به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۱۲
 
۵۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۱۸ ساعت ۰۹:۲۲
کد مطلب : ۵۷۲۹۱

چه‌ادعاها؛هاشمی‌رفسنجاني و دفاع‌مقدس؟

چه‌ادعاها؛هاشمی‌رفسنجاني و دفاع‌مقدس؟
ناصر خادمی‌ماشاری

گروه سياسي: امسال، خیلی‌ افراد و رسانه ها در ایام مقارن با هفته دفاع مقدس از حضرت آیت الله هاشمی و نقش ایشان در نهضت و دفاع مقدس گفتند و نوشتند. تا جائی که دو تن از فرماندهان نظامي در دوران دفاع نیز به صدا و سیما توصیه نمودند اگر از دفاع مقدس، جویای شرح ابعاد کلان و متقن هستید، به سراغ آقای هاشمی بروید و سايت آقاي توكلي نيز به كنايه خطاب به رييس صدا و سيما تيتر زد كه: «آقای ضرغامی؛ از هاشمی در جنگ چه خبر؟» برخی نیز حسب وظیفه خود، شرح خدماتی در دوران نهضت برای ایشان ساخته و پرداخته‌اند و از نقش بی بدیلش در اداره جنگ و نیز سازندگی کشور پس از دوران دفاع مفدس داد سخن سر داده و می‌دهند.

تا اینجای کار اشکالی ندارد. بالاخره به مصداق جمله: "هر کسی از ظّن خود شد یار ما" حق دارند آنکه را که دوستش می‌دارند، بستایند. اما مشکل آنجاست که اینان نه این نعاط و تعاریف را تنها به قصد نمایاندن قدر و ارج ایشان، که بعضاً هم در پاسخ به تخطئه ایشان توسط برخی، اینچنین قلم فرسائی می کنند. در جائی كه نقش بی‌بدیل بزرگانی چون حضرت آیت الله مصباح در نهضت و یاوری امام نهضت و نیز دفاع مقدس، اظهر و من الشمس است و در جای جای تاریخ نهضت منجر به انقلاب اسلامی و پس از پیروزی انقلاب نیز همواره به وفور هویداست، سخن و اغراق از همراهان دست چندمی چون آقای هاشمی، نه اینکه آب در هاون کوبیدن است؟

کمتر نوشتاری در متون انقلاب اسلامی می توان یافت که از هاشمی بعنوان مؤثرین در قیام و نهضت و یا همراهی حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری نامی برد شده و اگر هم در جائی ذکری از ایشان بوده یا حمایت از منافقین خلق بوده و یا رفاقت و همراهی با اعضای نهضت آزادی. مدعيان، به صواب نزدیکتر است تا کمی انصاف به خرج داده، لااقل در ذکر تاریخ نهضت، از نظرات محققینی چون آقايان مصباح يزدي، حميد رسايي، آقاتهراني و ... که از همراهان و معتمدین حضرت امام بوده‌اند و از بزرگان انقلاب 57 بهره گیرید تا خدای ناکرده به ره به بیراهه نبرند. ایهاالناس هاشمی و دفاع مقدس؟!

پردیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۸ ۰۹:۳۸
تیکه ها قشنگ را اومده فقط نقش هاشمی در پایان دادن به جنگ( قبول قطعنامه 598 )و امام (ره)و جام زهر را کم داشت. (255063)
ناصر هشترودی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۸ ۱۵:۳۲
حقایق جنگ رسانه ملی نیست که اقای مصباح هر حرفی را بزند.جنگ مرد میخواست شجاعت میخواست که همه اینا در وجود اقای هاشمی بود .اقای مصباح یادت نره بخاطر مدیریت و خلاقیت اقای هاشمی امام ایشان را فرمانده کل قوا قرار دادند. انموقع هم شما مبارزه با شاه را حرام میدانستید .فرماندهان جنگ میگویند حقایق جنگ را از هاشمی بپرسید .شما نباید در مورد جنگ حرف بزنید چون اقا شما را نمی طلبد .!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!کاربران عزیز قضاوت با شما (255115)
محمد مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۸ ۰۹:۴۹
ایشون اگه مثل خیلی از مسئولین دیگه تو اتفاقات سال 88 سکوت میکرد و یا به نفع دولت آقای احمدی نژادصحبت میکرد الان نقش اول دفاع مقدس برنامه های صداو سیمای بود !!!!!! (255065)
روح ا...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۸ ۰۹:۵۰
من ارادت خاصی به جناب مصباح دارم چون ایشان خیلی خوب فرصت ها را تشخیص می دهند و استفاده می کنند. (255067)
سينــــــــــــ بينا ــــــــــــــــا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۸ ۱۷:۴۴
من فقط با قسمت دوم مطلب تون موافقم. (255138)
سينــــــــــــ بينا ــــــــــــــــا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۸ ۱۷:۵۰
وقتی روح الله حسینیان و حمید روحانی تاریخ نگاران انقلاب و جنگ هستند!! و آقای ضرغامی رسانه میلی را اداره می کنند ، انتظار بیشتری نباید داشت.
کاش زمانی برسه که تاریخ نویسان افراد بیطرف باشند و صدا و سیما رسانه ملی بشه. (255139)
آزاده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۸ ۱۸:۰۳
احمدی نژاد بود که فرصت و تشخیص داد و خوب از مرید شما استفاده کرد (255140)
اذرخش
۱۳۹۳/۰۷/۱۸ ۱۰:۰۳
ارباب اقایان رو فراموش کردیدذکرکنید . محمود احمدی نژاد یگانه اخترراه عدالت و ولایت (255068)
عجب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۸ ۱۰:۱۷
عجب ! پس تا اين حد حاج اقا مصباح درجنگ و انقلاب فعال بودند ايشان؟؟؟ منكه اصلا پرتم ازقضيه حتي تا پايان دبيرستان هم كه درس ميخوندم ازنقش ايشان اگاه نبودم ،واقعا قصور از كه بوده كه اين قسمت ازتاريخ ايران رو ننوشتن و افراد تاثيرگذاري چون ايت...مصباح دران نامشان نيست ؟ بايد اينهارو به فلك كشيد و مجبورشون كردكه دوباره نويسي كنند ،واز عالماني چون حجت االسلام رسايي و اقاتهراني دردوباره نويسي خود استفاده كنند! واقعا هاشمي كجابوده كه حالا مدعي جنگه ؟ منكه نديدم ً ،درضمن جناب مهندس موسويم نبودند اصلا!!!!!!... (255072)
امیرمدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۸ ۱۰:۲۰
ماهم چیزخاصی ازنقش هاشمی دردوران انقلاب وزمان جنگ نشنیدیم الا قلیلا (255074)
بابك
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۸ ۱۰:۳۴
بعضي متون اگر نوشته نشود اتفاقي نميفتد.جناب خادمي واقعا از مطالعه مرقومه تان سردرد گرفتم.از بهار انتظار ميرود در مورد همچنين موضوعات مهمي در انتخاب مطالب حساسيت بيشتري به خرج دهد.متشكر (255076)
صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۸ ۱۱:۵۶
این مطلب رو باید توی مطالب طنز میذاشتی... تعداد علامت تعجب هاتم بیشتر میکردی...!!!! (255086)
جاوید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۸ ۱۲:۰۹
خداوند بزودی نتیجه اعمال برخی خواص رو خواهد داد.برای اینکه درس عبرتی بشه برای دیگران.هاشمی رو هم به خدا واگذار میکنیم. (255087)
رضا
United States
۱۳۹۳/۰۷/۱۸ ۱۳:۰۱
من فک میکنم از هاشمی گفتن برای شما آب در هاون کوبیدن است
شما کجا بودی که این مرد چه کرد (255089)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۸ ۱۳:۱۳
امروز میفرمایند هاشمی کجا و انقلاب و امام و جنگ کجا... فردا حرفشان این میشود کدام خرابی و چه خیانتی، که احمدی نژاد رییس جمهور نبود و کار کار خاتمی است!! (255090)
رضا
Canada
۱۳۹۳/۰۷/۱۸ ۱۴:۱۲
ما که فهمیدیم این نوشته کنایه ی سنگینی برای آقایون رسایی و مصباح و... هست اما بهتر بود یکم متن رو واضح تر مینوشت (255098)
جمسید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۸ ۱۴:۱۷
برو عمو جان خودت رو رنگ کن (255102)
اهوازی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۸ ۱۴:۲۴
البته من متوجه نشدم کی نقش آقای هاشمی رو کمرنگ کرده،ولی این عبارت که"در ذکر تاریخ نهضت، از نظرات محققینی چون آقايان مصباح يزدي، حميد رسايي، آقاتهراني و ... که از همراهان و معتمدین حضرت امام بوده‌اند و از بزرگان انقلاب 57 بهره گیرید"جز خنده ام نیفزود!!! نکنه بعضی جوونا این تحریف تاریخ رو باور کنن!!انوقت باید بگم جز گریه ام نیفزود. (255104)
ali
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۸ ۱۴:۲۵
جل الخالق ، رو رو برم ، اگر چند سال دیگه بگذره و این نسل از بین برن ،همینهای که نام بردن ، مصباح میشه بنیانگذار انقلاب و پایداریها مثل رسایی و آقاتهرانی و ... میشن حواریون ایشان و آقای هاشمی هم حتما ضد انقلاب و... ، برو بچه حضرت امام چه مسئولیتهایی به جناب هاشمی رفسنجانی دادند و جایگاه ایشان در دنیا چگونه بود و آن زمان مصباح حاشیه نشین بود و کسی ایشان را نمی شناخت و بعد از امام که رهبری بنا به مصالحی اسمی از ایشان بردند شده مدعی . (255106)
رزمنده هشت سال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۸ ۱۵:۱۴
ما نام مصباح را جزو انجمن حجتیه یاد داریم و من و دوستانم بارها و بارها حتی در منطقه و خط اول و دوم حضرن الله هاشمی رفسنجانی را دیده ایم ولی شیخ رسای و اقا تهرانی فقط تهرانی های خواص و همراه احمدی نزاد دیده و می شناسند . . . . ؟؟ (255114)
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۸ ۱۶:۰۴
همینهای که هاشمی رو نقد می کنند در دوران جنگ اگه فردای ان روز با هاشمی دیداری داشتند ان شب از خوشحالی تا صبح خواب از چشمانشان میپرید الان میبینند با نقد هاشمی هم نونشون تو روغن هم با اختیار کامل حرفهاشونو میزنند (255123)
علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۸ ۱۶:۲۶
سلا م ازآقاياني كه خاتمي راخائن ومحمودي راخادم مينامند وخجالت هم نمي كشن

