به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۲۳ ساعت ۱۶:۰۹
کد مطلب : ۴۷۹۸۶
قانون‌گريزي؛ شاه‌كليد خشونت فاجعه‌بار و عقب‌ماندگي‌ها

تفرقه و نزاع؛ فقط در کشورهای جهان سوم!

آیا دیده‌اید که سیاستمداران کشورهای توسعه یافته پس از تخلف راه گریز از کشور را انتخاب کنند و آنجا گروه و فرقه راه اندازی نمایند و علیه منافع کشور خود حرکت کنند؟...
تفرقه و نزاع؛ فقط در کشورهای جهان سوم!
عطا افشاریان

گروه سياسي: در گذشته در جامعه انسانی با گذشت زمان یک طبقه تبدیل به فئودالهایی صاحب ثروت و زمین شده بودند و عده دیگری کارگر و رعیت و این دو طبقه به صورت موروثی نسل به نسل منتقل مي‌گردید، اگر چه شاید در گذر زمان عده اندکی از طبقه کارگر جامعه با ورود به نهادهای نظامی، پا به عرصه قدرت مي‌نهاد. مقایسه تاریخ چند صد ساله اخیر کشورها نیز حاکی از آن است که حتی کشورها نیز طبقه بندی شده‌اند و ظاهرا کشورهای جهان سوم به خصوص کشورهای مسلمان قادر به خارج شدن از این لاک توسعه نیافتگی خود نیستند. با ظهور انقلابهای متعدد در کشورها و دگرگون شدن مقوله سیاست، اقتصاد و حکومت، قدرت و اصالت قدرت جای خود را به سیستم جدید حکومتی داد که در آن افراد زیادی قادر به رشد بودند.

جامعه آمریکا شاید در این گذر و با بکارگیری تجربیات بشری توانست یکی از پایدارترین ساختارهای سیاسی و اجتماعی را در جهان پدید آورد، ساختاری که به آن لقب سرزمین فرصتها داد. کشورهایی چون بریتانیا، آلمان، فرانسه و ژاپن نیز توانستند با روحیه فداکاری ملی در راه توسعه کشور خود پس از جنگ جهانی دوم قدم بردارند. چنین پیشرفتی را صد البته مرهون قانون گذاران خود هستند ولی بافت اجتماعی، سنت مردم و فرهنگ مردم این کشورها را نیز باید مد نظر قرار داد.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که بعد از جنگ جهانی دوم افرادی چون ماتسوشیتا در ژاپن ظهور پیدا کردند که دغدغه توسعه و نجات ژاپن را داشتند، نسل این افراد از اشغالگری آمریکا ناراحت بودند ولی مبارزه را در زمینه دیگر بسط دادند با این شعار که روزی باید تمام خانه‌هاي آمریکایی با محصولات ژاپنی اشغال گردد و البته چنین نیز شد، تنها چندین سال پش از جنگ جهانی دوم خودروسازهای مطرح آمریکایی یکی پس از دیگری ورشکست شدند و جای خود را به خلاقیت و تکنولوژی ژاپنی دادند.

این را مقایسه نمایید با شرکت‌ها و بخش خصوصی ایران که در دهه هفتاد بازار کل آسیای میانه را در دست داشت و خیلی زود شرکتهای نوظهور ترکیه‌ای، آنها را بیرون راندند و ایرانی ها و کالاهای آنها به بی کیفیتی و توام با تقلب شهره گردید. اگر تاریخ کشورهای مسلمان بخصوص کشورهای خاورمیانه و به ویژه ایران و عراق پر است از افتخارات و تمدن کهن، امروز برای ما حاصلی ندارد چرا که آن توسعه محصول زحمات پدران ما بوده است و افتخاری برای ما به ارمغان نمی آورد بلکه حداکثر لیاقتی که ما مي‌توانیم در مورد آن تاریخ به خرج بدهیم نگاهداری از آنها و کسب درآمد از آنهاست، که صد البته در این نیز موفق نبوده ایم. توسعه نیافتگی ما ناشی از بافت اجتماعی ماست و این ما مردمان ایران زمین هستیم که نقش مستقیم در پسرفت کشور خود داریم.

