به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۴۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۰۲ ساعت ۱۲:۲۴
کد مطلب : ۵۸۶۷۷
نگاهی دیگر به فاجعه اسیدپاشی در اصفهان

زخمي عميق كه بر تاريخ «نصف جهان» نشست

هنوز هیچ کس نمی‌داند چه فرد یا افرادی و با چه انگیزه‌اي نفس شهر تاریخی ایران را بند آورده اما همه مي‌دانیم اصفهان این روزها غمگین است؛ غمگین چهره اسیدپاشی شده بر دخترانش.
زخمي عميق كه بر تاريخ «نصف جهان» نشست
سیدمحمدهادی شریعتی

اول: وقتی تاج اصفهانی با آن صدای حزین و آهنگین تو را به دیدن شهر پرشکوه اصفهان فرا مي‌خواند هر جای دنیا که باشی دلت هوای دیدن اصفهان را مي‌کند و یک دل سیر گریه گردن در جوار زاینده رود. بیراه نیست که آن را نصف جهان مي‌خوانند این را شاه عباس صفوی خوب فهمیده بود که تخت پادشاهی خود را در قلب این شهر پر شکوه بنا کرد. دیپلمات فرنگی هم که به ایران مي‌آید مي‌خواهد تنهایی به اصفهان برود، تنها در خیابان هایش قدم بزند، بدون همراه؛ بدون هیچ مذاکره‌ای؛ اصفهان برای خانم دیپلمات ارزشی بیشتر از سیاست دارد.

ایران شناس مشهور مغرب زمین وصیت مي‌کند پیکرش تنها در کنار زاینده رود آرام بگیرد. اصفهان میهمان نواز است در شهر هر جا که نگاه کنی گردشگران داخلی و خارجی دیده مي‌شوند که با دوربین در دست مي‌خواهند شگفتی، و زیبایی‌هاي این شهر را ثبت کنند. کالسکه های میدان نقش جهان، شکوه باز مانده از عالی قاپو و چهلستون، شگفتی منار جنبان، مسجد شیخ لطف الله با معماری خیره کننده و تللو کاشی‌هاي آبی، غروب دل انگیز پل خواجو، کلیساهای متعدد در دل شهر اسلامی تصاویر به یادگار مانده در ذهن و آلبوم جهانگردان و ایران شناسان مشهور است.

دوم: هنوز هیچ کس نمی داند چه فرد یا افرادی و با چه انگیزه‌اي نفس شهر تاریخی ایران را بند آورده اما همه مي‌دانیم اصفهان این روزها غمگین است؛ غمگین چهره اسید پاشی شده بر دخترانش. قلب خشکیده زاینده رود به درد امده است و بغض‌ها در انعکاس طاق مسجد شکسته است. حالا قدم زدن در خیابان‌ها ترس دارد ترس اسیدی شدن. هر چند امید دارم که تمام مي‌شود این روزهای پر کابوس شهر، اما همه کمی تامل کنیم کمی هم تحمل.

در حالی که قطار مجللی از مجارستان در راه ایران است که قلب مسافرانش مي‌تپد برای دیدن نصف جهان، نگذاریم چهره شهر فرهنگی تاریخی ایران مخدوش شود. آن سوی آب‌ها و آن سوی مرز هنوز هستند مسافران بیشماری که مي‌خواهند تجربه کنند کالسکه سواری را دور میدان نقش جهان مي‌خواهند تاریخ یک نسل رادر خیابان‌هاي این شهر قدم به قدم پیاده روی کنند.

سوم: آنها که افتخار کردند به سرعت عمل خود در دستگیری کوتاه مدت چند جوان که خواستند چهره خوشحال خود را به جهانیان نشان دهند و نمایندگانی که که دلواپس بودند دلواپس به خطر افتادن امنیت دختران ساپورت پوش در جامعه، باید حالا زودتر دست به کار شوند باید چهره متهمان را خیلی زودتر از اینها در اخبار بیست و سی نمایش مي‌دادند تا اطمینان به دلواپسان بودنشان پیدا مي‌کردیم! حالا یک شهر از نادیده گرفتن‌ها و سهل انگاری‌ها دلواپسند.

