به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۰۱ ساعت ۰۰:۰۹
کد مطلب : ۵۲۱۵۱
بیمه کردن پرسنل رسانه ها

شرط ارشاد برای پرداخت یارانه به رسانه‌ها

گروه فرهنگي: معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رسانه هایی حمایت می شوند که اجرای وظیفه قانونی خود و ماده ٤٦ قانون مطبوعات را جدی می گیرند و نسبت به بیمه همکاران خود اقدام می کنند.
شرط ارشاد برای پرداخت یارانه به رسانه‌ها
به گزارش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین انتظامی در این رابطه توضیح داد: از آنجا که مطابق قانون و البته کمک به هویت صنفی روزنامه نگاران، بیمه همه شاغلان یک رسانه به عهده مدیرمسئول آن رسانه است و عمل به این وظیفه قانونی و انسانی و حرفه ای، برای رسانه هایی که با مشکلات مالی فراوان مواجهند بار مالی دارد، وزارت ارشاد با بازگرداندن عین همان مبلغ، زمینه را برای گسترش بیمه خبرنگاران از مجرای صحیح خود فراهم می کند.

وی در تشریح دلیل این مدل حمایتی صنفی که تا پیش از دولت یازدهم عملیاتی نشده بود، افزود: تاکنون رسانه ها با اتکا به تسهیلاتی که وزارت ارشاد برای بیمه خبرنگاران می داد، نیازی نمی دیدند که همکاران خود را بیمه کنند ولی باید مجرای قانونی و حرفه ای را دنبال کرد و لذا همان بودجه را مستقیما در اختیار رسانه ها می گذاریم تا اولا استقلال حرفه ای خبرنگاران رعایت شود و خبرنگار دولتی نشود و ثانیا زمینه یکی از عوامل خانه به دوشی روزنامه نگاران یعنی «نبود هویت سازمانی» منتقی شود و ربط وثیق با یک رسانه پدید آید.

انتظامی در عین حال گفت: انتظار همکاران رسانه ای از معاون مطبوعاتی که سابقه رسانه ای دارد و نماینده خود آنان تلقی می شود این است که جلوی اقدامات غیرحرفه ای را بگیرد و روش های معمول اما غلط را به مجرای صحیح خود بازگرداند. رسانه ای که حاضر نباشد خبرنگار تمام وقت خود را بیمه کند و به وظیفه قانونی و حرفه ای خود بی توجه است، رسانه نیست؛ متقابلا خبرنگاری که کیفیت یا کمیت کار او در حدی نباشد که رسانه اش با وجود حمایت های مالی ارشاد، او را بیمه کند؛ خبرنگار حرفه ای تلقی نمی شود.

انتظامی همچنین درخصوص ضمانت اجرای این طرح نیز گفت: تا چند روز دیگر فهرست نشریات و سایت هایی که از این امکان تشویقی برای بیمه همکاران خود استفاده کرده اند، روی سایت معاونت مطبوعاتی قرار می گیرد تا برای سایر رسانه ها الگو باشد و یا اگر تاکنون از این طرح جدید وزارت ارشاد مطلع نشده اند توسط خبرنگاران و همکارانشان مطلع شوند. وی افزود: مطابق طرح های رتبه بندی روزنامه ها و همچنین خبرگزاری ها و سایت های خبری، شاخص تعداد خبرنگار بیمه شده، یکی از شاخص های چهل گانه این رتبه بندی است. وی خاطرنشان کرد که این رتبه بندی جامع، احتمالا از مهرماه مبنای یارانه روزنامه ها و سایت های خبری خواهد بود.