به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۵۲
 
۲۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۱۸ ساعت ۱۱:۴۹
کد مطلب : ۵۴۰۸۷
مقاله وارده

زاینده‌رودم کو؟ بفرمایید تو جیب کارون است!

زاینده‌رودم کو؟ بفرمایید تو جیب کارون است!
حسن صافکار

گروه مقالات: این 29باری است که زاینده رود خشک می‌شود. منتها این مرتبه سیاسیون با غیرت اصفهانی لبه تیز شمشیر خود را به سمت کارون نشانه گرفته‌ و...بجای اینکه اشتباهات گذشته مديران خود را جبران کنند صورت مسله را پاک می‌کنند، مردم و کشاورزان را در یک کمپین جمع می کنند كه : «زاینده‌رودم کو؟» من خوزستاني هم حق دارم در دفاع از ماندگاري كارون نيمه جان خيلي  بگويم: «بفرمایید تو جیب کارونست. درش بیارید!»

متاسفانه وضعیت مدیران محترم ارشد مركزنشین هم حال روز خوشی ندارند. یکبار می روند استان چهارمحال و بختیاری حال ناخوش آنها را می بینند و آن دهنه های وحشتناک تونل هاي انتقال آب را برای اصفهان می بینند ناراحت می‌شوند جلوی طرح ها را تا مطالعه بیشتر می گیرند چون می بینند اگر سدها و تونل هاي تازه ساخته بشوند هم چهارمحالی‌ها و هم خوزستانی‌ها بدبخت می‌شوند!

به خوزستان می روند بعد از تمجید مردمش طرح 550هزارهکتاری تو بغلشان می گذارند که بله شما لایق توسعه بیشتری هستید و قول می‌دهیم کسی جرات نکند به سرچشمه کارون بجز آب شرب نگاه کج کند! نمایندگان اصفهانی در مجلس بجای اینکه مسایل ریشه یابی کنند به بدترین شکل ممکن از تهدید وزیر نیرو گرفته به استیضاح تا صدها موارد فشار های کاذب و روانی بر دیگر مسولان مملکتی دست می زنند. در پشت این همه هیاهو کاذب بدنبال به کرسی نشان حرف بی منطق و فاقد ادله علمی خودشان هستند. حتی یه نفر گردن کلفتشان که این همه سیاه بازی راه انداخته اند، در مقابل کارشناسان آب در مقابل رسانه گروهی حرفشان و استدلشان را بزنند؟ چون می دانند اصلا شلوغ کاری توجیه علمی و منطقی ندارد و...

بهترین راه همت نمایندگان محترم استانهای خوزستان، چهار محال لرستان و.... برای تحقیق وتوحص در مورد مدیریت اصفهانیان در بوجود آمدن وضع اسفناک زاینده رود و هم اینکه، آیا این طرح ها تمامی مملکت را در گیر مسایل اجتماعی نمی کنند؟ فعلا در این شرایط کمبود آب ، تهیه آب شرب است هیچکس منکر تامين آب شرب اصفهان و دیگر مناطق مملکت عزیزمان نیست.

منتها در این مرحله اینها دروغ می گویند هدفشان آب شرب نیست. آب شرب را با لوله و پمپاژ می برند نه با این تونل وحشتناک و وزیر محترم نیرو و معاونت اول دولت تشریف می برند به اصفهان و آنچه را به خوزستانیها و چهارمحالی‌ها وعده داده فراموش و خط بطلانی بر آنها کشیده می‌شود؟ یعنی ثبات رای و نظر در کار نیست هرکس سمبه اش پر زورتر در این خ... ملی موفق تر؟

