به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۱:۲۵
 
۶۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۱۶ ساعت ۰۹:۳۳
کد مطلب : ۴۷۵۷۰
خبري كه در هاله جام جهانی فوتبال قرار گرفت

متهم اصلی تجاوز به دانش‌آموزان کیست؟

گروه جامعه: در این روزها که جام جهانی فوتبال در راس اخبار قرار دارد و بیشتر جامعه به آن توجه دارند؛ دو خبر حاشیه‌ای ناخوشایند اما مهم‌تر از اصل از آموزش و پرورش خودنمایی می‌کند. در ابتدا، خبر تجاوز معاون مدرسه‌ای در تهران به دو دانش‌آموز منتشر شد و در خبر دوم که ناگوارتر بود؛ تجاوز معلم ورزش مدرسه‌ای که دست کم به چهارده دانش‌آموز تیم فوتبال خود، رسانه‌ای شد.
متهم اصلی تجاوز به دانش‌آموزان کیست؟
محمد صادق احمدوی

اولین واکنش مردم، ابراز ناراحتی برای معصومیت از دست رفته‌ی دانش‌آموزان و مجازات شدید و سریع برای عاملان این جرم است. گویا این واکنش‌ها امری طبیعی و حداکثری باشد. فراخواندن و اخطار به وزیر مربوطه در مجلس، سیاسی‌کاری، هیاهوی رسانه‌ای، سخنان مظلوم‌نمایان اولیاء و... جوهر اصلی این خبر است.

خوب، باید چه کرد؟ چه کسی متهم واقعی است؟ آیا این موضوع همانند دیگر موضوعاتی نیست که سال‌ها در سکوت گذرانده شده‌اند و آموزش و پرورش و اولیاء از ترس آبروی خود، سال‌ها منکر چنین قضایای شدند؟ اگر همین کسانی که امروز به‌عنوان مدعی‌العموم در مجلس و رسانه با حرارت دنبال اهداف خود هستند اگر مسئول بودند این قضایا بسیار دل‌خراش رخ نمی‌داد؟ آیا معلمان دیگر معتمدترین قشر در جامعه محسوب نمی-شوند و ظرف آرامش اولیاء در مدارس تَرک خورده است؟آیا می‌توان از این دست حوادث را پیش‌گیری کرد؟ و...

به‌راستی همه باید به‌صورت تمام قد به احترام خانم پوران درخشان بلند شویم و تعظیم کنیم که رسالت خود را در تلنگر زدن به جامعه در مورد تجاوز جنسی و آثار آن به کودکان که هیچ نمی‌دانست را در فیلم هیس! دختران فریاد نمی‌زنند، به نحو احسن انجام داد. جامعه مسئولین و رسانه ملی چه کردند؟ تنها سکوت. گویا جامعه ما هنوز به‌ویژه کسانی که متصدی امور هستند خجالت می‌کشند که درباره‌ی برخی از امور واقع، به‌راحتی در جامعه صحبت کنند. گویا این موضوع باید همانند موضوع ایدز است که سونامی آن بیماری غیرقابل درمان، جامعه را تا آنجا تحت تاثیر خود قرار داد که برخی از مسئولین خواب‌زده هم نگرانی آن را در نزدیکی نزدیکان خود حس کرده‌اند.

زمانی این موضوع باعث ناراحتی بیشتر می‌شود که تمام ظواهر جامعه‌ی رسمی ما را نمادهای مذهبی و عقلانی پر کرده است. اگر این موضوع در کشورهای غربی و لیبرال رخ می‌داد، در بوق و کرنا می‌کردیم که در آن جوامع غیردینی رخداد این امر کاملاً طبیعی است و درمان آن هم تنها در اختیار ماست. بله! درمان آن هم در اختیار ماست اما آیا خود به آن عمل کرده‌ایم؟ به‌صورت قاطع می‌توان اعلام کرد خیر. نه مسئولین آموزش و پرورش، نه شورای عالی انقلاب فرهنگی، نه وزارت بهداشت، نه صدا و سیما، نه عالمان دینی ما، و از همه مهم‌تر نه پدران و مادران. بله! هر یک از ما و مسئولین در این فاجعه سهیم هستم و باید در پیشگاه خداوند منان و عصمت کودکانه فرزندانمان پاسخگو باشیم که جهلمان بر عقلمان چیره گشت و سکوت بی‌جا را با حیاء و شرم اشتباه گرفته‌ایم.

