به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۱۲
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۰۶ ساعت ۰۷:۱۸
کد مطلب : ۷۵۶۹۷

داعش و مجازات پوشيدن کفش پاشنه بلند

گروه بین‌الملل: دو زن عضو گروه "القناصه" مي‌گويند: هر زني که در قلمرو حکومت داعش، عبا نپوشيده باشد يا کفش پاشنه بلند پا کرده باشد، ۴۰ ضربه تازيانه مي‌خورد و حتي زنان کهن‌سال هم از اين قاعده مستثني نيست.
داعش و مجازات پوشيدن کفش پاشنه بلند
ديلي اکسپرس در گزارشي از افرادي که از بخش زنان داعش فرار کرده‌اند، به بررسي وحشي‌گري‌هاي اين گروه در برخورد با زنان پرداخته است. دو زن از واحد پليس زنان داعش، روايت‌هاي تکان دهنده‌اي از زندگي‌اشان در ميان اين گروه گفته‌اند که چگونه با ناقضان قانون شريعت داعش برخورد مي‌شود. اين دو زن بعد از فرارشان از گروه تروريستي داعش در شهري در جنوب ترکيه مخفي شده‌اند و مي‌گويند که بعد از فرارشان از القناصه، در ترس زندگي مي‌کنند که نکند به دست نظاميان داعش اسير شوند.

گروه القناصه که در اوايل سال ۲۰۱۴ تشکيل شد، مسوليت دارد که زنان محلي را به قوانين داعش مقيد کند، قوانيني مانند پوشش کامل و صرفا همراهي با مردان موقعي که در انظار عمومي قرار مي‌گيرند. يکي از اين زنان که خود را با نام مستعار"دوعا" معرفي مي‌کند، مي‌گويد که از اينکه مجبور شده است متخلفان از قانون شريعت داعش را تازيانه بزند، نادم است. او که بيست سال دارد، پس از آن که شوهر سعودي‌اش، خود را در منفجر کرد، سوريه را ترک کرده است. وي در خصوص سطوح مجازات در داعش مي‌گويد که اگر زنان تلاش کنند که از داعش بگريزند، آنان را دستگير مي‌کنيم و ۶۰ ضربه تازيانه مي‌زنيم.

دوعا مي‌گويد: هر کس عبا نپوشيده باشد يا کفش پاشنه بلند پا کرده باشد، هم ۴۰ تازيانه مي‌خورد. از اينکه مجبور بودم زنان کهن‌سال را به خاطر نپوشيدن لباس‌هاي مناسب شلاق بزنم، ناراحتم. آن‌ها مثل مادرم بودند، بله شايد دختر‌ها بايد پوشش مناسبي مي‌داشتند اما زنان مسن نه. آن‌ها شلاق مي‌خوردند و مورد تحقير قرار مي‌گرفتند. زن ديگري که خود را "‌ام اوس" معرفي مي‌کند، مي‌گويد که زنان زيادي از اروپا تا ژاپن در اين گردان مشغولند. براي عضو شدن در القناصه، بايد چهار هفته آموزش کار با اسلحه ببيند و ساعتي هفتاد پوند در ماه دريافت مي‌کنند تا در خيابان‌ها، گيت‌هاي بازرسي و خانه‌ها پاسباني کنند.

وي مي‌گويد: يک زن بريتانيايي ديدم که اسمش "‌ام بکر" بود و به رقعه آمده است چون فکر مي‌کرد دين حقيقي اينجاست. همه به اين شهر مي‌ايند تا با کافران بجنگند و عبادت مي‌کنند و روزه مي‌گيرند. "ام اوس" هم مانند ساير زنان، به عقد جنگجويان خارجي در آمده بود. شوهر اولش فرمانده ترک بوده است و در جنگ کشته شد. سپس او را وادار کردند چند ماه بعد از مرگ شوهر اولش با يکي از مبارزين مصري ازدواح کند که بعد‌تر از داعش گريخت.‌ ام اوس مي‌گويد هيچ وقت شوهرانش را دوست نداشته است.

وي مي‌افزايد: با او ازدواج کردم چون چاره ديگري نداشتم. بيشتر اوقات در خانه والدينم بودم چون او خانه نميآمد. رفتارش عادي بود اما دو سه روز به خانه مي‌امد و بعد به جنگ مي‌رفت. شايد در طول يکسال، کمتر از يک ماه باهم بوديم و بعد‌تر هم که کشته شد. "دوعا" و "‌ام اوس" هر دو به صورت غير قانوني در ترکيه هستند و مي‌گويند از سوي جنگجويان داعش تحت پيگردند. طبق کنسرسيوم تحيليل و برسسي تروريسم، تيپ القناصه با هدف شناسايي مرداني که با لباس زنانه مي‌خواهند از شناسايي در گيت‌هاي بازرسي خودداري کنند، تشکيل شده است.

هفته گذشته، گزارش‌ها حاکي از آن بود که يک مادر بريتانيايي که به داعش پيوسته بود، از زنان اين گروه فيلم برداري کرده است. اين کليپ ويدئويي که به نظر مي‌رسد مادر دو فرزند به نام سالي چهل پنج ساله ان را فيلم برداري کرده است، ‌ارتشي از زنان را نشان مي دهد که با اسلحه گرم رژه مي‌روند و تحت آموزش هستند. يکي از چهره‌هاي اصلي القناصه، که گفته مي‌شود اقصي محمود نام دارد و جوان ۲۰ ساله‌اي از گلاسکو است در سال ۲۰۱۳ به خاورميانه گريخت. او ۳ دختر مدرسه‌اي را از مدرسه‌اي در لندن آموزش داد و جذب داعش کرد، گرچه محمود اين مساله را انکار مي‌کند اما به نظر مي‌رسد اين دختران به سوريه گريخته‌اند
مرجع : انتخاب