به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۵/۰۹ ساعت ۲۲:۳۸
کد مطلب : ۱۴۲۰۷
۱۲ کشته در سقوط مینی‌بوس در دریاچه سدکارون

ميني‌بوس چگونه داخل دریاچه افتاد؟

گروه حوادث: یک دستگاه مینی‌بوس که کمک بارج در حال عبور از دریاچه سد کارون ۳ بود دچار حادثه شد و در داخل دریاچه افتاد كه متأسفانه ۱۲ نفر جان خود را از دست دادند.
ميني‌بوس چگونه داخل دریاچه افتاد؟
معاون بهره‌برداری سد و نیروگاه سازمان آب و برق خوزستان با بیان جزئیات حادثه اظهار کرد که به دلیل رعایت نکردن نکات ایمنی از سوی راننده مینی‌بوس این خودرو با تعدادی سرنشین در دریاچه سقوط کرد. حبیب‌الله جعفری با اشاره به اینکه هنوز آمار سرنشین این مینی‌بوس دقیق نیست، به تجمع اهالی در منطقه اشاره کرد و گفت: متاسفانه راننده مینی‌بوس مسائل ایمنی را رعایت نکرده و واضح است که ماشین در وضعیت خلاص بوده و با پهلو گرفتن بارج، مینی‌بوس دچار حادثه شده و در دریاچه افتاده است.

وی با تاکید بر اینکه راننده مینی‌بوس از ماشین پیاده شده، گفت: با توجه به تجمع اهالی هنوز نمی‌توان موضوع را از نزدیک رصد کرد اما آمار بیان شده بر اساس گزارش‌های بخشدار مرکزی شهرستان دهدز است. معاون بهره‌برداری سد و نیروگاه سازمان آب و برق خوزستان در ادامه تاکید کرد که در دریاچه سد کارون ۳، سه ایستگاه وجود دارد و با توجه به اینکه هنوز راه جایگزین تکمیل نشده، ترابری دریایی فعال است.

جعفری خاطرنشان کرد: مسئول ترابری دریایی پیمانکار سد بوده که پس از تحویل کارون ۳ به سازمان آب و برق خوزستان توسط آب نیرو، این سازمان با پیمانکار قبلی قرارداد بسته است که قرارداد با پیمانکار از طریق مناقصه و حضور شرکت‌های واجد شرایط و دارای گواهینامه صورت گرفته است.

وی همچنین گفت: پیمانکار موارد بیمه و کلیه نکات قراردادی را رعایت کرده است. حسین درخشان سخنگوی سازمان امداد و نجات هم اعلام کرد: ۱۶ نفر در این حادثه دچار سانحه شده‌اند که پس از عملیاتی چند ساعته، تعدادی از آن‌ها نجات یافتند، اما متأسفانه ۱۲ نفر جان خود را از دست دادند.

مدیرکل هلال احمر استان خوزستان هم  گفت: این مینی با ۱۵ مسافر قرار بود از طریق دوبه به آن سوی دریاچه سادات حسینی در شهر دهدز از توابع شهرستان ایذه در استان خوزستان منتقل شود که متاسفانه واژگون شد. علی عسکر ظاهری عنوان کرد: ۱۵ مسافر و یک راننده به درون آب عمیق دریاچه پشت سد کارون سه افتادند که تلاش ها تنها منجر به نجات چهار نفر شد ولی متاسفانه به علت عمق بالای این دریاچه، ۱۲ نفر از هموطنان غرق شدند و زنده نمادند.

وی افزود: همه اجساد از درون آب خارج شده اند ولی باید عنوان کرد که دریاچه سد کارون سه بسیار عمیق است و باید فکری اساسی برای آن کرد. به دنبال آبگیری سد کارون۳، مجموعه روستاهای سادات حسینی در شهر دهدز هشت سال است که در محاصره آب دریاچه پشت سد کارون ۳ هستند. این روستاه ها با جمعیتی بالغ بر ۱۲ هزار نفر، ۱۵ روستا و دو هزار و ۴۰۰ خانوار با گذشت هشت سال از آبگیری سد کارون۳ هنوز در محاصره آب قرار دارند.

اهالی این روستاه ها سالهاست که از دوبه و قایق برای عبور از دریاچه سد کارون استفاده می کنند اما گاها همین دوبه یا قایق هم نیست یا ساعت فعالیت آن که از ساعت هشت صبح تا هشت عصر است به همین دلیل در مدت نصف روز امکان خروج از منطقه وجود ندارد. متاسفانه تاکنون سه نفر از اهالی سادات حسینی براثر بیماری قلبی و دیر رسیدن به بیمارستان ایذه که ۱۰۰ کیلومتر فاصله دارد جان خود را ازدست داده اند. آنها می گویند از سد کارون۳ فقط از دست دادن زمینهای کشاورزی و محاصره شدن در سختی ها به ما رسیده است.