البته تاریخ کشورهای اروپایی پر است از جنگ‌های طولانی، لشکرکشی، تجاوز و استعمار، اما همه این کشورها پس از جنگ جهانی دوم آغازی دوباره داشتند. بسیاری از کشورهای توسعه یافته بجز آمریکا در جنگ جهانی دوم تقریبا تمام زیر ساخت خود را از دست دادند و گویی از صفر شروع کردند. سوال اینجاست که چرا ایران و کشورهای همجوار آن هرگز طعم توسعه را نچشیدند ولی کره، ژاپن، سنگاپور و بسیاری کشورهای دیگر به جز قدرتهای بزرگ به زودی از اقتصادهای مطرح دنیا گشتند؟

ساختار سیاسی-اجتماعی این کشورها جالب و در خور توجه است، در این کشورها اپوزیسیون، منافقین، مجاهدین خلق و امثالهم وجود ندارد. شما گروههایی را نمی بینید که به کشورهای دیگر متوسل شوند و از آن کشورها علیه مردم و کشور خود بیانیه صادر کنند و یا برای رسیدن به قدرت مانند مجاهدین خلق، جاسوسی نمایند و یا مشی مسلحانه داشته باشند، به ندرت شنیده‌اید که یک انگلیسی به آمریکا یا کانادا پناهنده شود. آیا دیده‌اید که سیاستمداران کشورهای توسعه یافته پس از تخلف راه گریز از کشور را انتخاب کنند و آنجا گروه و فرقه راه اندازی نمایند و علیه منافع کشور خود حرکت کنند؟ مسلما خیر. نمونه آن سارکوزی است که تخلفات وی در حال رسیدگی است.

در این کشورها و کشورهای اروپایی گروه‌های مسلحانه وجود ندارد، رفاه اجتماعی در حدی مطلوب است و این سرزمین‌ها به محلی برای مهاجرت نخبگان کشورها، به ویژه کشورهای اسلامی، شده است. در مقابل آن، کشورهای اسلامی قرار دارند که بر حسب تصادف یا خواست خداوند از منابع عظیم نفت، گاز و طلا بهره مندند ولی خونریزی، درگیریهای فرقه‌ای، گروه‌های مسلحانه و جنگ و خرابکاری و دیکتاتوری از ویژگی‌های بارز این کشورهاست.

سوال اینجاست که آیا حقیقتا این کشورها مسلمانند و یا تنها نام مسلمانی را یدک مي‌کشند؟ و چرا این کشورها باید اینگونه در نادانی خود دست و پا بزنند؟ آیا همه اینها محصول دست استعمار است؟ و آیا خودآگاهی مردم و یا بهتر بگوییم عدم تمایل مردم به آگاه شدن و اندیشیدن و خوب زیستن دست مایه چنین شرایطی نیست؟ آیا مردمان این کشورها همه این بلاها را مشیت الهی مي‌دانند و به دنبال تغییر سرنوشت خود نیستند؟

یکی از ویژگی‌های بارز کشورهای توسعه یافته قانونگرایی است و توزیع مناسب قدرت و ثروت، کافی است نگاهی داشته باشیم به انتخابات مختلف این کشورها و نوع برخورد مردم و سیاستمداران به این انتخابها، هر چند تشریفاتی و در قالب دو حزب مشخص و با افراد مشخص که با نام دموکراسی به خورد مردم مي‌دهند، مي‌توان دموکراسی هدایت شده را برای سیستم این کشورها عنوان نمود.شاید تا حد بالایی ساختار سیاسی اجتماعی آنها را در این توسعه موثر دانست.

توسعه‌ای که فقط شامل سیستم اقتصادی و اجتماعی آنها نمی گردد بلکه حتی در مسابقات جام جهانی نیز این توسعه یافتگی نمود مي‌یابد. آیا سیاستمداران و نظام سیاسی ما در ایجاد چنین جامعه ای موثر هستند؟ صد البته که ساختار سیاسی و اجتماعی هر کشور در رشد فکری آن جامعه موثر است ولی نگرش مردم نیز در نگرش سیاستمداران نمود پیدا خواهد نمود. نظام سیاسی ما در حال بلوغ است ولی آنچه حوادث چندین ساله اخیر را رقم زده است، نشانه قدرت و عافیت طلبی ما ایرانیان، عدم تحمل یکدیگر و عدم قانونگرایی و انحصارطلبی است.