سخنی هم با فعالان فضای مجازی؛ آگاه باشیم مبادا با سم پاشی آنان که بیرون مرزها امنیت و رفاه خود را در گرو ناامنی کشور ما قرار داده اند فضای مجازی و رسانه‌اي را مسموم کنیم در انعکاس خبر و انتشار عکس‌ها دقت نظر داشته باشیم از شایعه سازی و اغراق پرهیز نماییم و شهری که امنیتش به خطر افتاده را نا امن تر نکنیم مراقب باشیم چهره مغرور و با شکوه اصفهان را در ذهن گردشگران و مسافران آرزومند دیدارش خدشه دار نکنیم.

سهراب
United Kingdom
۱۳۹۳/۰۸/۰۲ ۱۲:۳۸
بسه دیگه ... شهر آرومه پلیس به وظیفش عمل میکنه و مردم زندگی عادی خودشونو دارند ، من اصفهانیم
دیوانه ای به روی چند تن از خانمهای شهرم اسید پاشیده و ما چون میدانیم پلیس ، وزارت اطلاعات و دستگاه قضا به شدت پیگیر این موضوع هستند نگرانی نداریم.
حالا سایتهای خبری که از انصار حزب الله تهران کینه به دل دارن چماقی پیدا کرده اند که بر سر تمامی متدینین بکوبند شاید چنین نیتی نداشته باشند ولی عملا این کار را انجام میدهند ، از طرف دیگر تا کمی مردم آرام میشوند دوباره روی آتش خاموش شده نفت میریزند. (257872)
مونا مقدم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۲ ۱۶:۵۲
آقای سهراب فکر کنم باید متن را بخونید بعد نظر بدهید.اتفاقن من هم ساکن اصفهانم و درست مثل نویسنده این مطلب احساس می کنم دو گروه در این آشفتگی نقش دارند و می خوان چهره ایران و ایرونی رو که در دولت آقای روحانی ترمیم و اصلاح شده بود خراب کنند.این متن یک خیلی بیطرفانه است .برخلاف حرف شما اصفهان اصلن امن نیست حداقل برای من که دختر هستم دلیل اصلی هم اطلاع رسانی غلط پلیس و سو استفاده رسانه های بیگانه و خود مردم در فیس بوک و وایبراست.در ضمن چماق وسیله سایت ها نیست چماق همیشه منو یاد موتور سوارها می ندازه (257902)
حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۲ ۱۷:۲۴
انگلستان چه خبر اخوي،جزاكم الله خيراً ان شا الله،جاي ما رو تم خالي كنيد (257916)
یاشاسین اردبیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۲ ۱۹:۵۰
با اینکه اسید پاشی بشدت عصبانیم کرده و شدیداً محکومش میکنم و بر عاملان اسید پاشی لعنت میفرستم...با نظر سهراب موافقم. بعضی ها که دلشون از اسید پاشی به درد امده (لا اقل اینجوری وانمود میکنند) دوست دارند این اتش همیشه مشتعل باشه و این اصلاً خوب نیست. در هر حال ما خواستار اینیم که هر چه زودتر عاملان دستگیر و، انگیزه هاشون مشخص و به اشد مجازات برسند و از تکرار ان جلوگیری بشه. اما کی باید اینها را انجام بده؟ ما با هو و جنجال یا نیروهای مسئول؟ (257958)
گوگول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۲ ۲۰:۰۳
آمو ! انگار نفست از جای گرمی درمیاد!
