به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۵۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۰۹ ساعت ۱۰:۰۴
کد مطلب : ۸۲۵۸۱
نوبت هاشمی است یک چندی!

مواضع 84 يك احمدي‌نژادي درباره هاشمی!

مواضع 84 يك احمدي‌نژادي درباره هاشمی!
گروه سياسي: عبدالرضا داوری که چند ساليست خود را از حامیان احمدی‌نژاد مي‌داند در طول یک دهه اخیر و دوره‌هاي مختلف سیاسی چرخش‌هاي سیاسی عجیبی داشته است. وی که در سال 84 و قبل از انتخابات ریاست جمهوری خود را از حامیان هاشمی رفسنجانی مي‌دانست و حتی مقاله ای به حمایت از وی نوشته است؛ بعد از انتخابات و با روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد، به يكباره نگاه سیاسی خود را تغییر مي‌دهد و خود را در جرگه حامیان احمدی‌نژاد معرفی مي‌کند!

"نوبت هاشمی است یک چندی" عنوان مقاله‌ای است که يار غار سالهاي اخير احمدي‌نژاد چند ماه قبل از به قدرت رسيدن احمدي‌نژاد در سال 84 در ماهنامه رصد و به حمایت از هاشمی انتشار داد! متن كامل مقاله را بخوانيد:

ایجاد امنیت برای شهروندان، مهمترین کارکرد و از جمله اهداف بزرگی است که تاسیس دولت بزرگ اسلامی را توجیه مي‌نماید امیر المومنان با توجه به همین مطلب است که فلسفه وجودی دولت را در دو بعد ایجابی و سلبی تیین مي‌نمایند از هئیت سلبی با اشاره به دو عامل شایع قدرت طلبی و منعفت گرایی حکومت اصیل دینی را از این دو شائبه بری مي‌دانند. متقابلا از وجه ایجایی، دو هدف مهم احیاء دین و اصلاح امور را به مثابه مبانی اصلی حکومت در اسلام، مورد تاکید قرار مي‌دهند.

از دیدگاه امیر مومنان، حکومتی که مطابق این فلسفه سیاس شکل و قوام مي‌یابد، باید دو خصیصه را حتما دارا باشد، تا بتوان به اسلامی بودن آن تفطن یافت نخست وجود امنیت برای افراد ضعیف و بی پناه از مسیر اصلاح امور جامعه و دوم اقامه ارزشهای الهی در جامعه بر این اساس وجود جامعه ای امن از شاخصهای برجسته حکومت علوی است، که در پرتو آن، افراد قادر خواهند بود، به سامان دهی امور خود همت گمارند.

علاوه بر وجود باور اعتقادی شرط کامیابی در بنای چنین جامعه ای را باید در عمل اجتماعی و مدیریت کارآمد جستجو نمود،‌که هر یک به نوعی در تکوین و استمرار حیات جامعه امن موثرند به همین علت است که امیر مومنان بر ضرورت اصل شایسته سالاری تاکید قراوان دارند و محروم ساختن آگاهان از تصدی اجتماع را عامل نابسامانی قلمداد کرده اظهار مي‌دارند: در هر آن سرزمین که عالمان را لگام زنند و جاهلان را به مسند ریاست نشانند، دیر نپاید که خوابشان بدل گردد و چشمانشان اشکبار شود.

