به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۳
 
۱۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۱۳ ساعت ۱۷:۳۳
کد مطلب : ۵۰۲۶۱
برنامه نود امشب به علی کریمی خواهد پرداخت

کریمی: نیامدم تا شب دوستان خراب نشود

گروه ورزشی: برنامه نود امشب به علی کریمی خواهد پرداخت. فوتبالیست مهم دو دهه اخیر فوتبال ایران که حالا در یک مصاحبه جدید، به دفاع از حقوق هم صنفی هایش پرداخته است. فوتبالیست هایی که بخش مهمی از زندگی حرفه ای شان را درگیر کمیته انضباطی اند تا پول شان را طبق قراردادهایی که بسته اند بگیرند.
کریمی: نیامدم تا شب دوستان خراب نشود
کریمی در مورد غیبتش در مراسم بهترین های سال می‌ گوید:« خیلی متشکرم که مسئولان سازمان لیگ بنده را دعوت کردند. حقیقتش قصد آمدن به این مراسم را داشتم اما متوجه شدم که از ما بهتران هم در این مراسم حضور دارند بنابراین ترجیح دادم در خانه بمانم و این مراسم را از تلویزیون نگاه کنم تا شب بعضی از دوستان خراب نشود.» از کریمی درباره انتخاب بهترین ها و بخصوص جایزه بحث برانگیزه پدیده سال سوال می‌ کنیم که او می‌ گوید:« طبیعتا رسم بر این است که جایزه بهترین بازیکن هر سال را به عضو شاخص تیم قهرمان بدهند اما اینجا این اتفاق نیفتاد به نظر من در قسمت پدیده سال هم می‌ شد این جایزه را به شریفی سپاهان داد چون آمار خیلی خوبی در نیم فصل دوم پارسال از خود به جا گذاشته و البته در لیگ قهرمانان آسیا خیلی خوب کار کرده است. البته عباس زاده هم بازیکن خوبی است اما فکر می‌ کنم باید قبول کنیم که شایستگی آن یکی دوستمان بیشتر بود. البته چقدر خوب است که سازمان لیگ آرای ریز را منتشر کند و همه بدانند چه کسی به چه کسی رای داده؛ مثل همان کاری که مثلا در انتخابات فیفا انجام می‌ شود. اینطور که باشد حرف و حدیثی هم پیش نمی‌ آید.»

بهترین مربی حق آقای فرکی بود
شماره 8 سابق پرسپولیس درباره انتخاب بهترین مربی هم می‌ گوید:« وقتی آقای فرکی مربی اخلاق را برد من فکر کردم جایزه بهترین مربی به او نخواهد رسید اما این اتفاق رخ نداد. به نظر من حسین آقا عالی کار کرده و حقش بود که این جایزه را بگیرد. ضمن اینکه باید به مربیانی که بازیکن خوب به فوتبال ایران معرفی کردند هم اعتبار داد و از آنها تجلیل کرد؛ مثلا همین شاهین ثاقبی شماره 8 امسال تراکتورسازی که من بازی اش را دیدم و به نظرم در بازی اولش در تراکتور خیلی خوب بازی کرد.»

از شماره 8 تراکتور ممنونم
از کریمی درباره موضوع رخصت گرفتن ثاقبی از وی برای پوشیدن شماره 8 سوال می‌ کنیم که او می‌ گوید:« من از این بازیکن جوان ممنونم اما من فقط یکسال در تراکتورسازی بودم و صاحب آن پیراهن نیستم و نیازی هم به اجازه گرفتن از من نبود. البته دیدم که او در فیسبوک هم یک متنی در این باره نوشته و از من اجازه خواسته که من برایش آرزو کردم امسال خیلی بهتر از من بازی کند و به این شماره اعتبار و ارزش زیادی بدهد. اصولا شماره ها خیلی مهم نیستند، مهم بازیکنانی هستند که به شماره ها ارزش و اعتبار می‌ دهند. مثلا آندو تیموریان در استقلال با شماره 14 بازی می‌ کند آیا قبل از آندو شماره 14 برای طرفداران استقلال معنی و مفهوم خاصی داشت؟ نه، زیاد به این ظواهر نباید دل ببندیم. خود من در پرسپولیس شماره 8 به تن کردم در حالی که قبل از من بازیکنان خیلی بزرگتری مثل مجتبی محرمی و ناصر محمدخانی 8 پوشیدند که من انگشت کوچک آنها هم نمی‌ شوم.»