کسی که کار به شما نداره راحت بخواب ماییم که باید بترسیم!!!! (257967)
زن ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۲ ۲۱:۵۲
خواهشا دولت پیگیر باشد که دستوردهندگان و عاملان اصلی دستگیر شوند نه عده ای آدم بی گناه را که مثلا تتو کرده اند یا سر کوچه می ایستند. اراذل و اوباش در اصفهان چنین قدرتی ندارند که وسط شهر یا در جلفای به اون شلوغی چنین کارهایی بکنند و پلیس هم خبردار نشود! ما از آقای روحانی برای پیگیری دقیق این مسئله انتظار داریم. نباید قضیه ماستمالی شود! این یک جرم ساده و شخصی نیست و مردم هم باور ندارند که قضیه شخصی است . (257994)
یک خانم اصفهانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۲ ۲۳:۰۷
چرا دروغ میگی؟؟کافیه بری بیرون و ببینی چقدر خیابانهای شهر خلوت شده و تمام خانمهایی که رانندگی میکنند همه شیشهای ماشین را بالا کشیدن.... (258009)
علی
United Kingdom
۱۳۹۳/۰۸/۰۳ ۰۱:۳۱
شهر اصفهان در امن وامانه و چه بسا شوغ تر از قبل شده به دلیل ورود بی سابقه گردشگران خارجی ، خانمهای اصفهانی به فعالیت روزمره خود ادامه میدهند و ترس و وحشتی که برخی ذکر کردند یا اصلا وجود ندارد و یا بسیار بسیار کم است برای عده معدودی ، دلیل این مدعا هم تجمع اعتراضی خانمها مقابل دادگستریست که اظهر من الشمس گواهی میدهد امنیت برقرار است. (258029)
لیلا
Anonymous Proxy
۱۳۹۳/۰۸/۰۲ ۱۲:۵۵
بالاخره یک متن منطقی در این روزهای سخت خوندم.عالی بود (257873)
سرشیفت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۲ ۱۲:۵۷
حالا جاشه از ته دل فریاد بزنیم :
از این سیاهی به خداااااااااااااااااااااااااااااااااااا شهدا شرمنده ایم
حضرت زهرا می دونهههههههههههههههه شهدا شرمنده ایم (257874)
جواد
United States
۱۳۹۳/۰۸/۰۲ ۱۷:۱۲
چه ربطی به حضرت زهرا داره.
عده ای متحجر اسید پاشیده اند.اعتقادات هر کس به خودش مربوط است.وقتی عده ای سعی می کنند مسواک شخصی خود را به زور در دهان دیگران وارد کنند.وضع اینگونه می شود. (257912)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۲ ۲۰:۰۳
درسته كه به حضرت زهرا(سلام الله عليها) ربطي نداره ولي به شهدا ربط داره...!
چونكه اين آدماي بي دين و بي ايمان و از خدا بي خبر، هر غلطي كه ميخوان بكنن و هر خيانت و جنايتي كه انجام ميدن در كنارش خون پاك شهدا رو بهانه ميكنن و ادعا دارن كه بخاطر اينكه ارزش خون شهدا پايمال نشه دارن اين جنايتهاي كثيف و وحشتناك رو انجام ميدن... (257966)
سرشیفت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۳ ۰۷:۰۵
جواد جان ربطی این موضوع به حضرت زهرا مظلومیت این بانوان عزیزه که کم از مظلومیت اون بانوی بزرگ نداره (258032)
دوس...ت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۲ ۱۹:۵۱
سر شیفت جان یه آب خنکی به صورتت بزنی بد نیست...حرارتت رفته بالا. (257959)
نگار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۲ ۱۳:۱۳
خیلی بیشعورهستند واقعا ایرانی نیستنداینها (257875)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۲ ۲۰:۰۷
اتفاقا اينا ادعا دارن كه خودشون ايراني اصيل و وارث اين مملكت هستن...!
كسي كه يك روز براي اين مملكت و سرزمين نجنگيده و اون موقعي كه جووناي ما شهيد ميشدن و تو خون خودشون غوطه ور بودن، اين آقايون به فكر چپاول بيت المال بودن و الان اومدن هر كاري كه دلشون ميخواد ميكنن و فكر ميكنن همه كاره اين مملكت هستن... (257968)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۲ ۱۳:۱۵
صفوی رو خوب اومدی (257876)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۲ ۱۳:۱۸
دو ماه پیش که یک زن در کرمانشاه هشت زن و مرد را در ایستگاه اتوبوس مورد حمله اسیدپاشی قرارداد و همه را روانه بیمارستان کرد، صرفنظر از سکوت مرگبار زنجیره‌ای‌های پرهیاهوی امروز در آن حادثه تلخ، اگر قوه قضائیه حکم شدید و قاطعی درباره عامل آن حادثه (و حوادث مشابه آن) داده بود، امروز شاهد این رخداد تازه و موج‌سواری ضد انقلاب نبودیم. (257877)
علی
Romania
۱۳۹۳/۰۸/۰۲ ۱۵:۱۳