در جهان پرآشوب کنونی ایجاد امنیت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی تنها با نهادینه شدن فرآیند توسعه همه جانبه و پایدار میسر است بطوریکه در جای جای اراء نظریه پردازان حوزه مسائل اجتماعی، مي‌توان همگرایی مقوله امنیت و توسعه را شناسایی نمود. بر همین مبنا راه بقای حکومتها تنها از سیر توسعه گرایی عبور خواهد کرد و نهادینه سازی توسعه ضمن افزایش ظرفیتهای فرهنگی، اقتصادی و سیاسی جامعه؛ کانونهای ناامنی داخلی و خارجی را نیز به شدت محدود مي‌سازد. با این مقدمه دولت اصیل دینی در جهان معاصر، دولتی است که ضمن اهتمام به ارزشهای الهی و بویژه اصل توحید که هر نوع استبداد و کیش شخصیت را نفی مي‌کنند توسعه گرایی را در دستور کار خود قرار داده و ساختارهای سیاسی و اقتصادی خود را نوسازی مي‌نمایند. با این چارچوب نظری تلاش خواهد شد تا ضمن ارائه تحلیلی از جغرافیایی سیاسی کشور- در آستانه نهمین انتخابات ریاست جمهوری که حائز ویژگی‌هاي منحصر به فردی است.

اگر نیل به " توسعه یافتگی " را مهمترین مساله امروز جامعه ایرانی بدانیم. بلادرنگ مي‌توان شکاف توسعه گرایان – محافظه کاران را به عنوان مهمترین شکاف موجود درجامعه ایرانی شناسایی کرد. در اینجا " توسعه گرایان" معروف جریانهایی هستند که به دور از روشهای رادیکال درجهت نوسازی اقتصادی و فرهنگی و سیاسی کشور تلا ش می¬کنند و منظور از محافظه کاران نیز آن دسته از جریان¬های است که در برابر تغییرات ساختاری ناشی از توسعه مقاومت مي‌کنند.

لذ ا ازمنظر ما حساب جریانهای رادیکال که تغییرات را بر مبنای روشهای انقلابی و به صورت آنی طلب مي‌کنند از توسعه گرایان جدا بوده، ضمن آنکه ارائه این تعریف از محافظه کاران بخش هایی از جناح منتقد دولت که در اتمسفر سیاسی کشور" محافظه کار " خوانده مي‌شود در زمره توسعه گرایان قرار خواهند گرفت. افزایش شتاب فرایند توسعه طی شانزده سال اخیر نشان داده است که مهمترین چالشهای مسیر نیل به توسعه یافتگی د رنهادها و ساختارهای محافظه کار و نوع رویکرد و قرائت آنان از فرایند توسعه ریشه دارد.

چالش مجالس چهارم و پنجم با دولتهای هاشمی و خاتمی چالش مجلس ششم با شورای نگهبان چالش قوه قضاییه با مطبوعات و فعالین سیاسی و چالش‌هاي گسترده اجتماعی بر سر پذیرش یا عدم پذیرش سبک‌هاي مختلف زندگی همه و همه حاکی از شکافهایی است که در یک طرف آن محافظه کاران حضور یافته اند و سوی دیگر آن نیز توسعه گرایان اردو زده اند و اینهمه جز به کاسته شدن از شتاب توسعه و اتلاف انرژی‌هاي اجتماعی بر اثر اصطکاک تحمیلی نیانجامیده است.

بحران در ارودگاه توسعه گرایان جهت حضور در آوردگاه انتخابات ریاست جمهوری پس از اعلام انصراف میر حسین موسوی از حضور در عرصه انتخابات ریاست جمهوری به مثابه یک شوک سیاسی آغاز شد چرا که کناره گیری داوطلبانه و درویش صفتانه میرحسین از قله اجرایی کشور در سال 68 و بسنده نمودنش به فعالیت‌هاي فرهنگی و هنری از یک سو و عدم اعوجاجات فکری و سیاسی اش از سوی دیگر شخصیت" موسوی" را آنچنان منزه و درجایگاهی فراتر و ماورای بازیگران عرصه سیاست معرفی نموده بود که از جبهه مشارکت، کارگزاران، همسبتگی،خانه کارگر؛ و مجمع روحانیون تا بخش هایی از جریان منتقد دولت را مي‌توان در گستره سایه خیال انگیز " موسوی" در آرامش و وجدت یافت.

