به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۵:۳۴
 
۴۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۱۱ ساعت ۱۶:۳۵
کد مطلب : ۶۸۱۲۶
دیوار حاشا به این بلندا؟

اعلام برائت در وقت اضافه!

...احمدی‌نژاد، رحیمی را، با وجود تمام سوابقی که داشت، به سمت معاونت حقوقی و پارلمانی خود برگزید و سپس، به موازات شدت گرفتن اتهامات، به پست بالاتر معاون اول رئیس‌جمهور و حتی رئیس ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی منصوب کرد...
اعلام برائت در وقت اضافه!
اشکان بنکدارجهرمی

گروه سياسي: در پی انتشار خبر محکومیت قطعی معاون اول رئیس‌جمهور در زمان احمدی‌نژاد، تعدادی از فعالان و رسانه‌هاي جناح محافظه‌کار، به اعلام برائت خود یا مجموعه محافظه‌کاران از رحیمی پرداختند و دفتر محمود احمدی‌نژاد هم تأکید دارد تخلفات رحیمی هیچ ارتباطی با دولت و حتی دوره خدمت او در دولت‌های نهم و دهم ندارد!

قابل انکار نیست که احمدی‌نژاد، رحیمی را، با وجود تمام سوابقی که داشت، به سمت معاونت حقوقی و پارلمانی خود برگزید و سپس، به موازات شدت گرفتن اتهامات، به پست بالاتر معاون اول رئیس‌جمهور و حتی رئیس ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی منصوب کرد که مورد اخیر حتی نوعی دهن کجی به کسانی بود که رحیمی را متهم در یک پرونده فساد اقتصادی مي‌دانستند.

محمود احمدی‌نژاد، حتی در تیرماه ۱۳۹۰ و به دنبال طرح گمانه زنی هایی در مورد احتمال برخورد با رحیمی و رحیم مشایی، به دستگاه قضایی گوشزد کرد که کابینه «خط قرمز» اوست و هشدار داد که در صورت عدم لحاظ این خط قرمز، ممکن است واکنشی نشان دهد که « به کشور آسیب ‌زند».

رئیس دولت دهم در آبان ماه همان سال، در مورد شخص محمدرضا رحیمی تأکید کرد: "من به رهبری هم گفته‌ام که اگر ثابت شود که رحیمی حتی یک ریال هم اختلاس کرده من به تلویزیون آمده و ضمن عذرخواهی اعلام می‌کنم که شایستگی این سمت (ریاست جمهوری) را ندارم. " پنج سال عهده دار معاونت رئیس‌جمهور بودن و احراز ریاست ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی و کسب نشان لیاقت در اوج فضای اتهام، جای هیچ گونه برائتی البته از معاون محکوم را برای رئیس‌جمهور پیشین باقی نمي‌گذارد.

گرچه اولین بار تعدادی از اصولگرایان سعی در رسوا نمودن رحیمی به عنوان متخلف مالی نمودند ولی بودند افرادی که محاکمه دومین شخص اجرایی دولت احمدی‌نژاد را برنمی تابیدند. برخی از اصولگرایانی که اکنون رحیمی را بی ارتباط با جناح خود مي‌دانند، اخیراً در اثبات این گفته ادعا کرده اند که وی در مجلس هفتم به علت حمایت اصلاح طلبان به سمت ریاست دیوان محاسبات کشور (بازوی نظارتی مجلس) رسیده است. ادعایی که با توجه به حدود سه برابر بودن اندازه فراکسیون اکثریت اصولگرا در مقایسه با فراکسیون اقلیت اصلاح طلب مجلس هفتم، به لحاظ آماری قابل پذیرش نمي‌باشد.

شاید مهم ترین استناد اصولگرایان تندرو در مورد نزدیکی معاون اول رئیس‌جمهور سابق ایران به جناح رقیب، سابقه استانداری او در دولت آیت الله هاشمی رفسنجانی باشد. پیش از هر چیز، به این دلیل که رحیمی، در زمان ریاست جمهوری آقای رفسنجانی، استاندار کردستان بوده است پس به وی وابستگی دارد پس بر همین مبنا، مي‌توان احمدی‌نژاد را نیز، به واسطه این که در زمان ریاست جمهوری هاشمی، استاندار اردبیل بوده، نزدیک به رئیس‌جمهور وقت یعنی آیت الله هاشمی دانست!