۱۳۹۲/۰۵/۰۹ ۲۲:۴۲
طبق معمول راننده مقصره نه مینی بوس دهه 40 - 50 (101094)
ایذه ای
۱۳۹۲/۰۵/۰۹ ۲۲:۵۱
14 نفر کشته شدن (101101)
۱۳۹۲/۰۵/۱۰ ۰۲:۲۶
14 نفر کشته لایک داره ؟؟؟ (101196)
۱۳۹۲/۰۵/۰۹ ۲۲:۵۳
مردم این روستاها دارن تاوان کارهای کارشناسی نشده وزارت نیرو رو میدن
چرا این مناطق بعد از گذشت 10 سال از افتتاح سد کارون 3 هنوز جاده ندارند. با افتتاح کارون 3 جاده این روستاها زیر آب رفت (101102)
۱۳۹۲/۰۵/۱۰ ۰۰:۳۰
به همه نظرات باید احترام گذاشت اما منفی دادن این دوستمون به این نظر !!! (101155)
محسن
۱۳۹۲/۰۵/۰۹ ۲۳:۳۵
تا احمدی نژاد نرفته پیدا کنید پرتقال فروش را واقعا که!!!! (101121)
حلزون بدون لاک!!!!
۱۳۹۲/۰۵/۰۹ ۲۳:۳۶
اینم از افتخارات زرین دولت کریمه دهم (101122)
۱۳۹۲/۰۵/۱۰ ۰۰:۰۸
این هم دست گل جدید سد سازها! سد سازی یعنی تخریب محیط زیست ، یعنی سود های سرشار برای افراد و شرکتهای محدودی در هر پروژه سد سازی که بساده گی مجوزهای زیست محیطی را میخرند ویا دور می زنند بخاطر این سود هاست که در حالیکه هنوز کانالهای ابرسانی سدهایی که 40 سال عمر دارند و به پایان عمرشان رسیده اند ساخته نشده ولی سد های جدید افتتاح میشوند، سد در کشور ما یعنی چیزی که فقط برای پرورش اردک و قایق سواری و گاه مهار سیلاب خوب است و دیگر تقریبا یعنی ضرر یعنی نابودی تالابها و گردو خاک در جنوب و غرب ایران، یعنی نابودی درناها و تالابهای ایران و نابودی زمینهای حاصلخیز در پایین دست مثلا در دشت خوزستان که جزیی از هلال حاصلخیز خاورمیانه است ویا نابودی دریاچه ارومیه و طوفانهای نمک حاصل از ان برای استانهای مجاورش در اینده ای نه چندان دور، سد یعنی انتقال اب سدها برای کشاورزی با هزینه بسیار به مناطقی که باید در زمینه ای غیر از کشاورزی برای انها سرمایه گذاری کرد ( چون ابی ندارند ولی افرادی موثر در قدرت دارند که منافع ملی را فدای خدمت به استان خود میکنند ولی غافل از خیلی چیزها هستند )سد یعنی نابودی و خشک شدن قریب الوقوع رودخانه کارون که در طول تاریخ یک مانع خداداد و طبیعی جغرافیایی علیه متجاوزین به جنوب و غرب ایران بوده ، امریکا که الگوی ما در سد سازی بوده از سال 1970 هیچ سدی نساخته و با هزینه بسیار از سال 1990 بیش از 500 سد را جمع کرده چون فهمیده اند سد تقریبا یعنی تخریب محیط زیست! سد گتوند ممکنست باعث شور شدن بزرگترین رود ایران شود و زمینهای کشاورزی پایین دست را شور زار و نابود کند یعنی فاجعه ای که اعدام همه عوامل انهم انگاه هیچ فایده ای نخواهد داشت (101146)
۱۳۹۲/۰۵/۱۰ ۰۱:۰۷
مطمئنا رشته شما محیط زیسته ! خوب و کارشناسی گفتی . ولی برادر یا خواهر عزیز این چیز ها برا کسی مهم نیست . مسئولان که دنبال پست و مقام وکابینه و... هستن , مردم هم که دنبال یارانه و صف مواد غذایی به نرخ دولتی و یا فوتبال و نود و فردوسی پور و... راستی ماه عسل رو دیدی !! از همه مهمتر مرسی چی شد آخرش ؟ هنوز زندانه؟ بشار اسد هنوز در حال پیشرویه؟ (101173)
ارش
۱۳۹۲/۰۵/۱۰ ۰۱:۳۱
سد نسازیم تو تابستون از کجا آب میاری بخوری ؟؟؟ (101181)
۱۳۹۲/۰۵/۱۰ ۰۷:۵۸
موقع آب خوردن هم همین حرفها رو بزن برو از چشمه سر کوچتون آب بخور، آب آشامیدنی که از سد تامین میشه رو چی میگی؟ (101252)
میلاد
۱۳۹۲/۰۵/۱۰ ۰۰:۳۰
بهار جان, به نظرم لازمه درباره سد سدسازی به طور کامل یه گزارش تهیه کنی. این که سد سازی کار مفیدیه؟ یا چه تاثیراتی بر محیط زیست میذاره؟ و این که در بقیه دنیا طرح های سدسازی به چه صورتیه؟ و خیلی موارد دیگه که احتمالا خیلیا مث من مشتاقن دربارش بیشتر بدونن. (101156)
یعقوب نجفی
۱۳۹۲/۰۵/۱۰ ۰۰:۵۹
بعد ازظهر امروز خبری شنیدم که تا اعماق جانم را سوزاند، 15 مادر و کودک در آغوش همدیگر در دریاچه سد کارون 3 غرق شدند. به راستی تصورش در خیال هم حزن آور و سوزناک است چه برسد در واقعیت که ببینی مادر و فرزندی را در آب در آغوش هم جان سپرده اند ، به خودم به شما به همه تسلیت می گویم. (101171)