اما "میر حسین "همچون گذشته خلوت عارفانه و خرقه درویشی خود را بر جلوت حاکمانه و خلعت دولتمندی ترجیح داد تا یکبار دیگر نشان دهد که مي‌توان روش سیاسی را با منش اخلاقی همراه نماید باید پرسید که چه کسی قادر است برای نهمین بار کلید دولت را در کف توسعه گرایان قرار دهد.
امری طبیعی ومحتمل الوقوع بود اما بی تردید تکثر نامزدهای توسعه گرایان تنها به تقویت "محافظه کاران" در انتخابات 84 منجر گردید به همین دلیل " توسعه گرایان" چاره ای جز اجماع نظر "حداقلی" نخواهد داشت و باید تلاش نمایند با جمع بندی تحولات 35 ساله فرایند توسعه کشور، سکان دولت را در اختیار کسی قرار دهند که ضمن تامین شرایط اجماع حداقلی توسعه گرایان حساسیت‌هاي محافظه کاران را که اکنون در قوای تقنینی و قضایی حضور تعیین کننده دارند در پایین ترین سطح تحریک نمایند با پذیرش فرضیات پیش گفته" هاشمی رفسنجانی" گزینه مناسب فراروی توسعه گرایان است سابقه 8سال ریاست مجلس، 8سال ریاست جمهور، 8سال ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام 23 سال نیابت مجلس خبرگان،24 سال امامت نمازجمعه و رفاقت دیرینه با آیت الله خامنه‌ای (جمله معروف ایشان را در روز دوم خرداد 76 به یادآورید که اظهار داشتند: هیچ کس برای من آقای هاشمی نمی شود).

"هاشمی " را آنچنان مي‌نمایاند که محافظه کاران در برابر وی منفعل خواهند بود. به بیان دیگر "هاشمی " به قدر کفایت سنتی هست تا تیزی مواجهه" سنت مداران " را کند نمایند از دیگر سو نحوه سلوک سیاسی وی در دوران قبل و بعد از انقلاب و ارتباطات نزدیکش با محافل و جریانهای روشنفکری و کانونهای تکنوکراسی و نیز اهتمام فراوان وی به امر توسعه کشور در تمامی دورانها مي‌تواند توجه توسعه گرایان را جلب کند. شخصیت دووجهی" سنتی –توسعه یافته" هاشمی مي‌توان توجیه محافظه کاران را دارد،هم امکان همراهی توسعه گرایان را فراهم مي‌کند.

لذا باید صراحتا اظهارداشت که در شرایط کنونی و باتوجه به خطر انحصار قدرت در کشور، هاشمی " بهترین بدیل"خاتمی " برای دوران گذران به توسعه یافتگی است. حضور " هاشمی " در راس هرم اجرایی کشور اعتبار قوه مجریه را از سوی جریان محافظه کار دست نیازیدنی و غیرقابل خدشه ساخته و از سوی دیگر تسلط وی بر مجمع تشخیص مصلحتنظام و جایگاه فراپارلمانی اش سبب خواهد شد تا تضادهای دولت " توسعه گرا" و "پارلمان محافظه کار" به حداقل رسیده وهماهنگی مطلوبی میان قوای کشور سامان یابد. ضمن آنکه حضور مستمر" هاشمی" در راس حوزه‌هاي نظامی، اجرایی و تقنینی کشور طی 35سال اخیر و نیز تمایل کثیری از کارگزاران کشوری و لشکری نسبت به وی اجازه نخواهد داد تا مانع موثری در مسیر دولت"هاشمی" بر پاشود.

