به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۰:۳۷
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۱۴ ساعت ۱۲:۱۵
کد مطلب : ۷۱۲۸۵

خبر تأیید حکم اعدام شیخ نمر تکذیب شد

گروه بين الملل: برادر روحانی شیعه و برجسته‌ترین زندانی سیاسی عربستان خبر تأیید حکم اعدام برای ایشان را تکذیب کرد.
خبر تأیید حکم اعدام شیخ نمر تکذیب شد
به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ «محمد النمر» برادر «شیخ نمر النمر» روحانی مبارز شیعه در عربستان سعودی خبر تائید حکم اعدام شیخ نمر را تکذیب کرد. وی در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر تائید حکم اعدام شیخ نمر، در پیامی در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: دادگاه جزائی پرونده شیخ نمر را به دادگاه تجدیدنظر بازگردانده اما تاکنون هیچ مسأله جدیدی در این پروند رخ نداده است.

پیش‌تر برخی منابع خبری سعودی و همچنین شبکه تلویزیونی اسکای نیوز گزارش دادند دادگاه تجدید نظر عربستان سعودی روز چهارشنبه حکم اعدام شیخ نمر را تایید کرده است. شیخ النمر برجسته‌ترین زندانی سیاسی عربستان محسوب می‌شود که در ۱۵ اکتبر سال گذشته میلادی (۲۳ مهرماه) رژیم سعودی اتهامات واهی از قبیل قیام علیه پادشاه، ایجاد آشوب در کشور و تشویق جوانان به شرکت در تظاهرات علیه حکومت را به شیخ نمر نسبت داده است.

شیخ نمر باقر‌النمر متولد ۱۳۷۹ هجری قمری در عوامیه عربستان و مجتهد شیعه و فعال حقوق بشر عربستانی است. او در پی اعتراضات شیعیان عربستان در سال ۲۰۱۲ بازداشت شد. نخستین بازداشت شیخ نمر در می‌ ۲۰۰۶ میلادی رخ داد. نیروهای امنیتی سعودی او را در بازگشت از بحرین و به دلیل مشارکت در همایشی بین‌المللی درباره قرآن کریم بازداشت کردند.

در اتهام شیخ نمر چنین آمد که «وی از حکومت عربستان خواسته است به وضعیت قبرستان بقیع رسیدگی کرده، مذهب تشیع را به رسمیت شناخته و شیوه‌های آموزشی و درسی (وهابی) کنونی حاکم بر عربستان را تغییر داده یا لغو کند». بازداشت دوم، در ۲۳ آگوست ۲۰۰۸ میلادی رخ داد. آیت‌الله شیخ نمر آل نمر در بیستم تیر نیز۱۳۹۲ در اثر حمله مسلحانه نیروهای امنیتی ربوده و به مکان نامعلومی انتقال داده شد.