نقطه مرکزی تمامی این رخدادها در این است کسی به این دانش‌آموزان آموزش جنسی نداده است. در خبری تجاوز معاون مدرسه به دو دانش‌آموز آمده بود که حتی برخی از دانش‌آموزان دیگر این صحنه را دیده‌اند اما متوجه نشدند که چه رخ می‌دهد. عده‌ای شاید هنوز بر این باورند که باید در این موضوعات سخنی نگفت و خود شخص به‌صورت جستجوهای کنجکاوانه و بعد از سن بلوغ، اطلاعاتی به دست آورد.

چند سال پیش به‌صورت اتفاقی در تاکسی، برنامه‌ی رادیویی نادری گوش می‌دادم که درباره‌ی آموزش مسائل جنسی بحث می‌کرد. جمله‌ی کلیدی در این برنامه از سوی کارشناس برنامه این بود که باید به کودکان خود آموزش جنسی داد آن هم از سن 6 یا 7 سالگی. این آموزش حداکثر شامل دو یا سه جمله آمرانه است که کودک بااهمیت آن آشنا شود: پسر یا دخترم، برخی از اعضای بدن تو خصوصی هستند و هیچ‌کس نمی‌تواند آن‌ها را لمس جز پدر و مادر و دکتر. اگر کسی قصد چنین کاری داشت باید مقاومت کنی و حتی برخورد کنی و به پدر و مادرت سریع خبر بدهی. همین و بس!

بله! این هم آموزش جنسی است اما متناسب با سن آن کودکان. در دین ما گفته شده است باید احکام را قبل از رسیدن به سن بلوغ فرا گرفت و این وظیفه اصلی بر عهده پدر و مادر است و بعد آموزش و پرورش و عالمان دینی. کافی است از خود بپرسیم که چند درصد ما این احکام و آموزش‌های آن را از راه درست و صحیح آن آموخته‌ایم و یا چند درصد ما به فرزندانمان آموزش داده‌ایم یا قصد داریم چنین کاری را انجام دهیم.

نگارنده این مطلب بر این اعتقاد است که به‌واقع نمی‌توان به‌صورت کامل تجاوز به کودکان را در جامعه به صفر رساند اما می‌توان با آموزش‌های مناسب و بررسی‌های میدانی توسط اولیاء، وقوع آن را به حداقل رساند. زمانی که مسعود شجاعی در برنامه نود درباره‌ی مدارس فوتبال هشدار داد، چه تعداد از اولیاء و یا مسئولین مجوز فعالیت یا سلامت اخلاقی مربیان این مدارس قارچ گونه را بررسی کردند؟

آری! در هر جامعه‌ی بیمار روانی وجود دارد و نمی‌توان همه را زیر ذره‌بین قرار داد اما می‌توان با آموزش‌های صحیح با توجه به سن و مقطع تحصیلی عوارض این موارد را به حداقل رساند. نکته مورد مغفول تنها مورد مذکور نیست بلکه بسیاری از ناتوانی‌های جنسی منشأش از دوران بلوغ شروع می‌شود اما اولیاء و مدارس به خود اجازه نمی‌دهند که در این موضوع به‌راحتی با نوجوان سخن بگویند. باید متذکر شد که یکی از مقامات وزارت بهداشت چندی پیش اعلام کرد که سی و پنج در صد مردان ایرانی دچار ناتوان جنسی هستند. و بیشتر این ناتوانی‌ها با اصلاح رفتار جنسی در نوجوانی و آموزشهای مناسب در دبیرستان قابل پیش‌گیری است.

باید انقلابی در رفتار خود داشته باشیم. خود یعنی همه ما. تک‌تک افراد جامعه. شاید بیشتر از همه این نیاز برای مدیران و به‌ویژه نمایندگان مجلس خودنمایی می‌کند و در کلاس درس کارشناسان نشسته و تلمذ کنند تا دیگر به‌صورت سلبی و تهدیدی با این امور برخورد نکنند. آموزش و پرورش هم می‌تواند به‌اندازه هزینه‌ی توپ پلاستیکی مدارس، برای این دانش‌آموزان هزینه آموزش سلامت جنسی کند. اولیاء به‌واقع غافل‌تر از مسئولین هم باید به این دید برسند که هیچ کسی دلسوزتر از خود آن‌ها به فرزندانشان نیستند و فرزندانشان در این معرکه خطرناک زندگی تنها و تنها هستند و به نام مدارس و آموزشگاه‌ها اعتماد نکنند.