تقاضا دارد به متن پایین توجه بفرمایید:
«امتیاز دهی به مدیران متخلف و اشاعه فرهنگ غلط " راه بنداز و جا بنداز" کار دیگری نکرده ایم»
1- کارون باید تاوان کدام ندانم کاری را بدهد؟
2- حال سوال اینجاست که چرا مدیران وقت چنین برنامه ریزی کرده اند که زاینده روز به این روز دچار شود؟
3- مگر از همان ابتدا کارون وقف زاینده رود بوده است که بدون توجه به حق ذی نفعان حاضر در حوضه در مورد آن حساب باز کرده اند؟
4- اگر این مشکلات را می دانسته اند و با این وجود دست به این کارها زده ­اند که خیانت کرده ­اند و اگر نمی­دانسته­ اند پس در سال های گذشته متخصصین آب با چه توجیهی علمی برداشت بیشتر آب از زاینده رود را تجویز و بلامانع دانسته اند؟

5-تاوان این ندانم کاری را چه کسانی باید تحمل کنند؟
6- آیا بارش­ها در مناطق مختلف کشور تغییر محسوسی نموده است؟
7- آیا آبهای حاصل از بارش­ها بلایی سرشان آمده و از دست خارج می­ شوند؟ بازهم جوابش خیر است.
8- پس چه شده؟ جواب، روشن است با افزایش جمعیت کشور مقدار تقاضا برای مصرف در بخش­های کشاورزی، صنعتی و خانگی افزایش یافته و چون در مدیریت و تخصیص هر بخش درست و صحیح تصمیم نگرفته­ ایم اکنون شاهد تبعات آن هستیم.

9-باز ممکن است سئوال شود مگر از حجم آب موجود سالیانه اطلاع نداشته­ ایم؟ جوابش این است که چرا اطلاع داشته­ ایم و اتفاقاٌ در کشورمان از سالیان بسیار دور آمار و اطلاعات خوبی از مقدار منابع آب قابل دسترس سالیانه و تغییرات آن وجود دارد. یا سئوال شود مگر علم بشری از حل مسائل آب عاجز بوده است؟ باز هم جوابش منفی است زیرا اکنون مقادیر مصرف در تمام بخش ­ها به جزئیات مشخص است و سایر مسائل آب نیز کاملاً شناخته شده است. آیا ما ایرانی ها نتوانسته ­ایم به درستی با علم آب آشنا شویم؟ جوابش باز هم خیر است زیرا در زمینه آب فارغ ­التحصیلان دانشگاه های داخل کشور بسیار توانمند و متبحّر می ­باشند.

10- مشکل در دو چیز می تواند باشد: 1- عدم رعایت تعهد حرفه ای بعضی از متخصصان 2- ندانم کاری و یا سیاسی کاری بعضی مدیران.

11- اما برویم سراغ زاینده ­رود. واقعیت این است که شرایط فعلی زاینده­ رود در محل شهر اصفهان اصلاً زیبنده کشورمان نیست اما چه شده که زاینده ­رود زیبا به این روز افتاده است. آیا منابع آورد تغییر کرده ­اند؟ آیا آب زاینده رود به جایی دیگر منتقل شده است؟ آیا شرایط طبیعی تغییر نموده است؟
جواب همه این سئوالات خیر است. در مجموع منابع آورد آب به زاینده ­رود نه تنها نسبت به گذشته کم نشده ­اند بلکه بعداز کسر مقداری آب که به استان یزد منتقل می‌شود سالیانه حداقل هفتصد میلیون متر مکعب آب از سرشاخه­ های کارون و دز به آب این رودخانه اضافه نیز شده است. یعنی اینکه مقدار آب رودخانه زاینده رود در بالادست نه تنها نسبت به گذشته کم نشده بلکه اضافه نیز شده است.

12- اشکال در کجاست؟ یعنی عدم مدیریت صحیح تقاضای آب. یعنی ابتدا در بخش­های مختلف کشاورزی، صنعت و مصارف شهری تقاضا بالا رفته است و بعد مدیران وقت منطقه نیز بدون در نظر گرفتن واقعیات علمی و مقدار آب قابل دسترس، مطالعه شده یا مطالعه نشده اجازه برداشت از آبهای سطحی و زیرزمینی را داده­اند و حال که زاینده­رود به این روز افتاده صدایشان به سمت کارون بلند شده که ای وای به دادمان برسید.

