به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ساعت ۱۱:۰۱
کد مطلب : ۸۵۹۱۰

طلای جهانی از سقوط ایستاد

گروه اقتصادی: طلا در بازار جهانی در شرایطی که بالا رفتن انتظارات برای افزایش نرخهای بهره در آمریکا امید چندانی برای بهبود قیمت این فلز ارزشمند باقی نگذاشته است، روز سه شنبه در پایین‌ترین سطح پنج سال و نیم گذشته باقی ماند.
طلای جهانی از سقوط ایستاد
هر اونس طلا برای تحویل فوری تغییر چندانی نداشت و 1093 دلار معامله شد. در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر با 0.1 درصد کاهش، 1095 دلار بود. طلا روز جمعه به 1077 دلار در هر اونس سقوط کرد که پایین‌ترین قیمت از فوریه سال 2010 بود و برای پنجمین هفته متوالی کاهش پیدا کرد. قیمت این فلز زرد روز دوشنبه تحت تاثیر سقوط بازارهای سهام چین و ضعیف شدن ارزش دلار اندکی بهبود یافت و با بیش از 10 دلار یا یک درصد افزایش، به مرز 1100 دلار نزدیک شد اما تحلیلگران انتظار دارند قیمت طلا باز هم کاهش بیشتری پیدا کند.

طلا با نزدیک شدن زمان افزایش نرخهای بهره در آمریکا که ارزش دلار را تقویت کرده و به جذابیت این فلز زرد ضربه می‌زند، از چشم سرمایه گذاران افتاده است و سرمایه گذاران دلیل کمتری برای نگهداری طلا به عنوان سرمایه گذاری مطمئن دارند. نرخهای بهره بالاتر تقاضا برای طلا را که دارایی بدون بازده به شمار می‌رود، محدود می‌کند. بانک مرکزی آمریکا روز جاری نشست دو روزه خود را آغاز می‌کند و احتمالا سیاستگذاران این بانک افزایش نرخهای بهره تا پایان سال جاری میلادی را قطعی اعلام می‌کنند.

در شرایطی که قیمت طلا ضعیف‌تر شده است، ذخایر "اس پی دی آر گولد تراست" که بزرگترین صندوق سرمایه گذاری طلای قابل معامله در بورس است، روز جمعه برای هفتمین روز کاهش پیدا کرد و به 21.87 میلیون اونس رسید که منعکس کننده بی‌اعتمادی سرمایه گذاران به طلا است. از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون بهای معاملات آتی طلا بیش از هفت درصد و پلاتین حداقل 18 درصد کاهش داشته اند. بارناباس گان، تحلیلگر بانک OCBC که از میان 20 پیش بینی کننده بازار فلزات ارزشمند در دو سال گذشته درست‌ترین پیش بینی را داشته است، انتظار دارد قیمت هر اونس طلا تا پایان سال به 1050 دلار نزول کند.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل در سپتامبر با 0.03 درصد کاهش، 14.60 دلار معامله شد. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با 0.03 درصد کاهش، به 982 دلار رسید و هر اونس پالادیم با تحویل فوری با 0.8 درصد افزایش، 618 دلار بود.
مرجع : ایسنا