به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۳۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۰۱ ساعت ۱۷:۴۸
کد مطلب : ۵۵۶۷۰
اسراييل جنگنده سوریه را سرنگون كرد

جزييات بمباران‌سنگين مواضع‌داعش در سوريه

گروه بين الملل: ارتش رژیم اسراييل اعلام کرد یک هواپیمای سوری را که به بلندی‌های جولان اشغالی نزدیک می‌شد، ساقط کرده و تلویزیون سوریه نیز این خبر را تایید کرده است.
جزييات بمباران‌سنگين مواضع‌داعش در سوريه
رسانه‌ها گزارش دادند که ارتش صهیونیستی با موشک پاتریوت یک هواپیمای سوری را در مرزهای جولان سرنگون کرده است. هواپیمای مذکور یک فروند میگ 21 سوری عنوان شده است. در همین راستا، اسراييل اعلام کرد که به هر تهدیدی به شدت پاسخ می‌دهد.

اين در حاليست كه وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) گفت: حملات هوایی علیه اهداف داعش در سوریه آغاز شده است و طی آن شش جنگنده، بمب‌افکن و موشک‌های تاماهاوک مورد استفاده قرار گرفتند. براساس برخی گزارش‌ها حدود 50 عملیات بمباران توسط جنگنده‌ها و بمب‌افکن‌ها انجام شده است.

آدمیرال جان کربی، سخنگوی پنتاگون گفت: تایید می‌کنم که ارتش آمریکا و کشورهای عضو ائتلاف ضد داعش اقدام نظامی علیه تروریست‌های داعش در سوریه را با استفاده از جنگنده‌ها، بمب افکن‌ها و موشک‌های تاماهاوک آغاز کردند.

در همین حال، خبرگزاری رویترز گزارش داد که در این حملات، ده‌ها تن از اعضای داعش در سوریه کشته و زخمی شدند. دیده‌بان حقوق بشر سوریه نیز تاکید کرد که 120 تن از اعضای داعش و جبهه تروریستی النصرة در حملاتی به حومه ادلب کشته شدند. علاوه بر این مواضع گروه خراسان، وابسته با القاعده که آمریکا آن را خطرناک‌تر از داعش دانسته هدف قرار گرفته است.

یک مقام آمریکایی به شبکه خبری ای.بی.سی گفت: در این حمله هوایی 20 نقطه در داخل و اطراف شهر رقة هدف قرار گرفت. موشک‌های تاماهاوک از یک کشتی در دریای سرخ به هدف‌های مذکور شلیک شدند. بنابر اعلام پنتاگون ناو هواپیمابر جورج بوش در خلیج فارس و نیز دو ناوشکن این کشور در دریای سرخ و مدیترانه در این عملیات مشارکت داشتند و علاوه بر حملات هواپیماها در مجموع 47 موشک تاماهاوک از ناوشکن آمریکا در خلیج فارس شلیک شده است.

در همین راستا، شبکه اسکای نیوز به نقل از فعالان سوری گزارش داد که در این حملات ساختمان استانداری رقة هدف قرار گرفت. در 18 حمله به رقه علاوه بر استانداری،‌ ساختمان‌های امنیتی در غرب این شهر ، پادگان طلائع در جنوب این شهر، ساختمان امنیت ملی سوریه ، فرودگاه نظامی الطبقه، شهر تل ابیض در شمال رقه، مقر تیپ 93 و اطراف آن در شمال این شهر هدف قرار گرفته‌اند.

به گفته "جاناتان کارل"، سخنگوی کاخ سفید پنج کشور عربی در اولین دور حملات در سوریه مشارکت داشتند که شامل اردن، عربستان سعودی، بحرین، قطر و امارات هستند. یک مقام آمریکایی نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز مشارکت کشورهای عربی در این حمله را تایید کرد اما از ذکر نام این کشورها خودداری کرد.

وزیرخارجه بحرین نیز اعلام کرد که کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از جنگنده‌های خود برای هدف قرار دادن مواضع داعش در سوریه استفاده کردند. پیش از این چاک هاگل، وزیر دفاع آمریکا تایید کرده بود که فرماندهی مرکزی آمریکا در نظر دارد اقدامات هدفمندی علیه پناهگاه‌های امن داعش در سوریه انجام دهد که این اقدامات شامل حمله به زیرساخت‌های این گروه می‌شود.

آمریکا همچنین در نظر دارد که 5000 عضو مخالفان سوریه را آموزش داده و برای مبارزه با شبه‌نظامیان داعش تجهیز کند. به اصطلاح مخالفان میانه‌روی سوریه، از سوی آمریکا قدرت مشروع در این کشور شمرده می‌شوند. به گفته هاگل بیش از 40 کشور گفته‌اند که در حملات علیه داعش شرکت می‌کنند و بیش از 30 کشور نیز پشتیبانی نظامی خود را اعلام کردند.

دولت سوریه نیز تمایل خود را برای همکاری در هماهنگ‌سازی حملات علیه داعش اعلام داشته اما مقامات آمریکایی هرگونه همکاری با دولت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه را رد کردند. سوریه نیز هشدار داده هرگونه حمله به خاک این کشور بدون مجوز تجاوز شمرده خواهد شد. از سوی دیگر، منابع مخالف سوری در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی اعلام کردند که یک پهپاد بامداد امروز در استان رقة در شمال سوریه سقوط کرده است. منابع اعلام کردند که این پهپاد پس از این که در ارتفاعی کم بر فراز رقة پرواز می‌کرد، با یک برج ارتباطی برخورد کرده که این مساله باعث سقوط این پهپاد شد.