13- حال سوال اینجاست که چرا مدیران وقت چنین برنامه ریزی کرده اند که زاینده روز به این روز دچار شود؟ مگر از همان ابتدا کارون وقف زاینده رود بوده است که بدون توجه به حق ذی نفعان حاضر در حوضه در مورد آن حساب باز کرده اند؟ اگر این مشکلات را می دانسته اند و با این وجود دست به این کارها زده­ اند که خیانت کرده ­اند و اگر نمی­ دانسته­ اند پس در سال های گذشته متخصصین آب با چه توجیهی علمی برداشت بیشتر آب از زاینده رود را تجویز و بلامانع دانسته اند؟

14- تاوان این ندانم کاری را چه کسانی باید تحمل کنند؟ آیا راه صحیح این است که از منابع دیگر که خود دچار تنش هستند آب به زاینده­ رود منتقل شود تا باز هم ندانم کاری­ ها، آب را هدر دهد؟ یا باید تصمیم گیران کارهای غلط رسوا و جریمه شوند تا دیگر چنین اشتباهاتی صورت نگیرد و سرمایه های ملی به این آسانی به بازی گرفته نشود. در شرایط فعلی مسلماً راه صحیح آن نیست که چشمانمان را بر اشتباهات گذشته ببندیم و پدیده را از امروز مورد توجه قرار دهیم زیرا با این کار بجز امتیاز دهی به مدیران متخلف و اشاعه فرهنگ غلط " راه بنداز و جا بنداز" کار دیگری نکرده ایم و هر از چندی نیز باید منتظر تکرار مسائل مشابه نیز باشیم.

15- در مورد شرایط زاینده رود، حل مسئله از طریق اصلاح الگوی مصرف و بهبود و نوسازی سیستم های انتقال و توزیع آب و مدیریت صحیح، در کوتاه مدت کاملاً شدنی است. برای مثال در شرایط فعلی مقدار متوسط مصرف روزانه آب خانگی هر فرد از جمعیت چهار میلیونی استان اصفهان حدود 310 لیتر است (منبع: مطالعات منابع آب و مصارف آب حوضه زاینده رود- مطالعات مرحله اول- جلد هشتم – آب شرب- مهندسین مشاور زایند آب- مهر 1388)

این در حالی است که این مقدار در کشور ما زیر 200 لیتر در روز برای هر فرد می باشد و در طراحی ها نیز معمولاً عددی بین 150 تا 200 لیتر در روز برای هر فرد در نظر گرفته می شود. معنی این جمله این نیست که مصرف واقعی مردم در استان اصفهان 310 لیتر در روز است بلکه می تواند نشانه افت یا هدر رفت آب در شبکه انتقال آب شهری باشد و اگر بتوان با نوسازی شبکه آبرسانی و فرهنگ سازی استفاده صحیح از آب، از تلفات آب جلوگیری کرد همین مقدار آب شبکه شهری موجود فعلی می تواند جوابگوی آب مصرفی یک و نیم برابر شدن جمعیت فعلی استان اصفهان باشد.

این یعنی اینکه حداقل تا 20 سال آینده استان اصفهان مشکل آب مصرفی خانگی را نخواهد داشت. مثال دیگری که می توان آورد مسئله نوع کشت تولیدات کشاورزی در استان اصفهان می باشد. در حال حاضر هر ساله حدود 20000 هکتار از زمینهای زیر کشت استان به کشت برنج که از جهت مقدار آب مورد نیاز از پُر مصرف ترین کشت هاست اختصاص دارد.

