به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۴:۲۶
 
۳۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۰۳ ساعت ۱۲:۱۹
کد مطلب : ۷۲۸۷۹
توافق، آرامش بزرگی به اقتصاد می دهد

توافق نشود٬ شرایط سخت‌تر از قبل خواهد شد

گروه اقتصادي: رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفته در صورتی که مذاکرات هسته‌ای به نتیجه نرسد٬ ایران سال بسیار سختی از نظر اقتصادی خواهد داشت كه این شرایط سخت‌تر از شرایط اقتصادی سال ۱۳۹۳ خواهد بود.
توافق نشود٬ شرایط سخت‌تر از قبل خواهد شد
اسدالله عسگراولادی٬ افزود: توافق هسته‌ای «آرامش بزرگی» به اقتصاد داده و کمک خواهد کرد فعالیت‌های اقتصادی با امید بیشتری در سال جدید آغاز شود. عسگراولادی در عین حال گفته طرف‌های ایرانی و آمریکایی در حال راضی کردن مخالفان توافق‌نامه هستند. عسگراولادی گفت: به نظر می رسد که هر دو طرف در حال راضی کردن مخالفان هستند. ما در داخل مخالفانی داریم. آن ها هم در کنگره خود و در منطقه مخالفانی دارند که باید آن ها را راضی کنند. در صورتی که این مذاکرات به نتیجه نرسد، سال بسیاری سختی را برای اقتصاد خواهیم داشت که ممکن است از سال 93 نیز سخت تر باشد.

وی ادامه داد: پیش بینی می شود که در همین اوایل سال، توافق انجام شود که در این صورت سال 94 سرنوشت خوبی خواهد داشت. توافق هسته ای آرامش بزرگی به اقتصاد می دهد و کمک می کند تا فعالیت های اقتصادی با امید بیشتری در سال جدید آغاز شود که این موارد به خودی خود موجب بهبود شرایط اقتصاد می شود.

این تاجر با سابقه اصولگرا افزود: گام بعدی را پس از توافق هسته ای باید بخش خصوصی بردارد. باید مذاکرات اقتصادی برای شکل گیری سرمایه گذاری های مشترک انجام شود چراکه برای پیشرفت اقتصاد به سرمایه گذاری خارجی و متقابلا سرمایه گذاری در خارج کشور احتیاج داریم. باید اعتماد یکدیگر را در میدان اقتصاد جلب کنیم. ارتباط همراه با اعتماد در بخش بانکی باید احیا شود تا فعالیت های اقتصادی مشترک سامان بگیرد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در مورد تاثیر لغو تحریم ها بر روابط اقتصادی با چین گفت: روابط ایران و چین ناشی از یک نگاه دراز مدت است این موضوع بع تحریم ها ارتباط ندارد. اگر تحریم ها هم لغو شود ما با چین روابط خوبی خواهیم داشت چراکه نگاه دراز مدت به این کشور داریم. طی 20 سال آینده این ارتباط گسترده خواهد شد. عسگراولادی تاکید کرد: اینکه گفته می شود چین موافق شکل گیری توافق ایرتن و غرب نیست با این توجیه که لغو تحریم ها روابط ایران و چین را کاهش می دهد، درست نیست چراکه با تحریم و بدون تحریم روابط اقتصادی ایران و چین پایدار خواهد ماند.

در همين حال، عباس عراقچی، از اعضای ارشد هیئت مذاکره‌کننده ایران در مورد برنامه اتمی، گفته است هر توافقی باید متعادل و متوازن باشد و قابلیت برگشت‌پذیری یا برگشت‌ناپذیری در آن برای طرف‌ها مساوی باشد. معاون وزیر خارجه، با تاکید بر وجود پیشرفت‌ها در برخی موارد از مذاکرات اتمی، به شبکه یک سيما گفته است در صورت ایجاد رویکردی «متوازن»، رسیدن به توافق ممکن خواهد شد.

وي گفته است «طرف‌های مقابل» ایران طی مذاکرات لوزان، «به طور کامل هماهنگ نبودند» و همین موضوع سبب شد تا «جلسه‌ای تشکیل دادند و سعی کردند به هماهنگی مواضع خود برسند». این گفته‌ها یک روز پس از آن بیان می‌شود که وزیران خارجه آمریکا، بریتانیا، آلمان و فرانسه، اعضای گروه ۵+۱ در مذاکرات اتمی با ایران، طی دیداری در لندن، بر وجود «هدف مشترک» میان خود تاکید کرده و گفتند زمان آن است که جمهوری اسلامی «تصمیم‌های سختی» بگیرد.

وزیران خارجه ایران طی روزهای منتهی به پایان سال خورشیدی ۱۳۹۳ در لوزان سوئیس گفت‌وگوهای فشرده‌ای را انجام دادند که قرار است از پنجم فروردین، ادامه پیدا کند. طرف‌ها قصد دارند تا پایان ماه میلادی مارس به توافقی کلی برسند، هرچند مشخص نیست آیا رسیدن به توافق کلی تا آن زمان امکان‌پذیر است یا نه. مسئله رفع تحریم‌ها و نحوه آن، از مهم‌ترین مسائل مورد اختلاف طرف‌های مذاکره به شمار می‌رود. بنا بر گزارش‌ها ایالات متحده خواستار برداشته شدن تدریجی تحریم‌ها در مقابل عملکردی استوار از سوی تهران است. از طرفی فرانسه خواستار «رفع نمادین» تحریم‌هایی که طی سال‌های گذشته بر تهران اعمال شده، است.