به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۱۶
 
۱۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۱۵ ساعت ۰۱:۲۸
کد مطلب : ۸۳۲۴۷
واشنگتن پست: آنان مبناي اعتمادسازي را گذاشتند

نام کري و ظريف در کتب تاريخي جهان ثبت خواهد شد

گروه سياسي: روزنامه واشنگتن پست آمريكا نوشت: نام 'جان کري' و ' محمدجواد ظريف' در کتب تاريخي جهان؛ به عنوان دو ديپلماتي حک خواهد شد که در عين وجوه تمايز ماهوي، با برقراري يک رابطه دوستانه حول محور حفظ منافع ملي، توافقي تاريخي ثبت کردند.
نام کري و ظريف در کتب تاريخي جهان ثبت خواهد شد
کارول موره لو مقاله نويس روزنامه واشنگتن پست، تحليلي را به ارزيابي ديپلماسي شخصي وزراي امور خارجه ايران و آمريکا در فرآيند گفت وگوهاي هسته اي ايران اختصاص داد و نوشت: اگر توافق هسته اي ايران بدست آيد، نام جان کري و محمد جواد ظريف و رييسان جمهوري دولتهاي متبوعشان در کتب تاريخي جهان ثبت خواهد شد.

مقاله نويس روزنامه واشنگتن پست افزود: کري و ظريف داراي ابعاد شخصيتي متناقضي هستند. از حيث ظاهر در توصيف اين دو مي‌توان ابراز کرد، کري مردي بلند قامت با مويي نقره اي رنگ ، پيراهن راه راه و کراوات و کفش هايي نوک تيز؛ به زيبايي چهره يک ديپلمات نجيب زاده آمريکايي را به تصوير مي‌کشد.  ظريف نيز مردي است کوتاه قامت، قوي هيکل با سري کم مو و پيراهني ساده و سفيد رنگ به تن که طبق عرف ديپلماتيک ايران بدون يقه بوده و دکمه هايش تا زير گردن بسته است و کفش هايي به رنگ مشکي به پا دارد.

واشنگتن پست ادامه داد: تفاوت اين دو منحصرا در تصوير ظاهر آنها نيست؛ شخصيت آنها نيز کاملا مغاير با يکديگر است. از حيث رفتار و اخلاق، کري اصولا فردي است که معمولا هيجانات خود را در انظار عموم کنترل مي‌کند، اما حس خوشحالي ظريف همواره علني است.او (ظريف) فردي است خوشرو و خوش برخورد اما لحظاتي هم هست که از فرط خشم صدايش بلند مي‌شود. ظريف خود نيز به اين رفتارش اذعان دارد و مي‌گويد رهبر عالي ايران هم به او توصيه کرده است که بيشتر لبخند به لب داشته باشد و کمتر فرياد بزند.

اين روزنامه آمريکايي افزود: اين دو با وجود وجوه شخصيتي و منش متمايز و نگرش و ديدگاه جهاني متفاوت، از قبل فرآيند (پروسه) گفت وگوهاي هسته ايران به آنچنان صميميتي رسيده اند که يکديگر را با نام کوچک خطاب مي‌کنند. در لواي اين صميميت، اين دو موفق شده اند يک نوع رابطه کاري فيمابين را بنيان نهند که بر محور احترام متقابل استوار است. اين دستاورد در حالي بدست مي‌آيد که اين دو هر يک نماينده دو کشوري هستند که چندين دهه است بين شان خصومتي عميق و بعضا خونين حاکم است و تقريبا در همه موضوعات جهاني کاملا در نقطه مقابل يکديگر جاي مي‌گيرند.

اين روزنامه آمريکايي در عين حال مدعي شد: نظر ديپلماتها اين است تا زماني که ميان دو کشور ايران و آمريکا رابطه اي گرم برقرار نشود، توافق هم نتيجه بخش نخواهد بود. حال در آستانه نتيجه دادن گفت وگوهاي هسته اي ايران، سزاوار است الگوي رفتاري که اين دو ديپلمات بنيان آن را ريختند، سرمشقي براي پيشرفت در روابط آينده دو کشور باشد. در اين زمينه تريتا پارسي رييس شوراي ملي ايران - آمريکا که مشغول انتشار کتابي پيرامون گفت و گوهاي هسته اي ايران است، توضيح مي‌دهد: اين دو ديپلمات يا هر دو مي‌برند يا هر دو مي‌بازند.

وي توضيح مي‌دهد: رويه معمول سياست در گذشته بر اين منوال بود که اعتماد سازي ميان دو کشور انجام مي‌گرفت... اما امروز لازم است اين اعتماد در ابتدا ميان دو فرد ساخته شود. به گزارش واشنگتن پست، کري 71 ساله و ظريف 55 ساله همان دو فرد هستند که مبناي اعتماد سازي را گذاشتند اما تنها افرادي نيستند که در اين جايگاه دوستانه ايستادند.

دو کشور داراي دهها متخصص در زمينه فناوري و دانش هسته اي و موضوع تحريم هستند که ماههاست با يکديگر در پايتخت هاي اروپايي بحث و گفت گو مي‌کنند. اين فن سالاران و ديپلماتها در عرض اين مدت روزها و مناسبت هاي بسياري از سال را که لازم بوده است در کنار خانواده باشند، فرسنگها دور از خانواده مشغول بحث و مذاکره بوده اند. جان کري در مدت 2.5 سال تصدي پست وزارت خارجه آمريکا ، بيشترين وزير خارجه اي که با او ملاقات رو در رو داشته ، ظريف بوده است. اين دو پيش از گفت وگوها هم ديدارهايي با يکديگر داشتند اما نمي توانند مکان آنها را به ياد آورند.

