به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۳۱ ساعت ۱۹:۳۲
کد مطلب : ۳۸۸۵۹

توييتر 2حساب کاربري را در ترکيه مسدود کرد

گروه بين​الملل: پایگاه اجتماعی توییتر روز یکشنبه دو حساب کاربری را که به انتشار اتهامات فساد علیه رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه و دستیاران وی متهم شده بودند مسدود کرد.
توييتر 2حساب کاربري را در ترکيه مسدود کرد
این تصمیم بعد از نشست های هفته قبل میان مدیران این شرکت و مقامات دولتی ترکیه گرفته شد. تلاش دولت ترکیه در ماه مارس برای ممنوع کردن این شبکه اجتماعی به صورت کامل در این کشور باعث ایجاد جنجال شد. این دو حساب کاربری که روز یکشنبه مسدود شدند در آستانه انتخابات شهرداری های 30 مارس گذشته ترکیه فایل هایی را افشا کردند که ظاهرا دولت ترکیه و شخص نخست وزیر را به ارتباط داشتن با یک پرونده رسوایی و فساد مالی بزرگ متهم می کرد.

کاربران توییتر اعلام کردند زمانی که از داخل ترکیه قصد داشتند به این دو حساب کاربری مراجعه کنند با پیغام «مسدودیت» روبرو شدند. تیم سیاست گذاری جهانی توییتر اعلام کرد تنها در صورتی یک حساب را مسدود می کند که رویه های مناسب طی شده و دستور دادگاه را دریافت کرده باشد. تیم سیاست گذاری توییتر اعلام کرد به صرف درخواست یک مقام دولتی اقدام به مسدود کردن حساب های کاربری نمی کند. این سایت همچنین اعلام کرد جزئیات مربوط به کاربران این دو حساب را بدون طی شدن رویه های حقوقی مناسب در اختیار دولت ترکیه قرار نخواهد داد.

دولت ترکیه، دارندگان این دو حساب را به انتشار مطالب نادرست و مضر متهم کرده و از توییتر خواسته است جزئیات مربوط به دارندگان حدود 12 حساب دیگر را در اختیار آنکارا قرار دهد. اردوغان از توییتر که در ترکیه ده میلیون کاربرد دارد درخواست کرده است دفتر نمایندگی در این کشور ایجاد کند. وی از این سایت به سبب پرداخت نکردن مالیات انتقاد کرده است.

توییتر ضمن مخالفت با افتتاح دفتر در کشوری که به دنبال تعطیل کردن این سایت است هر گونه اتهام فرار از پرداخت مالیات را رد می کند.
دولت اردوغان در سوم ماه آوریل بعد از آنکه دادگاه قانون اساسی مسدود شدن توییتر را مغایر اصل آزادی بیان عنوان کرد مجبور شد ممنوعیت این سایت را رفع کند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از آنکارا، سایت یوتیوب نیز از اواخر ماه مارس و به رغم دو حکم جداگانه دادگاه درباره رفع ممنوعیت این پایگاه اینترنتی، در ترکیه فیلتر شده است.
مرجع : تدبير