منصوب دانستن محمدرضا رحیمی در سال ۱۳۹۰ به اصلاح طلبان به خاطر سابقه استانداری دولت هاشمی در دهه ۱۳۷۰آنقدر استدلال مضحکی است که مطمئناً متعصب ترین اصولگرایان نیز آن را باور نخواهند کرد. شایان ذکر است که در دهه هفتاد، محمدرضا رحیمی نه تنها عضو شناخته شده ای از جناح راست محسوب مي‌شد، بلکه در معرض اتهاماتی در انتخابات به نفع کاندیدای این جناح نیز قرار داشت؛ در انتخابات دوم خرداد، استان تحت مدیریت او، غیر از مازندران که زادگاه آقای ناطق نوری، کاندیدای جناح راست در آن زمان، بود تنها استانی محسوب مي‌شد که در آن، خاتمی رأی کمتری آورده بود. برای خیلی از ناظران قابل پذیرش نبود که چرا باید در استانی چون لرستان یک نفر از محافظه کاران بیشترین آراء را به خود اختصاص دهد؟

طی دوران احمدی‌نژاد نیز، در تمام مدتی که رئیس‌جمهور وقت، تحت حمایت کامل اصولگرایان، در حال کنار زدن اصلاح طلبان از صحنه سیاست و تخریب چهره‌هاي اصیل نظام همچون هاشمی بود، رحیمی در کنار رئیس‌جمهور وقت قرار داشت و از حمایت مطلق او برخوردار بود. منتسب دانستن این مقام دولتی به اصلاح‌طلبان یا رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، به لحاظ منطقی تنها یک قدم تا منتسب دانستن خود آقای احمدی‌نژاد به کسانی که کمر به محو آنها از عرصه سیاسی ایران بسته بود فاصله دارد! و این شاید کمدی‌ترین ادعای اصولگرایان تندرو باشد.

قاعدتاً نه اصلاح طلبان، نه احمدی‌نژاد، نه رحیمی و نه حتی قاطبه اصولگرایان که تا قبل از اعلام حکم نهایی محمدرضا رحیمی، به صرافت منسوب دانستن او به اصلاح طلبان نیفتاده بودند، در نوع وابستگی سیاسی او تردیدی ندارند اما تشکیک دیرهنگام محافظه‌کاران در این وابستگی، نمونه‌ای از یک روش اثبات فرضیه‌هایی است که تنها از مخیله ژول‌ورن‌های یک یا دو روزنامه محافظه کار مي‌تواند بیرون آمده باشد. روشی که بر مبنای آن، با صرف نظر کردن از هر میزان از حقیقت متواتر فقط به نامحتمل‌ترین داستان آویزان به دو تار مو از حقیقت دستکاری شده مي‌پردازد.

با استفاده از این روش البته غیرممکن نیست که به خاطر سابقه استانداری دولت اکبر هاشمی رفسنجانی در دهه ۱۳۷۰، محمدرضا رحیمی را ۲۰ سال بعد از محافظه کاران مبرا بدانیم. با همین شیوه استدلال، حتی مي‌توان احمدی‌نژاد را، به علت آن که در دهه ۱۳7۰ استاندار آیت الله هاشمی بوده، در سال ۱۳۸۸ وابسته به او معرفی کرد!

۱۳۹۳/۱۱/۱۱ ۱۶:۴۴
محمود تو ملتی را بر فنا دادی، چه جوانان با شرفی را که تو سوزاندی محمود.(دهه60یی) (286170)
میلاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۱ ۲۱:۳۱
اینا همش بازی های رسانه ایه