این نگرش که نهادهای سیاسی - اجتماعی ما دچار نقص است منطقی است ولی ویرانه ساختن قانون، بجای بالغ نمودن آن، جز تنش‌هاي اجتماعی حاصل دیگری ندارد. به طور حتم باید نقش مردم را نیز در پیدایش چنین وضعیتی مد نظر داشت. این نگرش که گروهی از مردم بدنبال تغییر نظام سیاسی هستند و دشمن انگاشتن مردم فضای نامطلوبی ایجاد مي‌نماید و سیاستمداران باید همگام با تغییرات دنیای نو پیشروی کنند و جامعه را یک موجود پویا ببینند که به تحول و اصلاح نیاز دارد.

فرقه سازی، اپوزیسیون سازی و مخالف پروری به وضوح در کشورهای جهان سوم دیده مي‌شود به گونه ای که هر شخصی در این کشورها به دنبال این است که به گونه‌ای سرمایه‌ای جدا نموده و به یکی از کشورهای توسعه یافته برود! مادامیکه مردم این کشورها در حال کشمکش‌های سیاسی - اجتماعی و مذهبی پوچ هستند و نگاه سیاستمداران آنها به غرب یا شرق است، وضعیت این کشورها همین خواهد بود و باقی خواهد ماند. منظور از نگاه به غرب یا شرق نداشتن، عدم ایجاد رابطه نیست، بلکه کشف، باروری و تکیه بر استعدادهایی است که مزیت رقابتی ایجادمی نماید در عین تعامل سازنده با دنیا.

تنها در کشورهای جهان سوم است که جوانان آن برای پیوستن به کشورهای توسعه یافته و اقامت در آنها به هر دری مي‌زنند. حتی شورش علیه دولت خود، هنجار شکنی و هزار راه دیگر و حتی لو دادن رمز کارت‌های بانک‌ها (که در اين مورد خاص هرگز انگیزه‌هاي مجرم و همدستانش هم مشخص نشد!). در این کشورها با دشنام به ارکان سیاسی و فرار از قانون به راحتی مطرح خواهید شد و با پناه بردن به غرب در حکم اپوزیسیون از رفاه مادی آنها برخوردار مي‌گردند و البته کشور شما همچنان در تحریم و جنگ و اختلاف دست و پا خواهد زد!

همه کشورها به دنبال منافع خود هستند ولی تنها در کشورهای جهان سوم است که سیاستمداران آن هر از چند گاهی به کشورهای توسعه یافته پناهنده مي‌شوند، و در قراردادهای تجاری و اقتصادی آنها هر از چند گاهی بوی فروش منافع این کشورها به مشام مي‌رسد و تنها در این کشورهاست که مردمانش سیاستمداران را وابسته به شرق و یا غرب مي‌دانند. مسلما چنین جوامعی همچنان جهان سوم باقی خواهند ماند تا زمانی‌که قانون در این کشورها نهادینه گردد و احترام به آن یکی از ارکان جامعه شود.

یار خراسانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۳ ۱۶:۱۶
کاشکی سال 88 هم قانون گریزی صورت نمی گرفت اگه یکم اعتقاد به قانون در وجودشان بود (241373)
طرف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۴ ۰۴:۳۶
واقعا وقتی آقای عبد الله رو دیدم که چقدر قشنگ برای تقلب دلیل آورد خیلی حال کردم

ایکاش آقای موسوی هم مثل ایشون دلیلهایی بهتر از بچه آذربایجان و داماد لرستان و ... میاوردن // چه قبول کنید چه نکنید سال 88 اصلاح طلبها جو زده شدن و فکر کردن هرکی هرکی هست و با یه بلوا میتونن آب رفته به جوی رو باز گردونن