جریمه 15 درصدی آقای مدیرعامل
علی کریمی در روزهای گذشته پیگیر مطالباتش از باشگاه تراکتورسازی بوده و سری هم به سازمان لیگ زده است، وقتی در این باره از او می‌ پرسیم مشخص است که دل خونی از اتفاقات این باشگاه دارد. کریمی می‌ گوید: حقیقتش به خاطر مردم تبریز اصلا دوست ندارم درباره مطالباتم از باشگاهه تراکتورسازی حرف بزنم اما وقتی هر جا می‌ نشینی صحبت از اعداد و ارقام میلیاردی است پس ما هم برای دریافت حق طبیعی مان باید دست به کار بشویم. الان تراکتورسازی در فصل گذشته یک جام گرفته و آسیایی شده است اما مدیریت باشگاه همه را 15درصد جریمه کرده اند. آخر این کجای دنیا اتفاق می‌ افتد؟ و طبق چه توافقی؟ سپاهان که پارسال هیچ جامی نبرده چند درصد باید بازیکنانش را جریمه کند؟ استقلال چطور؟ تازه مگر باشگاه به همه تعهداتش عمل کرده که حالا بازیکنانش را 15درصد جریمه می‌ کند؟»

میلیارد 9 صفر دارد ولی ...

کریمی در ادامه می‌ گوید:« سازمان لیگ از همه بازیکن های فوتبال 2 درصد می‌ گیرد یعنی منی که ایکس تومان قرارداد با تراکتورسازی بسته ام 2 درصدش را از من گرفته اند. خب، پس چرا ما به عنوان عضو سازمان لیگ هیچ خدماتی از این نهاد نمی‌ گیریم و چرا فدراسیون فوتبال پیگیر حقوق ما نیست؟ الان مثلا من از تراکتورسازی بابت عدم پرداخت مطالبات و اعتراضی که به جریمه دارم شکایت کردم، رسیدگی به این مسئله چقدر باید طول بکشد؟ این انصاف نیست، وقتی می‌ آییم در تلویزیون می‌ گوییم صفر قرارداد بازیکنان را نمی‌ شود شمارد در حالی که همه می‌ دانند میلیارد 9 صفر دارد، باید این وجه ماجرا را هم ببینید. آقای فردوسی پور باید وقتی آن سمتش را می‌ گوید باید این وجه ماجرا هم ببینند. اینکه بروید شما از فوتبالیست ها بپرسید چند درصدشان، واقعا چند درصدشان پول کامل یک سالشان را می‌ گیرند و بدون دردسر و مشکل باشگاهشان با آنها تسویه حساب می‌ کنند؟»