دولت احمدی نژاد پاکدست ترین دولت تاریخ ایرانه (286292)
۱۳۹۳/۱۱/۱۱ ۲۳:۰۹
دولت پاکدست فسادهای ممتاز و یگانه...؟! (286343)
ا ت ش ب ی گ زاده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۱ ۲۳:۵۶
روتو برم .شماها اینقدر پرو هستید که اسناد را هم قبول ندارید .دلم به حال شما ریرکاران می سوزد.پس بابک زنجانی و منصور اریا و سه تا صراف و 22 میلیارد دلار که به دبی و استانبول رفته از نظر شما اقاین دروغه.رحیمی و 170 نماینده مجلس و همه دروغه دیگه .والاه سنگ پای قزوین جلوی شما کم اورده. خجالت هم خوب چیزیه اما شماها در این مواقع (286370)
دهه شصتی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۲ ۰۰:۳۳
کمی شرم لطفا ... (286380)
۱۳۹۳/۱۱/۱۱ ۲۲:۱۵
آیا دادگاهی می توان یافت که توانایی محاسبه ی خسارات مادی و معنوی که او, همراهانش و حامیان پیدا و پنهانش به کشور, ملت, نظام ومهمتر از همه خسارتی که به دین ,اخلاق و فرهنگ این دیار وارد کرده اند را داشته باشد...؟! (286325)
خسته
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۲ ۰۰:۱۶
آقای روحانی تو رو خدا هر چقدر پول و امتیاز میخواهند به مخالفانت بده فشار ها صد برابر شده..... (286377)
حسن گلاسکو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۲ ۰۱:۱۹
4 جان
یعنی الان وضعیتت بهتر از سال گذشته است ؟!
از کدام ملت حرف میزنی ... همانها که سطل آشغال سوزاندند و یکسال تمام کشور را درگیر بحران و اشوب و ... کردند ؟! (286389)
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۱ ۱۶:۵۸
البته ایشان استاندار کردستان بوده است و نه لرستان
و لرها همیشه گرایش اصلاح طلبانه داشته اند. (286179)
اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۱ ۲۰:۲۲
متاسفانه استان های لر نشین مانند بویر احمد پایگاه افراطیون محافظه کار است (286268)
اصلاحات
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۱ ۲۱:۲۷
دوست عزیزبهترین اصلاح طلبان در کهگیلویه و بویر احمد هستند اما همیشه با هزار دوز و کلک اصولگرایان از پراکندگی اونا استفاده میکنن و قبول میشن انشالله این دفعه اصلاحات پیروزه (286291)
آرش از روستا(دانشجوی دکتری)
Romania
۱۳۹۳/۱۱/۱۱ ۲۱:۴۹
بنده از کهگیلویه هستم... ولی یادتون نره به نسبت جمعیت بیشترین اصلاح طلب را داریم... و متاسفانه اصلاح طلبانی که در استان برای انتخابات مجلس ثبت نام می کنند همیشه چند نفرن(البته اصلاح طلبان اینجا بیشتر فرصت طلب هستن) و جناح رقیب همیشه یک کاندیدا دارد واین باعث میشه که یک افراطی به مجلس راه یابد... بهتره اول تحقیق کنیم بعد آمار بدیم. به لحاظ درصد جمعیتی کهگیلویه و بویراحمد بیشترین اصلاح طلب را در بین استان های کشور دارد و بنده این مسئله را مطمئنم... بهار نیوز لطفا منتشر کن (286305)
همدان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۱ ۱۷:۰۲
ای دولت عدالت گستر
ای دولت مهر ورز
ای دولت راستگو
ای دولتی که پرچمدار مبارزه با مفاسد اقتصادی بودی
ای دولت مدیر پرور
ای دولتی که 15 برابر دولتهای قبل نفت فروختی
ای محمود خسته نباشی چه کردی با ما محمود (286183)
داش کریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۱ ۲۳:۲۱
توشهرمایه آدمی که خودش رئیس پژوهشه تومجلس،15ساله نماینده است .مید ونیدچگونه؟اوپاشنه آشیل مردم مارا گیرآورده.فهمیده که مابامرکزاستان مشکل داریم .هی جنگ زرگری راه میدازه باسناریوهای خودنوشته وبعدمارومقابل اوناقرار میده وبعدمثه قهرمان واردمعرکه میشه که بعله من نذاشتم فلان اداره کل ببرند ومن چنین وچنان ومردم زودباورماهم 4دوره است که بهش رای میدن هی بره سفرخارج .وتوی این 15سال15نفرهم نتونسته براشون اشتغال ایجادکنه.ماچقدر بدبختیم.چندساله که داریم سواری میدیم بدجور. (286353)
حسن گلاسکو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۲ ۰۱:۲۴
همدان
