیمرغ روی دوشش نشانده زیر سوال مي‌برد. یعنی باید باورمان شود که ابراهیم حسادت مي‌کند؟ از نگرفتن سیمرغ کینه به دل گرفته است؟

در عرصه فرهنگ، رسانه و مطبوعات هم اوضاع بهتر از كليت جامعه و عرصه هنرمان نیست، روزنامه‌اي که تنها چند شماره از انتشارش مي‌گذرد و همگان روزنامه نگاران آن را به نیکنامی مي‌شناسند در اثر یک اشتباه سهوی، تعطیل و توقیف مي‌شود و این میان عده‌ای از هم صنفان از تعطیلی روزنامه ابراز خوشحالی مي‌کنند و عوامل آن را به باد تهمت و افترا مي‌گیرند. گویی که کارکنان این روزنامه ابدا انسان محسوب نمی‌شوند و معیشت شان از امروز دچار اختلال نمي‌شود. از این جماعت نان به نرخ روز خور انتظار همدردی نیست، اما اگر آزاده باشند نمک پاش، این زخم کاری هم نمي‌شوند.

آن میزان که سردبیران و مدیران مسئول روزنامه‌ها در ایران در کار خود سانسوری و ممیزی دقت مي‌کنند، سازمان فضایی ناسا در کار خود نمي‌کند، با این وجود بازهم اتفاقات سهوی رخ مي‌دهد که متاسفانه بدترین نوع برخورد با آن در کشور صورت مي‌گیرد و ابدا هم توجهی نمي‌شود که تفاوت است بین یک تفکر سازمان یافته ارتدادی، با یک اشتباه سهوی و تکنیکی. تر و خشک سوختن در این مملکت قدمت دیرینه‌اي دارد.

در عرصه سیاست شرایط از همه بدتر و اسفبارتر است. تیم دیپلماسی ایران که بار سنگین رهایی ایران از تحریم‌ها را، بر دوش دارد، هر روز به نحوی مورد نوازش قرار مي‌گیرد، روزی متهم به امضای قرارداد ننگین مي‌شوند و روزی تغییر ریش‌شان، را به تغییر عقایدشان ربط مي‌دهند و باز خدا حفظ کند رهبری، را که اگر این تیم را فرزندان انقلاب نمي‌نامید، معلوم نبود کیهان و پايداري‌ها! چه به روزشان مي‌آوردند.

از رئیس‌جمهوری که چند ماه بیشتر از شروع کارش نگذشته انتظار دارند که معجزه کند و تورم و بیکاری را ریشه کن کند و معلوم نیست که چگونه مي‌توان تورم و بیکاری را که در هشت سال به وجود آمده شش ماهه از بین برد، روحانی وقتی کاندیدای ریاست جمهوری بود از یک کلید در دست یک انسان معمولی صحبت مي‌کرد، نه از عصای معجزه گر یک پیامبر.

روحانی در جمع دانشگاهیان اعلام مي‌کند که اجازه ندهید افراد بی سواد درباره توافق ژنو اظهار نظر کنند. از فردا تمام اصولگرایان رادیکال، جمله روحانی را به خود ربط مي‌دهند و خود به خود قبول مي‌کنند که بی سواد هستند و انصاف هم باید داد که آنکه نماینده مجلس است، عضو کمیسیون است، قرار است درباره توافق نامه ژنو انتقاد بکند و هنوز تفاوت npt , mpt را نمي‌داند اگر بی سواد نیست پس چیست؟ در این فضای مسموم استاد دانشگاه، محقق، پژوهشگر یا باید ساکت باشد یا مجرم، یا متهم. هر اظهار نظر جدید و برخلاف جریانی، موجی از تهمت‌ها و دروغ‌ها را در پی دارد و سانسور و خود سانسوری در ریشه‌هاي انقلابی نفوذ کرده است که یکی از مهمترین دلایل وقوعش سانسور شدید دوران پهلوی بود.
****
مرگ اخلاق در فضایی که مهمترین وسیله فرهنگ سازی این ملک به میدان تخریب این و آن تبدیل شده است و سیاست به مراتب مهمتر و پر نفوذ تر از فرهنگ در آن است. در فضایی که هنرمند ارزشی، ارزش‌های هنری خود را به سیاست مي‌فروشد، در فضایی که تعطیلی یک روزنامه مایه شادی عده‌اي مي‌شود، در فضایی که گفتمان جدید و متفاوت محکوم به سکوت است. چگونه مي‌توان مکارم اخلاق را گسترش داد؟ چگونه مي‌توان به کودکان و نوجوانان از اخلاق نیک و راستگویی سخن گفت در حالی که همه الگوهای او شمشیر دروغ و تهمت را از رو بسته‌اند، چگونه مي‌توان کودکی را به دیدن برنامه‌اي تشویق کرد که مجری‌اش مهمترین نماد رئیس‌جمهور کشور را دروغ معرفی مي‌کند؟