عزیز من اسیدپاشیهای قبلی مربوط به انتقام گیریهای شخصی بود.در مورد انتقام گیری هم حکم شدید نمی تواند بازدارنده باشد.یک نفر تمام فکر خود را می کند و در صدد انتقام گیری بر می آید.در جامعه ی ما به علت اعدامهایی که در ملاء عام می شود خشونت نهادینه شده.همه به هم چاقو می زنند.شما اگر یادت باشد دو زورگیر جوانی که دو سال پیش اعدام شدند پایان زورگیری نبود بلکه زورگیری هر روز بیشتر شد.اما در مورد اصفهان که همه می دانند قضیه ی اسید پاشی مربوط به موضوع دیگر است.ربطی به انتقام شخصی ندارد.ربطی به اراذل ندارد. (257889)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۲ ۱۷:۱۵
جناب علی اقابه نظر میرسد که شما هم حقوق دان هستیدهم کارشناس امور قضا هم روانشناس هم جامع شناس وهم..اما در مورد اینکه اسید پاشی ها مربوط به چه کسانی است این یک مورد را لطفا انعطاف بخرج دهید وانصافا تهمت نزنید! (257913)
علی
United States
۱۳۹۳/۰۸/۰۲ ۲۰:۱۷
شما چی می گی ؟؟؟؟
مردم خودشان می دانند چه خبره. (257974)
شبنم
United States
۱۳۹۳/۰۸/۰۲ ۱۶:۱۵
قضیه یهای اسید پاشی شخصی را با قضیه اصفهان قاطی نکنید.در اصفهان اسید پاشان اهداف خاص داشتند.مردم اصفهان نباید بترسند.واقعا تاسف برانگیز است یک شهر دو ملیون نفری را می توانند با چند مورد اسید پاشی خاموش کنند.مردم باید با قدرت در صحنه حضور داشته باشند و نگذارند اسیدپاشان به اهداف خود برسند.اهداف اسیدپاشان ایجاد رعب در بین مردم و خانه نشین کردن آنهاست. (257896)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۲ ۱۷:۲۷
خانم محترم لطفا این اهداف خاص را با ذکر منابع تشریع بفرمایید! اینکه شما مردم را به نترسیدن دعوت میکنید خیلی جالب تر است اول اینکه از کدام منبع فهمیدید مردم ترسیدند؟! دوم اینکه اگر خود شما احساس خطر میکردی انهم در مورد پاشیدن اسیدروی صورتتان وتبعات سخت ان و..ایا احتیاط نمیکردید؟ لطفا ژست قهرمانها را به خودتون نگیرید.هر وقت از دور دستی بر اتش داشتید انوقت! (257917)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۲ ۲۰:۱۳
موج سواري ضد انقلاب؟!!!!
اگه روزنامه ها و سايتهاي خبري دوماه اخير رو يه نگاهي بندازيم، كاملا روشن و آشكار ميشه كه اين جنايات هولناك اصفهان از كجا آب ميخوره و چه افرادي و چه گروههايي پشت پرده اين جنايات كثيف هستن... (257970)
.
United States
۱۳۹۳/۰۸/۰۳ ۰۱:۰۰
رسانه های خبری مثل بی بی سی و صدای آمریکا اصلا از اعتراض کنندگان اسید پاشی حمایت نمی کنند.مثلا نگاه کنید حتی یک خبر از فرخوانها نمی دن ولی در مورد کشورهای دیگر اینکار را می کنند. (258027)
هم میهن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۲ ۱۳:۳۳
از بس لفتش دادن، خودشون تابلو کردن که کار کی بوده. (257881)
شبنم
United States
۱۳۹۳/۰۸/۰۲ ۱۶:۱۲
واقعا همینطوره.مردم باور نمی کنند سرویسهای اطلاعاتی بیگانه این کار را کرده اند یا اینکه عده ای اراذل و اوباش اسید برداشتند و به صورت زنان پاشیدند.به قول خانم فائزه هاشمی این حرفها دیگر نخ نما شده است.رئیس جمهور باید در این شرایط وظیفه ی خود را انجام دهد یعنی دستهای پشت پرده و کسانی که دستور اسید پاشی را صادر کردند معرفی کند.البته مردم هم باید با هر شیوه ای می توانند خواهان مجازات دستور دهندگان این اسید پاشی باشند .دستور دهندگان را با هر نفوذی که دارند مجازات کنید اگر واقعا طرفدار مردم هستید. (257894)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۲ ۱۷:۰۶
از منبع نقل قولتان معلوم است چقدر نظراتتون صحیح ومتین است شبنم خانم! داستان پررمز وراز ودردناک اسیدپاشی ها یک طرف وپیش داوریهای امثال شما صد طرف!! (257909)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۲ ۱۷:۰۹
اقای هم میهن! البته شاید!!شما از کدام منبع به نتیجه تابلو دارتون رسیدید؟!! (257910)
عرفان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۲ ۱۹:۰۷
اگر خودت را گول نزنی هدف اسید پاشی خیلی تابلوووووو است.البته فکر کنم تو از خواب غفلت بیدار بشو نیستی.