د هرچه بگي بعيد نيست من فكر كنم درتاريخ مدارس بنويسند رسايي فرمانده بلامنازع جنگ (255126)
لبو فروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۸ ۱۶:۵۲
معلوم نیست این متن طنزه یا جدی . یکی مسئله را روشن کنه (255132)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۸ ۱۸:۴۷
اقایان ممکن است در کوتاه مدت بتوانند نقش هاشمی رو انکار کنند و موفق هم میشن ولی تاریخ و که نمیشه تغییر داد تاریخ وقایع رو مینویسه نه نظر شخصی رو به هر حال سردار سرداره اقایان هشت سال جنگ یا خارج نشین بودند یا شمال نشین نقش بی بدیل هاشمی در جنگ بر همگان روشن است خداوند به ایشان طول عمر بدهد (255150)
آلامتو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۸ ۱۹:۵۵
نقش این آقایان که شما نام برده اید به اندازه نقش کاراکتر پرویز پرستویی در فیلم لیلی با من است می باشد . همان که در خواب دیده بود یک تانک را ترکانده است! (255154)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۸ ۲۱:۱۰
مگه منافقین اول نفاقشون میگفتند امام بد ؟!اونا میگفتن نزدیکان امام بدند اینها هم همینطورمد شک نداشته باشید دشمن شماره یک رهبری همین ها هستند قصدشان تنها کردن رهبر انقلابه اینها بموقع زهر خودرا. خواهند ریخ اینها از منافقین هم بدترند چون الان هم به امام ره اعتقادی مدارمد ببیند بینا باشید (255158)
حجت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۸ ۲۱:۲۳
وقتی این مطلبو خوندم خیلی متاثر شدم،الحمدلله هنوز هستن بزرگانی که ازدوران قبل و بعد از انقلاب بوده اند و خیلی راحت میشه از واقعیت اطلاع پیدا کرد،من از روزی میترسم که این بزرگان نباشن و این افراد خیلی راحت روز روشن را به شبی تاریک و ظلمات تبدیل بکنن در ضمن این مطلب رسایی و اقا تهرانی ام خیلی خنده دار بود (255159)
رسایی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۸ ۲۲:۲۴
اصلا مگه کسی به نام هاشمی رفسنجانی وجود داره؟ (255164)