باید خاطر نشان شد که چاره‌ای از آموزش از این دست موضوعات نیست و باید در چارچوب اخلاق و عقلانیت، جامعه را از سکوت پر صدا به‌سوی گفتگو و آموزش آرام سوق داد. در پایان، نگارنده به غیر از اینکه برای این کودکان که تا آخر عمر باید با این فاجعه دست و پنجه نرم کنند، آرزوی صحت و آرامش دارد؛ همانگونکه عده‌ای خود را پاسخگوی تاریخ در مورد کاهش زاد و ولد می‌دانند، معتقد است که درباره‌ی موضوع مورد بحث نه تنها باید به تاریخ پاسخگو بود که باید بسیاری در پیشگاه خداوند متعال و کودکان کشورمان درخواست عفو کرده و سعی بر اصلاح جدی آن کرد.

مهندس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۶ ۰۹:۴۱
خانم پوران درخشان دیگه کیه؟! (240074)
شاهرخ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۶ ۱۶:۰۸
عزیزم متاسفم برات که فیلمساز بزرگی چون خانم پوران درخشنده رونمیشناسی.... (240216)
من
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۶ ۱۷:۲۰
بابا بدبخت که فش نداده همه منفی میدن یه بار دیگه بخونین متوجه میشین! (240244)
خودمونی
United Arab Emirates
۱۳۹۳/۰۴/۱۶ ۲۰:۲۷
جامعه دچار بیماری بدی شده است .
هرچقدر هم بکویم ((همه چی آروم )) دروغ گفته ایم. (240302)
مدیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۶ ۰۹:۴۳
من خودم مدیر
چطور شخصی به خودش این اجازه را می ده که چنین کار بکنه امن ترین جا بعد خانواده باید مدرسه باشد.ب اشد مجازات باید برخورد شود (240075)
رحمتی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۶ ۱۰:۴۸
کشور از درد بی اعتمادی می سوزد و متاسفانه نشانی از او در بین نیست (240100)
سعیدمیرزاخانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۶ ۱۱:۰۶
با این شرایط در مدارس دوربین مخف کار گذاشته شود و از دانش آموزان کمیته مستقلی تشکیل شود با خطا کاران برخورد قانونی انجام گیرد تا این روند کم شود (240107)
سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۶ ۱۳:۲۳
دوست عزیز با این کارها مشکل حل نمی شود باید دید چرا در کشوری که دین حاکم است وحکومت هم اسلامی است چنین اتفاقاتی می افتد؟چرا معلمی که در ایران روزگاری مقام قدیسی داشت به اینجا رسیده است؟ ریشه ای باید برخورد کرد با دوربین مخفی که کار درست نمی شود.در مدرسه دوربین مخفی می گذارید تضمین می دهید که معلم در بیرون این کارها را نکند؟! بنده چنین تضمینی را نمی دهم.می دانید مشکل این است که اخلاق از میان رفته با این کارها هم نمی شود جامعه را بیمه کرد.اینکه می گویند اخلاق بر دیانت ارجح است درست می گویند.اگر فردی ... (240140)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۶ ۱۱:۰۷
گویا اندیشه برخی مسئولین کوچکتر از همه این موضوعات باشد. (240109)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۶ ۱۱:۴۷
صرف آموزش به كودكان كفايت نميكند ضمن آنكه كودك در معرض تهديد دچار ترس شديد ميشود . چرا بجاي معلمان زن در مدارس پسرانه از معلم مرد استفاده ميشود !!؟؟مشكل اصلي در همين نكته ظريف است .از وزير آموزش و پرورش ميخواهم به اين پرسش پاسخ دهند .در مقطع دبستان با توجه به سن كودك بايد بطور كل معلمين مرد را حذف و از معلمين زن استفاده كرده تا هم نتايج تحصيلي بهبود و هم از پرورش مادرانه برخوردار وهم شاهد اين اتفاقات ناگوار نبود (240120)
123
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۶ ۱۱:۵۴
آبروي دزد-متجاوز -اختلاص كننده-زناكارو... مهمتر از درد اين ملت است. (240122)