البته قبول دارم اگر بد اخلاقی های قبل انتخابات نبود اون اتفاقات نمیافتاد (241481)
آرمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۵ ۰۲:۳۵
آقای عبدالله در انتخابات قبلی هم معترض بود، با این وجود فرصت شرکت در انتخابات ای دوره را هم داشت. ایشان در همان سال هم آزادانه به ابراز عقیده اش پرداخت، در این مدت هم در حصر نبود و مهر فتنه گر و .... به او نزدند! مراسم تحلیف ریاست جمهوری هنوز در افغانستان انجام نشده، تا کل آراء بازشماری شود
چطور شرایط ایران را با افغانستان مقایسه می کنی؟! (241559)
خودمونی
United Arab Emirates
۱۳۹۳/۰۴/۲۴ ۱۰:۰۲
آقای یارخراسانی
بیشترین قانون گریزی در سالهای 1392تا1388بود.
بیشترین قانون گذاری نادرست هم درهمین دوران تصویب شد(مانندهدفمندی یارانه و.........) (241501)
ملاطفی
United States
۱۳۹۳/۰۴/۲۳ ۱۷:۳۵
یک سوال ساده داشته ام که کسی جوابگو نبوده. چرا بند بند قانون اساسی در جمهوری اسلامی اجرا نمی شود؟ چه کسی یا مرجعی می تواند به این امر کمک کند؟ همین. بنظر می رسد حتی سوال کردن در این مورد خط قرمز می باشد که نمی دانم چرا. (241385)
منطق مکانیک حقوقی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۳ ۲۳:۳۳
عزیزم قانون اساسی در کشورهای مترقی دنیا یک ظاهر داد که همان اصول آن است یک اسکلت دارد که از به هم پیوستگی اصول وارتباط منطقی و ریاضی بین اصول ان باید برقرار باشد همچنین یک مکانیک و دینامیک جهت حرکت و احیای خودش باید داشته باشد.
اگر قانون اساسی ظاهرش خوب باشد اما فاقد مکانیک ودینامیک باشد میشود مانند اتوبوسهای اسکانیا! هم خودش را میسوزاند هم مسافرانش را! (241458)
10
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۴ ۰۹:۴۲
تا 100 سال دیگه وقتی مردم رشد فرهنگی کردن بعد (241500)
روح الله - مشهد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۴ ۱۶:۴۴
چرا همه چیزو به گردن مردم میندازی 10؟ (241525)
سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۴ ۱۲:۳۵
روشن است دوست من.چون مردم نمی دانند قانون اساسی چیست و اجرای آن را هم نمی خواهند.جدول میانگین هوشی ملتها را ببین دوست عزیز. (241511)
موشکاف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۳ ۱۷:۴۵
آقای عطا افشاریان عزیز!اولا این حقیر نکاتی را میخواستم خدمتتان عرض کنم شاید برایتان مفید باشد:1

1) در دنیایی که نفسانیات وشیطان بر آن حکومت میکند مدینه فاضله وجود ندارد!مقایسه بد وبدتر آنهم در موضوعات خاص است!
2 )علاوه بر عواملی که فرمودید عامل اصلی ومهم درگیری وکشت وکشتار در کشورهای توسعه نیافته نوجوان وجوان بودن جمعیت این کشورهاست که به علت نداشتن آگاهی وبراساس هورمون وهیجانات واحساسات
میکنند....... (241388)
;كاوه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۳ ۱۸:۰۱
از ماست كه بر ماست بنظر شما چرا ساستمداران كشورهاي جهان سوم پناهنده كشورهاي پيشرفته شده وتبديل به اپوزيسيون ميشوند (241391)
راه چاره
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۳ ۱۸:۲۲
سازمان ملل باید در کشورهای جهان سوم حضور موثرتر و گسترده تری داشته باشد