وي تصريح کرد: کري قبل از تصدي پست وزارت خارجه امريکا رييس کميته روابط خارجي سنا بود اما هنگامي که احساس شد گفت وگوها در حال از هم پاشيدن است، وي يکي از عناصر اصلي گشايش کنگره آمريکا به سمت ايران بود. کري در سال 2011 سفري اعلام نشده به کشور عمان داشت و با سلطان قابوس بن سعيد پادشاه اين کشور ديدار و باب گفت وگوي سري ميان آمريکا و ايران را فتح کرد؛ با اين هدف که اين گفت وگوهاي پنهاني راه دست يابي به تفاهم در موضوع هسته اي را بگشايد.

واشنگتن پست اضافه کرد: کري داراي يک داماد آمريکايي - ايراني است و با پاره اي از مقولات فرهنگي ايران هم آشناست. و اما ظريف هم داراي سابقه ديپلماتيک مجربي است. او بين سالهاي 2007-2000 نماينده ايران در سازمان ملل بود و بارها در اين کسوت با سياستمداران آمريکايي از جمله با جو بايدن و چاک هيگل در زمان سناتوري آنها گفت وگو کرده بود. ظريف نيمي از دوران بزرگسالي خود را در آمريکا گذرانده و فارغ التحصيل دانشگاه ايالتي سانفرانسيسکو و دانشگاه دنور است. فرزندان او متولد آمريکا هستند.

بر اساس اين گزارش، نخستين ملاقات رسمي کري و ظريف سال 2013 در مجمع عمومي سازمان ملل در يکي از اطاقهاي کوچک خارج از اطاق اصلي شوراي امنيت برگزار شد. اين ديدار که صرفا جنبه احوالپرسي و آشنايي و تعارفات ديپلماتيک داشت تنها 20 دقيقه به درازا کشيد. يکي از دستياران کري مي‌گويد: وزير خارجه به قدرت ديپلماسي شخصي، اعتقادي محکم دارد و معتقد است که براي پيشرفت کار بايد در اطاقي نشست و يک رابطه کاري ايجاد کرد و برسر موضوعات سخت وشوار با هم کار کرد.

هر دو در داخل کشورهايشان با مخالفتهايي سرسختانه مواجه اند و هردو به خوبي ملاحظه اين تعارضات داخلي را دارند. از اين رو معاونان هردو همواره کيفيت روابط فيمابين در گفت وگوها را احترام آميز خطاب مي‌کنند. ظريف در اعلام چارچوب توافق در ماه آوريل ظريف از کري بابت توجه خاص و بيش از حد به مذاکرات تشکر و اين تعامل را توأم با احترام متقابل بيان کرد.

معاون دوم کري در اين باب مي‌گويد: اينطور نيست که اين دو در هر فراز و فرود گفت وگوها دوست يکديگرند، بلکه نوعي احترام متقابل ميان اين دو حاکم است. دستيار کري گفته است: اين تنها يک رابطه کاري است و هرگز تلاشي در راه برقراري يک پيوند دوستانه نيست. وي مي‌افزايد: اين دو به رغم اختلافاتي که روي ميز مذاکره با يکديگر دارند، يکديگر را درک مي‌کنند و در مجموع تنها هدفشان در حال حاضر رسيدن به توافق است.

بر اساس گزارش واشنگتن پست، يک مقام ايراني حاضر در گفتگوها هم در همين زمينه عنوان مي‌کند: منافع اين دو يکسان است اما هرگز اين منافع ؛ شخصي نيست. به نوشته اين روزنامه آمريکايي، تعامل اين دو با يکديگر غالب اوقات فوق تبادلات رايج ديپلماتيک است. در 31 مه 2015(10خرداد) که کري به دنبال ديدار با ظريف دچار شکستگي پا شد، يک پيام ايميل از ظريف دريافت کرد که در آن آرزوي بهبودي سريع کري شده بود.

واشنگتن پست نوشت: اما اين ديپلماسي شخصي حاکم بر روابط کري - ظريف، نوعي سوء ظن را در داخل کشورهاي اين دو به خصوص در ايران عليه ظريف باعث شده است. مصداق آن؛ پياده روي کري و ظريف در حاشيه گفت وگوها در ماه ژانويه گذشته در ژنو بود که به پيشنهاد کري که ذوق زده شده بود، برگزار شد. اين پياده روي در ساحل رودخانه انجام شد. عکاسان فرصت طلب هر دو طرف ، فرصت را از دست ندادند و لحظات ناب گپ و گفت اين دو را در اين پياده روي شکار کرده و آتش خشم منتقدان را در ايران عليه ظريف به خروش آوردند.

واشنگتن پست افزود: اين آتش خشم به حدي سوزان بود که شماري از نمايندگان مجلس ايران بابت اين پياده روي، ظريف را به مجلس احضار کردند تا راجع به آن توضيح دهد. يکي از منتقدان دولت هم ابراز صميميت با دشمن را يک خطا دانست. با توجه به هجمه انتقادي منتقدان دولت از ظريف در داخل کشور، رهبر عالي ايران آيت الله علي خامنه اي بارها در سخنراني هايش ظريف را تحسين کرده است.

تريتا پارسي هم در اين زمينه معتقد است: بسياري از شکاکان عرصه سياست ايران نسبت به ظريف بدبين هستند و مي‌گويند که او بيش از حد با آمريکايي‌ها صميمي شده و بيهوده زمان زيادي را به آنها اختصاص داده است. حتي بسياري مي‌گويند که ظريف بابت همين رفتار قابل اعتماد نيست. واشنگتن پست در پايان اشاره مي‌کند: هرگاه کري و ظريف، پستهاي خود را تحويل دهند؛ احتمالا هرگز فرصت در کنار هم نشستن آنها تکرار نخواهد شد.