چه بلایی قرار است بر سر نسل آینده ما بیاید. از کجا و از کی باید الگو و هویت و فرهنگ یاد بگیرد، از پدری که برای سود بیشتر، آب را به قیمت خون مي‌دهد؟ از مادری که مهمترین وظیفه‌اش را برنده شدن در مسابقه چشم و هم چشمی با اطرافیانش مي‌داند و از تلویزیونی که در بیان حدیث از ائمه هم سیاسی عمل مي‌کند، اقوام و زبان‌ها را مورد تمسخر و توهین قرار مي‌دهد؟ از پزشكاني!! كه مثلا سوگندنامه بقراط هم خوانده‌اند اما چشم در چشم بيمارشان مي‌كنند و چندصد يا چندين ميليون واحد! «زيرميزي» طلب مي‌كنند و تا به حسابشان واريز نشود محال است حتي براي شفاي حال بيمارشان، نسخه‌اي بپيچند! يا از هنرمندانی که توهین و تحقیر یکدیگر را ارزش مي‌دانند؟

ایران امروز به فرهنگ‌، اخلاق و منش انساني بیش از هر چیز دیگری نیازمند است، چه فایده‌اي دارد کشوری که برقش هسته‌اي باشد اما مردمانش نامهربان با هم و تا اين حد بي‌اعتماد و غريبه از هم؟ جامعه‌اي كه دروغ، ريا، كينه و ...از سر و كولش مي‌بارد و طيف‌هاي گسترده‌اي از شهروندان عادي و نخبه‌اش حتي، در ركورد شكني اين كژي‌‌ها با هم كورس بسته‌اند! واقعا فايده‌اي دارد؟

دل سوخته
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۸ ۰۹:۱۶
غش وتحقیر دروغ و عدم اعتماد به هم مشکل ماست متاسفانه ما فقط یاد گرفتیم که بگیم بهتریم برتریم از همه ملل با سابقه تریم ولی اگه با ملتهای همچون ژاپن خود را مقایسه کنیم بعد خواهیم دید فرهنگ چی هست (209889)
فسرهنگ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۸ ۱۳:۳۴
فرهنگ ژاپن چی چیه؟!!

بچسب به فرهنگ اعراب دو قرن گذشته در شبه جزیره خشک عربستان !

اونو عشقه!

