به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۲۹ ساعت ۰۸:۴۷
کد مطلب : ۴۸۸۸۵

ایران مرز خود را به روی تانکرهای نفتی اقلیم کردستان عراق بست

گروه اقتصادي: يك سايت عراقي مدعي شد كه ایران مرز خود را به روی تانکرهای نفت اقلیم خودمختار کردستان عراق بست.
ایران مرز خود را به روی تانکرهای نفتی اقلیم کردستان عراق بست
به گزارش سایت Iraq Oil Report اعمال این تحریم نفتی علیه اقلیم کردستان عراق، از تاریخ دهم ژوئیه جاری آغاز شد و باعث شد اقتصاد این منطقه خودمختار با مشکلاتی مواجه شود. از سوی دیگر این اقدام ایران، ضربه اي به شرکت‌های تولید نفت اقلیم کردستان محسوب مي‌شود که در فروش تولیدات نفتی خود با مشکل روبرو مي‌شوند. پیشتر با وجود مخالفت دولت مرکزی عراق، ایران فروش یک چهارم نفت تولیدی اقلیم کردستان را امکان پذیر ساخته بوده است. در روزهای اخیر منابع خبری از اقلیم کردستان عراق گزارش داده اند که ایران مانع رفت و آمد خودروهای حامل کالا با این اقلیم مي‌شود. از ورود دارو به اقلیم کردستان نیز جلوگیری مي‌شود. به نظر مي‌رسد این اقدام های ایران در واکنش به سخنان برخی مسئولان اقلبم کردستان درباره عزم خود برای اعلام استقلال از عراق صورت مي‌گیرد. 

شمخانی: ایران سوخت و مواد غذایی عراق را تامین می کند
دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان این که ناامنی ها در شمال غرب عراق، موجب بروز مشکلات در تامین سوخت و مواد غذایی مردم منطقه شده، گفت: بر اساس درخواست دولت عراق و در چارچوب قراردادهای اقتصادی فی مابین سوخت و مواد غذایی مورد نیاز این کشور را تامین خواهیم کرد.

علی شمخانی روز شنبه در پایان سفر رسمی به عراق در گفت وگو با ایرنا، به تشریح جزییات این سفر پرداخت و گفت: رایزنی های انجام شده با مراجع عظام تقلید ، مقامات دولتی و رهبران احزاب و گروههای سیاسی و مذهبی این کشور تاثیر تعیین کننده در ادراک مشترک نسبت به تهدیدات و ضرورت های سیاسی و امنیتی در سطح دوجانبه و منطقه ای به دنبال داشت.

وی از ناامنی های ایجاد شده در کشور عراق توسط گروه های تروریستی وابسته ،طی 10 سال گذشته به عنوان چالش اصلی دولت برای پیگیری برنامه های اقتصادی و رفاهی پایدار نام برد و اظهار کرد: اولین اولویت دولت و مردم عراق ازمیان بردن تهدیدات امنیتی به منظور ایجاد رونق اقتصادی و رفاه عمومی در این کشور است.