به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۰۹:۲۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۰۵ ساعت ۲۲:۴۶
کد مطلب : ۷۹۰۱۷
مناسب‌ترین ورزش برای فضانوردان

ناسا به دنبال حفظ تناسب اندام در فضا

گروه علمی: ناسا در آخرین مطالعه خود به دنبال چگونگی حفظ تناسب اندام فضانوردان در فضاست و برنامه‌هایی را برای رسیدن به اهداف مطلوب در این زمینه اجرا کرده است.
ناسا به دنبال حفظ تناسب اندام در فضا
حتی با ورزش‌کردن مکرر، فضانوردانی که بازه‌های زمانی طولانی را در فضا سپری می‌کنند، ضعف عضله، تحلیل استخوان و شرایط قلبی‌عروقی را تجربه می‌کنند. دلیل این امر آن است که آنها باید زندگی روزانه را با وجود فقدان جاذبه بگذرانند.مطالعه آموزش ایروبیک و مقاومت یکپارچه برنامه تحقیقات انسانی ناسا که iRAT نیز خوانده می‌شود، برای ارزیابی استفاده از آموزش تمرینی شدید و برای به حداقل‌رساندن تحلیل عضله، استخوان و عملکرد قلبی‌عروقی در ایستگاه بین‌المللی فضایی، به تازگی تکمیل شده است. در این برنامه، فضانوردان برای سالم‌ماندن در فضا شش روز در هفته به مدت دو و نیم ساعت و بسیاری از آن‌ها هفت روز در هفته را ورزش می‌کردند.

آن‌ها همچنین هر دوی تمرینات مقاومتی و قلبی را برای قوی‌نگه‌داشتن عضله و استخوان‌هایشان انجام می‌دهند. دکتر «لوری پلوتز-سیندر»، بازرس ارشد این مطالعه، گفت: نظریه موجود این بود که انجام تمرین مقاومتی و ورزش آیروبیک در میان آن به فضانوردان کمک می‌کند در ایستگاه بین‌المللی فضایی تناسب اندام خود را حفظ کنند. این موضوع به ویژه برای افرادی که به مریخ سفر می‌کنند، از اهمیت خاصی برخوردار است. یک برنامه مشابه به نام Sprint نیز بر روی فضانوردان ایستگاه بین‌المللی فضایی در حال اجراست. هر دوی برنامه‌های Sprint و iRAT از رژیم‌های ورزشی و تجهیزات مشابه استفاده می‌کنند.

برای انجام این مطالعه، شرکت‌کنندگان به سه گروه تقسیم شدند؛ یکی از این تیم‌ها، گروه کنترل بود که هیچ ورزشی نمی‌کرد و گروه دوم، روزانه تمرین می‌کرد. گروه سوم نیز که همگی مرد بودند، تمرین می‌کردند و روزانه درمان تستوسترون را از سر می گذراندند. تمامی شرکت‌کنندگان رژیم کنترل‌شده 55 درصد کربوهیدرات، 30 درصد چربی و 15 درصد پروتئین را مصرف می‌کردند. دو گروه برنامه تمرین وزنه‌برداری را سه روز در هفته و ورزش ایروبیک را شش روز در هفته از سر می‌گذراندند. تمرین ایروبیک شدید در وقفه زمانی و ورزش ایروبیک مداوم نیز در روزهای متناوب انجام می‌شد.

وقفه‌های ایروبیک شامل تلاش‌های حداکثر و نزدیک به حداکثر با تمرین 30 ثانیه‌ای بر روی تردمیل بود. تمرین‌های دیگر اندکی سبک‌تر بودند. این مطالعه که در دسامبر سال 2014 تکمیل شد، موفقیت کلی در بر داشت. محققان دریافتند ورزش وقفه‌ای شدید به همراه وزنه‌برداری و رژیم متعادل با تحلیل عضلانی، تحلیل استخوان و شرایط قلبی‌عروقی مقابله می‌کند.
مرجع : ایسنا