به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۰۳
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۰۶ ساعت ۰۱:۳۶
کد مطلب : ۵۲۷۰۹

مردم استان‌ زرخيز هم سوء تغذیه دارند!

گروه جامعه: : مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت از وجود سوء تغذیه و ناامنی غذایی در پنج استان ایران از جمله استان زرخيز خوزستان خبر داد!
زهرا عبداللهی در گفت‌وگو با ایرنا، گفت که اهالی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، و خوزستان با سوء تغذیه و ناامنی غذایی روبه‌رو هستند. وی افزود که «بر اساس مطالعات میدانی و بررسی‌های انجام شده کمبود ریزمغذی‌ها، آهن و انواع ویتامین‌ها به‌ویژه در کودکان دو تا پنج سال، دانش‌آموزان و زنان باردار در این استان‌ها رو به افزایش است.»

عبداللهی به میزان کوتاهی قد در این استان‌های محروم از جمله کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرده و افزود: «میانگین کوتاهی قد در برخی از این استان‌ها بیش از دو برابر شاخص کشوری است.» وی در ادامه گفت که اهالی این استان‌ها همچنین با افزایش میزان چاقی و بروز برخی بیماری‌های قلبی و عروقی به دلیل مصرف بی‌رویه غذاهای پرچرب، شیرینی‌جات و فست‌فودها مواجه هستند.

وی تصریح کرد: «هم اکنون با مطالعات انجام شده بیش از ۴۷ درصد مرگ و میرها در استان کهگیلویه و بویراحمد ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی و فشار خون بالاست.» مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران، روز چهارشنبه در ادامه توضیح داد که «در ۱۰ سال گذشته بیش از ۴۰ درصد کودکان و دانش‌آموزان کشور با مشکل کم‌خونی و کمبود انواع ویتامین‌ها مواجه بودند. اکنون این معضل تا حدودی کاهش یافته، ولی در برخی شاخص‌ها هنوز با بحران مواجه هستیم.» عبداللهی افزود: «اکنون بیش از ۷۰ و گاهی تا ۱۰۰ درصد دانش‌آموزان کشور با مشکل و کمبود ویتامین دی مواجه هستند.»