به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۴۳
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۱۴ ساعت ۱۰:۲۳
کد مطلب : ۳۶۹۰۶
تبليغات انتخابات خاتمه يافت؛ شنبه روز راي‌گيري

استقبال گسترده مردم افغانستان از انتخابات و نه به طالبان

گروه بين‌الملل: تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ديروز چهار‌شنبه به پایان ‌رسيد و قرار است شنبه جانشین حامد کرزی، رئیس جمهوری کنونی افغانستان، انتخاب شود. کرزی پس از دو دوره ریاست جمهوری حق شرکت در انتخابات را ندارد.
استقبال گسترده مردم افغانستان از انتخابات و نه به طالبان
یوسف نورستانی، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید برای اطمینان از این که هیچ کسی دو بار رای ندهد، در انتخابات پیش رو دو نوع رنگ استفاده می‌شود. به گفته وی، یکی از این رنگ‌ها به چشم دیده مي‌شود و دیگرش تنها با استفاده از چراغ های مخصوصی دیده می‌شود که در تمام مراکز رای‌گیری وجود دارد. رفتن پای صندوق‌های رای در انتخابات روز شنبه آینده افغانستان برای ساکنان برخی از مناطق این کشور به دلیل برف و سرما کار ساده‌ای نیست. ولایت‌های مرکزی بامیان و دایکندی و بدخشان در شمال شرق هنوز پوشیده از برف هستند.

محمد انور از ساکنان ولایت بامیان گفت که در برخی از مناطق ولسوالی پنجاب این ولایت ارتفاع برف تا یک متر می‌رسد و این امر می‌تواند بر حضور مردم در مراکز رای‌گیری اثر بگذارد. به گفته او، با وجود این، مردم علاقه‌مند شرکت در انتخابات هستند.

در روز پایانی مبارزات انتخاباتی، بحث انتخابات در روزنامه های چاپ کابل هم داغ بود. روزنامه افغانستان نوشت: "تیم‌های انتخاباتی هزينه‌های هنگفت مصرف کردند، به اکثر ولايت‌ها سفر کردند، با مردم از دور و نزديک ديدار کردند، شعارهای خيالی و واقعی سر دادند و به هزارها رنگ جامه پوشيدند."

به باور نویسنده افغانستان، تيم‌های انتخاباتی از هر ابزار "مشروع و نامشروع" برای جلب آرا استفاده کردند؛ به تعبیر نویسنده، از توهين و افترا گرفته، تا توطئه و رشوه و امتيازات مالی و تا وعده‌های دروغ و فريبنده. اما روزنامه 8‌صبح می‌نویسد: "سیاست‌مداران برخاسته از شمال، در جنوب مورد احترام و استقبال قرار گرفتند و سیاست‌مدارانی که نفوذ سنتی در جنوب دارند، در شمال استقبال شدند. غرب و شرق افغانستان هم به نامزدان و تیم‌های همراه‌شان خوش‌آمد گفتند. این نشان می‌دهد که کینه‌ها و کدورت‌های گذشته، اندکی رنگ باخته و همبستگی اجتماعی تا حدودی تقویت شده است."

داوود سلطان زوی یکی از نامزدان ریاست جمهوری در همایشی در میان هواداران خود در مرکز بین المللی مطبوعات در وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت که مردم خواهان تغییر هستند. او گفت اگر او در انتخابات برنده شود، در پنج سال دوره ریاست جمهوری او در زندگی مردم تغییراتی پدید خواهد آمد. او گفت "که مردم آماده تغییر هستند. من و تیم ما هر جا که رفتیم، با وجود تهدیدها و کوتاهی هایی که وجود داشت، با آغوش باز پذیرفته شدیم. مردم افغانستان را تشنه تغییر یافتیم." سلطان زوی گفت: "روز شنبه روز مردم افغانستان است. روز شنبه را خدا برای این که اراده مردم افغانستان تمثیل شود، بعد از قربانی های طولانی ارزانی فرموده است. دهه‌ها و حتی قرنها این مردم قربانی داده اند. این روز به قیمت بسیار گزافی برای ما میسر شده است."