4- حضور هاشمی " در رقابت‌هاي انتخابات ریاست جمهوری 84 واکنشهایی در جغرافیای سیاسی کشور بر انگیخته است کما اینکه در اواسط سال گذشته معدودی از سنت مداران با پیش کشیدن پاره ای از آرای شهید مطهری و ارائه تفسیر مالایرضی به صاحبه، نتیجه گرفته اند که رئیس جمهوری باید غیر روحانی باشد فارغ از اینکه اولا اگر غیرروحانی بودن رئیس جمهوری امری مطلوب باشد نمی توان تحت این عنوان روحانیون را از حق کاندیداتوری محروم نمود و حق انتخاب ملت را محدود ساخت، بلکه شایسته است حق تشخیصی روحانی و غیر روحانی بودن رییس جمهوری را به انتخاب مردم واگذار کرد. ثانیا اگر استناد به آرای شهید مطهری مطلوب است، توصیه مي‌شود که در تمامی زمینه‌ها بویژه در حوزه اثبات حقوق فطری و آزادی‌هاي سیاسی و اجتماعی در چهارچوب اقتصاد اسلامی نیز نگرش شهید مطهری مبنای نظری و عملی سنت مداران مخالف ریاست جمهوری " هاشمی" قرار گیرد تا به استفاده ابزاری از اندیشه‌هاي شهید مطهری متهم نشوند.

همین افراد با خط ونشان کشیدن در مورد افشای عملکرد‌هاي اقتصادی منسوبین " هاشمی" عملا کارت زردی را پیش از آغاز مسابقه بیرون کشیدند آیا نباید از خود سوال کرد، در شرایطی که این جریان سالهای طولانی است که در قوه قضاییه حاکمیت دارد و به راحتی پرونده تخلفات فرزندان" هاشمی" را به جریان اندازد و مورد رسیدگی عادلانه قرار دهد و یکبار برای همیشه ابعاد این موضوع را آشکار سازد. چرا تاکنون چنین اقدامی به انجام نرسیده و تنها در ایام انتخابات آنهم با تکیه بر شایعات و اخبار ضد و نقیض و با هدف تخریب چهره رقیب، از رفتارهای اقتصادی فرزندان "هاشمی" یاد مي‌کند؟

معدودی هم در مجلس تلاش کردند تا با تکیه بر شعار زیبایی جوانگرایی طرح محدودیت سنی رییس جمهوری را بر خلاف اصل یکصد و پانزدهم قانون اساسی تصویب نمایند تا مانع حضور" هاشمی" در عرصه انتخابات ریاست جمهوری شده و رقیبان خود را محدود سازند غافل از اینکه این طرح مخالف صریح قانون اساسی است،‌چون بر خلاف اصل شصت و دوم قانون اساْسی کهشرایط نامزدهای مجلس شورای اسلامی را به تدوین قانون مصوب مجلس احاله مي‌دهند.

در اصل یکصد و پانزدهم شرایط تصدی ریاست جمهوری به صراحت بیان و احصا شده و هر گونه اعمال شرایط جدید برای نامزدهای ریاست جمهوری مستلزم اصلاح قانون اساسی است و فرایند آن به طور مشخص در اصل صد و هفتاد وهفتم ارائه شده که فرایندی متفاوت با طرح نمایندگان مجلس ات. این عده نباید فراموش کنند با ارائه این طرح بدعتی را پایه گذاری خواهند کرد که ممکن است در آینده ایجاد محدودیت برای تصدی سایر ارکان نظام را در پی داشته باشد که علی الاصول این مساله امری نامطلوب است بخشهایی از توسعه گرایان نیز معتقدند که "هاشمی" نیز نه تنها دموکرات نیست بلکه ظرفیت‌هاي فرهنگی و اقتصادی جامعه، به طور غیرمستقیم زمینه ساز دموکراسی است آیا همین مساله نباید به همدلی این گروه از توسعه گرایان با " هاشمی " منجر شود؟ بزرگترین اشکال و انتقادی که گروهی از توسعه گرایان به " هاشمی" وارد مي‌کنند عبارتست از کم توجهی و در مواردی بی توجهی وی به حقوق سیاسی و اجتماعی شهروندان، آزادی بیان،آزادی مطبوعات و اجتماعات در یک کلام آنچه ذیل توسعه سیاسی قرار مي‌گیرد.