راستی چرا عکاسی که از اعتراض مردم اصفهان عکس گرفته بود بازداشت شد؟؟؟ (257939)
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۲ ۱۳:۳۸
این کار را دو گروه می توانند بکند.....هر دو گروه انگیزه مشترک دارند آن هم جلوگیری از کسب درآمد دولت از محل گردشگری خارجی (257882)
سودا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۲ ۱۳:۵۰
ما خیلی وقته داریم تحمل میکنیم… (257883)
جان کلام اینجاست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۲ ۱۴:۰۶
"آنها که افتخار کردند به سرعت عمل خود در دستگیری کوتاه مدت چند جوان که خواستند چهره خوشحال خود را به جهانیان نشان دهند" (257884)
ahvaz
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۲ ۱۴:۱۳
وقتی دسگیر بشن با اصطلاح (م . ه) (الف . ن) و از این امثال معرفی میشن...
ولی نظر شخصی بنده اینه که اینا با بدحجابی مشکل داشتن.
فرمانده ی ناجا میگن که هفت اسید پاشی صورت پرفته و همش توسط یک نفر هستش. به نظر من یک نفر نیست چون یک نفر نمیتونه همزمان به چندجا اسید پاشی کنه و آب از آب تکون نخوره تااااا زمانی که کار اسید پاشیش تموم بشه. (257885)
نیما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۲ ۱۴:۲۵
دیگه شورشو درآوردین. روزانه انواع جنایت و فاجعه رخ میده. الان که این جنایت رو علیه برخی اشخاص دیدین دارین پررنگش میکنین. چرا دولت جدید که با آینده دهها هزار جوان بازی میکنه خبری تهیه نمیکنین؟ شما برای اسیدپاشی دهها خبر تهیه کردین درحالیکه صدها خبر مهم رو اصلا بهش توجهی نمیکنین.تایید کن
................................
بهارنيوز: خبرهاي مورد ادعايتان را كه كار نكرده ايم بنويسيد. (257887)
محمد پ م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۲ ۱۵:۰۸
کاش اون موقع که ایرانشناس آمریکایی قرار بود تو اصفهان دفن بشه و تندروها اجازه ندادن,مردم اصفهان جلوشونو میگرفتن,الان چند ساله که تندروها تو اصفهان هرکاری دلشون بخواد میکنن.این نشون میده مردم فرهیخته این شهر منفعل عمل کردن. (257888)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۲ ۱۵:۲۴
یکی میگه دستگیرکردیم دیگری میگه سرنخ پیداکردیم.یکی میگه قربانیان 4نفرند دیگری میگه 6نفرنددرحالیکه همه ازخبردستگیری خوشحال میشوندمقام دیگه میگه هنوزدستگیرنشدندولی انگیزه شخصی بوده!دم خروس راباورکنیم یاقسم حضرت عباس را!یه نظرسنجی بکنیدببینیدمردم چی میگن! (257890)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۲ ۱۵:۵۴
شاه عباس خوب فهمیده بود تختش را در اصفهان بنا کند....یه خرده تاریخ بخونید بد نیست....اصفهان بعد از پایتخت شدن اصفهان شد....اصفهان مدیون دوران صفویه است و شاه عباس از دست جنگ های بیشمار با عثمانی پایتختش را از تبریز انتقال داد با عوض کردن اسم ها میخواهید بگید پل اله وردی خان شد سی و سه پل عالی قاپو . مسجد شاه هم شد مسجد امام و و و و در ضمن حادثه اسد پاشی رو هم محکوم میکنیم به دست هر گردوهی باشه (257893)
هم اصفهان هم تهران جانم فدای ایران
United States
۱۳۹۳/۰۸/۰۲ ۲۲:۱۳
بهار لطفا کامنت های ضد ایرانی و نژاد پرستی رو تایید نکن ، به عنوان یه تهرانی میگم که اصفهان همیشه اصفهانه و پرچمش بالاست ، همونطور که پرچم تهران و خوزستان و شیراز و آذربایجان و بلوچستان و طبرستان و گیلان و خراسان و لرستان و یزد و ... بالاست