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۶ ۱۱:۵۶
متاسفانه آمار و حوادث واقعی خیلی بیشتر از چیزیست که ابراز می شود و اتفاقا دولت و نظام باید قبح این مسئله را از بین ببرند و نه اینکه پنهانش کنند. تجاوزات در سالهای گذشته در باغهای اطراف اصفهان، شمال و .... و نیز تهدیدهای گروههایی به اینکه به زنان بدحجاب تعرض می کنند مطمئنا آمار این قضیه را در کشور ما خیلی بیشتر کرده است. برخلاف ادعایی که دارند با این همه نیروی نظامی و منکراتی و دینی و .... به شکل شرم آوری امنیت جسمی و جنسی در کشور ما بسیار ضعیف است و هیچ آموزش، نظارت و کنترلی در این حوزه نداریم! (240123)
شیما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۶ ۱۲:۰۰
چرا هیچ آموزشی در این زمینه در مدارس و برای زنان وجود ندارد؟ در کشورهای دنیا در کلانتریها و مراکز پلیس در محله ها به زنان آموزش دفاع شخصی می دهند در مدارس نظارت بسیار شدیدی بر روی معلمان هست و به بچه ها آموزش کامل می دهند که تاحد زیادی باعث پایین آمدن آمار این تجاوزات یم شود اما اینجا حتی اشاره هم نمی شود؟! برعکس آمارش را پنهان می کنند و بعد می گویند ما اینجا امنیت داریم!!!!! فکر نکنم هیچ جای دنیا اینقدر نسبت به این امر بی تفاوت باشند که در کشور اسلامی ما!!!!! (240124)
adab
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۶ ۱۲:۰۶
این تنها نمونه ی کوچکی از میلیونها بی اخلاقی و بی دینی و بی حیایی در کشور به ظاهر اسلامی ماست.
سیاست نظام در رسانه یی نکردن و لاپوشانی کردن موضوعات این چنینی فقط به ضرر مردم بیچاره ی ما تمام خواهد شد. (240127)
شاهد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۶ ۱۲:۰۸
الو! دلواپسان کجان پس!! فقط وقتی حقوق هسته ای شون به خطر میفته دلواپس میشن؟! دانش آموزان مدرسه و تجاوز و اینها اصلا جزو مباحث اسلامی نیست اما انرژی هسته ای خیلی بحث اسلامیییه (240128)
صحرا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۶ ۱۲:۱۱
lمسولین گزینش ها (240129)
سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۶ ۱۳:۰۳
بچه ها از من وشما چشم و گوششان باز تراست.برای دختران جشن تکلیف که می گیری خودش هزار پیام دارد.این گوشیهای موبایل دست بچه های دبستانی اتفاقات عجیبی را رقم می زند.از مدیران مدارس دخترانه بپرسید. از دانش آموزان بپرسید.بچه ها می دانند.اتفاقا برخی مسائل اجتماعی آنها را دریده کرده و تمایلات جنسی را در ایشان بیدار.این است که خطر است. همه چیز فروپاشیده باور کنید.این بحث های بهداشتی وآب کشیده شما مال حالا نیست. اکنون باید با بچه ها خیلی بازتر برخورد کرد.فکر می کنید این بچه ها بچه های زمان ما هستند؟در جامعه ... (240138)
شهروند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۶ ۱۳:۵۶
احسان علیخانی بد نیست خانواده این بچه ها رو بیاره تو برنامش یا مادر ستار بهشتی رو بیاره و ازش دلجویی کنه همه مشکلات مملکت گل و بلبلمون خانه سالمندان و بچه های کار نیست (240147)
من
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۶ ۱۴:۲۱
من به جمله" معصومیت از دست رفته دانش آموزان " اعتراض دارم
ذهن تون و دیدتون رو اصلاح کنید .
این بچه ها هنوز هم معصوم هستند و فقط یک تجربه بد داشتن که باید بهشون کمک بشه احساس شرم نداشته باشن (240153)
روانشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۶ ۱۵:۱۵