مگر والیبالیستها پول نمی گیرند ؟
بحثی که در مورد پرداخت های بازیکنان هم راه افتاده جالب است، از یک طرف بحث سقف قرارداد را مطرح کرده اند که باعث شده باشگاه ها به دروغگویی بیفتند. ما به جای اینکه سقف هزینه را ببندیم، روی قراردادهای بازیکنان زوم کرده ایم. بنابراین باشگاه این اعتماد به نفس را ندارد که مثلا برای یک بازیکن خاص یک مبلغ سنگین هزینه کند و بقیه را دور آن بچیند. بنابراین ارقامی اعلام می‌ شود که خب مشخص است واقعی نیست. اینکه بازیکنی در فصل پیش بالای 2 میلیارد گرفته امسال یک میلیارد کمتر بگیرد اصلا قابل باور نیست و ما با این روش فقط باعث می‌ شویم دروغ پردازی گسترش پیدا کند.
کریمی در مورد دستمزد فوتبالیست ادامه می‌ دهد: مگر در والیبال و بسکتبال از این پول ها نمی‌ گیرند؟ مگر در والیبال بازیکن میلیاردی نداریم؟ البته نوش جانشان. یک بازیکن حرفه ای و در سطح یک ایران باید دستمزد خوب هم داشته باشد، چون عمر دوران قهرمانی کوتاه است. اما مگر در همه ایران بیشتر از 20 نفر هستند که پول میلیاردی گرفته اند؟ پس این همه بزرگنمایی واقعا به صلاح نیست.

فوتبالیست ها عضو شورای شهرنیستند

کریمی در ادامه حرف هایش می‌ گوید:« شما ورزشکاران رشته های دیگر را هم ببینید، فوتبالیست های همین دوره کوتاه فوتبالشان هست اما ورزشکارهای دیگری داریم که عضو شورای شهر و وزیر و وکیل اند. یکی زمین 99 ساله گرفته، یکی معدن دارد، یکی به یک جای مهم وصل است، یکی بساز و بفروشی اساسی می‌ کند و ... اما من در بین فوتبالیست های شاخص این چند سال کسی را می‌ شناسم که حالا در خرج روزانه اش هم مانده و شاید همین آقای فردوسی پور مجبور بشود 5 سال دیگر در برنامه اش گلریزان بگیرد، آن هم بازیکنی که قطعا یک روزی جزو تاپ های ایران و آسیا بوده.»

مالیات از پول نگرفته
آقای کفاشیان به عنوان متولی اول فوتبال باید در زمینه جدی باشد تا بالاخره یک روزی برسد که من بازیکن فوتبال بتوانم بدون دردسر دستمزدم را بگیرم. وقتی یک باشگاه با بازیکن قرارداد می‌ بندد باید متعهد باشد اما کاملا برعکس است و حالا هم می‌بینید که تعداد پرونده های انضباطی ما از تعداد پاس های بارسلونا در یک بازی بیشتر است. جالب هم هست که اکثر فوتبالیست های خارجی که به ایران می‌ آید کارشان به شکایت می‌ کشد و باشگاه از زمانی که فیفا وارد عمل می‌ شود از ترس کسر امتیاز پول را جور می‌ کند و هزینه وکیل را هم می‌ دهد و پرونده را فیصله می‌ دهد. خب، آیا منطقی نیست که این پول سر وقت داده شود تا هزینه اضافی روی دست باشگاه نیاید؟ من الان به عنوان بازیکنی که دستمزد بالایی هم داشته ام باید 30درصد پولم را مالیات بدهم که شما فرض کنید که بالای 220 میلیون تومان می شود، مالیات قراردادی که 400 میلیونش را هنوز نگرفته ام.

تازه باشگاه تراکتورسازی 15درصد هم من را جریمه کرده است! حالا خود شما حساب کنید یک فصل من در نهایت با چه عددی به پایان رسیده و آیا استفاده از لفظ میلیاردی برای بازیکنان امثال من درست است؟ تازه این وضع بازیکنانی است که به هر حال در سطح اول فوتبال ایران بازی کرده اند، آنها بنده خداهایی که سطحشان پایین تر یا در لیگ پایین تر بازی می‌ کنند که صد برابر مشکل دارند. چرا کسی نمی‌ آید درباره این مسئله شفاف سازی کند؟ الان 85درصد بازیکن های لیگ‌برتر این مشکل را دارند و هیچ کس هم توجهی به حقوق آنها نمی‌ کند. در حالی که بازیکن به عنوان یکی از ارکان مهم فوتبال حق و حقوق خود را دارد.

