به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۱/۰۹/۱۱ ساعت ۲۲:۵۳
کد مطلب : ۷۰۶۹

کنترل مخالفان بر تاسیسات نفتی سوریه

گروه بين‌الملل: منابع مخالفان سوري مدعي شدند كه کنترل حوزه‌هاي نفتی سوریه در مناطق شرقی کشور به شکل کامل از دست نظام خارج شد.
کنترل مخالفان بر تاسیسات نفتی سوریه
بر اساس این گزارش نیروهای دولتی روز جمعه پس از هجوم سنگین مخالفان نتوانستند در برابر آنها مقاومت کنند و یکی از بزرگترین و قدیمی ترین میدان‌هاي نفتی سوریه واقع در شمال شهر "المیادین" در منطقه دیرالزور از دست آنها خارج شد. طبق این گزارش پس از تسلیم شدن ۴۵ تن از افسرانی که محافظت از میدان‌هاي نفتی را سازماندهی می‌کردند این تاسیسات به دست نیروهای مخالف افتاد.
پیشتر رژیم اسد در منطقه "کونوکو" بین شهرک طابیه و خشام کنترل میدان نفتی "جفیره" را از دست داده بود و۵۰ تن از محافظان آن به دست مخالفان کشته شده بودند.
به گزارش العربيه، با اینکه نیروهای دولتي هنوز مناطق نفتی التیم، المزرعه، الخراطه، الهماش و البشری واقع در غرب دیرالزور را در کنترل دارند اما تمام پالایشگاه‌هاي این مناطق از کار افتاده و خط لوله نفتی و ایستگاه‌هاي پمپاژ این تاسیسات کاملا متوقف شده است. برخی از این تاسیسات بر اثر بمباران جنگنده‌هاي ارتش و برخی دیگر نیز در بمب گذاری‌ها نابوده شده‌اند.

مناطقی که تاسیسات نفتی سوریه در آن قرار دارند از مراکز اصلی درگیری میان نیروهای اسد و مخالفان است. این تاسیسات به تولید نفت خام و پالایش آن و همچنین تولید گاز طبیعی و دیگر فرآورده‌هاي نفتی می پرداختند. قبل از آغاز اعتراضات در سوریه تاسیسات نفتی سوریه بوسیله چند شرکت خارجی و داخلی به صورت مشترک اداره می شدند. دولت سوریه ضرر و زیان ناشی از متوقف شدن فعالیت این تاسیسات را میلیون‌ها دلار برآورد کرده است.
دکتر سعید هنیدی وزیر نفت سوریه ماه گذشته در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرده بود که این کشور بر اثر تحریم‌هاي اقتصادی و متوقف شدن فعالیت بخش تولید نفت بیش از ۳۰ میلیون دلار زیان دیده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *