به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۵:۳۶
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۲۹ ساعت ۱۱:۱۸
کد مطلب : ۶۳۹۴۱
ابتکار در یک نگاه

افزایش نرخ دلار در بازار؛ آرام و بی سروصدا

گروه سیاسی: روزنامه ابتکار موضوع های پوتین: توافق نزدیک است، براندازان جایی در میان جامعه ندارند و اسناد کودتا در بایگانی ماند را برای انتشار در شماره روز شنبه انتخاب کرد.
افزایش نرخ دلار در بازار؛ آرام و بی سروصدا
این روزنامه با بررسی عنوان پوتین: توافق نزدیک است، نوشت: ولادیمر پوتین در آخرین کنفرانس خبری خود در سال جاری میلادی از برنامه ریزی برای سفر به تهران خبر داد. همچنین رئیس جمهور روسیه از پرونده هسته ای ایران سخن گفت و با اشاره به مذاکرات ایران و گروه 1+5، گفت: دستیابی به یک توافق نهایی بر سر برنامه هسته‌ای ایران بسیار نزدیک است. ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در آخرین کنفرانس خبری خود در سال جاری میلادی با استقبال از انعطاف ایران در مذاکرات هسته‌ای، گفت: دستیابی به یک توافق نهایی بر سر برنامه هسته‌ای ایران نزدیک است چون من معتقدم این کشور انعطاف قابل توجهی از خود نشان داده است.پوتین افزود: من بر این باورم که دستیابی به راه حل نهایی این مسأله بسیار نزدیک است و نمی‌فهمم که چرا تاکنون توافق نهایی حاصل نشده است. امیدوارم که این اتفاق در آینده نزدیک رخ دهد.رئیس جمهور روسیه همچنین گفت که بررسی سفر قریب الوقوع وی به تهران از طریق مسیرهای دیپلماتیک در حال انجام شدن است.

روزنامه ابتکار با بازتاب موضوع براندازان جایی در میان جامعه ندارند، نوشت: حجت الاسلام سید محمد خاتمی در دیدار نمایندگان 70 تشکل دانشجویی سراسر کشور از دانشگاه‌های دولتی و آزاد ضمن تاکید بر این که دانشجویان باید به نقد مجهز شوند و خود، جامعه و قدرت را نقد کنند، تاکید کرد که فضای امنیتی، امنیت ایجاد نمی‌کند. وی همچنین بر لزوم ایجاد زمینه اعتدال، تعامل و گفت و گو در کشور تاکید کرد. رئیس بنیاد باران اظهار کرد: اصلاح طلبان بار ها گفته‌اند با براندازی و براندازان مخالفند. براندازان جایی در میان جامعه ندارند. ما این کشور و نظام و پیشرفت آن را می‌خواهیم و همه در چارچوب این قانون اساسی حرکت می کنیم ممکن است نقد به قانون اساسی هم مطرح باشد اما مبنای حرکت در جامعه قانون اساسی است و قانون اساسی ظرف یکبار مصرف نیست که دور بیندازیم و ما پایبند به این قانون اساسی هستیم و می‌گوییم هر کسی به این قانون پایبند باشد با هر عقیده‌ای، شهروند جمهوری اسلامی است و از همه حقوق شهروندی باید برخوردار باشد و اگر دیگران چیز دیگری می گویند اختلاف ما در همین جاست و باید صبوری و گفت و گو کنیم.

اسناد کودتا در بایگانی ماند، تیتر دیگر این روزنامه است. منابع خبری وزارت امور خارجه آمریکا اسناد حمایت سازمان سیا از برکناری مصدق را منتشر نمی کند چون می‌ترسد این کار دیپلماسی هسته‌ای را تضعیف کند. به گزارش آسوشیتدپرس، وزارت امور خارجه آمریکا انتشار مجموعه ای از اسناد تاریخ روابط خارجی این کشور را که مربوط به حمایت سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) از برکناری محمد مصدق، نخست وزیر ایران در دهه 1950 میلادی است به تعویق می‌اندازد چون معتقد است که این کار به جریان دیپلماسی هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران آسیب می‌زند.این تصمیم در جریان یک نشست در ماه سپتامبر با حضور کمیته مشورتی وزارت امور خارجه درباره اسناد دیپلماتیک اتخاذ شد که هفته گذشته منتشر شده است. سوابق مربوط به روابط خارجی آمریکا نباید بیش از سه دهه محرمانه باقی بماند.استفان رندولف، تاریخ نویس وزارت امور خارجه آمریکا ضمن حضور در این نشست گفت که اسناد مربوط به سیاست های آمریکا در قبال ایران فعلاً منتشر نخواهد شد چون این کار به مذاکرات کنونی با ایران آسیب خواهد زد.همچنین ریچارد ایمرمن، سرپرست این کمیته پس از اعلام تأخیر در انتشار این اسناد از این تصمیم اظهار ناامیدی کرد. به گزارش آسوشیتدپرس، محمد مصدق، نخست وزیر منتخب و محبوب ایران در سال 1953 برکنار شد که برخی جزئیات اسناد طبقه بندی شده در سال گذشته نشان می‌داد آمریکا و انگلیس اقداماتی مخفیانه علیه یکی از هم پیمانان شوروی انجام داده‌اند و سازمان سیا این نقشه را اجرا کرده است. سازمان جاسوسی آمریکا حتی به نقش خود اذعان کرده و در صفحه رسمی خود در اینترنت اعلام کرد به شکل گیری کودتا در ایران کمک کرده است. همچنین باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی سال 2009 خود در قاهره پایتخت مصر گفت که کشورش در اواسط جنگ سرد در برکناری دولت ایران که به طور دموکراتیک انتخاب شده بود نقش داشته است.این انتخاب هنوز موجب سردی و بی اعتمادی در روابط میان ایران و آمریکا علیرغم گذشت بیش از شش دهه است.

روزنامه ابتکار عنوان افزایش نرخ دلار؛ آرام و بی سروصدا نوشت: به نظر می‌رسد نوسانات نرخ دلار هر از چند گاهی به داستان پرحاشیه‌ای برای اقتصاد کشور تبدیل می‌شود. چه آن هنگام که افزایش نرخ دلار به جمشید بسم ا... منتسب شد و چه هم اکنون که این نرخ بی سر و صدا در حال افزایش است و اگر کمی از آهنگ افزایش آن کاسته می‌شود، ملاحظه مردم را می‌کند!

گویا افزایش نرخ دلار به نوعی بازی سیاسی از سوی غربی‌ها مبدل شده و هر زمان که اراده کنند می‌توانند ذخایر ارزی کشورها را مورد هدف قرار دهند. پس از بازی سیاسی و به قول وزیر نفت، توطئه سیاسی آمریکایی‌ها که با همکاری عربستان به وقوع پیوست و در پی آن کاهش جهانی قیمت نفت به تبع کاهش نیافتن عرضه نفت در اجلاس 166 اوپک در دستور کار قرار گرفت، سیاست افزایش نرخ دلار بیش از پیش تقویت شد به طوری که دامنه آن، واحد پولی روسیه ( روپل) را نیز گرفته است.