اگه این فرهنگ واسه شما نون نداره واسه ما باقلوا داره! (209933)
سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۸ ۲۰:۱۹
دوست گرامی اگر ایرانی فرهنگ ژاپنی داشت ابرقدرت منظومه خورشیدی بودم اما افسوس که چند قرن است ویران شده ایم.فرزانه توس در لابلای اثر فاخر شاهنامه چون پزشکی هوشمند ریشه گرفتاریها را رصد کرده است که متاسفانه سانسور می شود.چند بیت را مرور می کنیم:
در این خاک زر خیز ایران زمین نبودند جز مردمی پاک دین
همه دینشان مردی وداد بود وزان کشور آزاد وآبادبود
چو مهر ووفا بود خود کیششان گنه بود آزار کس پیششان
همه بنده ناب یزدان پاک همه دل پر از مهر این آب وخاک... (209983)
سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۸ ۲۰:۲۴
...پدر در پدر آریایی نژاد زپشت فریدون نیکو نهاد
نه دشمن در این بوم وبر لانه داشت نه بیگانه جایی در این خانه داشت
از آنروز دشمن به ما چیره گشت که ما را روان وخرد تیره گشت
در این کشور آزادگی ارز داشت کشاورز خود خانه ومرز داشت
چو ناکس به ده کدخدایی کند کشاورز باید گدایی کند
بیا تا بکوشیم وجنگ آوریم برون سر از این نام وننگ آوریم
اگر دقت کنیم حکیم توس تیرگی روان وخرد را عامل شکست ایرانیان می داند. مادامی که چنین باشیم دروغ هم بازار دارد. (209984)
پاکمهر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۸ ۰۹:۵۵
به غیر از گروه های معدودی که به دنبال احقاق حقوق مردم هستند( روزنامه نگاران و فعالان مدنی و حقوقی و نویسندگان) بسیاری از به اصطلاح نخبگان به دنبال منافع خود می باشند. به عنوان مثال گروهی از پزشکان که باید مروج سلامتی و شادابی و نشاط مردم باشند تمامی تلاش خود را بکار می برند تا نظام سلامت و بهداشت کشور را در جهت منافع خود هدایت کنند.
ما در گروه های کوچکی تقسیم بندی شده ایم تا در کنار هم به عنوان مردم نباشیم و منافع جناحی و صنفی مان بر هر چیزی تقدم دارد. دیگر مهم نیست که چه بلایی سر مردم بیاید. (209892)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۸ ۱۳:۳۷
. . .
میتونی یک صنف رو تو کشورمون نام ببری که اکثریت اعضائ اون صنف درست کردار وبا انصاف و مردم دوست هستند؟؟؟؟؟؟؟ (209934)
علی ر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۸ ۱۵:۳۱
صنف جیب بر ها به نظرم تو کارشون درست کارند. مردمم دوست دارن به خصوص اونایی که تو جیبشون پوله! فقط یه کم انصافشون کمه. (209955)
علی ر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۸ ۱۵:۳۶
ایران داره بهترین دورشو می گذرونه . مشکل اینه که فکر می کنیم که گذشته ما طلایی بوده . ما یک کشور در حال توسعه هستیم نه توسعه یافته. تصویر طلایی از یک جامعه اخلاقی از ایران قدیم توهمی بیش نیست. فقط مساله اینه ما نمی دونیم تو دوره مغول ها چند نفر اب معدنی احتکار می کردن یا زمان حمله تیمور چه گل وبلبلی بوده. آیا واقعا اصفهان زمان صفوی خیلی با کابل الان فرق داشته؟ ما باید از توهم تاریخ طلایی بیرون بیاییم. (209956)
بهنام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۸ ۱۰:۰۲
مادری دست پسرش را گرفت برد پیش رسول ا.. و گفت یا رسول ا.. به ایشان بفرمایید خرما زیاد نخورد و حضرت چیزی نفرمود و روز بعد به کودک فرمودند که خرمای زیاد بد است ودر جواب سئوال مادر فرمود روز قبل خودم خرما خورده بودم در واقع کسی که فقط ارزش ها را تقدیس میکند و به معنایی هنر و اخلاق و سیاست ارزشی بی عمل ضد ارزش است و بدرد نمیخورد و اینها ارزشمند شدند که عمل شود -بهنام توحیدی (209894)
فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۸ ۱۰:۳۸
مردم هر جامعی تابع فرهنگ حاکمانشون هستند. (209896)
ایران
Romania
۱۳۹۲/۱۲/۰۸ ۱۵:۰۷
این حدیثی از پیامبر است که فرمود :
" مردم بر دین حاکمان خود هستند " (209950)
بهار واقعی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۸ ۱۰:۵۰
آقایون بهاری شما که بیل زن هستید چرا یه بیل واسه خودتون نمیزنید؟؟
تو دولت قبل از آشغالهای سر خیابان سوژه درست میکردید میزدید تو سر دولت حالا امروز چهار تا انتقاد شده همه میگید بیاید همدل باشیم ؟؟؟
این قیاس مع الفارق چیه؟؟؟ انرژی هسته ای بده چون مردم ما بی فرهنگن؟؟؟
آخه شما پاچه رو به شقیقه چرا ربط میدی؟ روزنامه و سایت میخوایم چیکار وقتی کشور از لحاظ اقتصادی ضعیفه؟
یه بچه 10 ساله میفهمه این سازمان ملل و حقوق بشر بیفرهنگ نشون دادن ایران و .. تو ماهواره و خیلی چیزهای دیگه دروغه شما نمیفهمید؟؟؟ (209897)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۸ ۱۴:۰۵
من میگم تو حالت خوبه ولی تو باور نکن !! (209939)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۸ ۲۲:۴۲
دوست عزیزم انتقاد کردن از هر فرد یا گروهی فی نفسه امر بدی نیست مشروط بر ان که ان انتقاد از سر دلسوزی و با هدف اصلاح امور باشد مثلا در همین مجلس اگر اقای احمد توکلی از برخی مسایل اقتصادی انتقاد می کند کمتر کسی معترض می شود چرا که همه می دانند گلایه ها و فریاد های ایشان بر مبنای مطالعه و اطلاعات صحیح و از سر درد است. اما انتقادی که از روی کینه ورزی و با هدف کارشکنی باشد و جنبه تهمت و افترا بگیرد باعث ایجاد نفاق می شود. مثل انتقادات و سوالات جبهه پایداری که مشخص است در راستای اهداف مشخصی می باشد. (210010)
نوید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۸ ۱۰:۵۰
قابل توجه انهایی که تمام خواسته ها و ارزشها وسرمایه های یک جامعه را فدای کارهایی میکنند که امروز نه یک پیشرفت محسوب میشود ونه یک استراتزی... وامروزه از ان جامعه شاد وپویا ،فقط افسردگی مانده و کلی سردرگمی و... (209898)
بهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۸ ۱۱:۳۰
من میگم حالم خوبه تو باور نکن جز خدا کسی رو داور نکن (209901)
۱۳۹۲/۱۲/۰۸ ۱۴:۵۲
ببین این که میگی حالت خوبه خودش یه نوع داوریه!! تکلیف خودتو روشن کن، واسه کس دیگه هم تکلیف روشن نکن!!! (209947)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۸ ۱۲:۱۳
بعد از مدتها یه تحلیل و مقاله در ورد فاجعه بارترین مصیبتی که بر سر ما آمده است رو خوندم. مصیبتی به نام مرگ اخلاق و تولد فرزندان نامشروعی به نامهای دروغ، فریب، کلاهبرداری، تجاوز، قتل، انواع و اقسام دزدی و ...  (209908)
///
United States
۱۳۹۲/۱۲/۰۸ ۱۲:۱۳
ایران امروز به فرهنگ‌، اخلاق و منش انساني بیش از هر چیز دیگری نیازمند است