شاید این انتقاد به "هاشمی" وارد باشد اما هرگز نباید از شرایط خاص و بحرانهایی که ظرف دو دهه گذشته بر کشور حاکم بوده نیز غافل شد. به عبارت دیگر نقد عملکرد" هاشمی رفسنجانی" نه در خلاء که باید در چارچوب مقتضیات و مناسبات جامعه صورت گیرد. در واقع هاشمی رفسنجانی را نباید با روسو،منتسکیو، ولتر یا سارتر مقایسه نمود بلکه او باید با همصنفان خود مقایسه شود که از این منظر "هاشمی" یک سرو گردن از بسیاری از آنها برتر و بالاتر مي‌ایستد او زمانه خودش را درک کرده و با دنیای جدید و بسیاری از ملزومات آن آشنا شده است.

هاشمی فهمیده است که به جای سر جنگ داشتن با دنیا بایستی با دنیا رابطه داشت. او میداند که دین را به زور نمی توان به خورد جوانان داد. هاشمی فهمیده است که باید صنعتی شد و ازتکنولوژی پیشرفته و امکانات مدرن بهره جست. او مي‌داند به اینترنت، به ویدئو، به ماهواره و ارتباطات جدید نمی توان پشت کرد و باید پیشرفت کرد و به روز شد. هاشمی فهمیده که مملکت به علوم جدید، به دانشگاه، به کتاب، به سینما، به فرهنگ،به تفریحات و... نیاز دارد.

ظرف دو دهه گذشته هاشمی همواره نقش تعدیل کننده داشته و یک مانع جدی در مقابل جریانات خشونت گرای افراطی و تندرو بوده است و اتفاقا به دلیل این میانه روی و اعتدال است که جدی ترین مخالفان وی همواره از میان جریانات افراطی برخاسته اند. باید اذعان داشت که به دلیل دوری هاشمی رفسنجانی از افراط و مخالفتش با تندروی با توجه به تهدیدی است که از سوی جریانات تندرو و خشونت طلب نسبت به جنبش نوپای مدنی وجود دارد.

حضور وی در عرصه ریاست دولت، برای بقا و استمرار جریان اصلاح طلب و توسعه گرا امری لازم است چرا که مقایسه با دو طیف اصلی حاکم بر کشور (محافظه کاران از یک سو و اصلاح طلبان از سوی دیگر) جایگاه طبیعی " هاشمی " قطعا در میان اصلاح طلبان است و تنها مي‌تواند با تصویر خود در اذهان محافظه کاران، طرحهای رادیکالی آنان را برای مقایسه با توسعه گرایی ناکام گذاشته و همچون قابله قابلی چنین توسعه گرایی را با سلامت متولد نماید.

محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۹ ۱۰:۱۰
حلوای احمدی نژاد شیرین تره (311885)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۹ ۱۶:۲۸
البته که نان به نرخ روز خوردن کاری ناپسند است . همانطور که اصلاح طلبان هم روزی مقابل آقای هاشمی بودند و ایشان را عالیجناب سرخ پوش نامیدند و اکنون هاشمی هاشمی میکنند ! (311983)
ایرانی
Germany
۱۳۹۴/۰۴/۰۹ ۲۰:۲۳
من هم با شما موافقم "که نان به نرخ روز خوردن کاری ناپسند است"! اما باید توجه داشته باشی که اصلاح طلبان به سمت هاشمی نرفته اند بلکه این هاشمی رفسنجانی بود که توسط مدعیان اصولگرایی (با استفاده از احمدی نژاد) به سمت اصلاح طلبان رانده شد!
بر همه روشن است که هاشمی 84 به بعد با هاشمی 76 تفاوت زیادی دارد!!!! (312041)
علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۹ ۲۲:۳۶
سلام
ایرانی جان اولا مگه اون روزهایی که آقاي هاشمی از سوی اصلاح طلبان مورد هجمه و کم لطفی قرار میگرفت ، به سمت اصولگرایان رانده شد که حالا بخواد توسط مدعیان اصولگرایی به سمت اصلاح طلبان رانده بشه ؟!
ثانیا خود آقاي هاشمی همین چند روز پیش در مورد اینکه بعضی ها میگن ایشان عوض شده نظر دیگه ای داشتن و گفتن این بقیه هستن که تغییر کردن و ایشان همان هاشمی قبل هستن ! اگه میگی بر همه روشنه ، من رو هم روشن کن ببینم داستان چیه ! (312059)
...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۹ ۱۰:۴۰
من دانشجوی دانشگاه شهید عباسپور در سال 84 بودم دقیقا یادم هست که آقای داوری(معاون فرهنگی وقت دانشگاه) همزمان از معین، هاشمی و در روزهای آخر احمدی نژاد حمایت کرد. حتی یک جلسه در دانشگاه یک ماه قبل از انتخابات با حضور مدیران مسول نشریات دانشجویی که در واقع میتینگ انتخاباتی بود با حضور مهدی هاشمی و در روز جمعه برگزار کرد که با اعتراض و مخالفت تشکلهای دانشجویی همراه بود.اولین باری که داوری را در کنار احمدی نژاد دیدیم همه شاخ دراوردیم!!! اصلا تیپش را هم عوض کرده بود. (311893)
مردمی
Romania
۱۳۹۴/۰۴/۰۹ ۱۹:۳۲
چقدر زود آدم یاد خوارج می افتد .... کسانی که نان کسی را میخورند و بعد بر هم او میشورند . خود احمدی نژاد هم همین مسیر را داشته . بپرسید ببینید اینجوری بوده یا نه ؟ .... روزگار خوارج هر دوره بر کسی تکرار میشود .. (312031)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۹ ۱۲:۲۱
افرادی مثل این بودند که باعث شدند احمدی نژاد عوض بشه (311919)
ایرانی
Germany
۱۳۹۴/۰۴/۰۹ ۲۰:۲۵
خیر. این روحیه فرصت طلبی ضد اخلاق است که در هر دو طرف وجود دارد!! (312042)
محمودی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۹ ۱۲:۲۲
چرا؟؟؟؟
چرا شما اینقدر از احمدی نژاد میترسید؟؟
معلومه که میدونید اگه بیاد به میدون حریف قدری خواهد بود (311920)
مشهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۹ ۱۷:۱۸
باید از ........ترسید! (311999)
منصور احمدي
Romania
۱۳۹۴/۰۴/۰۹ ۱۸:۳۷
شما الان هم در فضاي ازاد فعلي ناراحتي كه چرا در مورد محمود خانت صحبت ميكنن ببينين كه اون زمان ارباب چكار ميكردين ( ارباب حلقه ها تبديل به ارباب اختلاس ها شده است) چنانچه بازهم ناراحتين اشكالي نداره بقوا استاد ادبتون اب رو بريز اونجا كه بيشتر ميسوزونه!! (312024)
محمودی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۹ ۲۰:۱۰
ازدوستان عزیزی که نظراتشونومینویسند خواهش دارم که اون لفظ زشت وجمله ای را که احمدی نژاداستفاده میکرد ، به کارنبرند.واقعادرشان این دوستان نیست ازاین عبارت زشت وکوچه بازای (آب روبریزند.........) استفاده کنند.این ادبیات مال کسانیه که راست راست توچشم مردم نگاه میکنندوچون جوابی ندارند شروع به توهین وفحاشی میکنند. (312039)
ایرانی
Germany
۱۳۹۴/۰۴/۰۹ ۲۰:۳۰
هنوز متوجه نشدی چرا می ترسیم؟؟!! آیا همین خبر گویا نیست؟!