بدهکارها را زیر فشار بگذارید
به گفته علی کریمی این جای سوال است که چرا هنوز با گذشت این همه سال مسئولان لیگ‌برتر نمی‌ توانند از باشگاه ها تعهد مالی بگیرند و از آنها بخواهند که در صورت عدم تسویه حساب با کادر لیگ را شروع نکنند یا حداقل جریمه شان کنند و در صورت تکرار از ابزار تنبیهی مثل سقوط به دسته پایین تر استفاده کنند. اگر شما این قانون را در آیین نام لیگ بگذارید باشگاه ها مجبور به تمکین هستند و مدیرعامل هم دنبال این نیست که اول پول بازیکن فصل بعد را بدهد و بازیکن فصل پیش را از دستور کار خارج کند. من به آقای تاج گفتم بیاید این کار را بکنید و مثل آلمان باشگاه را مجاب کنید که دستمزد را به صورت حقوق ماهیانه و با کسر همه کسورات مثل مالیات آن را به حساب بازیکنان بریزند. با این شیوه بازیکن حقوق خالص اش را دریافت می‌ کند و به مشکل مالیاتی برخورد نمی‌ کند.

چون آدم به صورت طبیعی وقتی پولی را از باشگاه می‌ گیرد دوست ندارد مالیاتش را پرداخت کند و هی آن را به عقب می‌ اندازد در حالی که اگر از همان اول این در پرداخت ها دیده شود هیچ کس مشکل مالیاتی نخواهد داشت. سوال من این است که چرا این چیزها اجرایی نمی‌ شود، چرا مثلا این چیزها از باشگاه دولتی پرسپولیس و استقلال آغاز نمی‌ شود؟ جوابش این است که حق و حقوق بازیکن چندان برای کسی مهم نیست.

به امید آینده
از کریمی درباره خداحافظی از فوتبال و کارهای این روزهایش سوال می‌ کنیم که او می‌ گوید:«دوران ما هرجور که بود خوب یا بد گذشت من و امیدوارم در فوتبال ایران چه در مربیگری و چه در بازیگری آدم های تازه ای بیایند. آدم هایی مثل وحید هاشمیان که همه مدارج را در بوندسلیگا پشت سر گذاشته و سوال من این است که چرا نباید تیمی داشته باشد و فعالیت فنی مستقیم کند. فوتبال ما احتیاج به خون تازه و مدیریت صحیح دارد تا بازیکنانی خیلی بهتر از نسل ما ظهور کنند و تیم‌ملی‌ را به موفقیت برسانند.»
مرجع : خانه ورزش

...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۱۳ ۲۰:۵۹
زنده باد اسطوره
زنده باد علي كريمي (243374)
خرمشهر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۱۳ ۲۱:۴۱
ما جنوبی ها عمدتا" استقلالی هستیم و این موازنه هیچوقت تغییر نخواهد کرد اما میشه فوتبال را دوست داشته باشی و علی کریمی را دوست نداشته باشی و یا اینکه آزادی و انسانیت را دوست داشته باشی و علی کریمی را دوست نداشته باشی . . . ای کاش مرام پهلوانی در این سرزمین کهن روزبه روز گسترش یابد. درود بیکران به شرف ، هنر ، وجدان ، غرور و شجاعت علی کریمی یا علی (243378)
افشین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۱۳ ۲۲:۱۲
8 تو رویایی هستی که تکرار نخواهد شد. (243383)
همشهری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۱۳ ۲۲:۴۲
بزرگش نکنید اگر عالی بود که مدتی بودولی ظرفیت نداشت خودشو حفظ کندکسی
که با تیم ملی قهر کنه از همه بزرگی بدوره اگر بهر دلیلی باشه (243386)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۱۳ ۲۲:۴۹
خیلی مردی علی آقا. (243389)
حضور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۱۳ ۲۳:۳۷
يه دونه بودى و هستى داش على!!!!! (243393)