به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۰۱ ساعت ۱۵:۵۲
کد مطلب : ۴۹۲۸۰
براي دفن شهدا گورستان‌های غزه جا ندارند

به غزه رحم کنید و به دشمنی پایان بدهید

گروه بين الملل: در حالی که در حملات نیروهای رژیم صهیونیستی به نوار غزه تاکنون بیش از 700 فلسطینی شهید و بیش از 4000 تن زخمی شده اند، گورستان‌های غزه دیگر گنجایش جنازه‌های بیشتر را ندارند و مردم غزه مجبورند جسدهای شهیدانشان را در قبرهایی دفن کنند که قبلا جسدهایی در آن دفن شده است.
به غزه رحم کنید و به دشمنی پایان بدهید
ابو هیثم بطش، یکی از ساکنان نوار غزه در خصوص دفن جنازه‌های شهیدان فلسطینی گفت: خانواده بطش که 18 تن از آن‌ها توسط نیروهای اسرائیلی در منطقه "تفاح" واقع در شرق غزه کشته و 50 تن دیگر از آن‌ها زخمی شده‌اند، هیچ مکانی برای دفن شهیدان خود نیافتند و مجبور شدند شهیدانشان را در گورستان منطقه "تفاح" که پر از جنازه بود، دفن کنند یا جنازه‌ها را به مقبره شهیدان ببرند که امکان رسیدن به آن به خاطر حضور نیروهای اسرائیلی در آنجا غیرممکن بود.
وی گفت: خانواده‌ها در نوار غزه همواره ترجیح می‌دهند جنازه‌های شهیدان خود را در گورستان‌های نزدیک خانه‌هایشان دفن کنند تا بتوانند همواره در کنار قبرهای آن‌ها باشند.

ابو هیثم افزود: نیروهای اسرائیلی دو بار فرزندان ما را کشتند. یک بار زمانی که خانه‌ها به طور کامل ویران و جسدها تکه تکه شد و بار دوم که ما را از دفن شهیدانمان در گورستان رسمی و قانونی که همگان مرده‌هایشان را در آنجا دفن می‌کنند، محروم کردند. وی با نهایت حسرت گفت: هیچ کسی در تشییع جنازه‌ها شرکت نمی‌کند و ما قبر خالی برای دفن شهیدانمان نمی‌یابیم، به غزه رحم کنید و به دشمنی پایان بدهید، مردم در خانه‌هایشان کفن پوشیده و منتظر مرگ نشسته‌اند. "میرفت ابوجامع"، روزنامه نگار فلسطینی نیز گفت: پسر عموهایم در حمله ناگهانی نیروهای اسرائیلی کشته شدند. نیروهای اسرائیلی به خانه آن‌ها حمله کرده و هفت کودک و 9 زن را که یکی از آن‌ها پنج ماهه باردار بود، کشتند. نیروهای اسرائیلی موشکی را به سمت خانه آن‌ها شلیک کردند که موجب تکه تکه شدن همه چیز در داخل این خانه شد.

احمد ابوجامع، جوان فلسطینی نیز گفت: گورستان‌ها دیگر گنجایش این همه مرده را ندارند. هر روز تعدادی شهید در آن‌ها دفن می‌شود. برخی خانواده‌ها مجبورند دفن شهیدانشان را به تاخیر بیندازند. وی گفت: شش تن از افراد خانواده من صبح دوشنبه گذشته در حالی که تکه تکه شده بودند، دفن شدند و قبرها را دوباره باز کردند تا بقیه اجزای بدن آن‌ها را دفن کنند. برخی خانواده‌ها در نوار غزه مجبورند جسد شهیدان خود را در قبرهایی دفن کنند که قبلا جسدهایی در آن‌ها دفن شده است. حضر بکر، فلسطینی دیگری که پدرش در حمله نیروهای رژیم صهیونیستی به غرب غزه شهید شده بود، گفت: ما صبح زود به گورستان شیخ رضوان رفتیم اما قبر خالی نیافتیم و تمام قبرها پر از مرده‌ها بود برای همین مجبور شدیم پدرمان را در قبر عمویم که پنج سال پیش بر اثر بیماری مرد، دفن کنیم.
مرجع : ايسنا