مثلا" همه انتخابات در این کشورها باید حتما" زیر نظر سازمان ملل برگزار شود. (241395)
sajjad
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۳ ۱۹:۰۱
مرسی! عالی بود
دلایل عقب ماندگی ایران عمدتا همین مسائلی بود که عرض کردید (241403)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۳ ۱۹:۳۶
در کشور ما یک تروریست مثل ضارب اقای حجاریان براحتی در امنیت کامل بسر میبره وتازه ادعا میکنه خدا این ترور راانجام داده...این یعنی ضعف حکومت مرکزی و وجود هزاردستان درمملکت.فکر میکنم فاصله تا حکومت قانون خیلی زیاد باشه. (241413)
دلسوخته
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۳ ۲۰:۳۲
نژاد و مذهب را بعضی بی دینهای متعصب در منطقه افراشتند عده ای بی فکر را تحریک و منطقه را به اتش کشیدن بزرگان هر دو کنار هم بشینن و این اتش را خاموش کنند (241433)
هیراد
United States
۱۳۹۳/۰۴/۲۳ ۲۱:۰۳
واقعا برای بهارنیوز با این مطلبش متاسفم. یک زمان قدرتمندان استعمار میکردن، چون نیاز به مواد اولیه و معدنی داشتن. چون در آغاز حرکت به سمت توسعه بودن. اما الان قدرت رو جور دیگه ای بر کشورهای ضعیف تحمیل میکنن. اون قدرتها هر کاری میکنن تا مدنیت و قانونگرایی در خاورمیانه همه گیر نشه. چون اونطوری دیگه امکان جولان دادن ندارن. البته مشکل ما هم اینه که الان قدرتمندترین کشور (به ظاهر) آمریکاس و نیاز به ۲ چیز داره. نفت و بازار فروش سلاح. (241438)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۴ ۰۱:۵۳
جهان سوم جايي نيست جز حيطه اي تحت تسلط دو هم پيمان قديمي ١- استبداد حاكم داخلي ٢- ارباب و جاعل زور مند و ثروتمند خارجي اين حاكم مستبد (241477)
جنگ زرگري !!
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۴ ۰۱:۵۸
بنظر شما چرا جايي مي شود مانند جهان سوم !؟ جواب اتحاد مرموز استبداد داخل و استحمار گر خارجي است . بقول خانم زهرا ر. : مستبدين داخلي و استكبار و زورمداران خارجي براي حفظ منافع مشترك ، همديگر را مي سازند!!!!!! (241478)
بلوط
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۴ ۰۷:۵۴
درکشورهای پیش رفته صداوسیما-روزنامه ها ازادن ودولتی نیستن .احزاب ازادانه نظرات خوراارایه میکند قوه قضاییه برای انهاحکم صادرنمیکند وسیستم برای نخبگان مخالف فشار نمیاورد تاازکشور متواری بشود.دران کشورها وزارت کشوربرای معترضان مجوز تظاهرات داده میشودتافتنه گرمعرفی نشود.درکشورهای توسعه یافته دنبال اقتصادومعشیت مردم هستند نه به فکرساپورت پوشان وناراضیان.درکشورهای یادشده سیستم برنامه وبودجه تعطیل نمیکنند تاباچراغ خاموش رفتن سرمایه یک ملت رابه یغما ببرن (241489)
علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۴ ۱۱:۰۱
در كشورهاي جهان سوم عده اي خاص خود را بالاتر از قانون مي دانند و قانون در مورد انها اجرا نمي شود حال يا به دليل مذهبي يا به دليل سياسي و ...ولي در كشورهاي توسعه يافته قانون براي همه يكسان است البته در ايران به دليل ضعف زياد دستگاه قضايي مصونيت هاي قانوني خيلي زياد است (241506)
سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۴ ۱۲:۴۴
نویسنده محترم باریک بینانه با مساله برخورد کرده اند اما بنده معتقدم همه چیز به میانگین بهره هوشی ملتها باز می گردد.این عدد در آفریقا از 55 شروع می شود تا خاورمیانه که 87 در بهترین شرایطش در عراق است اما در هنگ کنگ 112 ودر چین 109 در سوییس 100 در رژیم اشغالگر فلسطین 96 و... دقیق که بشوی خیلی پیامها دارد.خود مقایسه کنید از غارت کشورها گرفته تا تولید ناخالص ملی و تا کودتا وخونریزی و خرافه گرایی همه و همه در کدام کشورها با چه شرایطی محقق است.همین کافیست. (241513)
هوشبهر ملی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۴ ۱۶:۰۹
دموکراسی باعث رشد نشنال آی کیو میشود (241521)
دوست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۴ ۱۳:۵۳
فقط میخوام بگم بیچاره مردم!! ژاپنی که باهمت مردمش شد ژاپنی که بازارهای دنیاروتسخیر کرد،جایی هست که کوچکترین خلاف واختلاس دولتمردانش منجربه استعفا یاخودکشی میشه،آخه اینجورمقایسه کردن انصافه آقای محترم! (241517)
خودکشی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۴ ۱۶:۱۰
آخه اونا مسلمون نیستند در اسلام خودکشی گناه کبیره است (241522)
ابی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۵ ۰۵:۵۲
ژاپن ، ژاپن شد چون امپراطوری هوشمند و مردمی داشت،ژاپنی ها یک نسل خود را فدای کشورشون کردند،ژاپنی ها در صداقت همتا ندارند، مسلمان هم نیستند ، اما ما به قرآنی که برای هدایت آمده را به دروغ قسم میدیم ، در ژاپن قانون برای فقیر و غنی یکی است اما در کشور ما قانون برای از ما بهتران است ، شاکله قانون در کشور ما قانون اساسی است که مجری ندارد،در کشور های پیشرفته دزدی هست اما در کشور ما بیداد میکند،ووووو (241564)