واقعا نمیدونید چه بحران های شخصیتی اکثر این بچه هارو در سنین بزرگسالی درگیر میکنه...,باید اشد مجازات واسشون در نظر گرفته بشه.. (240181)
مرندبهزاد
United States
۱۳۹۳/۰۴/۱۶ ۱۵:۴۳
حتما این تجاوزگرها زمان بچگی مورد تجاوز قرار گرفته اند و الان دارند عقدهاشونو سر بچه های مردم درمیارند.... (240199)
مش مندلی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۶ ۱۵:۵۸
کارهای غیراخلاقی درهمه اصناف وجودداردفقط به معلمان زوم نکنید.ازآموزش وپر ورش عقب مانده چه توقعی دارید.برای راهیان نورونظامیگری درمدارس وهزارویک چیز بیفایده وقت ومطلب دارندامامتاسفانه دربرنامه درسی بچه هاجای تربیت مد نی وتربیت جنسی واجتماعی شدن وآشنایی باپیچ های خطرناک دوران نوجوانی ومواجهه بارفتارهای پرخطرومهارتهای زندگی برنامه ومطلب درسی وجود نداردواز معلمان بدبخت می خواهند کیلویی به دانش آموزان نمره الکی بدهند تادر صدافت کاهش یابد.کشورهای پیشرفته آموزش وپرورش پیشرفته دارند. (240207)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۶ ۱۶:۵۹
اینا ک مشکل نیست!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
تنها مشل ما ساپورته ک تو مجلس نشونش میدن. :( (240239)
دبیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۶ ۱۷:۳۹
عمل بسیار منزجر کننده ای است ولی این موضوع را نباید به پای همه معلمان و کارکنان دلسوز مدارس نوشت بیشتر معلمان و مدیران دانش آموزان را فرزند خود می دانند (240253)
باور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۶ ۱۸:۱۲
تمام ارزش ها در کشور من لگدمال شده.......
فقط فریاد!!!!!!!!!!! (240265)
ابوالفضل استواری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۶ ۱۸:۱۴
به عنوان یه معلم بازنشسته فقط احساس شرم می کنم و شرمنده شکستن این اعتماد هستم.نمی دونم چی بگم (240267)
حمید رضا
۱۳۹۳/۰۴/۱۶ ۱۸:۴۶
واقعا چرا؟ به کچا داره میره این کشور تا چند سال پیش معلم که می دیدی باهاش دوکلمه حرف میزدی یه معلم همسایت بود احساس غرور می کردی ولی الان بعضیا شدن گرگ تو لباس بره به کی میشه اعتماد کرد خدایا چه صبری داری (240280)
معصومه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۶ ۱۹:۳۹
صدا و سیما و برادران برنامه بیست و سی کجا هستند اگه این اتفاق تو امریکا می افتاد اقایون تا یک هفته خوراک برنامه های صدا و سیما میکردنش.واقعا خجالت داره رسانه میلی (240291)
علي
Romania
۱۳۹۳/۰۴/۱۶ ۱۹:۵۴
در كشور ما همه بي تفاوت شده اند .ازين شرمسارتر هم درجامعه ميتواند اتفاق بيافتد اگر دربلاد كفر اين عمل صورت بگيره لااقل چند نفري باغيرت توخيابونا راه ميافتندواعترا ضزميكننداما توااين كشور دزدي اختلاس فساد تجاوز ميشه وهمه بي تفاوت .و....هسنتد (240294)
نا نا
United States
۱۳۹۳/۰۴/۱۶ ۲۲:۴۶
مدیران باید بادقت معلمین را گزینش کرده وروی رفتار انها نظارت کنند مدیر بی توجه باید شدیدا مجازات بشه درمدرسه وخانه باید به بچه اموزش دادومسيولین هم نباید مخفی کاری کنند مو ضوع مهمه عهد حجر که نیست اگه سر بچه اشون بیاد باز مخفی بازی میکنند؟ (240326)
خروس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۶ ۲۳:۳۹
دانش اموزان پسرا بودن یا دختر ؟؟ (240331)
سولدوز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۶ ۲۳:۵۷
معلمی شغل انبیاست و جز مقدس ترین شغلهاست. ولی متاسفانه طی چندین سال اخیر تعداد بسیار زیادی نالایق این سمت مقدس را عهده دار شده اند که به نظر من باید اصلاحات اساسی در بین این قشر اجتماع فرهنگی صورت بگیرد. (240334)