جاوید باد ایران من (258000)
چواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۲ ۱۸:۰۹
اگه خداي نكرده اسيدپاشي ديدين زنگ بزنين 110بگين چندتادخترپسردارن باهم اب بازي ميكنن تاايكي ثانيه اززمين وهواماموربريزه. (257929)
آيسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۲ ۱۹:۰۶
شك نكنيم پيدا كردن دوسه نفرآسيدپاش كارمشكلي نيست. ما افتخار ميكنيم دستگاه اطلاعاتي بسيارقوي داريم. آقاي روحاني و وزارت اطلاعات انشالله خودشان تا دو.سه روز قال قضيه را بكنند. البته آمرين جنايت بايد معرفي شوند. بي ترديد علت جنايت عامل رواني نيست برخلاف برخي ادعا ها چون هنوز چيزيبررسي نشده اما هرچه قدر درست اعلام شود بنفع نظام ودولت است (257938)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۲ ۱۹:۲۳
آمرین نه عاملین (257949)
عباس
United States
۱۳۹۳/۰۸/۰۲ ۲۰:۱۶
چی میگی تو ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
دو سه نفر ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
......... (257972)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۲ ۲۰:۲۵
اگه هم چيزي مشخص و محرز بشه قطعا خلاف واقعش رو به مردم ميگن... همونطوري كه خيلي از اخباري كه در اختيار مردم قرار ميدن دروغ و كذبه... (257978)
باران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۳ ۰۷:۴۶
کاملا باهات موافقم اصل ماجرا همینه! (258034)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۲ ۲۱:۰۷
زخم عمیق تر بر چهره شما رسانه هائی است که از اسید کاسبی درست کردین برای بالا بردن امار بازدید خودتون . (257986)
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۲ ۲۲:۰۰
من موندم وقتی معلوم شد که اسید پاشی ربطی به بیحجابی نداشته و اتفاقا به خانم محجبه هم اسید پاشیدند شما با چه رویی میخواهید جواب بدید هرچند که مثل همیشه ماست مالی میکنین و جوابی ندارین مردم شما رو شناختند و میدونن شما به فکر زنان نیستین فقط به فکر منافع حزبتون هستین (257998)
پرس
United States
۱۳۹۳/۰۸/۰۲ ۲۳:۴۴
عزیز دل.
شما از کجا فهمیدی اسید پاشی ربطی به حجاب نداشته .
اوایل خبری از خانم محجبه نبود ولی یکبار خانم محجبه پیدا شد.
شما برو بخواب (258012)
اصفهاني
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۲ ۲۲:۳۵
بهار چه عجب يه مطلب به نفع اصفهان گذاشتي در جواب اون دوستي كه گفت تاريخ بخونين و اصفهان بعد از صفويه شد اصفهان . اصفهان قبل از دوره هخامنشي تا بعد از آن پايتخت ماد مركزي بوده در دوران سلجوقيان پايتخت بوده در دوره آل بويه پايتخت بوده و بيشتر دانشمندان بزرگ از جمله بو علي سينا عمده فعاليتهاي علمي خود را در اين شهر انجام دادند قانع شدي يا بازم برات بگم از بزرگي و عظمت اسپادان سپاهان و اصفهان بزرگ تا كور شود چشم بد خواهانش (258004)
فرشته
Germany
۱۳۹۳/۰۸/۰۲ ۲۳:۴۶
اصفهانم ای کاش میتوانستم به تنهایی قدمی برایت بردارم وصدای شکسته وخشک زنده رودت رابه گوش همگان میرساندم ولی افسوس که که یک دست صدا ندارد (258014)
پردیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۳ ۰۰:۳۵
وقتی 8 سال گستاخی وبی قانونی نادیده گرفته شد........ (258022)