مبارزات انتخاباتی افغانستان ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ آغاز شد و پس از دو ماه به پایان ‌رسيد. مبارزات انتخاباتی نامزدان شورای ولایتی نیز یک ماه بعد (۱۳ اسفند) آغاز شد.
در آغاز مبارزات ۱۱ نامزد با هم رقابت را آغاز کردند، اما تا امروز فقط ۸ تن از نامزدان به رقابت ادامه می‌دهند و سه تن از آنها از این دور کنار رفتند.
فهرست نامزدهای انتخابات شوراهای ولایتی حدود ۲۷۰۰ نفر اعلام شد که از این عده، ۳۰۸ نفر زنان هستند و بر سر ۴۵۸ کرسی شورای ولایتی با هم رقابت می‌کنند.
نامزدان در دو ماه گذشته از رسانه‌ها، گردهمایی‌ها، پوسترها، شبکه‌های اجتماعی، دیدارها، مناظرات‌ و سفرهای ولایتی برای معرفی برنامه‌هایشان و متقاعد ساختن رای دهندگان استفاده کردند.
بزرگترین چالش در برابر روند مبارزات انتخاباتی، تهدیدهای امنیتی بوده که به کشته شدن تعدادی از اعضای ستادهای انتخاباتی نامزدان، اعضای کمیسیون مستقل انتخابات، نیروهای امنیتی افغانستان، روزنامه‌نگاران و غیرنظامیان افغان و خارجی منجر شد.
در جریان مبارزات انتخاباتی، تخلفاتی از قبیل سو استفاده از امکانات دولتی، مداخله شماری از مقامات دولتی در این روند، توهین نامزدان به یکدیگر و در موارد عدم رعایت دستور‌العمل شهرداری‌ها برای نصب پوسترها و عکس‌های نامزدان رخ داد.
هم‌زمان با مبارزات انتخاباتی، کمپین‌های زیادی برای تشویق مردم برای شرکت در انتخابات راه اندازی شدند. یکی از این کمپین‌ها در فیسبوک زیر عنوان 'بله من رای می‌دهم' به راه افتاده که در رسانه‌ها بازتاب زیاد داشته است. در یکی از صفحه های این کمپین نوشته شده: "انتخابات پیش‌رو فرصتی است برای ما تا به خشونت «نه» بگوییم، تا فرهنگ حذف و نفی را پایان دهیم. این انتخابات تنها برای این مهم نیست که قدرت را از یک اداره به اداره دیگر بدون خشونت انتقال میدهد، بل مهم است چون این انتقال در نفس خود نشان دهنده تغییر بنیادی در بینش شهروندی ما است. موفقیت انتخابات پیش رو نشان خواهد داد که ما از تاریخ آموخته‌ایم و آگاهانه تصمیم گرفته‌ایم که تاریخ دیگر بسازیم."

یان کوبیش فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در افغانستان از آمادگی‌ها برای برگزاری انتخابات ستایش کرد و گفت که آمادگی در این انتخابات نسبت به انتخابات پیشین بهتر است. آقای کوبیش گفت: "مالک این انتخابات افغانها هستند و مدیریت آن را افغانها به عهده دارند. مردم به آمادگی‌های این انتخابات علاقه‌مندی نشان داده‌اند و همچنین یک سطح بالایی از اعتماد وجود دارد که این انتخابات گام بازگشت‌ناپذیر دیگری است برای پیشرفت و تقویت دموکراسی در افغانستان و همچنین ایجاد مشروعیت لازم برای رهبری بعدی افغانستان."

ديروز در یک حمله انتحاری در داخل یکی از دفاتر وزارت داخله/کشور افغانستان رخ داد. صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله افغانستان گفت که عامل انتحاری لباس نظامی به تن داشته و داخل یکی از دفاتر وزارت داخله شده است. به گفته وی، وقتی این شخص وارد این دفتر شده، شناسایی شده و در حیاط این دفتر مواد همراه خود را منفجر ساخته است. صدیقی می‌گوید در این رویداد شش پلیس کشته شدند.

این دفتر جدا از ساختمان اصلی وزارت داخله و در نزدیکی آن واقع شده است. مسئولیت این حمله را گروه طالبان برعهده گرفته است. این حمله انتحاری در حالی رخ می‌دهد که دو روز دیگر به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی افغانستان باقی مانده و نیروهای امنیتی افغان تدابیر شدید امنیتی را در تمام افغانستان به خصوص در کابل روی دست گرفتند.

تعداد از نامزدها کاروان شادی راه انداخته بودند و هواداران آنان با دهل و سرنا به مراسم آمده بودند.
در ميان شادی مردم تدابیر امنیتی نیز شدید بود محافظان نامزدها و پلیس در اطراف مراکز برگزاری مراسم دیده می‌شد. شعار یکی از نامزدها 'به بلدوز رای دهید' بود!

ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۴ ۱۱:۲۷
پيام ملت ايران به ملت افغانستان همگرايي ، وحدت ، برادري و طرد متحجرين طالبان است . (215003)
داماد قندهار !
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۴ ۱۴:۵۹
باید دید اونجا هم در صورت شکست بحث تقلب رو مطرح می کنن یا متمدن تر از این حرفا هستن ! (215022)
عباس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۴ ۱۸:۵۶
کمیسیون انتخابات مجلس افغانستان بی طرف است و . . . جانبدار نیست. (215053)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۴ ۱۹:۰۱
چون انتخابات زیر نظر سازمان ملل برگزار میشه و نه یک گروه خاص بنابراین احتمال تقلب خیلی کمه! (215054)
یار خراسانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۴ ۱۹:۴۳
جمله پرمعنی و سوزاننده ای بود . احسنت (215061)
حم کدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۴ ۱۷:۱۴
افغان ها هم مثل ابرانب ها برای انتخاب کردت ( شده ) مجبورند از هفتخوان بگذرتد ؟ (215035)
ساميار
United States
۱۳۹۳/۰۱/۱۴ ۱۹:۴۴
زلمی رسول پيروزه! (215062)
کاوه فارسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۴ ۲۰:۰۵
در افغانستان باید رئیس جمهوری روی کار بیاد که هم بتونه با آمریکا تعامل داشته باشه و هم با ایران چون اگه با هرکدوم یک از این کشورها تعامل نداشته باشه به نظرم براش گردوندن کشور سخت میشه..البته این خوب نیست اما خوب نمیشه کاریش کرد (215070)