ما برای این می ترسیم که احمدی نژاد باعث گسترش ........برای مقاصد دنیایی است! که نمونه اش سوژه همین خبر!! (312043)
urmia
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۹ ۲۱:۴۰
البته که باید ترسید. کسی که از خطر نترسه ادم عادی و عاقلی نیست. ترس ما از حضور این ادم از وجود این شخص نیست بلکه ترس ما از این است که واقعا اگه مردم ایران ....به این ادم رای بدن و سایر کشورها هم بهمون تابعیت نمی دن پس یه جایی که رییس جمهورش ادم عاقلی باشه تو این دنیا وجود نداره که ما توش مثل ادم زندگی بکنیم؟ (312048)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۹ ۲۲:۲۳
ما از احمدی نمیترسیم و از بازگشتش به عرصه سیاسی هم خوشحال میشیم اونایی که میترسن کسایی دیگه ان (312056)
سعید1
۱۳۹۴/۰۴/۰۹ ۱۳:۳۰
قابل توجه دوستانی که در انتخاباتها برای جریان اصلاحات لیست می بندند.الهه راستگو هم در کنار داوری آموزه های خوبی برای این گرامیان دارد. (311937)
میر مهرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۹ ۱۳:۳۹
حزب باد !!! (311941)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۹ ۱۳:۴۵
سلام
بهتره به جای تغییر نگاه از تغییر رنگ استفاده کنید یا مثل آفتاب گردان.... (311946)
روح ا...
Korea, Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۹ ۱۴:۲۲
دورویی و چاپلوسی از خواص نان به نرخ روز خورهاست. (311956)
حسنوند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۹ ۱۵:۰۳
زنده باد مخالف من (311966)
تقی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۹ ۲۲:۰۲
شعاری که هیچ وقت گروههای جناح اصلاح طلب بدان پایبند نبودن (312051)
حیدر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۹ ۱۵:۲۹
ای خدا این دعواهای سیاسی و جناحی دودش بچشم مردمون نره...
ای کاش همه جناح ها و گروه ها همدل و همزبان بودن (311972)
جلال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۹ ۱۶:۴۹
ولی خیلی خوب اقای هاشمی رو توصیف کرده
الانم منتقدین هاشمی رادیکالهای بی دنده و ترمز هستن! (311991)
کاتب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۹ ۱۷:۴۱
بهتره برید نظرات شیخ حسن فریدون را هم در همین چند سال پیش بخونید تا بدونید کی نون به نرخ روز خوره (312007)
jj
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۹ ۱۷:۵۳
زندگی خرج داره دیگه حالا یکی نون بازو میخوره یکی نون ... (312010)
شهاب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۹ ۱۸:۰۰
زنده باد ابر مرد ایران محمود مدرمی و مقتدر
هرچی هم برات پاپوش درست کنن بازم دوست داریم (312013)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۹ ۱۸:۱۴
دولتهای سازندگی و اصلاحات در مجموع موفق تر بودند (312020)
آرمین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۹ ۱۸:۴۶
حزب باد فقط اصلاحات (312026)
دکلواپسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۹ ۲۲:۲۴
ای کاش ما انسانها عدل و انصاف را فدای هیچ چیز نمی کردیم . فقط باید گفت ایران عزیز ما شرمنده ایم . (312057)
پوریا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۱۰ ۰۰:۴۲
مردان بزرگ در زمان خودشون ناشناخته و غریبند
دکتر عزیز هم پس از تغییر قدرت در این کشور شناخته خواهد شد
صداقت شجاعت و بیان شیوا و دشمن شکن تو در خاطرات مردم بی ادعا باقی خواهد ماند (312069)
Urmia
United States
۱۳۹۴/۰۴/۱۰ ۰۱:۲۹
چرا جريان اصلاح طلبي شروع به بازتوليد و جذب نيروهاي نخبه و جوان نمي كند. نكنه اينكه ميگن مملكت داره بصورت فاميلي اداره ميشه درسته؟ اين همه جوان توانمند و تحصيل كرده كه تك تكشون صدها بار از مديران باقيمانده از دوران احمدي نژاد بهتر و پاك تر هستند چرا جذب نمي شن؟ اين افراد وقتي بازنشست شدن چه كسي جاشونو ميگيره. بهتره همين الان يه فكري برا اين موضوع بشه (312070)