احساساتی نشو ... همین الان هم که همه چیز را واگذاریم کرده ایم ، حال و روز بهتری که نداریم هیچ ، روز به روز تحریمها تشدید شده و افزایش می یابد ...و نان را در عرض دو ماه دو بار گران میکنند و قیمتها سر به فلک کشیده و رکود بیداد میکند و پاسپورتمان که قرار بود درجه اعتبار بگیرد وضعیتش بدتر شده و حتی به نماینده مان ویزا هم نمیدهند ! و ... شیاطین هر روز بر علیه مان نعره میکشند و گستاخی میکنند و ... !!! احمدی نژاد چه باید میکرد و روحانی قرار است چگونه به این بازی خاتمه دهد ؟؟!! (286391)
مردم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۱ ۱۷:۰۳
خيللللللللييييييييييييييييييييييييييييييي پر رو ان.بايد بندازيمشون بيرون تا مملكت سر و سامان بگيرههههههههه (286185)
داش کریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۱ ۱۸:۲۷
درخت که افتاد تبرزن هم زیاد میشه.حالا ما افتادیم هی تبر بزنید .اصلا همه اختلاسها کار من بوده .محمودخان.جناب تقوی .جناب قدوسی.170نماینده ای که پول بهتون دادم رای بیارید.آقای زنجانی.مرحوم مه آفرید.جناب ناصرالدین شاه.فتحعلی شاه. جناب انوشیروان.کی خسرو.همه وهمه ی مفاسدزیرسرمن بوده شماهیچ تقصیری ندارید.آسوده بخوابیداصلا منم فتنه گران روی کار آوردن د.ومزدبگیر آمریکا وانگلیس واسرائیلم.هیچ ناراحت نباشیدشما همه پاکید من همه را بدوش می گیرم. من محمدرضارحیمی معاون اول دولت پاکدست محمودخانم. (286209)
دانیال دانا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۱ ۱۸:۳۳
اصولا اصولگرایان خود را معصوم می دانند و مطمئن باشید هیچگاه هیچ اشتباهی را نمی پذیرند حتی اگر با پول حرام به مجلس رفته باشند!!! (286213)
پارسا
Germany
۱۳۹۳/۱۱/۱۱ ۱۸:۴۹
اشتباه رحیمی این بود که فکر میکرد اصولا گرایان در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ پیروز می شوند و او دوباره معاون اول می شود و کسی نمی تواند اختلاس های او را برای ملت بر ملا سازد! (286219)
حسن گلاسکو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۲ ۰۱:۱۵
چشم بسته تحلیل نکن جناب تحلیلگر... چیزی بنام اختلاس در این پرونده وجود ندارد ... !! (286388)
نظری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۱ ۱۸:۵۹
رحیمی گول اطرافیانش را خورد تا شاید قاضی القضات اعمال ماده 18 کند چنین نامه ای نوشت (286228)
مهربان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۱ ۱۹:۴۴
جالب بود اما براستی چگونه میتوان رانت و فساد اقتصادی را ریشه کن کرد؟؟ (286250)
آرش از روستا
Romania
۱۳۹۳/۱۱/۱۱ ۲۱:۵۰
تو این مملکت با این آزادی رسانه مطمئن باش هیچوقت... (286307)
دریغ از یک چکه اب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۱ ۱۹:۵۵
اگر از دیده ی کوته نظران افتادیم نیست غم صحبت صاحب نظری مارا بس (286256)
هاله نور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۱ ۲۰:۰۳
رحیمی بودکه می گفت اگرقرارباشدپیامبری مبعوث شود او(احمدی نژاد)خواهدبود.این سخن وهن رسالت/دین ومذهب/اخلاق/معنویت/ادب وانسانیت نیست؟حق ملت راازحلقومش بیرون بکشید. (286259)
خراسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۱ ۲۰:۲۹
حقش زندانه بالاخره حقیقت روشن میشه (286274)
جلال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۱ ۲۱:۴۶
الان‌میگن‌بین‌نماینده‌های‌کنونی‌مجلس‌تخلفشون‌ثابت‌شده‌ولی‌میگن‌بخاطر‌قانون‌کاری‌نمیشه‌کرداین‌از‌عجایب‌روزگارسرزمین‌ماست‌تخلف‌کرده‌الانم‌راست‌راست‌تو‌مجلس‌قانونگذاری‌میکنه! (286302)
ناشناس
Germany
۱۳۹۳/۱۱/۱۲ ۰۰:۰۰
دزد دزده حالا چپی باشه با راستی چه فرقی می کنه! (286375)
ایدین
Russian Federation
۱۳۹۳/۱۱/۱۲ ۰۰:۲۹
از محمود و یاران غیر از این انتظاری نیست. (286379)
پریوش
Germany
۱۳۹۳/۱۱/۱۲ ۰۲:۴۲
از دوران بگم بگم رسیدیم به دوران نگو نگو (286405)
جواد
Canada
۱۳۹۳/۱۱/۱۲ ۰۳:۱۷
بسیاری اون موقع می گفتن این آقا کارش به خودخواهی و دیکتاتوری منجر میشه. اونرو در حد ... بالا نبرید بعد هم یک شبه اونرو به اسفل سافلین بفرستین. از همون اول معلوم بود چه کاره است ولی کو چشم بصیرت. (286408)