مقدار مصرف آب کشت برنج در هر هکتار در طول دوره کشت بین 30000 تا 35000 مترمکعب است در حالی که مصرف آب در کشت گندم در هر هکتار در طول دوره کشت بین 3500 تا 6000 متر مکعب است. و این بدان معناست که اگر الگوی کشت از برنج به گندم تغییر یابد با همین مقدار آب به راحتی می توان بجای 20000 هکتار برنج، 120000 هکتار زمین را به زیر کشت گندم برد.

به واقع برای کشور ما که با کمبود آب روبروست کشت برنج به هیچ وجه منطقی نیز نمی باشد. مثال دیگری که باز هم در بخش کشاورزی می توان ذکر کرد بحث راندمان آبیاری است. متاسفانه راندمان مصرف آب در بخش کشاورزی حدود 30 درصد است. این یعنی اینکه در حال حاضر در بخش کشاورزی 60 درصد آب هدر می رود. اگر با استفاده از تکنولوژی های نوین آبیاری بتوان راندمان را به 60 درصد رساند معنی آن این می شود که با همین مقدار آب می توان سطح زیر کشت را به دو برابر رساند. هر چند هنوز می توان مثال های دیگری آورد امّا به همین مقدار کفایت می شود.

نتيجه اينكه؛ حیات و شکوفایی در استان اصفهان و شاداب کردن زاینده رود تنها از مسیر قربانی کردن کارون نمی گذرد بلکه با مدیریت صحیح نیز می توان شادابی را مجدداً به زاینده رود برگرداند. مردم عزیز استان اصفهان آگاه باشند که انتقال های جدید آب از سرشاخه های کارون، اختلال در زندگی مردم استان های واقع در حوضه کارون را که ذی نفعان اصلی آب این رودخانه محسوب می شوند را نشانه رفته است و هیچ وجدان بیداری نیز نمی پذیرد که دود آتش ندانم کاری و یا اشتباه بعضی مدیران در استانی به چشم مردم محروم استان های دیگر فرو رود.

و نکته آخر اینکه، حال که با تصمیم شورای عالی آب کشور مقرر گردیده که طرح جدید انتقال آب موسوم به بهشت آباد مجدداً بررسی گردد از مسئولین وزارت نیرو انتظار می رود که با دوری جستن از تعصبات منطقه‌ای و اقناع مردم مناطق مبدا و مقصد سرنوشت روشنی برای آینده کارون را سرلوحه تصمیمات خود قرار دهند. کارون متعلق به ایران است، و نباید قربانی ندانم کاری های دیگران شود.

محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۸ ۱۲:۱۱
تیتر مقاله بسیار تهاجمی و غیر منطقی ولی محتویات آن کاملا منطقی است!!!! ضمنا نویسنده به مصرف آب در چهارمحال و بختیاری هیچ اشاره ای نکرده است! (250743)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۸ ۱۲:۲۷
چند نكته را نويسنده مقاله با هم خلط كرده ونتوانسته حرف علمي و درستي بزند:
1- اينكه آب كم نشده است به نظر مي رسد كساني كه رودخانه را حتي در بالا دست ها در چند سال پيش و سالهاي اخير مقايسه كنند به راحتي متوجه اشتباه نويسنده خواهند شد
2- اصفهان يكي از مهاجر پذيرترين استان هاي كشور در دهه هاي اخير بوده و جمعيت آن بسيار بالا رفته و اتفاقا بيشتر مهاجران آن از دو استان چهامحال و خوزستان بوده(به خصوص چهارمحال) و اكنون نياز بيشتري به منابع آبي دارد.
3- منافع صنعت و بخش هاي ديگر فقط در جيب اصفهاني ها نمي ... (250745)
محمدي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۸ ۱۲:۳۲
احسنت واقعا كارشناسانه حرف زديد (250746)
دکاندارفتنه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۸ ۱۲:۳۵
اگه زایندرودخشک شده هامون خشک شده.هیرمند.پریشان.دریاچه ارومیه.ارس. تجن.اترک.سدکرج.سفیدرود خشک شده همش زیر سرفتنه است.تافتنه فتنه باشد اینها پرآب نخواهند شد.بایدازخزر برای همه اینها لوله کشی کرد.کارون جوابگوی خوزستانم نیست تا برسه به زاینده رود.پسرای اصفهونی زیرابرو نگیرند تا زاینده رود پرآب شه. (250747)
بهنام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۸ ۱۲:۳۷
در صورت اجراي تونل بهشت آباد و خشك شدن قسمتي از استان چهارمحال و بختياري، برآورد شده كه حدود 500هزار نفر از جمعيت استان چهارمحال به اصفهان مهاجرت خواهند كرد. . . (250748)
مجيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۸ ۱۲:۳۷
درسال 85 كشور با مشكل برق روبرو شد آنهم بخاطر عدم مديريت صحيح وزير وقت نيرو بطوركيه در زمستان براي جبران كمبود گاز مناطق سرد ؛ گاز نيروگاها را قطع و فشار بر توربين هاي آبي مثل كارون آوردند و در تابستان با كاهش توليد برق روبرو شديم كه اجبارآ قطع برق گسترده در كشور رخ داد حال سوال آيا مردم اصفهان در تابستان با اينكه 3 نيروگاه در شهر دارند و مي توانند براحتي برق خود را تامين كنند درست بود در جبران اين بي مديريتي خود را كنار بكشند و بگويند ما در قطع برق سهيم نمي شويم چون خودمان برق داريم (250749)
محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۸ ۱۲:۴۸
مشکل آب اصفهان فقط در طرح انتقالی آب به یزد و برداشت غیرقانونی و غیر شرعی آب در مسیر رودخانه در چهارمحال و بختیاریست که از میراث بجا مانده از رییس جمهور قابلیت که با یک دستور بی حساب و بی معنی طومار 400 ساله شیخ بهایی را درهم پیچید و از آن روز زاینده رود خشک شد، در حقیقت مشکل در چهارمحال است.در ضمن کشت برنج در لنجان از بیش از یکصد سال گذشته رایج بوده ولی در چهارمحال و خوزستان در سالیان اخیر رایج شده. (250751)
کاربر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۸ ۱۳:۱۰
تیتر خوبی برای این یادداشت انتخاب نشده است. (250755)
1001
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۸ ۱۳:۱۱
روزی روزگاری یه ایرانی بود که هنوز پیشرفته نشده بود...
از شمال ایران رودها سرچشمه میگرفتن و تا خلیج تا ابد فارس میرسیدن...
همه چیز به صورت طبیعی و سنتی ولی زیبا و قشنگ...

یه روز مردمش گفتن ما پیشرفت کردیم،میتونیم سد بسازیم...
ما تو سد سازی (از نظر تعداد) جزء سه کشور جهانیم و اون بقیه بلد نیستن سد بسازن...
یکی نگفت که بقیه کشورها بلدن بسازن ولی میدونن که آبشون پشت سدها تبخیر میشه و به هدر میره!!!!!!!!!!!!!

حالا فهمیدین آب زاینده رودتون رفته کجا؟
آب زاینده رود پشت سدهایی که از شمال تا جنوب کشور ... (250756)
1001
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۸ ۱۳:۱۷
اگر قانونی تصویب نشه برای تبدیل زمین های دیم به آبی به زودی یه قطره آب هم به استانهای پایین تر از استان همدان نمیرسه!!!!!!!!!
چه برسه به کارون و زاینده رود!!!!!!!!

در خواب غفلت مسئولین تمام زمینهای دیم تبدیل شدن به آبی و آبهای زیرزمینی این کشور خشک داره صرف کاشت علوفه ای میشه که خیلی راحت میشه از استرالیا واردش کرد!!!!!!