لایک (209909)
۱۳۹۲/۱۲/۰۸ ۱۴:۵۱
چنتا لایک؟!!!! (209946)
reza
Canada
۱۳۹۲/۱۲/۰۸ ۱۲:۱۷
آقای مسول سایت،امیدوارم این نظر من را خود شما که منتقد سانسور هستی‌ سانسور نکنی‌،من خارج کشور زندگی‌ می‌کنم،اما اوضاع داخل به وضوح از بیرون هم قابل فهم و درک هست،مدت زیاد ایران بودم که ساختار این سیستم را بشناسم،در زمینه اقتصادی که عمده مشکل مردم هست هیچ تغییری که ایجاد نشده است بلکه اوضاع نشون میده تورم ۳۵ تا ۴۰ % هنوز سوار بر جامعه است،خیلی‌ از مردم خارج کشور باور دارند حتا اگه دولت روحانی به یکی‌ از وعده‌های " مربوط به مسائل داخل کشور و معیشت مردم"۱۰۰% رسیدگی کنه اونوقت توی همین ۴ سال هم خیلی (209911)
عمو رسول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۸ ۱۲:۲۰
حال من هم خوب نیست شانه هایم زیر بار غم است بغض گلویم را می فشارد با امید به فرداهای نیامده می اندیشیدم به روزهای که تکرار نشوند و خوشی هایم را لابه لای نگاههای شاد مردمان دیارم جستجو کنم دستهای پینه بسته پدر را ببوسم و سر سجاده مهربانی مادر آرام بگیرم رنجها را می بینم و در خود میریزم به جامع های که سرشت مردمانش با اخلاق و ادب آمیخته بود و دینی که به آن می بالییم آموزه هایش پر از اخلاق و بزرگواری و صبر است اما فقط این افتخارات را همچون شنل افتخاری بر دوش انداخته ایم بر جاد های بی انصافی قدم می زنیم ... (209912)
س
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۸ ۱۲:۲۵
اره حال ما خیلی خوبه ای خداااااااااااااااااااااا دلم واقعا از این همه درد گرفته خدا صدامو میشنوی ایااااااااااااااااااا؟ (209914)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۸ ۱۲:۴۳
سیاوش قمیشی آهنگ های زیادی در مورد نقاب در چهره ایرانی ها خونده که معلومه کاملا با مشکل مردم کشورش اشناست اری دروغ فقط با زبان گفته نمیشه در حقیقت مردم ایران دروغ زندگی میکنن و خود واقعی شون خیلی با اونی که نشون میدن فرق داره امه چرا؟ برای نگاه ایدوئولوژیکی که میخواد همه مردم ایران رو خوب نشون ده میخواد همه چیز و سفید نشون بده همه مسلمونن و همه با چماقم شده باید بهشتی باشن و رنگ ساهی رو مخفی کنه و هر روز نیاز به نقاب کلفت تری برای مخفی کردن نیاز و در ضمن این با مخفی شدنش جلوی اصلاح اون گرفته میش (209918)
جانبازی از اهواز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۸ ۱۲:۴۷
خیلی زیبا وبه جا نوشته ای !
کاش دوباره طوری شود که با شنیدن نام وطن مان ایران اشک شوق در چشم مان جمع و در را جان باختن برایش درنگی نکنیم (209922)
مرى
Kuwait
۱۳۹۲/۱۲/۰۸ ۱۲:۵۰
فيلم هيس دختر ها فرياد نمىزند گوينده ى همه چيز بود..مردن روح (209923)
ننجون
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۸ ۱۲:۵۰
این همان مقام معنویست که قرار بود ملت رو اونجا برسونن (209924)
یاس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۸ ۱۳:۳۱
من . کنار تو تا ابد . این مسیرو ادامه میدم
بدون تا اخر دنیا من همراهتم با یه قلب (209932)
یک دانشجو
United States
۱۳۹۲/۱۲/۰۸ ۱۵:۵۳
لطفا برای هنرمند تعیین تکلیف نکنید این که او باید مظهر چه چیزی باشد یا نباشد به خود هنرمند مربوط است چه کسی گفته است که هنرمند باید مظهر دوری از سیاست باشد؟ ضمنا«الناس علي دين ملوكهم» (209960)
پیمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۸ ۱۵:۵۴
نخست باید قانون و قانونگرایی حاکم شود سپس مجری قانون قدرتمند قوانین را اجرا نماید. (209961)
aomidia
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۸ ۱۶:۵۱
ليلا واحدي

