به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۰۲ ساعت ۱۸:۴۷
کد مطلب : ۴۹۳۲۵

بيوگرافي رئیس‌جمهور جدید عراق

گروه بين‌الملل: مجلس عراق در نشست امروز (پنجشنبه) ˈفواد معصومˈ را به عنوان رییس جمهوری جدید این کشور انتخاب کرد.
بيوگرافي رئیس‌جمهور جدید عراق
به گزارش خبرگزاری فرانسه، ˈسلیم الجبوریˈ رییس پارلمان عراق فواد معصوم سیاستمدار کرد را به عنوان رییس جمهوری حکومت فدرال عراق معرفی کرد. بر پایه این گزارش، وی متولد سال 1938 میلادی است و جانشین ˈجلال طالبانیˈ خواهد شد. طالبانی از سال 2005 میلادی تا کنون عهده دار ریاست جمهوری عراق بود. در رای گیری پارلمان عراق، معصوم توانست با کسب 211 رای در برابر 17 رای مخالف بر ˈحسین الموسویˈ رقیب خود پیشی بگیرد.

بر پایه این گزارش، معصوم که دیشب (چهارشنبه شب) از توافق گروههای اصلی کرد برای حمایت از نامزدی اش برخوردار شده بود، از انتخاب خود به عنوان رییس جمهوری مطمئن بود. فواد معصوم 76 ساله در دور اول 175 رای کسب کرد و چون دو سوم آرا را بدست نیاورد به همراه نفر دوم به دور دوم و نهایی رفت که در آنجا توانست با کسب 211 رای بطور رسمی جانشین جلال طالبانی شود

فواد معصوم هورامی در سال ۱۹۳۸ در شهر کویه اقلیم کردستان متولد شد، خانواده وی اصالتا اهل روستای ˈخرپانˈ هورامان اقلیم کردستان است. معصوم، در اوایل دهه ۵۰ میلادی برای تحصیل به مصر رفت و با مدرک دکتری، دانش آموخته شد. فواد معصوم پیش از پیوستن به حزب دموکرات کردستان در سال ۱۹۶۴ عضو حزب کمونیست عراق بود. وی در سال های دهه ۶۰ در علاوه بر فعالیتها و مسئولیتهای حزبی در حزب دموکرات، در دانشگاه های بغداد و بصره مشغول به تدریس بوده است.

پس از شکست کردها در سال ۱۹۷۵ و عقب نشینی حزب دموکرات به رهبری بارزانی به سمت ایران، وی از حزب دموکرات جدا شد و در سال ۱۹۷۶ به همراه جلال طالبانی و چندین چهره دیگر اتحادیه میهنی کردستان را تاسیس کرد. فواد معصوم تا سال ۱۹۹۲ دبیر کل اتحادیه انقلابی کردستان را بر عهده داشت. وی پس از سقوط رژیم صدام در سال ۲۰۰۳ عضو مجلس عراق بوده و در سال ۲۰۰۴ به عنوان اولین رئیس مجلس عراق انتخاب شد. بر پایه قانونی نانوشته در عراق، ریاست جمهوری و ریاست پارلمان میان کردها و سنی مذهبان تقسیم شده است. همچنین ریاست دولت را فرد شیعه ای که توسط معصوم انتخاب خواهد شد، بر عهده می گیرد.