و مردم ما سرگرم اینن که بگن به اصفهان آب نمیدیم یا اینکه بگن آب مارو کارون برده (250757)
منصور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۸ ۱۳:۴۱
به گفته جنابعالی 60درصد اب هدر رو اب کشاورزی است و همانگونه که خود مستحضرید اب اصلا به اصفهان و بخش کشاورزی اصفهان نمی رسد پس اگر میخواهید این مسئله را بدون سوء نیت بیان کنید بفرمایید هدر رفت و مصرف بی رویه اب در راه چهارمحال بختیاری به اصفهان در ضمن حرف شما بر بی مدیریتی مسئولین صحیح اما بهتر نیست بگویید ان مسئولی که با ندانم کاری سیستم اب منتطقه ای را به اب استانی تبدیل کرد فکر ان نبود که حق ابه ای که طبق قراردادهای قدیمی در اختیار اصفهان بود از ایشان سلب نمایند. (250759)
سعید
United States
۱۳۹۳/۰۶/۱۸ ۱۵:۵۰
طرح انتقال آب کارون فقط برای زاینده رود نیست. این طرح برای انتقال آب به سه شهر کرمان و یزد و اصفهانه. فقط یک سوم این انتقال آب به اصفهان مربوطه. چرا در این مورد مبسوطتر بحث نمیکنید که مسئله برای همه روشن بشه؟! (250777)
یک اصلاح طلب
United States
۱۳۹۳/۰۶/۱۸ ۱۵:۵۳
آب به آسیاب نماینده های پایداری این مناطق می ریزید. اگه این نماینده ها با شلوغ بازی سعی در تحریف ذهن مردم منطقه شان دارند تا بعنوان قهرمانهای این مناطق دوباره شانس رای آوردن پیدا کنند اصلاح طلبها چرا باید با اطلاعات اشتباه و نیمه نصفه اب به آسیاب اونها بریزن؟ (250779)
محمود دزفولی
Romania
۱۳۹۳/۰۶/۱۸ ۱۶:۴۰
من نمی دونم به زیر پل آب رودخانه ای که زیر پل زمان خان که نگاه می کنی رودی خروشان و پر آب می بینی حالا چه می شود که داخل استان اصفهان که می شود خشک می شود را باید در داخل خود اصفهان پیدا کرد.
آیا اصفهانی که خود مشکل آب دارد :
1-باید صنایعی که به آب زیاد احتیاج دارند را با رانت خواری در شهر استان اصفهان با رانت خواری تاسیس کند.
2-چرا محصولاتی مانند برنج که نیاز به آب زیاد دارند باید در این استان کشاته شوند. (250782)
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۸ ۱۷:۲۱
کارون برای کارونیان عزیز (خوزستانی های غیور و دلاور) هستش و بس! نباید بیش از مقدار آب شرب برای جای دیگری صرف شود. زمانیکه مدیران رده بالای اصفهانی تمام کارخانجات کشور را به اصفهان می بردند تا این شهر هنری و تاریخی را صنعتی کنند و فاتحه ی تاریخ و فرهنگ و اثار باستانی را بخوانند، بایستی فکر اینجا را می کردند. (250785)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۸ ۲۰:۳۲
احسنت بر نویسنده
کاملا با ایشان موافقم (250796)
کارشناس آب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۹ ۱۱:۲۳
بهار منتشر کن. سانسور در مرام اصلاح طلبی نیست! شما که این مطلب مفصل را در مورد زاینده رود و کارون تهیه کردید چرا هیچ جا اشاره ای به این مسئله نمی کنید که این آب قرارست به سه استان یزد، کرمان و اصفهان برود و اصفهان تنها یک سوم این آب رادریافت خواهد کرد؟ چرا نمی گویید که میزان آبی که از کارون به خلیج فارس می ریزد چندین برابر آبیست که قرارست از کارون به فلات مرکزی ایران برود؟! بهار منتشر کن (250835)
lp
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۹ ۱۱:۴۳
هر چی خواستم یه چیزی بنویسم که بیان احساس درونم باشه نتونستم احساس خستگی از این همه اعتراض بی فایده (250840)