--------------------------------------------------------------------------------
مقاله خانم واحدی بسیار جالب بود.ارادتمند ع ا
گروه سياسي: اگر دستگاهی وجود داشت که میزان دروغ و تهمت، افترا و کینه، حرف ناحق و حسادت را مي‌توانست اندازه بگیرد، قطعا میزان آن در ایران از حد استاندارد بسیار فراتر مي‌رفت لذا اغراق نيست اگر گفته شود كه سال‌ها باید پژوهش و مطالعه کرد تا دریافت چه بر سر جامعه‌اي آمده است که به هر گوشه‌اش نظر مي‌کنید، بحران فرهنگي و اخلاقي موج مي‌زند. l (209970)
ممم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۸ ۱۷:۰۹
در صورت انتقاد از وضعيت سابق مورد پيگرد قرار مي گيريم (209971)
عادل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۸ ۱۹:۵۳
باید دست گیری از دیگران را بیاموزیم نه مچ گیری را (209981)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۹ ۰۲:۴۲
حکمت منفی دادن به این کامنت چی می تونه باشه جز اثبات همین بداخلاقی گفته شده تو این مقاله؟! (210034)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۸ ۲۰:۵۸
باید آموزش و پرورش ، وزارت فرهنگ و صدا و سیما، چجوری بگم به جنبش آسمانی راه بندازن تا تازه بدتر از این نشه . (209992)
قرمز پر رنگ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۸ ۲۱:۳۰
حرف های ایشون کاملا درست هست، شاید تلخ باشه اما واقعیت داره و باید بپذیریم البته اگه می خواهیم بهتر بشیم
مشابه این مقاله البته با توضیح بیشتر و کامل تر در کتاب "جامعه شناسی خودمانی" نوشته حسن نراقی هم دیده میشه و این حرف خیلی پیش از این مطرح کرده (209996)
57
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۸ ۲۳:۰۴
«دلخوش به این مقدار نباشید که...ما از شما انسان می سازیم...»!!! (210014)
ايراني
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۹ ۰۰:۰۷
مقاله بسيار خوبي بود اما نويسنده ننوشته اند كه جه برسر اين ملت با اخلاق أورده اند كه اكر بكوييم بي اخلاق ترين ملت شده ايم سخن كزافي نكفته ايم اقايان تا كى و تا كجا مي خواهيد به اين رويه خود آدامه دهيد يك ملت وقتي انسانيت نداشته بأشد اكر تمام دنيا را هم داشته بأشد هيج جيز ندارد اين مردم جه كناهي كرده اند كه به جنين مصائبي كرفتار شده اند  (210029)