به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۰:۱۵
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ساعت ۱۰:۴۹
کد مطلب : ۶۱۴۲۰
یک کارشناس اقتصادی:

بستن بودجه با نفت 100 دلاری رویایی است

گروه اقتصادی: یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بستن بودجه با نفت 100 دلاری رویایی است، پیشنهاد کرد که قیمت نفت در بودجه سال آینده حدود 50 دلار در نظر گرفته شود.
بستن بودجه با نفت 100 دلاری رویایی است
محمدهاشم پوریزدان پرست با بیان این‌که موضوع نفت و بودجه سال‌های طولانی در کشور ما به یکی از مسائل مورد توجه تبدیل شده است، اظهار کرد: برخی از سال‌ها بودجه ما با نفت شش و هشت دلاری بسته شده و در سال جاری نیز با مشکلاتی که در بازار نفت بوجود آمد قیمت آن حدود 35 دلار کاهش پیدا کرد. وی با بیان این‌که قیمت نفت به حدود 70 تا 75 دلار رسیده است، تصریح کرد: در سال‌های بعد از جنگ بودجه را براساس قیمت موجود نفت می بستند و طرح‌های عمرانی و اجزا بودجه نیز منطبق با آن بسته می‌شد.

این کارشناس اقتصادی افزود: همین موضوع سبب می‌شد تا با توجه به هزینه‌های دولت دچار کسری بسیار گسترده درآمد شویم و پس از مدتی مجلس و دولت به این نتیجه رسیدند که نفت را در بودجه براساس درآمدهای قابل اطمینان ببندند. پوریزدان پرست با بیان این‌که در سال جاری پس از چند سال ثبات نسبی در بازار نفت درآمدها به شدت کاهش یافت، اظهار کرد: از سوی دیگر تحریم‌ها میزان فروش نفت ما را کاهش داد یعنی صادرات نفت ایران به یک چهارم 4 تا 5 سال پیش رسید و قیمت نفت نیز 30 درصد کاهش یافت.

وی با بیان این‌که این موضوعات دولت را مجبور می کند تا در بودجه 1394 به چند مورد تن دهد، تصریح کرد: موضوع اول این است که واقعیت های تحریم را در نظر بگیرد. یعنی دولت بودجه را حدود یک میلیون بشکه در روز و با قیمتی حدود 50 دلار به ازای فروش هر بشکه نفت ببندد و مابه التفاوت آن نیز در صورت وجود به صندوق توسعه ملی واریز شود. این کارشناس اقتصادی با بیان این‌که برای بودجه 1394 بهترین رقم برای نفت حدود 50 دلار به ازای هر بشکه است درباره راهکارهای جایگزین برای درآمدهای نفتی نیز، گفت: رهبر انقلاب از سال‌ها پیش تذکراتی دادند که مورد توجه دولت‌ها قرار نگرفت.

پوریزدان پرست خاطرنشان کرد: متاسفانه درآمدهای نفتی در سال‌های گذشته باعث شد که مسوولان به سمت ساده‌ترین کار یعنی هزینه کرد درآمدهای نفتی بروند. وی با اشاره به مذاکرات ایران و 1+5 تصریح کرد: این احتمال وجود دارد که توافقات اصلا شکل نگیرد و تحریم‌ها را برندارند که بدین ترتیب فشار بسیاری به کشور وارد می‌شود همان طور که در همین یک سال مذاکرات تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال شده است که اگر مذاکرات با شکست مواجه شود یقینا مسائل تشدید شده و باید به سمت اقتصاد مقاومتی برویم که دشمن به این راحتی نتواند همه چیز ما را تحت تاثیر خود قرار دهد.

این کارشناس اقتصادی با بیان این‌که ظاهرا دولت هم همین برنامه را دارد که بودجه را خارج از تاثیرات تحریم‌ها ببندد، تصریح کرد: در شرایط موجود بستن بودجه با نفت حدود صد دلاری رویایی است و ما شدیدا باید احتیاط کنیم و بودجه متعادلی ببندیم که اگر حوادثی پیش آمد با کسری بودجه مواجه نشویم.
مرجع : ایسنا